Gå til innhold

Hvilke bachelor - utdanninger er de "letteste"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva som er vanskelig er en subjektiv opplevelse, noen ruller gjennom mesteparten av jus og medisin uten problem.. Og tar fag på NHH ved siden av.

Poenget mitt er at hva du må legge inn av innsats er veldig avhengig av deg og dine egne evner :)

Anonymkode: 9e15a...645

• Liker 1
Skrevet
Enkefrue skrev (På 7.6.2022 den 11.01):

Da har du misforstått. Det er ikke lavere strykprosent for pedagogikk/ barnehagelærer. Det er et krevende studie. Hvis du går inn med innstillingen om at det er et lett studie vil du få deg et realt sjokk.

Det er jo ganske lett om du sammenligner det med lege og ingeniør..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barnehagelærer og vernepleier. Det kommer Ann på interesse og hvor mye tid du ønsker å bruke på studiet. 

Vernepleie der jeg gikk hadde veldig mye obligatorisk, 8-10 uker praksis hvert år hvor du knapt nok kan ha fravær. Mye bestått og ikke bestått, som vil si at du må ha tilsvarende  A-C i karakter. 

Det er mye pensum og ulike fag oppå hverandre. F eks anatomi og fysiologi, samtidig som sykdomslære og gerentologi. De henger jo self sammen, men det er mye pensum på få uker. Eksamen og vurderingsitusjoner hele året og ikke bare før jul og sommer. Hadde f eks en stor eksamen i starten av februar to av tre år. 

Anonymkode: d27bf...f73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 11.00):

Er det typ bachelor i pedagogikk, barnehagelærer, vernepleier osv som er de letteste å fullføre? Det vil si, lav strykprosent og liknende. 

Anonymkode: 62f10...1df

30 studenter i begynnelsen av 1.året på barnehagelærerutdanningen da jeg startet, 12 studenter fullførte. Resten ble luket ut en etter en, pga ikke bestått praksis, stryk på eksamener og andre oppgaver osv. 

Anonymkode: 0fb9f...0f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogikk og vernepleie her. 

Ikke undervurder noen av dem, da folk falt av som fluer etter 1 året. 1 året er ofte basic og " kjedelig" grunnleggende stoff. Pedagogikk var det mye obligatorisk oppmøte og mange krav utenom eksamen. 

Vernepleie var en soft versjon av sykepleien på medikament eksamen, anatomi, fysiologi, sykdomslære, legemidler og læren om dem. De samme bøkene.. men ikke alt stoffet kommer på eksamen. Mange falt av 2 året, da det var krevende fag og mye pensum på få uker. Eksamen er når som helst på året, ikke bare før jul og sommer. Gjerne i februar/mars.. september 3 året. 10 uker *3 praksis, med lite fravær. Mye bestått og ikke bestått utenom eksamen, som krever Nivå på A-C. 

Mye obligatorisk oppmøte også.

Anonymkode: d27bf...f73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

30 studenter i begynnelsen av 1.året på barnehagelærerutdanningen da jeg startet, 12 studenter fullførte. Resten ble luket ut en etter en, pga ikke bestått praksis, stryk på eksamener og andre oppgaver osv. 

Anonymkode: 0fb9f...0f3

Veldig mange som falt av der jeg gikk og. Særlig først år men også de andre. Tror det handler like mye om at studiet krever jevn innsats som det faglige. Det faglige er ikke spesielt vanskelig men mange strever med å skrive store oppgaver og svare på oppgaven. 

Anonymkode: e5ec5...458

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 11.11):

Selv gikk jeg bachelor i reiseliv. Hva folk syns er "lett" vil jo variere fra person til person, men jeg vil ikke påstå at reiseliv er spesielt "vanskelig" hvertfall. 

Anonymkode: 1c98b...6a9

Jeg gikk også på reiseliv, følte det til tider var tøft. Men så tok jeg en helt annen utdannelse og ser at reiseliv var ingenting i forhold 😂

Anonymkode: e5419...49a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (På 7.6.2022 den 11.22):

Hadde dere noe med tall på reiseliv. Økonomi? 

Vi hadde økonomi og statistikk på det reiseliv studiet jeg gikk på. 

Anonymkode: e5419...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel helt an på interesser. Jeg har snakket med noen venner og bekjente som har tatt diverse studier, og som har beskrevet det som slitsomt. Mye å lese, mye obligatorisk, bacheloroppgava var slitsom osv.

Jeg gikk faglærer i kunst og håndverk, og koste meg alle tre årene. Å holde på med bacheloroppgava trivdes jeg veldig med! Kunne fint gjort det igjen. Vi jobbet mye praktisk med kunst og håndverk. Vi skrev jo oppgaver og rapporter, men det var ikke så høye krav til det skriftlige. Jeg tok videreutdanning i norsk og engelsk etterpå, og selv om jeg gjorde det bra der også, var det mer krevende og omfattende. Og de var strengere på det skriftlige. Mye mer å pugge og forstå. 

På faglærer hadde vi mappeeksamen med utstilling. Oppgaver vi hadde jobbet med ila året ble trukket, også fikk vi noen dager på å forbedre og lage utstilling. Selve "eksamensdagen" hadde vi fri. Sensor så på utstillinga uten studenter til stede, også fikk vi karakter etterpå. Da jeg studerte språkfagene måtte vi jo møte opp på eksamen. Likte best mappeeksamen 😛 Samme med bachelor, det var også lage utstilling, også bare vente på karakter. Chill! 

Ingen som strøk, som jeg vet om, av mitt kull. Da jeg gikk norsk, var det flere som strøk på div eksamener, men da var vi flere studenter og da.

Anonymkode: 6544a...01d

AnonymBruker
Skrevet

Fruen og meg studerte samtidig. Hun til barnehagelærer, jeg til IT-ingeniør.

Basert på nødvendig innsats, og på det jeg så av oppgavene hun hadde osv. så er jeg ikke i tvil om at hennes studie var vesentlig enklere. Og jeg hadde lang IT-erfaring fra før av, høy interesse og stor engasjement.

Noen av hennes oppgaver kunne jeg løse relativt greit. For henne var det komplett umulig å engang forstå mine oppgaver. Det er klart det er forskjell på studier, vanskelighetsgrad og dermed hvor mye jobb som kreves for å komme igjennom.

Anonymkode: 2a897...216

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2022 at 11:53 AM, AnonymBruker said:

Til TS. Råder deg til å se litt bortenfor en 3-årig BCH.

Det er da ikke noe bedre å bruke lenger tid på en bachelorgrad, enn tre år? Eller hvor mange årig "BCH" tenker du på?

Anonymkode: 2a897...216

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her. Jeg har vært jobbsøker i to år nå, og får ikke jobb med fagbrevet mitt i reiseservice og erfaringen jeg har. Så nå ønsker jeg en bachelor, ettersom at nesten alle jobber krever bachelor! Jeg har søkt på hundrevis av forskjellige jobber til nå som blant annet bilselger, omvisningsvert på museumer, utallige resepsjonist-stillinger, reisebyrå, jernbane, Sporveien, assistent, vertskap på overnattingssteder, telefonselger, selger, butikkansatt, sfo, osv osv osv. Nå har jeg søkt på skole og ønsker derfor en bachelor som er "garantert" å bestå ettersom at det blir tre år til med lite å rutte med. Har søkt på pedagogikk men er åpen for å se på ledige studieplasser. Jeg er ikke god i pc, tunge løft, og økonomi/matte. Ønsker ikke jobbe innen psykisk helse. Skulle gjerne valgt sykepleie men skulderen klarer ikke tunge løft. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 11.09):

ja på UiO kan man til og med få vitnemål på en fritt sammensatt bachelor ved å sette sammen enkeltemner fra ulike fagområder. 

Anonymkode: 2ed7e...1e7

Sånn var det før Kvalitetsreformen (2003) kom innen humaniora og samfunnsvitenskap. Da hadde en gjerne tre ettårige grunnfagsemner (eks. historie, statsvitenskap eller engelsk) og et halvårig mellomfagsemne (fordypning innen eks. statsvitenskap). Med foreberende ble det totalt fire år. Det resulterte i graden cand.mag. Etter det kunne en ta toårig hovedfag (spesialisering innenfor ett fag).

Anonymkode: 4b12f...afa

AnonymBruker
Skrevet

Strykprosenten alene er ikke en særlig god indikator på hvor lett eller vanskelig et studie er, man må også se det opp mot krav for å komme inn og hvilke folk som tar studiet.

Det ER jo ikke de smarteste folka som går barnehagelærer. Supergeniene studerer matematikk/fysikk o.l. Hadde man tatt et helt nøytralt gjennomsnitt av befolkningen, og sendt dem gjennom studieløp i barnehagelærer, sivilingeniør, medisin og rettsvitenskap f.eks, er det jo ingen tvil om hvilket studie aller flest hadde bestått...

Det at det er en "høy" strykprosent på barnehagelærer betyr at søkermassen ikke er særlig god eller motivert i utgangspunktet, det betyr ikke at studiet er noe vanskelig. Sorry, men sant.  

Anonymkode: 397ea...2ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Strykprosenten alene er ikke en særlig god indikator på hvor lett eller vanskelig et studie er, man må også se det opp mot krav for å komme inn og hvilke folk som tar studiet.

Det ER jo ikke de smarteste folka som går barnehagelærer. Supergeniene studerer matematikk/fysikk o.l. Hadde man tatt et helt nøytralt gjennomsnitt av befolkningen, og sendt dem gjennom studieløp i barnehagelærer, sivilingeniør, medisin og rettsvitenskap f.eks, er det jo ingen tvil om hvilket studie aller flest hadde bestått...

Det at det er en "høy" strykprosent på barnehagelærer betyr at søkermassen ikke er særlig god eller motivert i utgangspunktet, det betyr ikke at studiet er noe vanskelig. Sorry, men sant.  

Anonymkode: 397ea...2ad

Mye logos appell her men jeg er enig i det du skrev. 

Anonymkode: 1d3d4...d43

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i pedagogikk. Syns det var vanskelig til tider. Stor eksamen uten tillatte hjelpemidler. 

Anonymkode: d715d...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bachelor i pedagogikk. Syns det var vanskelig til tider. Stor eksamen uten tillatte hjelpemidler. 

Anonymkode: d715d...87b

Ser at mange skriver at man MÅ ha master hvis man studerer pedagogikk, har du det? Hvis ikke, hva jobber du med? Jeg har søkt på samlingsbasert pedagogikk på Lillehammer. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Sosialt arbeid kan kanskje være et alternativ? Utdanningen er gjennomførbar med ok innsats, mener jeg. Utdanningen er nok noe ulik rundt omkring på de ulike studiestedene. Noen jeg gikk sammen med strøk av grunner jeg ikke kjenner. Noen fikk sjokk da vi var i praksis, og overraskende mange måtte levere praksisoppgaven på nytt.  Selv fikk jeg sjokk da jeg begynte i første jobb. Det er en type utdanning som er anvendelig. Sjekk ut hvor sosionomer jobber, og hvilke type jobber du tror er aktuelle for deg. Det jeg har sett er at jobber som før krevde bachelor nå krever master.  

Anonymkode: 08b4e...bd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 10.13):

Jepp, samme her. Kom fra naturvitenskapelig studium også, og tok en lærerutdanning etterpå. Litt av et kultursjokk, kan du si, men allikevel en nyttig innsikt i hvorfor humaniora og høyskole-utdannelser generelt alltid vil bli ansett som lavstatus. Noen av de temaene og "metodene" studenter fikk godkjent som bacheloroppgave var rett og slett absurde, og minnet mest om ting du kan lese på en blogg. 

Masse introspeksjon i eget følelsesliv knyttet til et eller annet kreativt prosjekt, ting som har null med metode og etterprøvbarhet å gjøre, og som på ingen måte viser at man har forstått grunnleggende vitenskapelig metode. Jeg er sikker på det i høyskole-institusjonene kunne passert som "kvalitativ forskning" å beskrive egne følelser i henhold til det å lukte på sin egen fis.

Husker bl.a. at det var ei som brukte konklusjonsdelen av oppgaven sin til å snakke opp viktigheten av pedagogikk-faget i seg selv, og hvilken "lærerik prosess" det hadde vært å skrive oppgaven, og at nå gleder hun seg til sommerferien. C :fnise:

Anonymkode: 16178...ac6

Ja, jeg fikk også skikkelig kultursjokk. Å diskutere den ene «modellen» etter den andre, oppfunnet  av ymse teoretikere på sannsynligvis tynt faglig grunnlag, og late som om de pilene på et ark har noe med virkeligheten å gjøre… Huff. Spesielt denne «refleksjonen» var bare pinlig. Jeg fikk alltid kjempegode tilbakemeldinger på alle innleveringer, men i virkeligheten satt jeg bare og fant på ting og namedroppet litt teoretikere. Husker da jeg skulle skrive «refleksjonsnotat», og underviser var i sjokk fordi jeg ikke visste hva dette var. Men underviser kunne heller ikke forklare hva et refleksjonsnotat var, hva det skulle inneholde, eller hvordan det var oppbygd! På dette tidspunktet hadde jeg da altså en PhD innen et naturvitenskapelig fag, så det var ikke sånn at jeg ikke kunne vitenskapelig skriving. *sukk*

Anonymkode: ef64a...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 11.08):

Ethvert studium på høyere utdanning kan oppfattes som krevende på hver sin måte.  Men er klart noen studier kreves nok noe mindre innsats enn andre. Barnehagelærerutdanning og andre profesjonsutdanninger har en god mengde obligatorisk praksis i seg. Ja på sykepleierutdanningen er dette faktisk halvparten av utdanningen.  Mens feks tverrfaglige kjønnstudier og lignende ikke har dette i seg i det hele tatt. 

Anonymkode: 2ed7e...1e7

Bachelor i tverrfaglige kjønnsstudier ? 

Er det seriøst noe som heter det? 

Anonymkode: 911c9...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...