Gå til innhold

Før trodde jeg folk som bygde ulovlig var late...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gjøre en liten endring på huset. Det vi skal gjøre koster ca 12000 kroner med håndtverker og materiell. Søknad til kommunen koster 4500kr, firma til å tegne og søke for oss uten å stå som ansvarlig søker koster fra 24000-42000 (har undersøkt priser hos 7 firma). Det er jo helt håpløst?? 

Kan ikke bruke digital søknad på nett da valgene ikke passer. Skal det virkelig være så vanskelig? Det er bygd 2m fra grensa, og om dette var 4m fra hadde vi ikke trengt å søke. (Det er snakk om å senke et veldig høyt/spisst tak på tilbygg, slik at vinkelen matcher resten av huset). 

Synes det er helt sykt at man må ha tegninger fra 4 sider, alle mål og riktig målestokk på papir, nabovarsel til naboer som ikke en gang ser huset, avstandserklæring og søknad for noe så lite. 

Har hatt 3 møter med kommunen men de sier forskjellig hver gang og vet ikke helt hvordan jeg skal fylle ut papirene. Andre som har vært i samme båt? Løste det seg? 

Anonymkode: b470d...040

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal det være vanskelig å søke dispensasjon fra avstandsregelen. Ved å bygge 2 meter fra grensa, blir det potensielt 6 meter mellom bebyggelse istedenfor 8 meter. Det utløser andre krav til brannsikkerhet, i tillegg til det så påvirker det lys, luft, uteoppholdsareal, utsiktsforhold og så videre. Det er mange hensyn å ta i en sånn vurdering. Selv om du synes det er lite, skal det ikke være en liten sak å søke dispensasjon fra reglene som er satt. 

For øvrig synes jeg arkitekten deres høres urimelig dyr ut. Vi brukte 25.000 på å tegne et helt hus, med fasadetegninger fra alle vinkler, plantegninger, situasjonskart, osv hos en teknisk tegner. De er gjerne billigere. 

Anonymkode: 17cfd...df1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

S

Kan ikke bruke digital søknad på nett da valgene ikke passer. Skal det virkelig være så vanskelig? Det er bygd 2m fra grensa, og om dette var 4m fra hadde vi ikke trengt å søke. (Det er snakk om å senke et veldig høyt/spisst tak på tilbygg, slik at vinkelen matcher resten av huset).

Dette virker rart. 

Da jeg leste denne posten tenkte jeg i utgangspunktet at tilbygget ble søkt og godkjent ved bygging, og at dere bare skulle søke om fasadeendring nå.
Men når jeg leser det uthevede skjønner jeg at jeg tenkte feil, siden alle store fasadeendringer er søknadspliktige uansett om de er 2 meter eller 4 meter fra grensa.

Hva er det egentlig dere skal søke om?

Anonymkode: 550fd...170

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det egentlig dere skal søke om?

Anonymkode: 550fd...170

Skal endre takvinkel på tilbygg, slik at det matcher resten av huset. Taket får da et lavere toppunkt. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig skal det være vanskelig å søke dispensasjon fra avstandsregelen. Ved å bygge 2 meter fra grensa, blir det potensielt 6 meter mellom bebyggelse istedenfor 8 meter. Det utløser andre krav til brannsikkerhet, i tillegg til det så påvirker det lys, luft, uteoppholdsareal, utsiktsforhold og så videre. Det er mange hensyn å ta i en sånn vurdering. Selv om du synes det er lite, skal det ikke være en liten sak å søke dispensasjon fra reglene som er satt. 

Det er allerede bygd der, vi skal senke taket. Ingenting kommer nærmere noe som helst. Mtp lys, utsikt osv vil jo alt dette bli bedre med endringen :) Synes selv det ikke burde være så mye styr for en liten endring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 0.37):

Det er bygd 2m fra grensa, og om dette var 4m fra hadde vi ikke trengt å søke.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes selv det ikke burde være så mye styr for en liten endring.

Det er 2meteren som gjør det styrete for dere. Dere får i grunn svi for at noen en gang i tiden synes det var en god idé å ha kun 2 meter mellom hus og eiendomsgrensen. Men det er vel bare å fylle inn søknadsskjema etter beste evne og å betale det som det koster så vil det sikkert løse seg. 

Anonymkode: 0c30f...4ed

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...