Gå til innhold

Hvilke bachelor - utdanninger er de "letteste"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste bachelorer er "enkle" hvis man har et snev av interesse. Jeg elsket å studere barnevern, det var så interessant og givende! Og relativt enkelt å få helt greie karakterer. Jeg jobbet vel gjennomsnittlig  cirka 130% ved siden av deltidsstudiet for 12 år siden, og fikk derfor ikke toppkarakterer, men C i snitt. Hadde større kapasitet som ung og barnløs. 

Anonymkode: 4e397...ae1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke studier har mest utplassering? 

Anonymkode: 62f10...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Egentlig hvilken som helst bachelor innenfor humanistiske fag / humaniora. Ved å skumme igjennom pensumet, og møte opp på forelesninger, får du veldig enkelt et presist inntrykk av hva det er forventet at du skriver, sier, mener og synes. Det stilles lite krav til objektivitet, data og empiri. Det meste går ut på å name-droppe noen som har fått guru-status innen faget, og hvis du i tillegg sper på med 4-5 oppkonstruerte "faguttrykk" er du gylden.

Anonymkode: 16178...ac6

Dette er ganske (urovekkende) dekkende, særlig hvis man er god til å skrive i utgangspunktet. Jeg hører egentlig hjemme innen medisin/naturvitenskapelige fag, men jeg har tatt endel studiepoeng i ymse samfunnsvitenskapelige og pedagogiske/psykologiemner også. Man kommer veldig langt med namedropping av sentrale teoretikere (velg dem foreleser snakker mest om, det er sjelden vanskelig å identifisere de viktigste), kontroll på noen av disse faguttrykkene du nevner, og så kan man diskutere litt fram og tilbake og late som man er litt kritisk, og vips - A. Personlig synes jeg den type namedropping er helt meningsløs. 

Anonymkode: ef64a...1a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, har ei venninne som har gått barnehagelærer - hun bestod så vidt videregående, og har aldri vært den skarpeste kniven i skuffen. Hadde mine tvil når hun skulle studere, men barnehagelærer klarte hun. Så jeg har inntrykk av at den bacheloren ikke er spesielt vanskelig...

Hun er heldigvis snill og glad i barn da, det er vel det viktigste. 

Anonymkode: 397ea...2ad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo selvsagt studere vernepleie som jeg har gjort. Du kan jo få E på alle eksamener og såvidt bestå praksis. Problemet er jo at du da blir ganske udugelig i jobben når du faktisk skal prestere i en jobb som faktisk krever at du skal være en vernepleier med ferdighetene det forventes at du skal inneha 🫠😅

Anonymkode: 53c6c...88d

• Liker 2
Skrevet

Hørt at vernepleier er sykt tungt studie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (3 timer siden):

Hørt at vernepleier er sykt tungt studie.

Hahaha 

Anonymkode: 0a9cf...415

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hahaha 

Anonymkode: 0a9cf...415

Søsteren min gikk det. Rett etter videregående. Hadde ikke jobba innen det heller, men visste at hun ønsket og jobbe med mennesker. Droppa ut etter 1.5 år, for pensumet var for tungt for henne. Og hun er ikke dum heller. Jobba som hjemmesykepleie i noen år etterpå og trivdes. Så fikk hun seg fulltid(eller mye jobb) på natt i en produksjon. Var der i 19 år til hun gikk på veggen. Høyt tempo, tungt arbeid, jobba mer enn det som er lov, barn og hus og heim. Så nå siste året slutta hun der, å begynte som assistent på et sykehjem. Og tok nettopp eksamen i helsefag 🎊🫶🏻

• Liker 2
Skrevet

Jeg sklei gjennom alt av sykepleierutdanningen frem til siste del av 3 året da jeg skulle skrive bacheloren. Jeg var ikke vant med slike oppgaver, og den meget selvstendige biten. 

Sett tilbake på nå så skulle jeg virkelig ønske jeg stilte opp mye mer og var mer tilstede i praksis, ikke drev og tenkte på fridager så man kunne ta seg en ukes ferie på slutten av praksis osv.  MYE feil fokus som student som jeg i ettertid har måtte forbedre meg mye på, og som gjør at jeg ikke kommer inn på hva jeg vil av videreutdanninger.  Heldigvis så går jo verden fremover, så mye av det jeg lærte på skolen i 2004-2007 er utdatert nå uansett, og det grunnleggende gode føler jeg meg trygg på. 

Beklager at svaret er litt på siden av det du spør om, men velg noe du vil bli og bruk tiden på de få årene det gjelder, utnytt praksis, oppsøk lære situasjoner og få med deg mest mulig. 

Det blir så mye bedre etterpå:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Er det typ bachelor i pedagogikk, barnehagelærer, vernepleier osv som er de letteste å fullføre? Det vil si, lav strykprosent og liknende. 

Det letteste er det som interesserer deg mest å lære og å jobbe med. For meg var det IT-studier. Tror ikke jeg hadde holdt ut med noe annet.

