Gå til innhold

Kan man i prinsippet overnatte hvor man vil i bobil/campervan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at man står lovlig parkert, og det ikke er noe skilt som spesifikt forbyr det, kan man parkere og overnatte hvor man vil i en bobil? For eksempel på en kommunal vei i et boligområde hvor alle andre parkerer privatbilene sine ute i gata? Eller er det ekstra regler når man overnatter i bilen? Er ikke snakk om å rigge seg til med parasoll og campingstoler akkurat, kun stoppe for å sove.

Jeg må pendle til noen studiesamlinger fremover, og vil da ankomme ganske sent rundt kl 23-00, hvor jeg bare skal sove en natt før skolen starter neste morgen. Synes at det å betale 400kr som campingene skal ha blir litt bortkastet da. Bedre å booke inn på dag 2 når jeg må oppholde meg der lengre og får nytte av fasilitetene

Anonymkode: 64c44...069

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (9 timer siden):

??

Jo, du kan stort sett parkere og overnatte over alt med bobil, så lenge det ikke er privat eiendom, eller spesifikt forbudt å campe (da står det som regel skilt om det). 

Takk, det var det jeg trodde jeg også. Men siden det sto nevnt noe om at mange steder er det forbud og tilrettelagte bobilplasser ble jeg usikker. Uansett, folk vil vel knapt vite at jeg i det heletatt sover der.

Jeg har også lest at på slike kommunale bobilplassene eller "stellplasser" så er det visst en slags ukultur med eldre pensjonistpar med dyre flotte bobiler som "mener" mye om hvem som kan og ikke kan bruke plassene, og hvis man f.eks. har campingvogn, campingvan eller noe annet som ikke helt harmonerer med deres syn så blir man jaget eller uglesett. Det er visst et klasseskille.
Det bunner i mistolking av det blå campingskiltet som viser bilde av en bobil. Siden det ikke er bilde av andre kjøretøy, tror folk at disse er forbudt. De tror sikkert også at fotgjengerfelt kun er for gående folk, og at dyr, barnevogner og sykler er forbudt fordi de ikke spesifikt er avbildet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sålenge du ikke driter og pisser på gata eller i hagene til folk og holder en lav profil uten for mye snork og musikk så er det vel ingen som bryr seg. Men et tips er å ikke stå på samme sted flere netter på rad.

Anonymkode: 688a3...4b9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk, det var det jeg trodde jeg også. Men siden det sto nevnt noe om at mange steder er det forbud og tilrettelagte bobilplasser ble jeg usikker. Uansett, folk vil vel knapt vite at jeg i det heletatt sover der.

Jeg har også lest at på slike kommunale bobilplassene eller "stellplasser" så er det visst en slags ukultur med eldre pensjonistpar med dyre flotte bobiler som "mener" mye om hvem som kan og ikke kan bruke plassene, og hvis man f.eks. har campingvogn, campingvan eller noe annet som ikke helt harmonerer med deres syn så blir man jaget eller uglesett. Det er visst et klasseskille.
Det bunner i mistolking av det blå campingskiltet som viser bilde av en bobil. Siden det ikke er bilde av andre kjøretøy, tror folk at disse er forbudt. De tror sikkert også at fotgjengerfelt kun er for gående folk, og at dyr, barnevogner og sykler er forbudt fordi de ikke spesifikt er avbildet.

Er det er bobilplass er det som regel ikke tilgang for bil med campingvogn.

Med egen bil er det enklere å forflytte seg uten å ta med boenheten. Derfor er det behov for bobilplasser litt nærmere sentrum enn for de som reiser med bil og vogn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er grunneier og for ikke mange dager siden tok jeg en fyr i bobil på fersken i å tømme dassen sin i et skogholt jeg eier. Ufyselige greier. Vis respekt folkens!

Anonymkode: f944e...e38

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (På 8.6.2022 den 12.23):

Er det er bobilplass er det som regel ikke tilgang for bil med campingvogn.

Med egen bil er det enklere å forflytte seg uten å ta med boenheten. Derfor er det behov for bobilplasser litt nærmere sentrum enn for de som reiser med bil og vogn.

Umm... hva mener du med "ikke tilgang" - ikke lov eller ikke plass?

Det er ikke noe skille på bobil og campingvogn når det kommer til parkering/overnatting/regelverk. Er et ene tillat så er det andre tillatt. Det er heller ikke slik at noen plasser burde være reservert for det ene eller det andre. Vil man stå nærme sentrum så får man komme tidlig. 

Jeg kjører rundt med bil og vogn, som tar betydelig mindre plass en de fleste bobiler jeg parkerer ved siden av. Der de kommer til kommer definitivt jeg til 😄

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her i byen står bobilene på rekke og rad på parkeringsplass ment for gravlund og idrettsstadion. Den plassen ligger inne som gratis i appen bobileiere fra hele Europa bruker for å slippe å betale for parkering eller camping som andre folk. 

Anonymkode: e3c6e...d54

Skrevet
Myrmica skrev (2 timer siden):

Umm... hva mener du med "ikke tilgang" - ikke lov eller ikke plass?

Det er ikke noe skille på bobil og campingvogn når det kommer til parkering/overnatting/regelverk. Er et ene tillat så er det andre tillatt. Det er heller ikke slik at noen plasser burde være reservert for det ene eller det andre. Vil man stå nærme sentrum så får man komme tidlig. 

Jeg kjører rundt med bil og vogn, som tar betydelig mindre plass en de fleste bobiler jeg parkerer ved siden av. Der de kommer til kommer definitivt jeg til 😄

Det er skille ved at det finnes en del plasser som er forbeholdt bobiler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/8/2022 at 3:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg er grunneier og for ikke mange dager siden tok jeg en fyr i bobil på fersken i å tømme dassen sin i et skogholt jeg eier. Ufyselige greier. Vis respekt folkens!

Var det ikke snilt av ham å gjødsle trærne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 3.31):

Sålenge du ikke driter og pisser på gata eller i hagene til folk og holder en lav profil uten for mye snork og musikk så er det vel ingen som bryr seg. Men et tips er å ikke stå på samme sted flere netter på rad.

I Norge, og store deler av Norden går dette bra. Men prøv for all del ikke dette om du kjører nedover kontinentet, bruk bare stelleplasser med vakthold overvåking og sikring. Veldig mye bobilran, spesielt av eldre.

Anonymkode: da562...0cc

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 15.50):

Jeg bor nokså nær en populær parkeringsplass for bobiler og synes stort sett at det går veldig bra. Lite søppel og avfall her i alle fall. En gang i bland kan man rett nok se en eller annen stakkars turist som sitter på huk med buksene på knærne. Ikke alle har toalett i bilen sin. Men jeg synes at de fleste er ganske flinke til både å skjule seg og å rydde etter seg. Senest i dag tidlig la jeg merke til en tysk turist som gjorde sitt fornødne bak noen busker. Da jeg senere gikk forbi der var det ingen spor etter det for han hadde tydeligvis gjort som man skal, nemlig gravd et hull. Om man bare viser litt hensyn går det bra.

Anonymkode: 5f7ec...c06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/9/2022 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

Ja, her i byen står bobilene på rekke og rad på parkeringsplass ment for gravlund og idrettsstadion. Den plassen ligger inne som gratis i appen bobileiere fra hele Europa bruker for å slippe å betale for parkering eller camping som andre folk. 

Anonymkode: e3c6e...d54

Hva betyr "ment som"? Hvis det ikke er skiltet spiller det ingen rolle hva den opprinnelig var ment som i lokalbefolkningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...