AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #21 Skrevet 8. juni 2022 Jeg er enig i det andre sier her om at de som skriver på dialekt virker litt enkle. Det betyr ikke at de er det, men de gir det inntrykket. Årsaken er nok fordi både setninger og ord inneholder kaskader av skrivefeil. Litt pussig at det har blitt slik; på skolen lærer man jo å skrive bokmål eller nynorsk. Det dukket vel først opp med sms hvor det var et poeng å skrive kjapt og kort. Det funker nok blant de med samme dialekt, men personlig bruker jeg lengre tid på å lese og forstå noe som er skrevet på en dialekt jeg selv ikke har. Derfor bør man, av respekt for den man kommuniserer med, skrive bokmål eller nynorsk. Anonymkode: 86c2d...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #22 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Omtrent like mye kaos som når vi snakker. Anonymkode: 63e63...76f Det er blant annet derfor vi trenger en skriftlig standard, som alle forholder seg til. I Norges tilfelle har vi til og med to skriftspråk å velge mellom, det burde være nok for de fleste. De aller fleste forstår muntlig dialekt uten store problemer, blant annet fordi ord som virker uforståelig når de fremstår som en feilskrevet versjon av et ord fra bokmål eller nynorsk, plutselig gir mening. Og om det skulle være sånn at en mottaker ikke forstår, så vil det i muntlig samtale være lettere for avsender å oppdage, og da kan vedkommende moderere seg, eventuelt finne et annet ord. For det er faktisk ikke mulig å kunne alle ord fra alle norske dialekter, selv om man gjerne skulle ville. I tidligere tider var det mye kreativ skriving, selv blant embedsmenn. Prøv å lese gjennom for eksempel gamle skrifter, og se om du ikke blir det alle minste frustrert over at det tilsynelatende finnes uendelige variasjoner av ordet sølvtøy, eller silketrøye. Omtrent sånn er det å forholde seg til folk som skriver dialekt. Anonymkode: abdcf...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #23 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er blant annet derfor vi trenger en skriftlig standard, som alle forholder seg til. I Norges tilfelle har vi til og med to skriftspråk å velge mellom, det burde være nok for de fleste. De aller fleste forstår muntlig dialekt uten store problemer, blant annet fordi ord som virker uforståelig når de fremstår som en feilskrevet versjon av et ord fra bokmål eller nynorsk, plutselig gir mening. Og om det skulle være sånn at en mottaker ikke forstår, så vil det i muntlig samtale være lettere for avsender å oppdage, og da kan vedkommende moderere seg, eventuelt finne et annet ord. For det er faktisk ikke mulig å kunne alle ord fra alle norske dialekter, selv om man gjerne skulle ville. I tidligere tider var det mye kreativ skriving, selv blant embedsmenn. Prøv å lese gjennom for eksempel gamle skrifter, og se om du ikke blir det alle minste frustrert over at det tilsynelatende finnes uendelige variasjoner av ordet sølvtøy, eller silketrøye. Omtrent sånn er det å forholde seg til folk som skriver dialekt. Anonymkode: abdcf...cbb Vi har skriftlig standard. Brukes på jobb og i offisielle sammenhenger. Og i debattfora. Og så kan folk skrive som de vil på privaten, til daten sin. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk henger seg opp i dette og mener andre er late, frekke osv. Hvis man ikke liker måten daten skriver på, er det vel bare å gå videre framfor å lage drama? Anonymkode: 63e63...76f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #24 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Åååhhh, dere er litt søte dere som snakker bokmål! Dere må begynne å skjønne at Viken er ikke verdens navle 😉 Helt vanlig å skrive på dialekt når man er uformell. Er absolutt ingen uting. Fint at folk bruker dialekten sin, både muntlig og skriftlig (sistnevnte i uformelle situasjoner) Så får dere med bokmål finne dere i det. Det tåler dere vel 😊 Anonymkode: 3fe27...2b8 Hvor kom Viken inn i bildet? Jeg er fra Oslo Anonymkode: 0e7b7...730
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #25 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde ikke orket, TS. Jeg synes fort de som skriver dialekt virker litt enkle, de forventer å bli forstått, men de er ikke interessert i å gjøre en innsats for at andre skal forstå dem. Og så blir de fornærmet og kaller mottaker dum, om vedkommende ikke forstår alle dialektord for hele Norge. Vi har to norske skriftspråk, bokmål og nynorsk. De har samme status, man skal ha lært dem som hovedmål og sidemål på skolen, og man bør beherske dem såpass godt at man som voksen kan skrive begge deler. Da kan man vege å bruke den målformen som passer en best. Tenk for et kaos det hadde blitt om alle skulle skrive på sin dialekt. Det finnes jo ikke noe normert skriftspråk for dialekter, så det blir opp til den enkelte å velge hvordan de vil skrive de ulike ordene. Og så tenk på hvor mange ulike dialekter vi har i dette landet. Noen her nevnte Viken, som om alle der snakker samme dialekt, vedkommende burde ta en titt på kartet, eller en rundreise gjennom fylket. I fylket vil du finne folk som snakker østfolddialekt, hadelandsdialekt, romeriksdialekt, bærumsdialekt, ringeriksdialekt og hallingmål. Bare i Viken hadde det blitt et salig kaos om alle skulle insistere på å skrive sin dialekt, selv om det bare var i uformelle sammenhenger. Og det hadde ikke blitt noe bedre i for eksempel Innlandet, Vestfold og Telemark eller Vestland. Anonymkode: abdcf...cbb Oslofolk skjønner jo ikke et kløyva ord folk sier når de beveger seg utenfor bygrensene uansett, så om noen er enkle her så er det jo de. Anonymkode: a9840...d3a 2
Jdz Skrevet 8. juni 2022 #26 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor kom Viken inn i bildet? Jeg er fra Oslo Anonymkode: 0e7b7...730 Det kom fra noen som tror at det ikke finnes dialekter på østlandet eller i Oslo, og at de som bor der "snakker bokmål". 1
Jdz Skrevet 8. juni 2022 #27 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oslofolk skjønner jo ikke et kløyva ord folk sier når de beveger seg utenfor bygrensene uansett, så om noen er enkle her så er det jo de. Anonymkode: a9840...d3a Merkelig det der. Jeg har bodd i Oslo i flere år og selv som trønder greide jeg å gjøre meg forstått uten problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #28 Skrevet 8. juni 2022 Jeg er ganske enig, liker det ikke selv. Er man ikke vant med dialekten, så kan det være vanskelig å lese på dialekt. Det er ikke alle som er kjent med alle lokale omskrivinger som finnes over alt i landet. Nei, jeg kommer ikke fra Oslo, eller Østlandet. Anonymkode: cfa5e...e86
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #29 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har skriftlig standard. Brukes på jobb og i offisielle sammenhenger. Og i debattfora. Og så kan folk skrive som de vil på privaten, til daten sin. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk henger seg opp i dette og mener andre er late, frekke osv. Hvis man ikke liker måten daten skriver på, er det vel bare å gå videre framfor å lage drama? Anonymkode: 63e63...76f Men hva er poenget med å skrive dialekt? Man gjør seg jo forstått på bokmål og/eller nynorsk, samt eventuelt andre språk man snakker. Hvorfor skal man da insitere på å skrive et talespråk? Det gjør ingenting godt for skriveferdighetene i hovedmålet, det ser vi blant annet her på forumet, hvor mange skylder på dialekt når de skriver feil. Mange av de feilene kunne nok vært unngått om man hadde et strengt skille der, dialekt er noe man snakker og bokmål/nynorsk er noe man skriver. Det har heller ingen fordeler når det kommer til å bli forstått. NRK publiserte for noen dager siden en sak om mannen som holder på å oversette Finnegans Wake til norsk. Der blir det blant annet sagt at boken er vanskelig fordi den ikke er skrevet på vanlig engelsk, men henter ord fra andre språk, samt lager nye ord. Når man leser så vil man ikke få flyt i det, det vil stoppe opp og kreve mye tid og konsentrasjon. Men om man får den opplest, av noen som allerede har en innarbeidet rytme og tempo, da oppleves boken lettere å ta til seg. Omtrent sånn er det også med å skriftlig vs. muntlig dialekt. Det er vanskelig å ta til seg en tekst der man hele tiden må tenke over ordene, og man får ikke til å lese det med samme rytme og tempo som man gjør med bokmål eller nynorsk. Når noen sier det samme til deg, på samme dialekt, så er det helt uproblematisk, fordi avsender har riktig rytme, uttale og tonefall inne. Med andre ord velger de som skriver dialekt å bli mindre forstått. Og om de har noe viktig å meddele, så risikerer de faktisk å ikke nå frem med det, fordi folk enten ikke forstår hva de skriver, eller ikke gidder å kjempe seg gjennom teksten. Man kan rett og slett ikke kreve å bli forstått, om man ikke er villig til å skrive på et standardisert språk, men heller velger en improvisert variant av et skriftspråk. Og da nytter det ikke å peke på mottaker som dum. Link til saken på NRK: https://www.nrk.no/kultur/xl/han-oversetter-verdens-vanskeligste-bok-1.15957023 Anonymkode: abdcf...cbb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #30 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oslofolk skjønner jo ikke et kløyva ord folk sier når de beveger seg utenfor bygrensene uansett, så om noen er enkle her så er det jo de. Anonymkode: a9840...d3a Om det er noen som er vant til å høre ulike dialekter rundt seg hele tiden, så er det jo oslofolk. Det er rimelig mange innbyggere i Oslo kommune, som ikke er født og oppvokst der. Dermed er det også mange ulike dialekter å høre overalt, på alt fra skoler og arbeidsplasser til fritidsaktiviteter og kulturtilbud. Og nei, jeg kommer ikke fra Oslo selv. Anonymkode: abdcf...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #31 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De fleste har lært og kan skrive bokmål (evt nynorsk). Jeg klarer heller ikke å ta folk som skriver på dialekt seriøst. Jeg ser på det som en form for latskap. Det er en forventning om at alle skal forstå deg, mens du selv legger minimalt med innsats i å bli forstått selv. Anonymkode: f5aa2...9a5 Jeg ser på det som en form for lavere intelligens når folk ikke forstår norske dialekter. Anonymkode: bbfbf...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå