Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså svigers. Men det gjør jeg!! Jeg liker de veldig godt! Men problemet er litt at jeg ikke liker hvordan barna blir der. 
Når vi er på besøk der så blir samboer som et lite barn føler jeg. Uten å gå i detaljer, men det irriterer meg skikkelig. Alt ansvar blir borte, all bordskikk blir borte, han er kun ute og styrer med broren.. Og barna de har ingen regler. Sent oppe hver kveld, opp tidlig. De er frekke til meg og svarer. Drikker oboy med karamellsaus og vaniljesaus som at det var deres siste dag på jorda, spiser 10 is hver dag. Slenger klærne sine overralt. Hopper som gale på trampoline uten nett, 7-8 stk i gangen. 

Jeg skjønner at det skal være andre regler der, men jeg blir bare sittende som en statist å se på galskapen. I dag på vei hjem prøvde jeg å snakke med samboer om det, og det er da eldstemann spør. Jeg får så vondt av han.. For ikke meninga at han ska tro det, men huff det er jo sånn galskap når vi er der. Tips til hva jeg kan si til mitt barn? ❤️

Anonymkode: 10e4d...6bb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo snakket med samboer om det når barna ikke er tilstede? Barn tenker jo veldig enkelt

Anonymkode: 7dafa...0dc

• Liker 22
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er til besteforeldre skal det jo selvsagt være grenser. Ville snakket med samboer om dette, og begynt å satt grenser til besteforeldrene. 'nå har de fått nokk is', 'sengetiden er som den alltid er, sånn er det bare' 

Anonymkode: ca048...bde

• Liker 9
Skrevet

Enig med den ovenfor, du kunne tatt den samtalen når barna ikke er der. 

Men, du vet at du har lov og sette grenser hos svigers? At masse is og drittmat, må begrenses. Som mamma sier om sine barnebarn, unga skal ikke komme dit for og få  søtsaker liksom. Alt med måte.☺️

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (Akkurat nå):

Men, du vet at du har lov og sette grenser hos svigers? At masse is og drittmat, må begrenses. Som mamma sier om sine barnebarn, unga skal ikke komme dit for og få  søtsaker liksom. Alt med måte.☺️

Jeg kunne absolutt sagt noe uten at barna er der. Det var veldig dumt! 
Så nå er jo spørsmålet hva man kan si for å forklare dette. Dør av dårlig samvittighet….. 

Men ja, jeg kunne sagt noe. Men det er det ikke rom for og har aldri vært! Så når jeg er der er det liksom ikke noen regler fra meg som gjelder.. Det er galehus. Søskenbarna som er sammen er helt ville.. Greit at det er fint å se hverandre igjen,  men det der styret orker ikke jeg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (8 minutter siden):

Også er det ikke så lett når faren til søskenbarna ikke sier NOE heller. Alt er lov og alt er greit. Så da blir det KUN jeg som går der og kjefter… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så hjelpeløs at du ikke kan skjære igjennom og si 'Nok er nok' hos besteforeldrene, så må du bli hjemme. Og til barna kan du si problemet er de (barna) ikke oppfører seg ordentlig. 

Anonymkode: 898ea...088

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså tar de med seg den oppførselen hjem?   Er det noe som dere gjør hver dag? Uke?  

Det har noe med velg dine kamper.  Er dette noe du føler så veldig på og som du tror ødelegge  for dine barn   så  må du si noe til  mann uten unger hører.  Og mulig svigers.

Men du kan regne med at mann ikke kommer å hjelp  han liker det. Det samme med ungene . De  har det  kjempe gøy .  Og  det er deilig å bryte regler og normalen.  

Men viss de tar med seg oppførsel  hjem så er det et problem.  

Men hvorfor  synes du det er  ille.   Foruten om at de kaster dine regler over bord. 

Anonymkode: ee23c...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kunne absolutt sagt noe uten at barna er der. Det var veldig dumt! 
Så nå er jo spørsmålet hva man kan si for å forklare dette. Dør av dårlig samvittighet….. 

Men ja, jeg kunne sagt noe. Men det er det ikke rom for og har aldri vært! Så når jeg er der er det liksom ikke noen regler fra meg som gjelder.. Det er galehus. Søskenbarna som er sammen er helt ville.. Greit at det er fint å se hverandre igjen,  men det der styret orker ikke jeg..

