Gå til innhold

Filmer hvor hovedpersonen dør og/eller skifter til noen andre rundt halvveis inn i filmen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange kjedelige filmer med plottrustning for hovedpersonen. Kjedelig!

Leter etter filmer hvor personen du tror er protagonisten enten dør, eller at en annen karakter plutselig blir antagonisten. Må være tidlig, eller senest ca. halvveis, inn i filmen.

Anonymkode: 43885...785

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

The stranger på Netflix, avsluttende miniserie, helt umulig å vite hvem som er hvem

Anonymkode: 699de...d56

Gjest miss_trillian
Skrevet

The Place Beyond the Pines

AnonymBruker
Skrevet

Game of Thrones. Der dør folk i hytt og gevær. 😛 

Anonymkode: 16fa4...7c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psycho
Burn after reading ( ikke akkurat hovedperson, men likevel plutselig )
Alien 
Contagion
Life
Deathproof
The Place Beyond the Pines
Hereditary

Anonymkode: 31b25...52c

Skrevet

Åååh denne tråden fikk meg til å nesten huske en serie eller film som vi nettopp så, hvor hovedpersonen daua tidlig, og det handlet om noen andre istedenfor. Så irriterende, jeg klarer ikke å komme på det. Kommer tilbake her hvis jeg gjør det!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Serien Rebecca Martinson. De bytter henne ut i sesong 2. Totalt unødvendig å forvirrende...

Anonymkode: b6918...dd2

AnonymBruker
Skrevet

I filmen "A love of two brains" skjer begge deler. Hovedpersonen dør nesten med en gang i filmen, og får halve hjernen sin transplantert inn i hodet på kona.

Traileren her:

https://m.youtube.com/watch?v=Z9PvtlCQpmQ

Anonymkode: 9b363...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Psycho (1960) er kroneksempelet på dette, spør du meg.

Anonymkode: 74604...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker twisten i Shutter's Island. Men vil ikke spoile for mye om du ikke har sett den :)

Anonymkode: 99680...d67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulholland Drive

Anonymkode: 19993...d28

• Liker 1
Skrevet
mingus skrev (13 timer siden):

Åååh denne tråden fikk meg til å nesten huske en serie eller film som vi nettopp så, hvor hovedpersonen daua tidlig, og det handlet om noen andre istedenfor. Så irriterende, jeg klarer ikke å komme på det. Kommer tilbake her hvis jeg gjør det!

Jeg kom på det midt på natta! Det var Rådebank sesong 2 😄 den satt jammen langt inne, begynte å lure på om det hele var en deja vu.

• Liker 2
Skrevet

Troy, siden Hektor vel strengt tatt er filmens helt

Psycho er jo klassikeren på dette

AnonymBruker
Skrevet

Sixth sense siden Bruce Willie var død hele tiden, samme med Kidman og barna i The Others.

Goose dør jo tidlig i Top Gun, 

Så har vi også american psycho og Black Swan hvor hovedpersonene bare dreper folk i fantasien sin.

Anonymkode: 08c4c...0cd

Skrevet

Det er litt vanskelig å komme med tips uten å røpe handlingen. Først og fremst er det greit å styre helt unna filmer med oppfølgere, franchise og lignende hvor hovedpersonen(e) automatisk får "plotrustning" fordi de skal være med i senere filmer. Du kan feks gå spesifikt for filmskapere som bruker "plot twists" og villeding veldig ofte (eks Alfred Hitchcock, David Fincher, M. Night Shyamalan, Dario Argento, Brian de Palma, Christopher Nolan og til en viss grad Pedro Almodovar), og kanskje enda heller se litt inn i indie-segmentet hvor det er mindre sannsynlig at "twisten" er så innbakt i popkultur at det nærmest er allmennkunnskap. Særlig innen film noir (både klassisk og neo-noir), krim (gjerne mindre profilerte titler fra perioden 1950-1980), horror, sci-fi og thriller kan du finne mye som passer beskrivelsen.

Håper du finner noe du liker :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 18.27):

Sixth sense siden Bruce Willie var død hele tiden, samme med Kidman og barna i The Others.

Så har vi også american psycho og Black Swan hvor hovedpersonene bare dreper folk i fantasien sin.

Spoilerssss 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig eksempel. Goose er verken protagonist eller antagonist i Top Gun. Han er en biperson. Protagonisten der er Maverick, mens antagonisten er Iceman, noe som ikke endrer seg. 

Anonymkode: b90b4...f25

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å spoile filmene…

Anonymkode: 19993...d28

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...