AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Jeg lurer på hvordan dette fungerer i praksis, opp mot bank og lån. Om en leilighet koster 2 mill og det er en fellesgjeld på 1 mill, er det da slik at lånet mitt mot banken blir 2 mill, MEN jeg må ha lønnsnivå nok til å dekke opp lånet i fellesgjelden også (sett helt bort ifra andel egenkapital)? Altså jeg må kunne få 3 mill i lån i banken, selv om jeg kun trenger 2? Blir denne fellesgjeldmillionen da dekt under felleskostnad pr måned til sameiet? Takk! Anonymkode: 8905d...688
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Andel fellesgjeld følger leiligheten, og betales via husleie/felleskostnader pr måned. Banken tar med andel fellesgjeld sammen med ønsket lånebeløp når de beregner hvor mye du kan låne totalt med din inntekt. Fra en tilfeldig annonse på Finn, her var andel felleskostnader ca kr 286.000, som viser hva felleskostnader går til for akkurat den leiligheten: Felleskostnader 4 500 pr. mnd. Månedlige kostnader består av: renter - kr. 602.-, avdrag - kr. 1.063.- og FK - kr. 2.833.- Felleskostnadene dekker følgende: - Renter og avdrag på borettslagets lån. - Forsikring av bygninger (ikke innbo og løsøre) - IF SP588938.5.1 - Premie til boligsamvirkes fond mot husleietap. - Godtgjørelse til styret i borettslaget. - Kommunale avgifter. - Utvendig drift og vedlikehold. - Strøm til fellesanlegg (utvendige gatelys, varmekabler på felles vannledninger, motorvarmekontakter) - Forretningsførerhonorar til NN Boligbyggelag. Anonymkode: 6d279...48f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det betyr altså at samlet sum må være innenfor 5x gjeldsgrad for å kunne få lån i banken, men jeg betaler kun på mitt eget lån + felleskostnadene pr måned. Ser jo selv at det stemmer nå, måtte bare få det inn med teskje. Anonymkode: 8905d...688 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det betyr altså at samlet sum må være innenfor 5x gjeldsgrad for å kunne få lån i banken, men jeg betaler kun på mitt eget lån + felleskostnadene pr måned. Ser jo selv at det stemmer nå, måtte bare få det inn med teskje. Anonymkode: 8905d...688 Ja, du har forstått det korrekt. Anonymkode: 6d279...48f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det betyr altså at samlet sum må være innenfor 5x gjeldsgrad for å kunne få lån i banken, men jeg betaler kun på mitt eget lån + felleskostnadene pr måned. Ser jo selv at det stemmer nå, måtte bare få det inn med teskje. Anonymkode: 8905d...688 Og du må ha egenkapital på minst 15 prosent av totalpris, altså prisantydning pluss fellesgjeld. Anonymkode: 86023...f0d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg lurer på hvordan dette fungerer i praksis, opp mot bank og lån. Om en leilighet koster 2 mill og det er en fellesgjeld på 1 mill, er det da slik at lånet mitt mot banken blir 2 mill, MEN jeg må ha lønnsnivå nok til å dekke opp lånet i fellesgjelden også (sett helt bort ifra andel egenkapital)? Altså jeg må kunne få 3 mill i lån i banken, selv om jeg kun trenger 2? Blir denne fellesgjeldmillionen da dekt under felleskostnad pr måned til sameiet? Takk! Anonymkode: 8905d...688 Hadde du hatt en million eller arvet en million, så ville du sluppet å ha noe som helst med banken å gjøre. Det er det som er gøy med innskudd + fellesgjeld leiligheter. Så lenge du har innskuddet, så trenger du ikke høre at banken gnåler om ulike krav og "baker inn" fellesgjelda i helhetsvurderingen sin. Synd at innskuddene er blitt så høye de siste 12+ årene. For 13-14 år siden kunne en kjøpe leilighet med innskudd tilsvarende 150.000 kroner. Anonymkode: a07d8...8db
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du hatt en million eller arvet en million, så ville du sluppet å ha noe som helst med banken å gjøre. Det er det som er gøy med innskudd + fellesgjeld leiligheter. Så lenge du har innskuddet, så trenger du ikke høre at banken gnåler om ulike krav og "baker inn" fellesgjelda i helhetsvurderingen sin. Synd at innskuddene er blitt så høye de siste 12+ årene. For 13-14 år siden kunne en kjøpe leilighet med innskudd tilsvarende 150.000 kroner. Anonymkode: a07d8...8db På de aller fleste i mitt prissjiktet har jeg dekt opp fellesgjelden med egenkapital, men regnestykket blir kanskje det samme uansett? Om leiligheten er 3 mill og jeg har 1 mill ek må jeg låne 2, men det må jeg vel uansett om det er 2 mill for leiligheten og 1 i fellesgjeld? Eller er det noe jeg har misset her? 😄 Anonymkode: 8905d...688
