Gå til innhold

Har du noengang lurt på om ungen din er psykopat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet her har gjort de kjipeste stunts mot lillesøsteren sin etter hun ble født for 3 måneder siden. Jeg er helt skremt, jeg! Har dere noen utrolige søskensjalusi-historier eller historier om når dere begynte å lure på om ungen er en psykopat? Og når går søskensjalusi over? Er oppriktig bekymret.

Anonymkode: e644f...101

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt det, nei

Anonymkode: ff29a...3d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnet her har gjort de kjipeste stunts mot lillesøsteren sin etter hun ble født for 3 måneder siden. Jeg er helt skremt, jeg! Har dere noen utrolige søskensjalusi-historier eller historier om når dere begynte å lure på om ungen er en psykopat? Og når går søskensjalusi over? Er oppriktig bekymret.

Jeg ville tatt det opp på helsestasjonen.

Anonymkode: 83023...904

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg tenkt. Men ikke på det grunnlag du beskriver. 
Jeg tenker du kan ta det med ro, jeg hadde som toåring de sjukeste fantasier om å skadd lillebroren min ( ja jeg husker det)

Sjalusi; meget sterk emosjon som kan bli farlig når det kobles med dårlig impulskontroll. Pass godt på barna dine, kanskje eldste kan få utløp for aggresjon på en sunn måte i form av en aktivitet? Og selvfølgelig at dere ikke overser ham. 

Anonymkode: 07d5f...05e

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo litt hvor gammel han er og hva han har gjort da. En treåring forstår jo ikke konsekvenser og du skal aldri la dem være alene med nye søsken. De er jo midt i utviklingen av sin empati selv. For den kommer ikke sørlig naturlig. Det må læres, som alt annet.

Anonymkode: 27744...46a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørs jo litt hvor gammel han er og hva han har gjort da. En treåring forstår jo ikke konsekvenser og du skal aldri la dem være alene med nye søsken. De er jo midt i utviklingen av sin empati selv. For den kommer ikke sørlig naturlig. Det må læres, som alt annet.

Anonymkode: 27744...46a

Eldste er 5,5 år

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men jeg har i profesjonell sammenheng møtt barn hvor jeg har lurt på det (og hvor sakkyndige utredere har undret seg over det samme). Felles for dem alle var at de hadde levd i betydelig omsorgssvikt over lengre tid.

Anonymkode: 5986d...6e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å lese denne: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972

Kort oppsummert: en som forsket på hjernen til psykopater fant ut at han selv hadde psykopathjerne. Det gikk likevel bra med han pga god oppvekst med kjærlige, ressurssterke foreldre 

Anonymkode: 0cb8b...95d

Men snill er han ikke, selv om han ikke dreper folk. 

Anonymkode: 257bf...eca

AnonymBruker
Skrevet

Tja, nå har det vel litt med hvor godt dere som foreldre forberedte barnet på at barnet skulle få søsken. 
Noen barn er mere sjalu enn andre. 
Jeg tolker det som en form for utrygghet, og da må en prøve å fange opp det og bruke litt tid på å gi det ekstra oppmerksomhet og trygghet

Anonymkode: 213c7...633

AnonymBruker
Skrevet
29_j skrev (1 time siden):

Kan ikke kalle et raserianfall en psykose. Så små barn kan vise sinne og frustrasjon på en måte som ikke sammenlignes med en psykose. Ofte er det jo en grunn for dette raserianfallet som oss foreldre er skyld i. Kanskje barnet trenger mer oppmerksomhet? 

Psykose er ikke det samme som psykopati/ dyssosial personlighetsforstyrrelse... 

Anonymkode: 3327f...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du følt om mannen din plutselig kom hjem med en kone til? Og sa at hun her er en del av familien nå og jeg elsker henne like mye som deg? 

Vær tålmodig. Og gi eldstemann masse alenetid sammen med deg, masse kvalitetstid! 

Anonymkode: b8d2a...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at mye kan være innenfor normalen når det gjelder små barn og sjalusi når det kommer et nytt familiemedlem. Ville fulgt nøye med, og snakket mye med eldstemann om hans viktige rolle som storebror, og at dere alle må passe på babyen. Og kanskje gi ham nye "goder" som storebror, f.eks. få lov til noe som han ikke fikk tidligere, for at han når har blitt så stor.

Har ikke vært bekymret selv for psykopstiske trekk hos egne barn. Men et av barna mangler empati. Det er utfordrende, spesielt i ungdomsalderen, og h*n er nå under utredning for autismespekterdiagnose.

Anonymkode: b7d81...4fa

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det har jeg heldigvis aldri lurt på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker bare at jeg håper jeg kan lære skikkelig empati snart. 5 åring i verste trassen for tiden og det er tøft. 

Anonymkode: d3b81...585

AnonymBruker
Skrevet

Men snill er han ikke, selv om han ikke dreper folk. 

Poenget var?

Han er velfungerende tross dårlig utgangspunkt. Ingen kan noe for om man er født med «psykopathjerne».

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men jeg har i profesjonell sammenheng møtt barn hvor jeg har lurt på det (og hvor sakkyndige utredere har undret seg over det samme). Felles for dem alle var at de hadde levd i betydelig omsorgssvikt over lengre tid.

Gjelder dette også narcissister? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget var?

Han er velfungerende tross dårlig utgangspunkt. Ingen kan noe for om man er født med «psykopathjerne».

Det betyr ikke at han er grei. 

AnonymBruker
Skrevet

KG i et nøtteskall. Kjerringene sitter her og leker hobby-psykolog og gir diagnoser på et lite barn. Kan det bli mer low-life enn det?

Anonymkode: cef85...929

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gjelder dette også narcissister? 

De fleste barn har narsissistiske trekk, det er helt normalt.

Men ja, narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en av dem med klar overrepresentasjon hos personer med en barndom preget av omsorgssvikt. Jeg tenker da på den faktiske diagnosen, ikke alt det folk på forum kaster rundt seg av begrepet narsissist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...