Gå til innhold

Utvide sykemelding, møte opp eller ringe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tre ukers sykemelding grunnet utbrenthet og stress, i påvente av time hos DPS. Nå er sykemeldingsperioden snart slutt, men jeg kjenner at jeg ikke er klart for å sette i gang igjen enda. Er det sånn at jeg kan ringe å høre om jeg kan få utvidet sykemeldingen min, eller må jeg bestille ny konsultasjon for dette? 

Anonymkode: 4dc4c...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sende en e-konsultasjon via helsenorge.no? Da vil du sikkert bli innkalt til en time om legen mener det er nødvendig.

Alternativt må du nesten ringe legekontoret og spørre rett og slett. Om legen utvider sykemeldingen din kommer blant annet an på legen, og hvor godt han kjenner deg som pasient. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykmelding ift utbrenthet, og du fikk ikke ny time satt opp med det samme? 🤔 Så rart..det er jo ikke akkurat noe som går over på en to tre. Jeg har alltid fått time den dagen sykmeldingen gikk ut. I månedsvis.. Han ville uansett ha meg inn, for å følge opp.

Anonymkode: bf0a2...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk tre ukers sykemelding grunnet utbrenthet og stress, i påvente av time hos DPS. Nå er sykemeldingsperioden snart slutt, men jeg kjenner at jeg ikke er klart for å sette i gang igjen enda. Er det sånn at jeg kan ringe å høre om jeg kan få utvidet sykemeldingen min, eller må jeg bestille ny konsultasjon for dette? 

Da må du nesten ringe legekontoret å spørre. De fleste leger vil nok ha pasienten til konsultasjon først, da det er enklere å bare ringe for å få den videreført i full fart uten å reflektere over hva som kan gjøres av tilrettelegging på arbeidsplassen. Kun i svært sjeldne tilfeller skal folk gå sykemeldt uten at det er forsøkt tilrettelegging. Å ha kontakt med arbeidsplassen vil for de aller fleste virke helsefremmende. 

Anonymkode: 2275e...794

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret du. Hvis du må tilbake setter de deg opp på en time. Min lege har brukt å ringe tilbake hvis jeg skal ha fornying. Hvis det er et nytt problem har jeg pleid å få time. 

Anonymkode: 072a4...12c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Splittbinders said:

Hva med å sende en e-konsultasjon via helsenorge.no? Da vil du sikkert bli innkalt til en time om legen mener det er nødvendig.

Alternativt må du nesten ringe legekontoret og spørre rett og slett. Om legen utvider sykemeldingen din kommer blant annet an på legen, og hvor godt han kjenner deg som pasient. 

Åh, det har jeg ikke tenkt på at er et alternativ engang, men da prøver jeg det, tusen takk!

Det er en uke til sykemeldingen min går ut, så jeg burde kanskje vente litt med å be om en forlengelse, men dette virker i alle fall som en lite energikrevende fremgangsmåte 😛 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykmelding ift utbrenthet, og du fikk ikke ny time satt opp med det samme? 🤔 Så rart..det er jo ikke akkurat noe som går over på en to tre. Jeg har alltid fått time den dagen sykmeldingen gikk ut. I månedsvis.. Han ville uansett ha meg inn, for å følge opp.

Anonymkode: bf0a2...0cc

Ja, jeg vet ikke helt, akkurat det får jeg ikke gjort noe med.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du nesten ringe legekontoret å spørre. De fleste leger vil nok ha pasienten til konsultasjon først, da det er enklere å bare ringe for å få den videreført i full fart uten å reflektere over hva som kan gjøres av tilrettelegging på arbeidsplassen. Kun i svært sjeldne tilfeller skal folk gå sykemeldt uten at det er forsøkt tilrettelegging. Å ha kontakt med arbeidsplassen vil for de aller fleste virke helsefremmende. 

Anonymkode: 2275e...794

Jeg har ikke jobb nå, jeg ble sykemeldt i oppsigelsestiden, så egentlig vil jeg da være sykemeldt fra å søke jobber, usikker på hva dette egentlig vil si. Jeg vet bare at jeg er utmattet, og at jeg burde søke jobber men at tanken på det er så overveldende at jeg får intens hjertebank. Jeg kan ikke åpne e-posten min uten å hyperventilere, og får panikkangst hver gang jeg får en sms om at noe har skjedd eller at jeg må gjøre noe på nav.no.

Tro meg, dette er ikke en ønskesituasjon for meg, jeg er livredd for å bli stående utenfor arbeidslivet, men akkurat nå aner jeg ikke hvordan jeg skal finne energien til å komme meg inn igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke jobb nå, jeg ble sykemeldt i oppsigelsestiden, så egentlig vil jeg da være sykemeldt fra å søke jobber, usikker på hva dette egentlig vil si. Jeg vet bare at jeg er utmattet, og at jeg burde søke jobber men at tanken på det er så overveldende at jeg får intens hjertebank. Jeg kan ikke åpne e-posten min uten å hyperventilere, og får panikkangst hver gang jeg får en sms om at noe har skjedd eller at jeg må gjøre noe på nav.no.

Tro meg, dette er ikke en ønskesituasjon for meg, jeg er livredd for å bli stående utenfor arbeidslivet, men akkurat nå aner jeg ikke hvordan jeg skal finne energien til å komme meg inn igjen.

Føler med deg. For å bli frisk fra den type sykdom må man ofte skjerme seg en periode, sykemelding er helt riktig. Iom legen har henvist deg til DPS antar jeg at dere snakket godt om symptomtrykket ditt. Ring legekontoret dagen før sykemeldingen går ut og be om fornyelse, legen ringer deg hvis det er noe som er uklart.

Anonymkode: 26e2f...f48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter tipset om e-konsultasjon, det er en veldig grei måte å kontakte lege på når saken er kjent og det ikke er påkrevd med undersøkelse eller blodprøver. Evt tilbyr også mitt legekontor telefontimer, du kan jo høre om det? Personlig syns jeg noen ganger det er greit å bli oppringt fremfor å måtte dusje, kle meg, dra til legekontoret osv, og dessuten er et noen ganger lettere å snakke om vanskelige ting uten å måtte se på noen syns jeg. 

Anonymkode: 5252b...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...