Jeg tror rett og slett jeg ville sendt mann og unger på besøk og slappet av hjemme selv. Hadde ikke giddet å kjempe i motvind for å holde på litt rutiner med hans familie om han far sjøl gir blaffen. Om det ikke er rom for noe konstruktivt samvær dere voksne imellom heller fordi det er Texas og kaos fra morgen til kveld, tenker jeg du verken vil bli savnet eller selv vil savne slike besøk. Vil ingen høre på deg, er du jo totalt overflødig. 

Du kan fint snakke opp besøk hos besteforeldre overfor barna selv om du ikke selv blir med. Det kan være en greie de gjør med pappa. Så kan dere heller invitere svigers hjem til dere innimellom, så du får sett dem under roligere forhold.

• Liker 4
Skrevet

1. ikke ta opp problemer som dette i bilen der barna får med seg alt. Barn forstår ikke konteksten i alt.

2. Forstår det er frustrerende at mannen ikke tar del i grensesetting hos svigers. Men hvorfor griper ikke du inn? Du blir en del av det når du bare sitter å ser på hvordan barna oppfører seg. Da er du også med på å godkjenne at barna kan oppføre seg slik de gjør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (14 timer siden):

1. ikke ta opp problemer som dette i bilen der barna får med seg alt. Barn forstår ikke konteksten i alt.

2. Forstår det er frustrerende at mannen ikke tar del i grensesetting hos svigers. Men hvorfor griper ikke du inn? Du blir en del av det når du bare sitter å ser på hvordan barna oppfører seg. Da er du også med på å godkjenne at barna kan oppføre seg slik de gjør. 

Du har rett i det, skulle ikke sagt noe. Dumt av meg.

Og for å svare på spm 2. Jeg føler ikke at jeg kan gå rundt der og gnåle og «ødelegge» og være hu sure svigerinnen og svigerdatteren. Som sagt- INGEN sier noe, så er så vanskelig at jeg plutselig skal da. 

Skrevet

Unger tåler fint å høre at foreldre ikke er enige alltid. Du kan svare barnet at du liker besteforeldre hans kjempegodt, men du liker ikke hvordan du selv blir når du er på besøk der. Da åpner du opp for en dialog med barnet. Barn er nysgjerrige av natur.

Google gjerne Tone Strømøy. Gammel pedagog, men hun har noen gode poenger.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du la mannen din dra dit alene med ungene? Vær ærlig om grunnen til at du ikke blir med. 
Tar de oppførselen med seg hjem? 

Anonymkode: 08c19...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer forsatt på noe .  Hvorfor er dette et så stort problem  for deg. Ja det er ikke hvordan du gjør det og mener  det skjønner jeg.  

Men  krever de der samme hjemme?

Oppfører de seg dumt etter på?

Hvilke skader får de?

Anonymkode: ee23c...c18

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du ser at dette er en samtale som voksne skal ha uten barn. :)  Av og ting kommer ting litt i affekt, og det er positivt når man lærer av det. 

Jeg ville tatt en samtale med mannen om dette, når dere er hjemme og ikke har en ny tur i umiddelbar fremtid. 
Snakk sammen om det at han går inn i en ansvarsløs modus. Han ser det nok selv når du nevner det. Spør hvordan han mener at dere skal håndtere dette. 

Kanskje han må endre seg, og innse at han er far selv om han er på besøk hos egne foreldre? 
Mener han at det skal være frislipp av alt? Har han i såfall forståelse for at du ikke ønsker å være med? 
Synes han det er hans mor som både skal lage all mat, holde huset i orden, og passe på alle barnebarna? Er hun enig i at det er en rettferdig arbeidsfordeling? 

Min eks gikk inn i samme sønn-modus hos sine foreldre. Og de tre brødrene også. De mente at det var naturlig at moren ordnet alt, som hun alltid hadde gjort. De så ikke at å ta seg av (og lage mat til) fire store "barn", fire svigerdøtre, og ti barnebarn er noe helt annet enn at hun tok seg av sine egne fire barn da de var små. 
Vi fire svigerdøtrene tok selvsagt ansvar, og etter noen år ble det et ordentlig oppvaskmøte. De lærte, til en viss grad, men de likte det ikke. De ville helst bare være gutter sammen og ikke ha noe som helst ansvar. Bli vartet opp som små barn. 

Snakk samme, bli enige om regler. De trenger ikke være like strenge som hjemme, men regler må det være. 
Alternativt blir du hjemme. 

Anonymkode: 0f818...531

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt andre regler hos besteforeldre, men så lenge dere foreldre er der så er det dere som har ansvar for å sette en del grenser. Spesielt i forhold til oppførsel og leggetid tenker jeg og da må du få mannen ombord.

Vet det er vanskeligere når det også er søskenbarn der som kanskje ikke har noen grenser, men setter dere en standard så følger gjer de etter (og det er lov å irettesettelse søskenbarn også).

Feks så sender jeg likså godt (yngre) søskenbarn og i seng når det er leggetid for mine. 

Anonymkode: 70a01...7af

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at du ser at dette er en samtale som voksne skal ha uten barn. :)  Av og ting kommer ting litt i affekt, og det er positivt når man lærer av det. 

Jeg ville tatt en samtale med mannen om dette, når dere er hjemme og ikke har en ny tur i umiddelbar fremtid. 
Snakk sammen om det at han går inn i en ansvarsløs modus. Han ser det nok selv når du nevner det. Spør hvordan han mener at dere skal håndtere dette. 

Kanskje han må endre seg, og innse at han er far selv om han er på besøk hos egne foreldre? 
Mener han at det skal være frislipp av alt? Har han i såfall forståelse for at du ikke ønsker å være med? 
Synes han det er hans mor som både skal lage all mat, holde huset i orden, og passe på alle barnebarna? Er hun enig i at det er en rettferdig arbeidsfordeling? 

Min eks gikk inn i samme sønn-modus hos sine foreldre. Og de tre brødrene også. De mente at det var naturlig at moren ordnet alt, som hun alltid hadde gjort. De så ikke at å ta seg av (og lage mat til) fire store "barn", fire svigerdøtre, og ti barnebarn er noe helt annet enn at hun tok seg av sine egne fire barn da de var små. 
Vi fire svigerdøtrene tok selvsagt ansvar, og etter noen år ble det et ordentlig oppvaskmøte. De lærte, til en viss grad, men de likte det ikke. De ville helst bare være gutter sammen og ikke ha noe som helst ansvar. Bli vartet opp som små barn. 

Snakk samme, bli enige om regler. De trenger ikke være like strenge som hjemme, men regler må det være. 
Alternativt blir du hjemme. 

Anonymkode: 0f818...531

Altså  uansett  da  så  betyr det mamma  =  regler  / gledesdreper. For  viss mamma er der of de blir enige om å følge hennes regler osv . Kjedelig   . Er ikke mamma der null problem.   

Skrevet

O'boy med karamell og vaniljesaus???? Er det bare jeg som er litt trangsynt og synes det høres helt disgusting ut... Eller er det faktisk ei greie?? 🤣🤣😉

Syntes du hadde fått gode svar fra de andre, så da tar jeg meg friheten i å henge meg opp i o'boyen 🙈🙈 for den sliter jeg litt med å komme over

Skrevet
7 minutter siden, Queen of the North said:

O'boy med karamell og vaniljesaus???? Er det bare jeg som er litt trangsynt og synes det høres helt disgusting ut... Eller er det faktisk ei greie?? 🤣🤣😉

Syntes du hadde fått gode svar fra de andre, så da tar jeg meg friheten i å henge meg opp i o'boyen 🙈🙈 for den sliter jeg litt med å komme over

Vel   når  jeg var liten serverte  min store søster eggedosis med oboy og smør..  elsket det.  Nå kvalm av tanken.  

• Liker 1
Skrevet
Dilemaogtanker skrev (1 minutt siden):

Vel   når  jeg var liten serverte  min store søster eggedosis med oboy og smør..  elsket det.  Nå kvalm av tanken

Eggedosis er heldigvis en dessert som er gått litt i glemmeboka 🤣🤣 brukte å spise det med frukt🙈 men hadde søsteren din tilsatt litt mel og stekt det så ville det vært sjokoladekake? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...