AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #61 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bachelor i tverrfaglige kjønnsstudier ? Er det seriøst noe som heter det? Anonymkode: 911c9...dab Måtte google det, og javisst er det en faktisk ting... 🥴 Jaja. Ser begrenset ut hva dette gir deg, men det får være så! Anonymkode: 911c9...dab
ajarRun Skrevet 11. juni 2022 #62 Skrevet 11. juni 2022 Vernepleie, sykepleie, barnehagetante, barnevernsmonster, og lignende er dyre vanskelige bachelorer. Ikke fordi innholdet er vanskelig, men fordi du må klare alle fagene for å bestå og fordi det er innihelvettes mye praksis. Fem ganger 8 uker der du dilter etter noen andre er gørr. Stryker du medikamentregning er du ferdig. Økonomi og administrasjon er dritenkelt. Velg 18 emner med 10 studiepoeng, hvis du ikke liker et tar du bare et annet. Du trenger ikke engang å skrive bacheloroppgave. Ingen oppmøte. Noen trivielle arbeidskrav. Bachelor i pedagogikk er enkelt, men også ubrukelig. Tar du barnevernspedagog får du jobber kastet etter deg, men bachelor i pedagogikk er omtrent som bachelor i sosialantropologi, det har ingen nytteverdi utover å kunne si du har bachelor. Du kan like så godt ta tilfeldige emner å ha en selvvalgt bachelor i kultur og samfunnsfag. Men ta heller vernepleier hvis du vil bli barnevernspedagog, da har du ennå flere muligheter. Eller ennå bedre, ta sykepleie og spesped etterpå. Jeg anbefaler å ta et årsstudium i tull først, økonomi og administrasjon eller noe språkfag eller hva som helst. Bruk det året til å lære å studere og skrive akademisk. Så tar du et ekte studie.
ajarRun Skrevet 11. juni 2022 #63 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 12.34): Jeg har barnehagelærer og vernepleier. Det kommer Ann på interesse og hvor mye tid du ønsker å bruke på studiet. Vernepleie der jeg gikk hadde veldig mye obligatorisk, 8-10 uker praksis hvert år hvor du knapt nok kan ha fravær. Mye bestått og ikke bestått, som vil si at du må ha tilsvarende A-C i karakter. Det er mye pensum og ulike fag oppå hverandre. F eks anatomi og fysiologi, samtidig som sykdomslære og gerentologi. De henger jo self sammen, men det er mye pensum på få uker. Eksamen og vurderingsitusjoner hele året og ikke bare før jul og sommer. Hadde f eks en stor eksamen i starten av februar to av tre år. Anonymkode: d27bf...f73 På sykepleie virker det som bestått == A til E. Det er også erfaringen min fra andre universitet. Det er en masteroppgave på dette, og bestått er stort sett D eller E. Ikke C.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #64 Skrevet 11. juni 2022 Jeg gikk selv sykepleien (2015) og synes ikke det studiet var vanskelig. Jeg prioriterte å jobbe så mye jeg kunne utenom og hadde ikke problemer med å kombinere bachelor i sykepleie med en heltidsjobb ++. Men folk er forskjellige. Anonymkode: b2482...3d3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #65 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 9.04): Hei, ts her. Jeg har vært jobbsøker i to år nå, og får ikke jobb med fagbrevet mitt i reiseservice og erfaringen jeg har. Så nå ønsker jeg en bachelor, ettersom at nesten alle jobber krever bachelor! Jeg har søkt på hundrevis av forskjellige jobber til nå som blant annet bilselger, omvisningsvert på museumer, utallige resepsjonist-stillinger, reisebyrå, jernbane, Sporveien, assistent, vertskap på overnattingssteder, telefonselger, selger, butikkansatt, sfo, osv osv osv. Nå har jeg søkt på skole og ønsker derfor en bachelor som er "garantert" å bestå ettersom at det blir tre år til med lite å rutte med. Har søkt på pedagogikk men er åpen for å se på ledige studieplasser. Jeg er ikke