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Når jeg søkte lån i banken, så fikk jeg ett finansieringsbevis som sa at jeg kunne kjøpe for 2,5, inkludert fellesgjeld og dokumentert egenkapital. Anonymkode: 7b706...7e2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Fellsgjeld er noe dritt. Man eier, men må samtidig betale leie, uff. Anonymkode: 08ddf...dcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 23.51): Fellsgjeld er noe dritt. Man eier, men må samtidig betale leie, uff. Anonymkode: 08ddf...dcc Overhode ikke, for en idiotisk uttalelse. Lånet er bare plassert et annet sted enn i banken din, og ofte til bedre betingelser fordi de er en større kunde hos en bank (borettslaget altså). Folk må slutte å tenke på fellesgjeld som leie. I enkelte borettslag har de individuelle nedbetalingsløsninger, som gjør at du kan cashe ut fellesgjelden om den plager deg så mye. For en god del år tilbake siden ble det sluppet leiligheter i byen der jeg bor med innskudd på et par hundre tusen, men fellesgjeld på 1m og oppover. Det gjorde at mange unge kjøpte leilighet der, de trengte jo «bare» noen hundre tusen på konto for å komme seg inn på boligmarkedet. Jada, fellesferien var høy, men ikke høyere om de hadde hatt lån i banken på samme beløp. Anonymkode: ddfc0...b42 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Overhode ikke, for en idiotisk uttalelse. Lånet er bare plassert et annet sted enn i banken din, og ofte til bedre betingelser fordi de er en større kunde hos en bank (borettslaget altså). Folk må slutte å tenke på fellesgjeld som leie. I enkelte borettslag har de individuelle nedbetalingsløsninger, som gjør at du kan cashe ut fellesgjelden om den plager deg så mye. For en god del år tilbake siden ble det sluppet leiligheter i byen der jeg bor med innskudd på et par hundre tusen, men fellesgjeld på 1m og oppover. Det gjorde at mange unge kjøpte leilighet der, de trengte jo «bare» noen hundre tusen på konto for å komme seg inn på boligmarkedet. Jada, fellesferien var høy, men ikke høyere om de hadde hatt lån i banken på samme beløp. Anonymkode: ddfc0...b42 Hvis det skal oppgraderes eller noe, så pådrar du deg gjeld igjen hvis du har cashet ut... Anonymkode: 08ddf...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 21.51): Fellsgjeld er noe dritt. Man eier, men må samtidig betale leie, uff. Anonymkode: 08ddf...dcc Fellesutgifter (også kalt husleie) og fellesgjeld er to ulike ting. Fellesutgifter ville en jo ha uansett om det er fellesgjeld eller ikke, det koster jo både strøm i felles områdene, vedlikehold for bygget, kommunale avgifter, oppsparing til borettslaget/sameiet osv. Anonymkode: 6d279...48f 1
smilo Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Fellesgjelden er et lån som borettslaget står som ansvralig på, men som hver andelseier har sin andel i etter en brøk. Hver andelseier er ansvarlig for sin andel av lånet og dette betales via de nevnte fellesutgiftene/ Felleskostnadene etter brøken. Fellesutgifter/ felleskostnader inneholder både driftskostnader til borettslaget ( Forsikring, kommunale avgifter ( vann, avløp, renovasjon og eiemdomsskatt) , vedlikehold, driftsavtaler o.l , og kapitalkostnader som er renter og evt avdrag på fellesgjelden. I tillegg kan fellesutgiftene inneholde TV/ Internett-avtale, felles oppvarming, og evt andre ting som borettslaget har tatt med. Dette varierer fra lag til lag. IHusleie er ikke et uttrykk i borettslag.. Det tilhører leiemarkedet)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Overhode ikke, for en idiotisk uttalelse. Anonymkode: ddfc0...b42 Følelsen av å ikke eie sin leilighet (selv om man jo på sett og vis gjør det) og dermed ikke har stort en skulle ha sagt, ikke kunne gjøre ting etter sin egen smak og stil, eller si neitakk hvis en ikke vil ha noe utført, den er for mange ikke helt ok. En har betalt for leiligheten, betaler husleie og gjør alt som lover og regler påbyr en, men en har uansett ikke stort å si. Jeg ville ha foretrukket å eie min egen enebolig. Anonymkode: 53b47...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå