Gå til innhold

750.000 i inkasso og kredittgjeld. Er det i det hele tatt mulig uten gjeldsordning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i midten av tredveårene som har en total inkasso og kredittgjeld på 750.000, dette er blant annet kredittkort, forbrukslån, men også en god del ubetalte faktura. Tilsammen 15 kreditorer som har utestående fra 1500 - 200.000 hos, altså et stort sprik

Den økonomiske situasjonen er nå bedret mtp inntekt, og sammen med en økonomisk rådgiver har vi brukt tid på å sette opp budsjett og fått oversikt. 

Vi sitter og ser nå på at om vi bruker 10.000 pr mnd, vil det ta ca 10 år, 15.000 i mnd 5 år og 25.000 i mnd 3 år. 

Den siste er nok ikke helt overkommelig, men likefullt en god motivasjon å se hvor mye raskere det går i rene tall. 

Blir allikevel litt motløs. 

Vi har ca 30.000 i faste utgifter før mat og drivstoff som pleier å ligge på totalt rundt 8000,-

Jeg har utbetalt 25.000 og partneren min 27.000 i mnd altså ca 52.000 Så det vil si 14 000 til gjeld. Også kan sikkert noen poster på faste utgifer skrelles litt. Det må vi se på med forsikringer og sånt.

Så : Tror dere det i det hele tatt er mulig å få til å betale ned en så stor sum eller er det alternativ å se på gjeldsordning?

Hva har dere spart mest penger på av faste utgifter, hvor fikk dere gode avtaler?

Arv, forskudd på arv, private lån er uaktuelt.

Anonymkode: 487e6...d7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser overkommelig ut, så jeg ville bare satt i gang.

Når det gjelder tips til hvordan man kan spare inn på faste utgifter, er det litt vanskelig å gi generelle råd.

Sett opp et regnskap over hva dere har brukt de siste månedene og se om det er noe dere kan kutte ut eller kutte ned på.

Når det gjelder utgifter til mobil, internett og forsikringer, er det jo bare å se rundt på nett, og eventuelt hente inn tilbud fra ulike aktører.

Anonymkode: f4dba...8f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi sitter og ser nå på at om vi bruker 10.000 pr mnd, vil det ta ca 10 år, 15.000 i mnd 5 år og 25.000 i mnd 3 år. 

Anonymkode: 487e6...d7f

Jeg regnet på de to siste alternativene du lister opp her, og dette er altså dyr kredittgjeld, kredittkort og forbrukslån med skyhøye renter? Inkasso her og der også? Likevel har dere bare kalkulert med 150 000 i renter, gebyrer etc over 5 år og over 3 år på den høye summen av gjeld på 750 000? Hvem er det som har sagt til dere at 150 000 er alt dere kan regne med i renter og gebyrer/avgifter på disse årene på en så stor gjeld?

Jeg bare lurer, for jeg ble litt nysgjerrig. Samme sum, 150 000, er tydeligvis kalkulert med i både 3 års nedbetalingsperiode og også den over 5 år? Hvorfor? Det blir mye mer renter på de to ekstra årene.

Anonymkode: ed10c...c39

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

30k på faste utgifter er litt drøyt. Hva er det dere betaler på?

Anonymkode: ee55c...163

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner ikke barn.. er dere virkelig to stk med 30 000 i faste utgifter? Hva er det dere har som koster dere så himla mye? Dere har økonomi bra nok til å klare dette på egenhånd. Husk at gjeldsordning får man bare en gang. Når dere er to stk i et forhold som har så dårlig økonomisksans, så er det stor sjanse for at dere vil sette dere i gjeld igjen senere. Om en av dere da mister jobben så vil dere ikke ha noen sjanse til å betale ned gjelden. Så da er det fint å ha gjeldsordning i bakhånd. Nå har dere økonomi som er bra nok til å betale ned, så gjør det. Uten gjeldsordning. 

Anonymkode: 9b0f9...0c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ved gjeldsordning får dere som par beholde 15 364,- til livsopphold etter at boutgifter er betalt, dette skal dekke mat, klær, forsikringer, strøm, mobil osv. Har dere barn, får dere satt av mer til livsopphold avhengig av alder på barn. Regner med dere ikke betaler 30 000,- i kun husleie, så tror dere vil få det trangere under en gjeldsordning enn hvis dere får i stand frivillige nedbetalingsavtaler.

Anonymkode: e63d5...eef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

30 000 er veldig mye i faste utgifter for to personer, her er det nok mye å spare!

Anonymkode: ac300...778

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kvalifiserer nok ikke til gjeldsordning. Da skal man være varig ute av stand til å betjene gjelden, og som du skriver kan dere fint betale alt i løpet av noen år. 

Eier dere bolig? Hvis det er ledig sikkerhet der kan dere sjekke ut banker som Bluestep og Bank2, de gir lån til refinansiering av inkasso. Høyere rente enn vanlig boliglån, men veldig mye billigere enn renten du har i dag. Samt at du kan flytte over til vanlig bank når anmerkningene er slettet.

Anonymkode: e3497...8b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp en kjæreste (nå eks) med en del inkassogjeld. Jeg tok kontakt med inkassobyråer underveis for å spørre om det var mulig å slette noen av rentene, etter at en god del av gjelden hadde blitt betalt, og flere byråer viste velvilje her. Hvis dere gjør det samme, kontakter inkassobyråene etter 6 mnd, 1 år osv, og spør på en fin måte om det er mulig å slette litt renter, så kan det hende dere er heldige noen steder😊 

Anonymkode: cef6e...710

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sinnsykt.

Anonymkode: 649ca...8b1

• Liker 3
Skrevet

Det er vel bare å starte da, betale ned det dere evner hver mnd, etter først å ha betalt alle nye regninger, først vise evne og vilje til å betale, så kan dere forhandle med kreditorene og lage avtaler. Har hørt folk få redusert kravet fra inkassoselskapene med opp till 30%, enklest å få til med de eldre kravene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Start med å få oversikt og lag et realistisk og nøkternt månedsbudsjett. 

Rentene her som avgjør, betaler dere 30 000, 70 000 eller 150 000 i renter i året? 

Anonymkode: 083e7...fd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er et par i midten av tredveårene som har en total inkasso og kredittgjeld på 750.000,

Har dere like mye gjeld hver? Eller er gjelden noe dere har sammen?

Anonymkode: 37e9b...78a

AnonymBruker
Skrevet

Dere har sykt høye utgifter da, inkluderer det masse gjeld? Vi tjener det 3-dobbelte av dere og har lavere utgifter i måneden 😳

Anonymkode: ea9a4...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

30 000 i faste utgifter for to personer er MYE. Vi er tre stk, og faste utgifter på 20 500. Og da har vi bhg, dyr streaming pga sportskanaler, etc.

Men regner med at dere har fått minimert utgiftene av rådgiver?

Noen grep vi gjorde var:

-Samlet alle forsikringene i et selskap(sa opp reiseforsikring også)

-Sykler istedenfor å kjøre når det er mulig(sparer 500-800 i mnd på det)

-Byttet strømselskap ved hjelp av bytt.no

-Storhandling og planlegging av måltider(inkl lunsj på jobb=medbrakt!)

Ikke så store grep, men all monner drar. Lykke til. Heier på dere💪🏽

Anonymkode: c87b3...3ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som virkelig vil monne er om dere har mulighet til noe ekstrajobb, og sette alt på nedbetaling av gjeld. Jo raskere beløpet synker så det monner, jo mindre renter blir det å betale!

Anonymkode: 1415c...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott at dere begynner å få orden på gjelda; heier på alle som prøver! Enig med alle andre at nåværende kostnader må ned.

Mitt råd er å gå for den 3-årige løsningen. 2 grunner:

1) Mindre penger går til spille mtp. renter.

2) Nye rutiner! Skal dere med god inntekt spare skikkelig, blir det en vanesak til slutt. Er gjelden nedbetalt om +/- 3 år, må ikke forbruket sprette opp - da har dere plutselig god råd med god sparing.

Anonymkode: 473dd...7d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er én (pluss barn) med 30.000 i faste utgifter, hadde jeg hatt en partner å dele dette med hadde jeg vært rik 😄

Anonymkode: 8c59e...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Altså så rasert at så mange mener 30 000 er mye, vi er 4 i familien og har faste utgifter på 35 000

Anonymkode: ad914...b55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke renta skyhøy på dette? 

Anonymkode: 4b4fa...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...