AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Del Skrevet 7. juni 2022 Vår hund på snart ett år har separasjonsangst og jeg tenker at det nok er lurt å sperre av et område slik at det han ikke får for stor plass når vi trener og han må være alene. Men synes det er litt vanskelig å finne en god løsning i huset her. Enten må han oppholde seg på soverommet, eller så må jeg sperre av i gangen slik at han ikke kommer inn i stuen. Men da må jeg ha en grind. Problemet er å feste grinden pga rekkverk i glass på ene siden. Han rev ned sperringen jeg lagde sist. Kompostgrind blir vel for lett å rive ned… Tips til sperre eller best å ha han på soverommet? Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår hund på snart ett år har separasjonsangst og jeg tenker at det nok er lurt å sperre av et område slik at det han ikke får for stor plass når vi trener og han må være alene. Men synes det er litt vanskelig å finne en god løsning i huset her. Enten må han oppholde seg på soverommet, eller så må jeg sperre av i gangen slik at han ikke kommer inn i stuen. Men da må jeg ha en grind. Problemet er å feste grinden pga rekkverk i glass på ene siden. Han rev ned sperringen jeg lagde sist. Kompostgrind blir vel for lett å rive ned… Tips til sperre eller best å ha han på soverommet? Anonymkode: 003b3...51c På denne tiden av året kan det bli litt varmt på soverommet pga morgensol… derfor vurderer jeg gangen. Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. juni 2022 #3 Del Skrevet 7. juni 2022 Det er best å ha ham der han slapper mest av. For noen er det gangen fordi da kan de se ytterdøren. For andre er det et annet rom, hvis de er vant med å f.eks sove der. (Min hund går f.eks i avslapningsmodus med en gang vi er på soverommet fordi han er vant med at der sover vi). Uansett så vil det antagelig være en stund til dette blir en aktuell problemstilling hvis han har separasjonsangst, siden du da i begynnelsen antagelig bare er borte i sekunder? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Del Skrevet 7. juni 2022 Tabris skrev (2 timer siden): Det er best å ha ham der han slapper mest av. For noen er det gangen fordi da kan de se ytterdøren. For andre er det et annet rom, hvis de er vant med å f.eks sove der. (Min hund går f.eks i avslapningsmodus med en gang vi er på soverommet fordi han er vant med at der sover vi). Uansett så vil det antagelig være en stund til dette blir en aktuell problemstilling hvis han har separasjonsangst, siden du da i begynnelsen antagelig bare er borte i sekunder? Det blir en stund til ja. Vil unngå at han løper inn til stuen fordi han løper rett bort til et vindu og springer fram og tilbake mellom stuen og entredør. Denne separasjonsangsten begynner å bli utfordrende for oss som eiere, vi blir så veldig bundet. Sliter også med å få trent han så hyppig som jeg burde fordi det ofte er flere hjemme. Men kan trening med å være alene inne på et rom være god trening også? Selv om det kan være folk i huset? Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. juni 2022 #5 Del Skrevet 7. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir en stund til ja. Vil unngå at han løper inn til stuen fordi han løper rett bort til et vindu og springer fram og tilbake mellom stuen og entredør. Denne separasjonsangsten begynner å bli utfordrende for oss som eiere, vi blir så veldig bundet. Sliter også med å få trent han så hyppig som jeg burde fordi det ofte er flere hjemme. Men kan trening med å være alene inne på et rom være god trening også? Selv om det kan være folk i huset? Anonymkode: 003b3...51c Det kommer an på om hunden reagerer når du går eller ikke. Er problemet å være alene eller å være uten deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Del Skrevet 7. juni 2022 Tabris skrev (Akkurat nå): Det kommer an på om hunden reagerer når du går eller ikke. Er problemet å være alene eller å være uten deg? Begge deler forsåvidt… Men han legger seg fint ned utenfor feks badet eller soverommet når jeg ber han vente. Det gjelder uansett om det er andre i huset eller ei. Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alt blir ok Skrevet 7. juni 2022 #7 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vår hund på snart ett år har separasjonsangst og jeg tenker at det nok er lurt å sperre av et område slik at det han ikke får for stor plass når vi trener og han må være alene. Men synes det er litt vanskelig å finne en god løsning i huset her. Enten må han oppholde seg på soverommet, eller så må jeg sperre av i gangen slik at han ikke kommer inn i stuen. Men da må jeg ha en grind. Problemet er å feste grinden pga rekkverk i glass på ene siden. Han rev ned sperringen jeg lagde sist. Kompostgrind blir vel for lett å rive ned… Tips til sperre eller best å ha han på soverommet? Anonymkode: 003b3...51c Jeg kjøpte en lekegrind uten bunn på Barnas hus. Den kan settes sammen til en rund grind eller festes i veggen. Siden du har problemer med å feste den i veggen kan du kanskje kjøpe 2 eller flere, feste dem sammen og lage en stor innhegning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. juni 2022 #8 Del Skrevet 7. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Begge deler forsåvidt… Men han legger seg fint ned utenfor feks badet eller soverommet når jeg ber han vente. Det gjelder uansett om det er andre i huset eller ei. Anonymkode: 003b3...51c Det er forskjell på å være alene (slappe av) og vente når man blir bedt om det (på jobb). Hunden skal ikke ligge på jobb og under kommando når han er alene, men lære seg å kunne være trygg og slappe av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Del Skrevet 7. juni 2022 Er badet inn fra gangen? Da kan døren til badet stå åpent også slik at hunden har litt mer plass. Lage til teppe/seng begge steder så den kan velge. Hos oss går hunden løs i hele huset. Lukker bare døren inn til enkelte rom den ikke får gå i. Opplever at hunden er trygg da. Kan fritt velge sted. Om jeg hadde begynt å bare ha han i gangen, så ville han jo hver gang forstått at vi skulle ut av huset. Tenk også litt på brannsikkerhet. Her hjemme kan hunden løpe nesten alle plasser. Er hunden i et lite rom, så er det ikke mange steder å rømme. Anonymkode: bef1f...545 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #10 Del Skrevet 7. juni 2022 Jeg vet det er mange meninger om bur men jeg ville startet med bur uansett, satt det der det var best for hunden året rundt og latt den bli vant til buret som sitt sted. Deretter øvd, inn i buret - lukke døra, ut av syne - tilbake og åpne.. Kort kort kort, så litt og litt lengre, til slutt ut døra , etpar minutter - så fem osv osv.. Det å stenge av deler av huset eller la dem gå fritt og passe på skaper stress slik jeg har erfart det.. Anonymkode: 5236e...570 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #11 Del Skrevet 7. juni 2022 Hunder bør ha tilgang på både varme og kalde soner. Noen ganger vil den sove på noe mykt andre ganger hardt. Min har et soverom ( det kaldeste stedet) med egen madrass som den sløver på mesteparten av dagen ( alenetrening er gjennomført fra den var valp, ergo ingen angst) så har den tilgang til en gang hvor vannskåla står. Har satt inn en dør inntil stue som er låst. Vi anbefale å montere en dør. Hvis den har tilgang til for stort område vil den vokte, gå inn og sjekke etter lyder osv. Anonymkode: 648f3...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #12 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet det er mange meninger om bur men jeg ville startet med bur uansett, satt det der det var best for hunden året rundt og latt den bli vant til buret som sitt sted. Deretter øvd, inn i buret - lukke døra, ut av syne - tilbake og åpne.. Kort kort kort, så litt og litt lengre, til slutt ut døra , etpar minutter - så fem osv osv.. Det å stenge av deler av huset eller la dem gå fritt og passe på skaper stress slik jeg har erfart det.. Anonymkode: 5236e...570 Problemet (enda et) med bur er at hvis hunden har seperasjonsangst vil det ofte bli verre når den blir sperret inn i bur. Da kommer ofte klaustrofobi i tillegg. Anbefaler absolutt ikke bur. Anonymkode: cb84e...792 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hunder bør ha tilgang på både varme og kalde soner. Noen ganger vil den sove på noe mykt andre ganger hardt. Min har et soverom ( det kaldeste stedet) med egen madrass som den sløver på mesteparten av dagen ( alenetrening er gjennomført fra den var valp, ergo ingen angst) så har den tilgang til en gang hvor vannskåla står. Har satt inn en dør inntil stue som er låst. Vi anbefale å montere en dør. Hvis den har tilgang til for stort område vil den vokte, gå inn og sjekke etter lyder osv. Anonymkode: 648f3...0c7 Vi har dessverre ikke mulighet for å montere dør. Det har med planløsningen her å gjøre. Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #14 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet det er mange meninger om bur men jeg ville startet med bur uansett, satt det der det var best for hunden året rundt og latt den bli vant til buret som sitt sted. Deretter øvd, inn i buret - lukke døra, ut av syne - tilbake og åpne.. Kort kort kort, så litt og litt lengre, til slutt ut døra , etpar minutter - så fem osv osv.. Det å stenge av deler av huset eller la dem gå fritt og passe på skaper stress slik jeg har erfart det.. Anonymkode: 5236e...570 Han sover i åpent bur om natten. Lukket blir han kjempe urolig. Og så har en dette med varme og kalde soner. Dette er en rase med tykk pels også, så det er viktig at hunden kan flytte seg der han har det mest komfortabelt. Anonymkode: 003b3...51c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #15 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet (enda et) med bur er at hvis hunden har seperasjonsangst vil det ofte bli verre når den blir sperret inn i bur. Da kommer ofte klaustrofobi i tillegg. Anbefaler absolutt ikke bur. Anonymkode: cb84e...792 Vi kommer ikke til å bruke bur. Vi har hatt store problemer med å venne han til bilbur. Han ble helt vill hver gang. Øvde jevnt i flere måneder. Vi bruker sikkerhetssele for hund i baksetet. Da er han roligere. Anonymkode: 003b3...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Del Skrevet 7. juni 2022 Vi har grind og flytter vannskåla til gangen før vi går. Bruker barnegrind. Kan monteres med lang avstand mellom ved å bygges på Anonymkode: 93fc5...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi har grind og flytter vannskåla til gangen før vi går. Bruker barnegrind. Kan monteres med lang avstand mellom ved å bygges på Anonymkode: 93fc5...2bb Utfordringen her blir at vi kun kan montere i vegg på en side. Den andre siden er det et glassgjerde til trappeoppgang. Der får vi ikke skrudd noe fast. Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 7. juni 2022 #18 Del Skrevet 7. juni 2022 Kan du ikke tegne en skisse på romløsning, merke glassgelender med rødt og legg ut her? Om soverommet har kun morgensol så vil det jo kunne holdes nokså svalt ved å ha vindu på lufting, eller stille ned temperaturen på lufteannlegget. Og ha gelpad underlag som hunden kan ligge på med kun ett tynt teppe oppå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #19 Del Skrevet 7. juni 2022 Mt3 skrev (2 timer siden): Kan du ikke tegne en skisse på romløsning, merke glassgelender med rødt og legg ut her? Om soverommet har kun morgensol så vil det jo kunne holdes nokså svalt ved å ha vindu på lufting, eller stille ned temperaturen på lufteannlegget. Og ha gelpad underlag som hunden kan ligge på med kun ett tynt teppe oppå. Tegnet på iPad. Ble elendig skisse. 🙈 Jeg brukte blått der glassgjerdet er. Rødt er der jeg ønsker å sette opp sperre. Soverom han kan bruke er «Sov1» Ikke det andre. Vi har ikke lufteanlegg som kan stilles inn. Slik at soverom blir ikke kjølt godt ned. Varme på soverom gjelder helst på varme sommerdager. Anonymkode: 003b3...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 7. juni 2022 #20 Del Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tegnet på iPad. Ble elendig skisse. 🙈 Jeg brukte blått der glassgjerdet er. Rødt er der jeg ønsker å sette opp sperre. Soverom han kan bruke er «Sov1» Ikke det andre. Vi har ikke lufteanlegg som kan stilles inn. Slik at soverom blir ikke kjølt godt ned. Varme på soverom gjelder helst på varme sommerdager. Anonymkode: 003b3...51c Ville det gått å sette opp ovnsgrind fra veggen glasset er festet og bort til veggen til sov2 ? Har du sett på denne på Musti? Trixie hundegrind hvit En smart grind for det som vil begrense hvor hunden eller katten rører seg i hjemmet. Justerbar lengde og med smarte antigli - fester. Den trenger ikke veggfeste men er da beregnet for små hunder, så om du tror din hund vil prøve å klyve på den/dytte den så blir den muligens for lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå