AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Jeg trenger råd. Om ikke lenge skal jeg til utlandet med venninner. Vi blir borte i ti dager. Som regel ender en person som "leder" når en gruppe gjør noe, og dette ansvaret har falt på meg. Det er sykt irriterende å motta svar som "samme for meg", når jeg spør om noe for eksempel. Jeg forstår at vi er forskjellige som mennesker, og at noen liker å ta ting på sparket/ikke gidder jobben med å sette seg ned å planlegge. Et minimum burde vært å i hvert fall ta del i planleggingen av aktivitetene under turen. Har to andre venner som tar dette seriøst, og kommer med innspill. Vi er totalt 5 som reiser sammen. Vi er gode venner, men jeg må innrømme at jeg ble overrasket over dette. Noe positivt er at vi andre får bestemme mer, de har sagt at de er med på alt. Vi har ikke reist sammen før, og jeg tviler på å gjenta ferie med noen av dem. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Anonymkode: 0cc35...a81 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Her er det vel kanskje bedre å si at "du ønsker å gjøre/se/oppleve x, y, z" og så får de av dem som ønsker å bli med veldig gjerne gjøre det, men at man også kan splitte opp hvis noen vil slappe av og/eller gjøre noe annet. Når man er så mange som 4-5 personer trenger man ikke gjøre absolutt alt sammen. Da ender det ofte bare opp med uenigheter/krangling osv. Anonymkode: ffb0e...373 20
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Synes ikke det høres så ille ut? Jeg er en "samme for meg" person. Jeg liker å ta ting på sparket og det er ikke alltid så nøye hva vi gjør så lenge vi er sammen. De beste opplevelsene jeg har hatt på tur er ofte de mest spontane. Synes det er mer slitsomt med dem som skal detaljplanlegge så innmari mye. Men jeg har også vært "leder" for en reisegjeng og funnet på aktiviteter. Null problem egentlig. Men min erfaring er at det egentlig ikke er noen vits å planlegge for mye uansett, det endrer seg alltid. Når jeg derfor har vært "leder" så har jeg heller laget en liten oversikt over hva slags type aktiviteter vi kan finne på, utifra det vi idemyldrer rundt, også finner vi heller ut hva vi vil gjøre når vi ankommer stedet. "Samme for meg" personene glimter gjerne til når de ankommer stedet. Noen er ledere og andre er followers og sånn vil det alltid være i grupper. Men å ikke ville reise med venninnene dine bare fordi de er annerledes enn deg synes jeg er litt kjipt tenkt av deg. Anonymkode: 1fa28...aee 24
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Men må dere gjøre alle aktivitetene sammen? Kan du/dere ikke finne frem noen aktiviteter, også får de si i fra om de ønsker å delta eller ikke. Jeg hadde forøvrig blitt sprø om alle planene og aktivitetene måtte være spikret før avreise, for jeg liker også å ta ting mer på sparket, så frem det ikke er til en aktivitet som krever at man kjøper billetter tidlig ellers kan det bli utsolgt. Eventuelt en spennende restaurant som krever at man bestiller bord lang stund i forveien om man skal få plass. Det er jo tross alt ferie, og ting kan fort endre seg. Anonymkode: d6356...53f 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "Samme for meg" personene glimter gjerne til når de ankommer stedet. Noen er ledere og andre er followers og sånn vil det alltid være i grupper. Men å ikke ville reise med venninnene dine bare fordi de er annerledes enn deg synes jeg er litt kjipt tenkt av deg. Anonymkode: 1fa28...aee Jeg tror du er inne på noe her. Noen er ledere og andre followers i en gruppe, og sånn vil det alltid være. Det handler ikke om å planlegge for hver enkelt dag, men kommunikasjon. Noen mener på ramme alvor når de sier "samma det". Dette er som sagt gode venner, men selvfølgelig er det litt ødeleggende for resten. Da