Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jeg føler har oppført seg litt dårlig de siste månedene. Jeg vet at hun har sitt, men det har hun også hatt i flere år. Igår fikk jeg melding på Messenger om at hun må avlyse avtalen vår.

For min del sitter det langt inne å avlyse en avtale, og jeg er litt skuffet over at det (høres ikke ut som) om det er noen god grunn. Det er heller ikke første gang det skjer. 

Vi har pratet om det, og det har resultert i et mer sporadisk vennskap allerede. 

Hvordan ville dere svart henne?

Anonymkode: 1e88f...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ok. Da tar vi det en annen gang :)".

Hun skylder ikke deg noen grunn. Fint å komme med en, spesielt om årsaken er ting du kan påvirke, men du har ikke krav på og hun har ikke plikt til å oppgi noen.

Hvordan hadde du taklet om grunnen var "ønsker å prioritere noen andre i morgen" eller "jeg trenger tid for meg selv"?

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er sånn at jeg alltid føler jeg må oppgi en grunn for å avlyse eller avvise invitasjoner. Men må faktisk ikke det.

Anonymkode: 3facb...ea6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer jo at jeg eller noen av venninne mine avlyser avtaler, vi pleier ikke alltid å oppgi en grunn. Det er ikke noe problem, vi tar det bare ved en annen anledning.

Anonymkode: 3436d...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart å gjøre avtaler med folk og avlyse på kort varsel flere ganger. Det vitner om lite respekt for andres tid. 

Det hender ofte at jeg ønsker meg alenetid når jeg har en vel full uke (og jeg er høygravid), men jeg avlyser ikke av den grunn, iallfall ikke så kort tid før avtalen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye bedre at mine venninner avlyser avtaler med meg, enn at de tropper opp selv om det egentlig ikke passer slik at det påfører dem ekstra stress, eller de er slitne, ikke har lyst, hva det nå enn måte være. Slikt skjer med alle, i større og mindre grad. Det er da ingen katastrofe. Og jeg misliker sterkt folk der jeg må "forklare" meg om hvorfor jeg avlyser. Hvis det er noe åpenbart som kom i veien, så sier jeg det selvfølgelig, det er ikke nødvendigvis hemmelig, men det kan og være ting jeg ikke ønsker å dele, og da forbeholder jeg meg retten til å bare si "det kom noe i veien, beklager"... eller skal man være nødt til å lyve for å "komme seg fri"? Venninner som blir sure og krever innsyn og forklaringer på alt gjør meg sliten og de blir faktisk sakte fadet ut. Jeg trenger oppegående og forståelsesfulle folk rundt meg som respekterer meg. Man har ikke alltid rett til forklaring på alt.

Anonymkode: 187f7...ce0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at du ikke avlyser veldig ofte? 

Selvfølgelig må folk kunne avlyse uten grunn en gang iblant, men når det er en stor andel av gangene en skal møtes, påvirker det jo vennskapet. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo spørre hvordan det går med henne? Hun har det jo kanskje ikke bra, og du skriver jo også at "hun har sitt." Hvis hun sliter med noe kan det hende formen hennes varierer veldig, og at dette var en dårlig dag. Vær en venn og spør hvordan det går. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Undrende123 skrev (Akkurat nå):

Du kan jo spørre hvordan det går med henne? Hun har det jo kanskje ikke bra, og du skriver jo også at "hun har sitt." Hvis hun sliter med noe kan det hende formen hennes varierer veldig, og at dette var en dårlig dag. Vær en venn og spør hvordan det går. 

Ja, jeg kommer nok til å skrive noe sånt. Men hun har mistet en del vennskap det siste året (felles venner), og jeg tror ikke at hun selv forstår hvor stort fokus det er på henne og hennes behov hele tiden. 

Jeg kommer til å svare hyggelig, men jeg tror ikke jeg kommer til å planlegge mer med henne. Jeg takket nei til to andre avtaler, så det er litt kjedelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg og holder avtaler. Den første avtalen trumfer alltid senere avtaler og den flyttes før de kolliderer med hverandre. Merker det frister lite å avtale noe nytt ved en senere anledning. Når noen avlyser, speisielt i siste liten, så sier jeg bare vi får ta det igjen og i stillhet legger ballen hos de. Jeg tar ikke videre initiativ til å avtale noe nytt, da jeg føler det er de som avlyser som får gjøre det.

Anonymkode: 696a7...8b4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kommer nok til å skrive noe sånt. Men hun har mistet en del vennskap det siste året (felles venner), og jeg tror ikke at hun selv forstår hvor stort fokus det er på henne og hennes behov hele tiden. 

Jeg kommer til å svare hyggelig, men jeg tror ikke jeg kommer til å planlegge mer med henne. Jeg takket nei til to andre avtaler, så det er litt kjedelig. 

Skjønner at det er kjipt, men det er jo slikt som kan skje. Det høres ikke ut som du liker henne noe særlig heller, så da er det kanskje like greit å bare la vennskapet fade ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk skal kunne avlyse uten å måtte fortelle grunn.

Hva er forresten god nok grunn? Kanskje grunnen var god nok for henne. Da er det feil å dømme for andre.

Det er kjedelig avtaler blir avlyst, men det er slik det er. 

