Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig studert nå, og er også ferdig i deltidsjobben min. Jeg hadde siste eksamen 15 mai, og mener selv at jeg var reell arbeidssøker etter dette, men hvor lenge regnes man som student i navs øyne? Har det betydning at siste utbetaling fra lånekassen er i juni?

Anonymkode: a22f7...de6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel visst lenge at du snart var ferdig med studier? Hvorfor har du satt deg selv i denne situasjonen?

Anonymkode: 9d730...be7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det svaret er vel NAV som kan svare på. Send en mail til NAV og forklar godt om situasjonen din. Ta også et utklipp av informasjonen angående lånekasse utbetaling og datoer fra "din side" på nettsiden til Lånekassen når du sender mail til NAV. Jo mer informasjon du gir dem jo bedre kan de gi deg svar. 

Endret av Knoot
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har vel visst lenge at du snart var ferdig med studier? Hvorfor har du satt deg selv i denne situasjonen?

Anonymkode: 9d730...be7

Hva da "denne situasjonen"? At jeg er arbeidsledig? :ler: Det har ikke betydning for problemstilingen min :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Knoot said:

Det svaret er vel NAV som kan svare på. Send en mail til NAV og forklar godt om situasjonen din. Ta også et utklipp av informasjonen angående lånekasse utbetaling og datoer fra "din side" på nettsiden til Lånekassen når du sender mail til NAV. Jo mer informasjon du gir dem jo bedre kan de gi deg svar. 

Jeg har spurt veilederen min, hun svarer "Oppgi at du er student i søknaden og til hvilken dato, og fra hvilken dato du er en reell arbeidssøker."

Saken er jo den at jeg egentlig ikke vet når jeg kan regnes som reell arbeidssøker i navs øyne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ferdig studert nå, og er også ferdig i deltidsjobben min. Jeg hadde siste eksamen 15 mai, og mener selv at jeg var reell arbeidssøker etter dette, men hvor lenge regnes man som student i navs øyne? Har det betydning at siste utbetaling fra lånekassen er i juni?

Har du tjent nok penger i løpet av de siste 12 eller 36 månedene til å kunne søke dagpenger?

Anonymkode: 82812...4af

• Liker 3
Skrevet

Du har hatt arbeidsinntekt på minst  167 216 kroner (1,5 G) de siste 12 månedene, eller 334 431  kroner (3 G) de siste 36 månedene.

Ut over det får du ingenting

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du jobbet i studietiden og opparbeidet deg rettigheter til dagpenger da? 

Anonymkode: 37dd7...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du tjent nok penger i løpet av de siste 12 eller 36 månedene til å kunne søke dagpenger?

Anonymkode: 82812...4af

Ja, det er ikke det jeg lurer på.

1 minutt siden, NakenPanda said:

Du har hatt arbeidsinntekt på minst  167 216 kroner (1,5 G) de siste 12 månedene, eller 334 431  kroner (3 G) de siste 36 månedene.

Ut over det får du ingenting

Dette er jeg klar over, og det svarer heller ikke på det jeg spør om.

Har du jobbet i studietiden og opparbeidet deg rettigheter til dagpenger da? 

Anonymkode: 37dd7...81d

Har du lest hovedinnlegget?

Jeg lurer ikke på om jeg har rett til dagpenger, jeg lurer på når man vil regnes som reell arbeidssøker når man har vært/er student.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er ikke det jeg lurer på.

Dette er jeg klar over, og det svarer heller ikke på det jeg spør om.

Har du lest hovedinnlegget?

Jeg lurer ikke på om jeg har rett til dagpenger, jeg lurer på når man vil regnes som reell arbeidssøker når man har vært/er student.

Har du registrert deg som arbeidssøker hos nav? 

Anonymkode: 7ae61...13f

AnonymBruker
Skrevet

Det står på nav sine hjemmesider. Jeg tenker at du var reell arbeidssøker etter at du leverte eksamen. Husk at nav ikke regner penger fra Lånekassen som inntekt, da. 

