Gå til innhold

Betale i utdrikningslag, blir vi uvenner pga penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utdrikningslag...

Gud bedre... ikke rart det er krig i verden. For et drama 😂

Jeg skal bare delta, men....

Skal alle inviterte være med å betale for alt?

Noen kan bare være med på formiddagen. Noen kan være med bare på kvelden. Noen må melde avbud i siste liten.  

Men bør/skal alle betale likt, dvs at alt av brudens aktiviteter skal deles likt på alle? Uansett om de bare er med på brunchen,  eller bare kan bli med ut på kvelden eller ikke kan komme?

Anonymkode: 71657...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle betaler likt, iallfall for bruden. At de velger å bare delta på deler får være opp til hver og en.

Endret av Me for life
Skrivefeil
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Me for life said:

Alle betaler likt, iallfall for bruden. At de velger å bare delta på deler for være opp til hver og en.

Enig med denne. Og så må penger betales innen en dato. De som trekker seg etter denne datoen vil heller ikke få pengene sine igjen (sorry, men da er de brukt). Skal man ikke være med i det hele tatt og sier ifra om dette fra begynnelsen av så skal man selvsagt ikke betale. 

Det er jo at folk er vanskelige og gjerrige som gjør at det er slitsomt å planlegge utdrikkningslag. Om de virkelig ikke klarer å spare opp en tusenlapp ila 3-5 mnd eller det kræsjer med konfirmasjon eller slikt, så får de bare droppe det. 

Anonymkode: eeb30...70a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her kan bruden sette et krav også. De fleste av mine venner har god økonomi, men det er selvsagt noen som ikke har det. 

I mitt utdrikningslag, satte jeg krav om at man ikke skal ut med mer enn 300kr per pers. Da får man heller være kreativ med pengene. De som reiste langt men som ikke har god økonomi, har jeg betalt for i etterkant. 

Det samme gjorde jeg, da jeg selv var forlover og arrangerte utdrikningslag. 

Anonymkode: 20d7f...b18

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville laget vipps oppgjør og at man fordeler det sånn at alle betaler kun for det man er med på og alle betaler for bruden. 

Anonymkode: 6e5d3...9c7

• Liker 1
Skrevet

Det vanlige er at alle deler på kostnaden for bruden. Hvis noen bare kan delta på deler av dagen så betaler man for det man kan delta på. Hvis det er slik man i utgangspunktet skal være med på alt/deler, men må melde avbud, må en forvente å likevel måtte betale. Det er ikke alle steder en får igjen penger for avbestilling. Og da skal ikke de resterende i utdrikkingslaget stå igjen med din kostnad. Og hvis en må melde avbud i siste liten betaler man likevel sin del for bruden. 

• Liker 1
Skrevet

Lag en gruppe på fb der alle kan komme med forslag om hva dere vil gjøre og ikke minst hvor stort beløp pr snute skal være. Noen syns 1000 er greit mens andre mener at kanskje 300 kr er mer enn nok. Land på et beløp som ikke ekskludere noen. 

Bli enige om når pengene må være på konto å at de som ikke betaler innen en viss dato dessverre ikke får være med. Samme gjelder når de har betalt men ikke kan være med allikevel, da får de ikke pengene igjen. 

Jeg skjønner at bekjendte som ikke er invitert i selve bryllupet ikke gidder å bruke tusenvis på et utdrikkingslag så ha det i bakhodet når dere diskutere sum 👍 Men greit å ha en fin gruppe hvor dere kan diskutere å bli enige pluss at da har dere alt skriftlig om noen vil gjøre seg vanskelige 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er med og betaler for bruden hele dagen. Hvis man skal gjøre en aktivitet der det koster penger pr pers f.eks rafting, paragliding, paintball så betaler de som er med, er det gruppepris så tenker jeg alle deler utgiften. Alle penger innbetalt  god tid i forveien, hvis noen trekker seg i siste liten så blir ikke pengene returnert. 

Anonymkode: c17e7...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet blir når noen vil finne på ting for flere tusen. 

Anonymkode: fc4ed...4f7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet blir når noen vil finne på ting for flere tusen. 

Anonymkode: fc4ed...4f7

Ja har selv opplevd det ! Den single forloveren prøvde å trumfe gjennom party tur til Alicante. Sikkert gøy om alle var single å unge men når alle var nærmere 40 enn 30 år, med menn og barn så var det ikke akkurat jubel å høste fra forloveren. Hun gikk faktisk å klagde til bruden om hvor gjerrige å lite medgjørlige vi var! Hun trakk seg faktisk som forlover 😳 Hun kunne bare ikke forstå hvorfor vi ikke kunne være med på et opplegg som kostet alle 15000 kr pr pers pluss mat shopping osv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det enkleste er at alle betaler én og samme sum, uavhengig av hva slags aktiviteter de er med på. Da slipper du "Stine skal delta på lunchen men ikke aktivitet A, men delta på aktivitet B, så hun skal betale XYZ", "Sofie derimot skal delta på aktivitet A og C men ikke B, men delta på lunch, så hun skal betale ZXY" etc.

Det er NOK STYR som det er å fikse lag, om du ikke skal drive med individuelle pakketilpassninger til hver deltager som et annet eventbyrå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler sin del. For hele dagen. Om man føler det blir for mye så dropper man å delta. Om man må trekke seg "i siste liten" så får man selvfølgelig fortsatt betale. 

Anonymkode: 52c27...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å kreve noe slikt av mine venner. Hvis jeg noen sinne skal gifte meg skal jeg i så fall selv invitere til fest, og selvfølgelig betale for alt selv. 

Anonymkode: a2748...51d

Skrevet

Jeg tenker at man må bli enig om forutsetningene i forkant. Pris/ eventuell avbestillingsfrist med mer.

Personlig synes jeg mange av de utdrikningslagene som arrangeres idag har veldig mange aktiviteter, og at det burde være mulig å kun delta på noen av dem.

Isåfall er det i mitt hode rart å betale for middag om man kun deltar på spa/lunch eller omvendt. 

I min vennegjeng har økonomi aldri vært et problem, og jeg betaler gjerne for hele dagen, men jeg skjønner at situasjonen er annerledes om man må reise langt/har det trangt økonomisk etc. Som forlover/arrangør bør man derfor etter mitt syn høre og ta hensyn til innspill om pris etc., for ikke å presse noen. Det viktigste er vel at alle har det hyggelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...