blir det merarbeid på oss andre. Vi må huske at en ting er selve aktivitetene (ingen av oss har planer om å detaljstyre dette), noe helt annet er å forberede seg på reisen. Det blir et fåtall som må sette seg inn i gjeldende restriksjoner, anbefalinger, flyplasskø osv. Jeg skal dog følge rådet deres, kikke litt på attraksjoner for deretter å dele mine ønsker, så får de som vil henge seg på. Jeg vil nesten gå så langt som å si at det handler om respekt også. Ts Anonymkode: 0cc35...a81 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Jeg er en som ofte får ansvaret for bookinger og planlegging, TS, når vi drar på venninnetur. Og jeg ELSKER å detaljplanlegge, bruke masse tid på forhånd til å finne morsomme opplevelder som vi aldri ville ha funnet når vi var der nede, ved å rusle gatelangs. Noen av de andre er "samme for meg"-folk. Jeg vet at de hater å planlegge, men da er de heller ikke kresne når det kommer til planer. De blir med på det meste. Noen elsker å få mest mulig utav ting, finne de kuleste restaurantene, de flotteste strendene osv, andre synes det er helt greit å bare go with the flow når det er ferie. Ikke press denne typen mennesker til å være med å planlegge, det blir bare dårlig stemning av det Anonymkode: ec4a9...76e 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Må dere planlegge ut alt før dere drar da? Tenker det er derfor alle sier samma for meg, for de vil ikke ha sånt regime. Flere vil kanskje ta det som det kommer. Kan de konfliktene komme her, hvor du og noen vil spikre et opplegg, og andre vil go with the flow, evt bare la deg bestemme og sutre litt etterpå. Jeg hadde blitt gal om noen skulle planlegge ut hver dag på den måten. Samtidig er jeg gid på å planlegge selv. Har vært på tur i helt ukjente land med folk uten meninger, og det blir veldig slitsomt når den andre ikke har meninger. Men da var vi bare 2 da. Tror du må spørre de om hvor mange dager de vil ha "fri" fra felles timeplanen, eller noe sånt. Dobbeltsjekke om aktivitetene er ønsket, eller om flere vil ligge mest rett ut med en drink. Anonymkode: ee968...094
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror du er inne på noe her. Noen er ledere og andre followers i en gruppe, og sånn vil det alltid være. Det handler ikke om å planlegge for hver enkelt dag, men kommunikasjon. Noen mener på ramme alvor når de sier "samma det". Dette er som sagt gode venner, men selvfølgelig er det litt ødeleggende for resten. Da blir det merarbeid på oss andre. Vi må huske at en ting er selve aktivitetene (ingen av oss har planer om å detaljstyre dette), noe helt annet er å forberede seg på reisen. Det blir et fåtall som må sette seg inn i gjeldende restriksjoner, anbefalinger, flyplasskø osv. Jeg skal dog følge rådet deres, kikke litt på attraksjoner for deretter å dele mine ønsker, så får de som vil henge seg på. Jeg vil nesten gå så langt som å si at det handler om respekt også. Ts Anonymkode: 0cc35...a81 Jeg sliter med å se problemet, har du et mer konkret eksempel? Hvis du foreslår badeland, og to av fire svarer "samme for meg" så skjønner jeg at det er litt kjipt med lite engasjement, men utover det hadde jeg tolket det som et bekreftende svar. Hvorfor er det f.eks. bare du som må sette deg inn i regler på reisen, det har da vel ingenting med å planlegge aktiviteter å gjøre? Alle som skal ut å fly må sette seg inn i reglene, det er da ikke bare ditt ansvar. Anonymkode: 73e5b...f2e 1