Anonymkode: 9d4e2...73f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er som deg og holder avtaler. Den første avtalen trumfer alltid senere avtaler og den flyttes før de kolliderer med hverandre. Merker det frister lite å avtale noe nytt ved en senere anledning. Når noen avlyser, speisielt i siste liten, så sier jeg bare vi får ta det igjen og i stillhet legger ballen hos de. Jeg tar ikke videre initiativ til å avtale noe nytt, da jeg føler det er de som avlyser som får gjøre det.

Anonymkode: 696a7...8b4

Ja, for meg er det viktig. Hvis noen har en tung periode, så skal man selvfølgelig ta hensyn til det, men denne perioden har vart i over ett år, og det er ikke snakk om veldig alvorlige greier. 

Jeg synes selvfølgelig at det er flott om noen som er overarbeidet/trenger alenetid gir beskjed, men når det heller er vanen enn unntaket, da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt. 

Ser noen over her skriver at det også bør være greit å prioritere andre. Det er jeg uenig i, en avtale er en avtale. Jeg ville aldri ditchet en venninne til fordel for en annen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er forresten god nok grunn? Kanskje grunnen var god nok for henne. Da er det feil å dømme for andre.

Det er jeg helt enig i, men når det skjer ca annenhver gang, da bør man kanskje forstå at folk blir litt oppgitt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig er man ikke pliktig å oppgi en grunn. Men da må man også tåle at vennskapet kan få en liten knekk. 

Anonymkode: e4b19...f55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Høres ut som en god plan. Og hvis hun spør deg senere om dere skal avtale noe, eller høre om hvorfor du har blitt stille - så syntes jeg også du skal svare ærlig. Hun kan ikke gjøre endringer hvis hun ikke får ærlige speilinger på oppførsel, men for alt det du vet så er det noe underliggende her som hun ikke vil fortelle om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er syk med varierende dager, og må av og til avlyse i siste liten. Nå er det blitt sånn at jeg lager få avtaler, da det er stressende å skulle være den som må trekke seg. Heldigvis har jeg verdens beste veninne som ikke blir sur. Men, jeg forstår godt at ts blir skuffet, særlig når man har sagt nei til andre avtaler. For oss som er alene betyr kanskje avtalene mer enn de som har partner og/eller barn.

Anonymkode: fefb1...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Selvfølgelig er man ikke pliktig å oppgi en grunn. Men da må man også tåle at vennskapet kan få en liten knekk. 

Anonymkode: e4b19...f55

Mine vennskap får ingen knekk på grunn av at folk avlyser. Har ei venninne som avtalte med meg 4 ganger på rad (var hennes initiativ) og avlyste samme dag alle fire gangene. Jeg tenkte selvfølgelig at "hva i alle dager er det som skjer med henne", men jeg kjenner henne og vet at hun er sliten, er en person som lett blir stresset, hun er også litt impulsiv og gaper over litt for mye noen ganger uten å tenke gjennom. Likevel er jeg veldig glad i henne, hun er fantastisk morsom også på grunn av disse egenskapene. Midt i disse avlysningene tenkte jeg at "nå styrer hun fælt, jeg får bare vente til det roer seg, så får jeg nok nyte hennes selskap igjen". Og det stemte. Hun og jeg har også et såpass nært forhold at vi kan si til hverandre at "vettu, jeg orker faktisk ikke å dra ut i kveld", selv om vi har avtalt. Det er begrenset hvor skuffet jeg blir liksom, vi kan jo ta det når begge orker, da blir det mye hyggeligere. Jeg er så glad i henne at jeg aldri ville mistet henne pga at hun er slik noen ganger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine vennskap får ingen knekk på grunn av at folk avlyser. Har ei venninne som avtalte med meg 4 ganger på rad (var hennes initiativ) og avlyste samme dag alle fire gangene. Jeg tenkte selvfølgelig at "hva i alle dager er det som skjer med henne", men jeg kjenner henne og vet at hun er sliten, er en person som lett blir stresset, hun er også litt impulsiv og gaper over litt for mye noen ganger uten å tenke gjennom. Likevel er jeg veldig glad i henne, hun er fantastisk morsom også på grunn av disse egenskapene. Midt i disse avlysningene tenkte jeg at "nå styrer hun fælt, jeg får bare vente til det roer seg, så får jeg nok nyte hennes selskap igjen". Og det stemte. Hun og jeg har også et såpass nært forhold at vi kan si til hverandre at "vettu, jeg orker faktisk ikke å dra ut i kveld", selv om vi har avtalt. Det er begrenset hvor skuffet jeg blir liksom, vi kan jo ta det når begge orker, da blir det mye hyggeligere. Jeg er så glad i henne at jeg aldri ville mistet henne pga at hun er slik noen ganger.

Åh, du er en fantastisk venn😍

Jeg må ta smertestillende titt og ofte pga familiebesøk som jeg ikke får anledning til å avlyse😌ihvertfall ikke uten en masse drama som gjør at jeg føler meg enda verre. Kommentaren “du ser myyye bedre ut nå” vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på da jeg har medisinert meg kraftig😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Åh, du er en fantastisk venn😍

Jeg må ta smertestillende titt og ofte pga familiebesøk som jeg ikke får anledning til å avlyse😌ihvertfall ikke uten en masse drama som gjør at jeg føler meg enda verre. Kommentaren “du ser myyye bedre ut nå” vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på da jeg har medisinert meg kraftig😂

Tusen takk! Og ja, ikke sant... mye som skjer som man ikke vet om eller ikke har noe med. Man må være litt laid back og raus. Håper du finner en løsning 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...