god i pc, tunge løft, og økonomi/matte. Ønsker ikke jobbe innen psykisk helse. Skulle gjerne valgt sykepleie men skulderen klarer ikke tunge løft. Anonymkode: 62f10...1df En bachelor i reiseliv vil ikke hjelpe stort. Er en grunn til at jeg måtte ta en ny utdannelse. Anonymkode: e5419...49a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #66 Skrevet 11. juni 2022 ajarRun skrev (7 minutter siden): På sykepleie virker det som bestått == A til E. Det er også erfaringen min fra andre universitet. Det er en masteroppgave på dette, og bestått er stort sett D eller E. Ikke C. På UiO er bestått minst en C. Det er det vi har fått beskjed om ihvertfall. Anonymkode: e5419...49a
ajarRun Skrevet 11. juni 2022 #67 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På UiO er bestått minst en C. Det er det vi har fått beskjed om ihvertfall. Anonymkode: e5419...49a Telles som C hvis du kun har de på vitnemålet. Er ikke samme kravet som C. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #68 Skrevet 11. juni 2022 Barnehagelærer. Kjenner flere som slet veldig på videregående og som nå er utdannet barnehagelærere. Vet også at de hadde i oppgave å filme seg selv mens de lot som de var en elefant. Ganske overkommelig. Har selv studert psykologi (1. året av profesjon) og det var overraskende lett. Jobbet fulltid hele andre semester og kunne derfor ikke møte på forelesninger og seminarer, fikk likevel B på alle eksamener... Og jeg leste nesten ikke på månedsvis. Anonymkode: 50829...882 1
herzeleid Skrevet 11. juni 2022 #69 Skrevet 11. juni 2022 Det kommer selvfølgelig an på hva en selv er god på, men om en ikke har et særskilt godt hode så er nok de "myke" fagene generelt mye lettere, dvs. samfunnsvitenskapelige og humanistiske retninger. Der er det et temmelig bredt utvalg og mange bør kunne klare å finne noe noenlunde innen egen interesse som forhåpentligvis gjør det enklere. Samtidig bør en være bevisst på at bachelorgrader innen disse retningene ikke egentlig gir så mye og at selv mange saksbehandlerstillinger vil forutsette mastergrad.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #70 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 12.03): Tror de fleste bachelorer er "enkle" hvis man har et snev av interesse. Jeg elsket å studere barnevern, det var så interessant og givende! Og relativt enkelt å få helt greie karakterer. Jeg jobbet vel gjennomsnittlig cirka 130% ved siden av deltidsstudiet for 12 år siden, og fikk derfor ikke toppkarakterer, men C i snitt. Hadde større kapasitet som ung og barnløs. Anonymkode: 4e397...ae1 19 år er lenge siden, men hvordan var studiet? Jeg har veldig lyst til å studere barnevern. Er det praksis i studietiden også? Hvordan hadde det vært å ha barn under studie? (Småbarn) Anonymkode: c0af4...42a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #71 Skrevet 11. juni 2022 ajarRun skrev (3 timer siden): Vernepleie, sykepleie, barnehagetante, barnevernsmonster, og lignende er dyre vanskelige bachelorer. Ikke fordi innholdet er vanskelig, men fordi du må klare alle fagene for å bestå og fordi det er innihelvettes mye praksis. Fem ganger 8 uker der du dilter etter noen andre er gørr. Stryker du medikamentregning er du ferdig. Økonomi og administrasjon er dritenkelt. Velg 18 emner med 10 studiepoeng, hvis du ikke liker et tar du bare et annet. Du trenger ikke engang å skrive bacheloroppgave. Ingen oppmøte. Noen trivielle arbeidskrav. Bachelor i pedagogikk er enkelt, men også ubrukelig. Tar du barnevernspedagog får du jobber kastet etter deg, men bachelor i pedagogikk er omtrent som bachelor i sosialantropologi, det har ingen nytteverdi utover å kunne si du har bachelor. Du kan