Anonymkode: d697b...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det typ bachelor i pedagogikk, barnehagelærer, vernepleier osv som er de letteste å fullføre? Det vil si, lav strykprosent og liknende. 

Hvis du ikke er spesielt «skolesmart» så vil de fleste studier være vanskelige. Jeg synes ikke pedagogikk var vanskelig, men det gikk fra noen hundre studenter i starten til rundt 30 som var igjen etter 3 år, så noen syntes vel ikke det var så lett … Syntes forresten ikke matematikk var så ille heller, og språkstudier var jo bare kos. Informatikk tror jeg de fleste kan klare, det er mest praktisk. Jeg synes personlig lesefag (typisk hf, sv) tok mer tid, og jus var kanskje litt mer pes. Har ikke prøvd meg på medisin. 

Anonymkode: 6a22a...c53

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 11.00):

Jeg kjenner  en vernepleierstudent. Det er greit hvis man klarer å lese veldig strukturert , men vanskelig fordi det er enorme mengder med stoff, hvorav mye er på engelsk og norsk eller engelsk fagspråk. I anatomi hadde hun en lærer som heter Hassan. Han var fantastisk og klarte å gjøre forståelig det stoffet en knotete skrevet anatomibok slet med å formidle. Det kan tenkes at anatomipensumet hun måtte gjennom var det samme som på sykepleien, men med noen uker mindre tid. I såfall er sykepleie ett lettere studium. 

Det er fare for at ca halvparten av vernepleiestudentene faller fra i løpet av studieløpet og det er noen feller på veien. Hun strøk på eksamen i atferdsanalyse med en totalpoengprestasjon på karakter C og må ta den opp igjen. Oppgaven ble løst ganske bra , men det var minimumskrav på hver del av oppgaven og hun manglet ett poeng på siste del. Siste del er typisk vanskelig å gjøre godt nok når det er noen få timers eksamen, så det er mulig hun ikke rakk å skrive nok utfyllende. Jeg tror det kan være mulig å skaffe seg en ekstra time på eksamener ved hjelp av legeerklæring (f.eks. allergi?), og får man det så er det mye større mulighet å komme seg gjennom eksamener med bestått karakter.

Noe som var veldig krevende var første kvartal da de måtte lære både studiesituasjonen, finne ut av et rotete "canvas", lære endnote og sitering. Det var veldig mye ved siden av det vernepleierfaglige og det var om å gjøre å kaste seg over boka til neste del av studiet samme kveld som man leverte eksamen. Et tips er å lære endnote og sitering skikkelig før studiestart. Da sparer man tid  og risikerer i mindre  grad å komme på etterskudd. På korte hjemmeeksamener er det helt vesentlig å spare tid for å levere fyldig nok.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan tenke over hvilke studier som gir deg jobbmulighet du kan ha lyst på i etterkant. Noen studier leder til få arbeidsplasser, eller arbeidsplasser du må flytte til  for å få. Andre studier gir jobbmulighet over alt. Noen jobber er lette og noen er slitsomme. Noen leder til middels betalt jobb, mens andre kan lede til godt betalt. Middels er fint dersom du unngår ville boutgifter.

Du vedder noen år og noen hundre tusen på at du skal få jobb du kan leve lenge nok med etter studiet. Tenk litt over oddsen.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)
Christina82 skrev (7 timer siden):

Jeg sklei gjennom alt av sykepleierutdanningen frem til siste del av 3 året da jeg skulle skrive bacheloren. Jeg var ikke vant med slike oppgaver, og den meget selvstendige biten. 

Sett tilbake på nå så skulle jeg virkelig ønske jeg stilte opp mye mer og var mer tilstede i praksis, ikke drev og tenkte på fridager så man kunne ta seg en ukes ferie på slutten av praksis osv.  MYE feil fokus som student som jeg i ettertid har måtte forbedre meg mye på, og som gjør at jeg ikke kommer inn på hva jeg vil av videreutdanninger.  Heldigvis så går jo verden fremover, så mye av det jeg lærte på skolen i 2004-2007 er utdatert nå uansett, og det grunnleggende gode føler jeg meg trygg på. 

Beklager at svaret er litt på siden av det du spør om, men velg noe du vil bli og bruk tiden på de få årene det gjelder, utnytt praksis, oppsøk lære situasjoner og få med deg mest mulig. 

Det blir så mye bedre etterpå:)

Det med å lære situasjoner og prosedyrer i praksis er viktig! Mange bommer på det og blir gående som ekstrahjelp  i stedet for å gå som lærende og utforskende studenter. Denne fokusen bør man ha FØR man går inn i praksisperioden, og man bør legge en plan. Vanskelig, siden man ikke kjenner det stedet man skal til på forhånd.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ganske (urovekkende) dekkende, særlig hvis man er god til å skrive i utgangspunktet. Jeg hører egentlig hjemme innen medisin/naturvitenskapelige fag, men jeg har tatt endel studiepoeng i ymse samfunnsvitenskapelige og pedagogiske/psykologiemner også. Man kommer veldig langt med namedropping av sentrale teoretikere (velg dem foreleser snakker mest om, det er sjelden vanskelig å identifisere de viktigste), kontroll på noen av disse faguttrykkene du nevner, og så kan man diskutere litt fram og tilbake og late som man er litt kritisk, og vips - A. Personlig synes jeg den type namedropping er helt meningsløs. 

