Gå til innhold

Nevne til arbeidsgiver at jeg snart blir å si opp jobben, eller ta det når jeg levere oppsigelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet for min arbeidsgiver i snart 3 år men føler jeg treng nye utfordringer og skal flytte hjem igjen. Planen er å si opp jobben i juli/august, ingen på min arbeidsplass vet dette! Det er fordi jeg ønsker ikke å lage noen dårlig stemming, føler det blir bare dårlig stemming når folk snakker om slikt.

Jobben er bra, sjefen er fantastisk og føler vi alle er en familie på jobb. Har en stilling som er vanskelig å erstatte, så finne noen som kan ta over for meg kan bli litt utfordring tenker jeg.

Dette er litt hvorfor jeg ønsker å gi uttrykk at jeg sier snart opp, slik dem kan være mer obs på nye folk aktuelle folk. / så når oppsigelsen kommer blir det ikke en type "sjokk". Har 3 mnd oppsigelse da. 

Anonymkode: fdbc9...f80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir sikkert satt pris på av sjefen hvis du gir en liten heads up, og de får litt ekstra tid på seg til å finne den rette erstatteren. Resten av kollegiet behøver ikke å vite det.

Anonymkode: bed23...088

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 20269...b29

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal det når du uansett har 3 mnds oppsigelsestid. Oppsigelsestiden er der nettopp for å finne en erstatter og 3 mnd bør være god tid til å komme i gang med prosessen. Siden det er ferietid så tenker jeg du skaper unødvendig stress før du faktisk har levert oppsigelsen, nettopp fordi de ikke får gjort noe uansett før du har gitt den fra deg. Du bare skaper unødvendig stress. Hvordan tenker du det skal hjelpe dem når du ikke har levert oppsigelse? De kan ikke akkurat begynne å lyse ut før du har sendt den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jo at hvis du har en god relasjon med sjefen, så er det bedre å være åpen om at du skal slutte hvis valget alt er tatt. 

Anonymkode: 3c2b6...163

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*kommer til å

Anonymkode: ee456...a49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min satt veldig pris på at jeg ga beskjed i god tid før oppsigelsen kom. Da fikk bedriften tid til å finne en erstatter. Husk på at det gjerne går litt tid fra du sier opp til din erstatter kan tiltre.

Jeg ga beskjed ca. 5 måneder før oppsigelsen og de hadde klar en erstatter noen uker før jeg sluttet. Det var nok tid til å fase inn andre personer i prosjektene som jeg fulgte opp. 

Anonymkode: 87bb1...e8e

Skrevet

Jeg ville sagt ifra.

Nå har jeg en sjef jeg liker og som jeg har god kommunikasjon med, og jeg ville gitt vedkommende en heads up om jeg var i samme situasjon. Det er riktig at de ikke kan lyse ut noen stilling før en oppsigelse er levert inn, men da kan de i alle fall forberede seg, gjøre klar utlysningstekst, planlegge avvikling av dine oppgaver og hvordan disse best kan videreføres til nestemann osv. 

Men det kommer jo an på arbeidsplassen, jeg har hatt jobber hvor jeg ikke ville sagt ifra på forhånd også, fordi det ville laget et særdeles dårlig miljø for meg selv før jeg sluttet... 

Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)

Er du hundre prosent sikker på at du vil forlate, så tror jeg alle ville satt pris på at du sa ifra tidligst mulig. 

Det er iallefall en leders drøm midt i det dårlige budskapet om at en god ansatt forlater. 

God tid er undervurdert i ansettelsesprosesser og under opplæring, og i tillegg er det ferietid midt oppi.

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke forstyrret en ferie med dette.

Ta det til høsten 🤷‍♀️

Anonymkode: 961c0...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...