Gå til innhold

Folk som skriver på dialekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har matchet med en fyr på Tinder, og han skriver på dialekt. Nord-norsk. Jeg er selv fra Oslo, og skriver bokmål. 

Jeg sliter litt med å ta han seriøst, det virker som han skriver akkurat sånn som han snakker. Er dette vanlig? Trodde de fleste skrev bokmål (evnt nynorsk) selvom de snakker dialekt. 

Anonymkode: 0e7b7...730

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det gjør meg sur bare å høre om det. Jeg hadde ikke giddet å prøve og kommunisere med en tullebukk som skriver på grautmål. 

Vi har to skriftspråk her i landet (ikke medregnet samisk) og det er nynorsk og bokmål. Man får holde seg til et av dem når man skal skrive. 

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I min vennekrets skriver vi på bokmål med kollegaer, barnas nettverk/kontakter som bhg og skole, andre offentlige og formelle meldinger. 
Men blant venner og familie skriver vi på dialekt. Med mange emojis. Blir mer personlig da.

Ta det som et kompliment, at den andre liker deg. 

Anonymkode: 3d676...ade

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til en annen kultur. Bokmål som skriftspråk er langt unna veldig mange nordnorske dialekter og å skrive på dialekt i uformelle relasjoner føles for mange mer autentisk enn å skrive bokmål, som i nordnorge oppleves stivt, formelt og pynta. 

Fikser du det ikke får du finne deg en fisefin Frognerfyr. 

Anonymkode: 98132...b53

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har matchet med en fyr på Tinder, og han skriver på dialekt. Nord-norsk. Jeg er selv fra Oslo, og skriver bokmål. 

Jeg sliter litt med å ta han seriøst, det virker som han skriver akkurat sånn som han snakker. Er dette vanlig? Trodde de fleste skrev bokmål (evnt nynorsk) selvom de snakker dialekt. 

Han sjekker om du forstår ham. Både bokstavelig talt skjønner ham, og skjønner hva som er viktig for ham. 

Ps, Alle snakker dialekt, så "selv om de snakker dialekter" blir veldig rart. 

Anonymkode: 63e63...76f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, du skriv jo dansk!
Vi skriv det nærmeste man kommer ekte norsk.
In conclusion: FUCK... YOU!!!

Endret av Heydayotheinterweb
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

D e jo fåfædli bænsli å skrive på dialekt. 

Seriøst, det er barnslig. 

Anonymkode: cf25a...903

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åååhhh, dere er litt søte dere som snakker bokmål! 

Dere må begynne å skjønne at Viken er ikke verdens navle 😉

Helt vanlig å skrive på dialekt når man er uformell. 

Er absolutt ingen uting. Fint at folk bruker dialekten sin, både muntlig og skriftlig (sistnevnte i uformelle situasjoner) Så får dere med bokmål finne dere i det. Det tåler dere vel 😊

Anonymkode: 3fe27...2b8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har lært og kan skrive bokmål (evt nynorsk). Jeg klarer heller ikke å ta folk som skriver på dialekt seriøst. Jeg ser på det som en form for latskap. Det er en forventning om at alle skal forstå deg, mens du selv legger minimalt med innsats i å bli forstått selv. 

Anonymkode: f5aa2...9a5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åååhhh, dere er litt søte dere som snakker bokmål! 

Dere må begynne å skjønne at Viken er ikke verdens navle 😉

Helt vanlig å skrive på dialekt når man er uformell. 

Er absolutt ingen uting. Fint at folk bruker dialekten sin, både muntlig og skriftlig (sistnevnte i uformelle situasjoner) Så får dere med bokmål finne dere i det. Det tåler dere vel 😊

Hele dette innlegget er jo hersketeknikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke fra østlandet, og jeg snakker en dialekt.

Men jeg behersker nynorsk og bokmål godt- og kommuniserer skriftlig med disse. 

Jeg synes de som skriver på dialekt fremstår litt enkle, og tenker at de ikke klarer skille muntlig og skriftlig språk.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriver på dialekt til familie og venner. Det er helt vanlig. 

Bruker aldri nynorsk. (Hvorfor skulle jeg det? Den er enda mer kunstig enn bokmål)

Skriver på bokmål i mer formelle situasjoner. Som feks jobb og til fremmede (og eldre).

Dialekten min er tross alt morsmålet mitt. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må da være grenser for hvor ømfindtelig man skal være 😂

Anonymkode: 26e3d...1b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også kom i kontakt med en fyr fra Nord-Norge(ikke på tinder) som skrev på dialekt. Han skrev også sånne typiske uttrykk derfra og banna mye, det ødela ganske mye for min del. Jeg synes dialekta er fæl og alt han skrev fremstod useriøst og ufattelig barnslig, spesielt når han skrev så ofte hæstkuk.🤦‍♀️

Jeg kom også i kontakt med en sunnmøring som skrev dialekt, det var noe helt annet. Mulig fordi jeg forstår den dialekten bedre?.🤷‍♀️ Uansett, er så for at de fleste burde skrive bokmål teller nynorsk, så vanskelig er det virkelig ikke. 

Anonymkode: ddd7f...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blålilla skrev (2 minutter siden):

Jeg synes de som skriver på dialekt fremstår litt enkle, og tenker at de ikke klarer skille muntlig og skriftlig språk.

Jeg tenker at de som tror dette som regel er over 35 👵🏻

Anonymkode: 26e3d...1b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får tolke det som du vil.

Men det er litt komisk 😆 Og søtt 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket, TS. Jeg synes fort de som skriver dialekt virker litt enkle, de forventer å bli forstått, men de er ikke interessert i å gjøre en innsats for at andre skal forstå dem. Og så blir de fornærmet og kaller mottaker dum, om vedkommende ikke forstår alle dialektord for hele Norge.

Vi har to norske skriftspråk, bokmål og nynorsk. De har samme status, man skal ha lært dem som hovedmål og sidemål på skolen, og man bør beherske dem såpass godt at man som voksen kan skrive begge deler. Da kan man vege å bruke den målformen som passer en best.

Tenk for et kaos det hadde blitt om alle skulle skrive på sin dialekt. Det finnes jo ikke noe normert skriftspråk for dialekter, så det blir opp til den enkelte å velge hvordan de vil skrive de ulike ordene. Og så tenk på hvor mange ulike dialekter vi har i dette landet. Noen her nevnte Viken, som om alle der snakker samme dialekt, vedkommende burde ta en titt på kartet, eller en rundreise gjennom fylket. I fylket vil du finne folk som snakker østfolddialekt, hadelandsdialekt, romeriksdialekt, bærumsdialekt, ringeriksdialekt og hallingmål. Bare i Viken hadde det blitt et salig kaos om alle skulle insistere på å skrive sin dialekt, selv om det bare var i uformelle sammenhenger. Og det hadde ikke blitt noe bedre i for eksempel Innlandet, Vestfold og Telemark eller Vestland. 

Anonymkode: abdcf...cbb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenk for et kaos det hadde blitt om alle skulle skrive på sin dialekt....Bare i Viken hadde det blitt et salig kaos om alle skulle insistere på å skrive sin dialekt, selv om det bare var i uformelle sammenhenger. 

Anonymkode: abdcf...cbb

Omtrent like mye kaos som når vi snakker. 

Anonymkode: 63e63...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordlending selv og skriver konsekvent på bokmål til alle andre enn nærmeste familie og venner.
Selv mannen skriver jeg bokmål til, men det er nok også for at han er født og oppvokst i Oslo. 😅

Anonymkode: 6de20...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen dyslektikere skriver på dialekt for å dekke over problemet sitt.

Anonymkode: 4d953...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dialekt selv og skriver bokmål. Mange av mine venner som har blitt værende i hjembygda skriver på dialekt og det er så irriterende! 

Anonymkode: 96d97...e92

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...