Knirke Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 Jeg ser heller ikke problemet med "samma for meg". Jeg har vært på tur med det motsatte, dvs at alle har veldig sterke meninger om ALT. Alt fra hvilken restaurant man skal spise på til hvilken butikk man skal gå i. Hvis ikke alle ville inn i den samme butikken, så ble det sure miner. Hver gang vi gikk forbi en restaurant og noen sa "Hva med her da?" så var det alltid noen som sa nei og vi ble gående i timevis før vi fikk spist🙄. Endte opp på et elendig sted med dårlig mat, bare fordi alle var så sultne at de ikke gadd å diskutere. Hvis noen sier "samma for meg" så bestemmer du bare noe, og så kan de takke seg selv hvis de ikke er fornøyde med avgjørelsen😉 10
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 Samme for meg-personer er ganske kjedelige å planlegge med ja, men når dere er en gruppe på 5 hvor to andre er aktive med innspill, så synes jeg det høres ut som en normal fordeling og noe man bare må forvente. Så lenge de kan ta vare på seg selv og huske pass og penger, så må de gjerne subbe med på alt andre har brukt tid på å planlegge for dem. Jeg kan gjerne være litt reiseleder, men jeg er ikke barnevakt for voksne folk. Og det er fint om det er to til som følger litt med og er interessert i hvor vi skal og hva vi skal gjøre. Anonymkode: f43a8...d7d 2
Luckiness Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 Slik som dette tror jeg ingen kommer utenom når en reiser med flere. Her tenker jeg du enten må fortsette i rollen som leder eller trekke deg ut fra den. Jeg antar du kanskje bare litt naturlig har tatt ledelse. Kanskje fordi du egentlig synes det er kjekt å planlegge, vet hva du ønsker å få ut av turen e.l. Så her kommer det jo an på hva du faktisk ønsker. Jeg tenker at du/de som tar initiativ til å planlegge, finne aktiviteter osv bare lager en plan for turen og informerer de andre underveis. De som sier «samma det», de må jo bare akseptere planene eller droppe de hvis de ikke ønsker. Dere har jo oppfordret alle til å delta i planlegging. Du kan jo også si til de at du føler du gjerne tar en del kontroll for planleggingen og ikke ønsker å overkjøre noen, så de får gi beskjed hvis de ønsker å planlegge noe eller ikke er enig. Faller mye ansvar på deg og du ikke ønsker ansvaret så kan du si at du har forslag til plan for 3 av dagene, men at andre får stå for de resterende dagene. Ellers så må det jo være innafor å ikke alltid være med på alle planer når dere skal være borte i 10 dager. Kanskje noen vil delta på felles aktivitet, mens noen vil roe ned på stranden feks. 1
Gliffy Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 Finn ut hva du har lyst til, og så sier du sånn: "jeg har tenkt å gjøre dette her og dette her, de som vil bli med kan kjøpe seg billett selv". På den måten får du gjort alt du vil og så er det opp til "samme for meg" folkene å fikse sin egen deltagelse. Hvis det f. Eks er en restaurant kan du si: jeg bestiller bord på fredag, de som vil bli med må si fra før det. Jeg skjønner frustrasjonen din. Når mannen min planlegger ferie og det er ting jeg egentlig er litt likegyldig til, så sier jeg jo ikke "samma for meg". Jeg sier "det høres fint ut, det kan vi gjøre". Går an å være litt mer høflig mot folk, liksom. 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 For meg høres dette ut som en slitsom ferie. 🙈 Selv orker jeg ikke ferier hvor alt er planlagt ned til nærmeste detalj. «Nå er klokka 11.45, om et kvarter kommer minibussen som skal ta oss til X» er bare slitsomt når man heller vil slappe av på stranda, f. eks. Når dere reiser såpass mange sammen så er det jo helt naturlig at ikke alle ønsker å gjøre det samme, og at dere deler dere innimellom. Du skriver at du er «reiseleder», men er dette en oppgave de andre har gitt deg og som de syntes dere har behov for, eller har du tatt på deg å detaljplanlegge helt på egen hånd? Kanskje du bør roe ned kontrollbehovet ditt litt ? 