Å være reell arbeidssøker vil si at:

• Du kan ta alle typer arbeid både på heltid og deltid, hvor som helst i Norge
    Du trenger ikke å ta arbeid i hele Norge eller jobbe heltid/kveld/natt/helg hvis du er mer enn 60 år, eller har helseproblemer som gjør det vanskelig å jobbe fulltid hvor som helst i Norge.
    Unntaket gjelder også for deg som har pleietrengende i nær familie, ansvar for barn under ett år, eneansvar eller delt ansvar for barn til og med syvende klasse eller har barn under 18 år med spesielle behov. Helserelaterte unntak må dokumenteres av helsepersonell.
  • Du er villig til å ta alle typer arbeid som er lønnet etter tariff eller den lønnen som er vanlig i bransjen.
    Du må være villig til å gå ned i lønn.
  • Du er frisk nok til å jobbe i minst 50 prosent stilling
    Er du delvis uføretrygdet, holder det at du kan jobbe 30 prosent eller mer. Har du "varig lønnstilskudd" og blir permittert, gjelder ikke kravet om å være frisk nok til å jobbe minst 50 prosent. Er du for syk til å jobbe kan du ha rett til sykepenger.
  • Du kan delta i arbeidsmarkedstiltak

Når du mottar dagpenger, må du i tillegg være aktiv jobbsøker. Dette innebærer at du

Anonymkode: 80042...120

• Nyttig 1
Skrevet

Lånekassen tillater vel bare utsettelse eller sletting av renter ved arbeidsledighet uansett, alt i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, NakenPanda said:

Lånekassen tillater vel bare utsettelse eller sletting av renter ved arbeidsledighet uansett, alt i etterkant.

Dette har ingenting med saken å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har spurt veilederen min, hun svarer "Oppgi at du er student i søknaden og til hvilken dato, og fra hvilken dato du er en reell arbeidssøker."

Saken er jo den at jeg egentlig ikke vet når jeg kan regnes som reell arbeidssøker i navs øyne. 

Hvordan kan nav finne ut det for deg? Er du ferdig med alle eksamener og har ingen ferieplaner? Da registrerer du deg som arbeidsledig og begynner og søke jobber. Har du fortsatt eksamener igjen og skal på ferie hele sommeren?  Vel, da er du ikke reell arbeidssøker før feks 10 august, da skriver du det som reell arbeidssøker.

AnonymBruker
Skrevet

Det står på nav sine hjemmesider. Jeg tenker at du var reell arbeidssøker etter at du leverte eksamen. Husk at nav ikke regner penger fra Lånekassen som inntekt, da. 

Anonymkode: 80042...120

Ah, ja men det hjelper jo mye, da må det være siste eksamen som gjelder :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan kan nav finne ut det for deg? Er du ferdig med alle eksamener og har ingen ferieplaner? Da registrerer du deg som arbeidsledig og begynner og søke jobber. Har du fortsatt eksamener igjen og skal på ferie hele sommeren?  Vel, da er du ikke reell arbeidssøker før feks 10 august, da skriver du det som reell arbeidssøker.

Du har misforstått spørsmålet, men eller takk for hjelpen :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva da "denne situasjonen"? At jeg er arbeidsledig? :ler: Det har ikke betydning for problemstilingen min :) 

Hvis man skal søke dagpenger må han søke en ganske lang tid i forveien, da prosessen med utbetaling av dagpenger kan ta relativt lang tid. Så det betyr at du kommer til å stå uten en inntekt ganske lenge. Per nå må du søke sosialstønad, siden du er arbeidsledig og ferdig studert. 

Skrevet

Det er sterkt uklart hva det er du egentlig spør om.

Renter starter å gå relativt øyeblikkelig, men synes å huske at først krav kom flere måneder etterpå

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om du er ferdig med eksamen et du ikke student lenger, men tenker du søke dagpenger? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...