Anonymkode: ef64a...1a8

Jepp, samme her. Kom fra naturvitenskapelig studium også, og tok en lærerutdanning etterpå. Litt av et kultursjokk, kan du si, men allikevel en nyttig innsikt i hvorfor humaniora og høyskole-utdannelser generelt alltid vil bli ansett som lavstatus. Noen av de temaene og "metodene" studenter fikk godkjent som bacheloroppgave var rett og slett absurde, og minnet mest om ting du kan lese på en blogg. 

Masse introspeksjon i eget følelsesliv knyttet til et eller annet kreativt prosjekt, ting som har null med metode og etterprøvbarhet å gjøre, og som på ingen måte viser at man har forstått grunnleggende vitenskapelig metode. Jeg er sikker på det i høyskole-institusjonene kunne passert som "kvalitativ forskning" å beskrive egne følelser i henhold til det å lukte på sin egen fis.

Husker bl.a. at det var ei som brukte konklusjonsdelen av oppgaven sin til å snakke opp viktigheten av pedagogikk-faget i seg selv, og hvilken "lærerik prosess" det hadde vært å skrive oppgaven, og at nå gleder hun seg til sommerferien. C :fnise:

Anonymkode: 16178...ac6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes sykepleierstudiet var overraskende enkelt🤷🏻‍♀️ Fikk kun karakter 2-3 på vgs og måtte ta opp flere fag. Tror at interesse for faget har ekstremt mye å si.

Anonymkode: 164bf...aa5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jo mer praksis det er i et studie jo vanskeligere er det. Det spørs litt hvor man går, men mange praktiske studier har 15 poeng teori etterfulgt av 15 studiepoeng praksis. Etter det kan man ha eksamen i det teoretiske man hadde om før praksisen. Er man riktig uheldig kan man ende opp med en sånn løsning halvparten av tiden. Det er et herk. 

Endret av Majer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer an på studenten. 
kan ta ditt eksempel med barnehagelærer.

Det har jeg utdannet meg som. Bestod såvidt vgs med rett over 2 i snitt. Gikk ut med bachelorgrad som barnehagelærer med A i snitt. Jeg ELSKET fagene, trengte nesten ikke å lese til eksamener og oppgavene var kjempemorsomme å skrive.

Men hadde en knippe medstudenter som ikke klarte å fullføre, som ikke klarte eksamenene selv om de leste som noen hester flere uker før. Vil si at gjennomsnittskarakterene på  de fleste eksamenene var relativt dårlig med D. Mange som sleit i praksis, og flere som droppet ut etter praksis fordi de ikke klarte forventningskravene. 

jeg har også gått på sykepleien, og det var alt for tungt for meg. Gjennomsnittskarakterene på eksamenen var mye høyere her. 

har også studert sosiologi. Var spennende fag, men for min del var det en helt annen studieteknikk enn det som passer for meg. 

tror mye går på interesser og hvordan en er som person. Noen er boksmarte, mens andre er mer praktisk anlagt. 

Anonymkode: 0d4e6...372

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Enkefrue skrev (På 7.6.2022 den 11.01):

Da har du misforstått. Det er ikke lavere strykprosent for pedagogikk/ barnehagelærer. Det er et krevende studie. Hvis du går inn med innstillingen om at det er et lett studie vil du få deg et realt sjokk.

Skal kanskje ikke si det er lett, men det er definitvt ikke rocket science med barnehagelærer/pedagogikk. Jeg vil regne med at det er blant de letteste studiene som finnes. Hvis man skulle rangert vanskelighetsgrad rent objektivt, så er det klart at det havner ganske på bunn.

Det er helt sikkert krevende, men det er jo alle andre studier også.

Anonymkode: de90e...6ed

• Liker 5
Skrevet

Studiesuksess, karaktersnitt og strykprosent vil variere ettersom hvor bra universitetet med sitt opplegg og sine forelesere er. En glimrende foreleser som EL Hassan Hamdani klarer å løfte hele studentgruppa 0.5 til 1 karakter over deres vanlige snitt. Pensum har også noe å si. Klarer man å skaffe gode, lettleste norske lærebøker og begrense pensum såpass at man får fokusert på det viktigste, så blir resultatet bedre enn om studentene må slite seg gjennom tunglest fremmedspråklig litteratur.

Det letteste studiet er mest sannsynlig det som foregår  på et godt universitet med gode forelesere og god norsk faglitteratur. 

Supertips til studenter: Fortell mamma og pappa at mer en 50% arbeid ved siden av studiene vil gå ut over studeringskapasitet og resultater, og be dem om dere kan få en del økonomisk hjelp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...