like så godt ta tilfeldige emner å ha en selvvalgt bachelor i kultur og samfunnsfag. Men ta heller vernepleier hvis du vil bli barnevernspedagog, da har du ennå flere muligheter. Eller ennå bedre, ta sykepleie og spesped etterpå. Jeg anbefaler å ta et årsstudium i tull først, økonomi og administrasjon eller noe språkfag eller hva som helst. Bruk det året til å lære å studere og skrive akademisk. Så tar du et ekte studie. Hva tenker du gir mer muligheter som vernepleier enn barnevernspedagog? For man får ca akkurat de like mulighetene. Anonymkode: c0af4...42a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #72 Skrevet 11. juni 2022 Av alle de du nevner er nok barnehagelærer det letteste. Det er mye praktisk og mye praksis i barnehage. Det er eksempel mye praktisk-estetisk forming/kunst og uteliv (fokus på hva som finnes i naturen) Du må også tenke hva retningene gir deg etterpå. Vernepleier og pedagogikk er mye tung teori. Tar du pedagogikk er det nesten samme jobber som vernepleier (bare miljøterapeut stillinger istedenfor vernepleier) og for å få "bedre" jobber må du ta master eller videreutdanning. Anonymkode: 51a6a...609
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #73 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 13.00): Ser at mange skriver at man MÅ ha master hvis man studerer pedagogikk, har du det? Hvis ikke, hva jobber du med? Jeg har søkt på samlingsbasert pedagogikk på Lillehammer. Ts. Anonymkode: 62f10...1df Jeg har ikke hørt at man må ha det. Jeg jobber på nav som ungdomsveileder. ☺️ På de jobbintervjuene jeg har vært på har de alltid sagt at de vil ha pedagoger, at det er populært. Mange av lederne er også pedagoger i bunn Anonymkode: d715d...87b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #74 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker du gir mer muligheter som vernepleier enn barnevernspedagog? For man får ca akkurat de like mulighetene. Anonymkode: c0af4...42a Vernepleiere jobber mye innen rus/psykiatri og andre stillinger innen helse. Stillingene blir utlyst som vernepleier. Barnevernspedagoger kan ikke søke disse jobbene da det er krav om vernepleier eller sykepleier. Anonymkode: d715d...87b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #75 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke hørt at man må ha det. Jeg jobber på nav som ungdomsveileder. ☺️ På de jobbintervjuene jeg har vært på har de alltid sagt at de vil ha pedagoger, at det er populært. Mange av lederne er også pedagoger i bunn Anonymkode: d715d...87b Du har nok vært heldig med at mange ledere er pedagoger i bunn. Jeg har selv master i pedagogikk (som er veldig givende). her jeg bor i en ganske stor by er det lite kunnskap om hva man kan med bachelor. De som har kun bachelor får mest jobber i boliger og som miljøterapeuter eks i skole. Evt i psykisk helse. Noen med videreutdanning får jobb som familieveiledere eller spes.ped. Skal man få jobb i nav så må man ha sosialt arbeid/sosionom. Anonymkode: 51a6a...609
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #76 Skrevet 11. juni 2022 ajarRun skrev (4 timer siden): Vernepleie, sykepleie, barnehagetante, barnevernsmonster, og lignende er dyre vanskelige bachelorer. Ikke fordi innholdet er vanskelig, men fordi du må klare alle fagene for å bestå og fordi det er innihelvettes mye praksis. Fem ganger 8 uker der du dilter etter noen andre er gørr. Stryker du medikamentregning er du ferdig. Økonomi og administrasjon er dritenkelt. Velg 18 emner med 10 studiepoeng, hvis du ikke liker et tar du bare et annet. Du trenger ikke engang å skrive bacheloroppgave. Ingen oppmøte. Noen trivielle arbeidskrav. Bachelor i pedagogikk er enkelt, men også ubrukelig. Tar du barnevernspedagog får du jobber kastet etter deg, men bachelor i pedagogikk er omtrent som bachelor i sosialantropologi, det har ingen nytteverdi utover å kunne si du har bachelor. Du kan like så godt ta tilfeldige emner å ha en selvvalgt bachelor i kultur og samfunnsfag. Men ta heller vernepleier hvis du vil bli barnevernspedagog, da har du ennå flere muligheter. Eller ennå bedre, ta sykepleie og spesped etterpå. Jeg anbefaler å ta et årsstudium i tull først, økonomi og administrasjon eller noe språkfag eller hva som helst. Bruk det året til å lære å studere og skrive akademisk. Så tar du et ekte studie. Jeg har bachelor i pedagogikk og det du skriver stemmer ikke i mitt tilfelle. Har fått de jobbene jeg har søkt på og blitt fortalt på intervjuene at de veldig gjerne vil ha folk med pedagogikk-utdannelse. Men ser du bruker uttrykkene barnehagetante og barnevernmonster så da virker det på meg om du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: d715d...87b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #77 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har nok vært heldig med at mange ledere er pedagoger i bunn. Jeg har selv master i pedagogikk (som er veldig givende). her jeg bor i en ganske stor by er det lite kunnskap om hva man kan med bachelor. De som har kun bachelor får mest jobber i boliger og som miljøterapeuter eks i skole. Evt i psykisk helse. Noen med videreutdanning får jobb som familieveiledere eller spes.ped. Skal man få jobb i nav så må man ha sosialt arbeid/sosionom. Anonymkode: 51a6a...609 Er sikkert forskjellig fra sted til sted. Min drømmejobb er miljøterapeut på skole ☺️ men trives i nav og. Mange av mine kollegaer er pedagoger. Anonymkode: d715d...87b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #78 Skrevet 12. juni 2022 Bachelor i psykologi. Anonymkode: d87a0...a67 1
I Grosny Skrevet 12. juni 2022 #79 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er sikkert forskjellig fra sted til sted. Min drømmejobb er miljøterapeut på skole ☺️ men trives i nav og. Mange av mine kollegaer er pedagoger. Anonymkode: d715d...87b Miljøterapeut, da er jo vernepleier naturlig å satse på.
I Grosny Skrevet 12. juni 2022 #80 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har bachelor i pedagogikk og det du skriver stemmer ikke i mitt tilfelle. Har fått de jobbene jeg har søkt på og blitt fortalt på intervjuene at de veldig gjerne vil ha folk med pedagogikk-utdannelse. Men ser du bruker uttrykkene barnehagetante og barnevernmonster så da virker det på meg om du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: d715d...87b Ikke la deg lure av flåsete språkbruk, det skinner igjennom at ajarRun har studert og jeg synes det rådet om å ta et "tullefag" før man gir seg i kast med vernepleie er et godt råd. Det vanskeligste med vernepleien er at man må lære veldig mye samtidig, man må lære å studere, å finne fram på data og universitet, skrive og sitere korrekt i apa stil, gode lesevaner. Hvis man har lært sitering, studering, akademisk skriving før man starter studiet så har man et betydelig forsprang og mye bedre sjanser får å komme fint gjennom studiene uten å bli for mye heftet av styk og omigjeneksamener. Studeringskunnskaper gjør også at man vinner tid på eksamen, og tidsmangel er den vanligste årsaken til svake eksamensresultater. Men det med medisinregning bør ikke skremme. Man får tre sjanser. Problemet er at man må ha null feil, og at det kan være lureoppgaver. Matematikken er super enkel. Men det å lese oppgaven og holde orden på målestokkene er vanskeligst. Endret 12. juni 2022 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå