Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 6. Når bestilte dere legetime? I uke 12?

Anonymkode: e4112...ec6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ringte jordmor en ukes tid etter positiv test. Hun ville at jeg skulle komme nesten med en gang. Tror jeg var der i uke 7 😛 

Anonymkode: 282d7...854

AnonymBruker
Skrevet

Hadde første time rundt uke 8 etter menstermin, ringte rett etter positiv test. Risikosvangerskap, derfor tidlig time.

Anonymkode: ecec1...baa

AnonymBruker
Skrevet

Mener å huske at jeg var hos legen rundt uke 10-11 i begge svangerskap. 

Anonymkode: ed789...d24

AnonymBruker
Skrevet

Ringte rett etter positiv test, men fikk ikke time før i uke 12.  Hadde kanskje vært fint med en samtale med jordmor før den tid. Skader jo ikke å ringe å høre hva jordmor/fastlege mener at er riktig tidspunkt :)

Anonymkode: 60581...4b7

Skrevet

1. Der før positvt svar nesten🤣🙈

2. Uke 11

3. Uke 15

AnonymBruker
Skrevet

Så tidlig ja. Har tenkt at det ikke er noe særlig å undersøke eller følge opp nå, men da skal jeg bestille time om et par uker

Skrevet

Jeg var litt tidlig ute og hadde første time i uke 10. Eller var det 10 uker og en dag eller to +?

Uansett, vi klarte å få til å høre fosterets hjertelyd med sånn doppler, og det var det ikke alltid man klarte så tidlig, sa legen. Men det var rask og stødig hjertelyd der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så tidlig ja. Har tenkt at det ikke er noe særlig å undersøke eller følge opp nå, men da skal jeg bestille time om et par uker

For min del var det godt å bare få en samtale. Ser flere anbefaler at første timen er mellom 6-12 uker, så det er jo opp til hver enkelt hva man føler det er behov for :) 

Anonymkode: 282d7...854

AnonymBruker
Skrevet

Var der i uke 8 og tok de fleste blodprøver, og tilbake i uke 12 for å ta en til. Mitt legesenter oppfordrer til å ta kontakt så tidlig som mulig 😊

Anonymkode: f9d1b...456

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte med en gang jeg fant ut jeg var gravid, og fikk time i uke 9 både hos lege og jordmor (var 6 uker på vei da jeg fant ut, så kom inn noen uker senere). 

Anonymkode: 0f513...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte noen dager etter positiv test, de ville ikke ha meg inn før uke 10-12. Førstegangs i Stavanger. 

Anonymkode: 74f9d...e49

AnonymBruker
Skrevet

Første timen er gjerne mest informasjon/samtale, både om kosthold/livsstil som gravid, videre oppfølging, og henvisninger. F.eks. om du er over 35 eller de har kommet igang med å tilby ultralyd uke 12 til alle der du er, så er det jo greit å få første timen en stund før dette sånn at du kan få henvising i tide. Varierer litt fra sted til sted når de vil ha deg inn, men det gjør ingenting om du tar kontakt tidlig. 

Anonymkode: 63263...631

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er litt opp til deg hva du har behov for. Jeg hadde ikke behov for noe samtale med verken lege eller jordmor før jeg hadde passert de mest kritiske ukene. Fikk time hos legen i uke 12. men her sa både lege og jordmor at det ikke var vanlig å få time før heller. Tror det varierer fra sted til sted og ikke minst kapasitet. jeg hadde derimot stort behov for tidlig UL for å se om det var noe der og om det levde. Hadde TUL i uke 8.

Anonymkode: e22a6...748

AnonymBruker
Skrevet

Med nummer 1 så var jeg på første time i uke 6. fikk bare masse informasjon. 

med nummer 2 så glemte jeg å bestille time så da hadde jeg første time i uke 15😅 gikk like fint det

Anonymkode: faf15...b32

AnonymBruker
Skrevet

Uke 12, var ikke noen vits før det 

Anonymkode: 1e4ae...7fb

Skrevet

Uke 5 tror jeg det var. Men det kommer an på hva behovet ditt er.

Hadde time med jordmor rundt uke 11.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i uke 7, for å få henvisning til den tidlige ultralyden (uke 11-13). Tilbake i uke 12 for ordinær første kontroll. 

Anonymkode: eb5b3...507

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 35 eller over så hadde jeg bestilt time før uke 10, så legen kan henvise deg til offentlig TUL og NIPT test i uke 12.

Er du under 35 hadde jeg gått privat og fått TUL og NIPT test i uke 9, og så tatt en ny TUL privat i uke 12. Hadde nok da drøyd det litt med legebesøk, f.eks til uke 14.

Anonymkode: 43c2c...889

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er 35 eller over så hadde jeg bestilt time før uke 10, så legen kan henvise deg til offentlig TUL og NIPT test i uke 12.

Er du under 35 hadde jeg gått privat og fått TUL og NIPT test i uke 9, og så tatt en ny TUL privat i uke 12. Hadde nok da drøyd det litt med legebesøk, f.eks til uke 14.

Anonymkode: 43c2c...889

Jeg er under 35. Ser at det koster 8000 for NIPT-test! Skulle gjerne tatt den, men det er jo en helt ekstrem pris. Tidlig ultralyd skal jeg bestille 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...