🙈 Dersom du ønsker det så kan du selvsagt undersøke aktiviteter, og dele med de andre at «det er badeland/museum/hva-som-helst i nærheten, og at inngangsbilletten koster kr. X». Med mindre man må bestille billetter i forkant så går det jo an å ta opp under frokosten at du ønsker å gjøre X aktivitet i dag (eller under middagen kvelden i forveien) og spørre om noen ønsker å være med. Anonymkode: 65951...386 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 Eneste jeg ønsker å planlegge før en tur er fly og hotell. Ellers ønsker jeg å ta ting på sparket. Min venninnegjeng er helt like heldigvis, vi rusler rundt i byen, spiser der det ser bra ut, tar en turistbuss eller lignede. Hadde ikke taklet å reise med fullt program. Anonymkode: 1514f...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 Men hvorfor må du planlegge alt på forhånd? Hvis man skal kjøpe billetter til en konsert eller booke bord så greit nok, men ellers er det vilt slitsomt med folk som vil planlegge den minste ting. Anonymkode: b9cce...c3e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 Jeg har flere ganger takket nei til å reise sammen med andre familier feks fordi jeg ikke liker å måtte forholde meg til andres program når jeg er på ferie. Ferie for meg er å kunne stå opp når jeg vil, spise når jeg er sulten og ellers slappe av og ta dagene som de kommer. Jeg får helt panikk med tanken på fellesfrokost kl 8 for så så farte rundt hele dagen. Det er ikke ferie for meg. Anonymkode: 0cf70...70e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Jeg har reist med venninner kun en håndfull ganger, for jeg ble så lei av å komme i slike situasjoner. Jeg er musiker, og har vært verden over på turné. Siden jeg har vært ansvarlig for å booke og styre lange turneer, så har venninnene mine tenkt at det er naturlig at jeg har tatt rollen som reiseplanlegger siden jeg har mange kontakter som kan hjelpe oss få en billigere tur/aktiviteter, så det er helt greit. Men det slo aldri feil. Under planleggingsfasen fikk jeg bare "samma det", svært få gadd å komme med tilbakemelding på planen. Så kom vi frem til plassen, og plutselig ble alle kritiske kjerringer som enten ikke ville på ting, synes noe var for dyrt, ikke orket å reise så langt fra hotellet, helst ville ligge ved bassenget eller være på samme shoppingsenter hele turen. Så hvorfor si "samma det" når jeg spør om folk vil være med på en guidet tur av et eller annet, ikke svare når jeg ber om svar fra de som ikke ønsker å delta, for så å lage et helvete på ferie fordi du nekter å betale billetten din fordi du plutselig bare vil henge på hotellrommet?! Så nå reiser jeg kun på tur med min nærmeste venninne, ingen andre venninneturer. Jeg orker ikke invitere de på hytten engang, for til og med der klarer disse "samma det"-divaene å lage noe bråk. Anonymkode: d9051...7a0 4
Olive_North Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Jeg faller alltid inn og blir prosjektlederen i sånne tilfeller, og etter en ganske mislykka londontur med jentene ble det til at jeg sendte ut quiz/spørreskjema via forms når jeg planla neste tur 😅 Det er ikke enkelt, men man må være direkte og be om å få konkrete svar. Og heller følge opp med følge spørsmål om man får «samme for meg». Det går helt fint å planlegge og ha et fint opplegg uten at folk kjenner seg stressa og presset. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 TS, jeg synes også du høres ekstremt slitsom ut. Det er faktisk ikke de andre det er noe gæærnt med, det er deg. 😊 Du har helt andre forventninger til turen enn de andre. Enten justerer du forventningene, ellers kommer dette til å gå galt. Skal du mase på at de står opp, passe på at de har printet koronabevis etc også? Senk skuldrene, og ta deg et stort glass vin på Gardermoen. Anonymkode: ad342...762 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 Oi, her var man fryktelig todelt. Det er flere som deler frustrasjonen min. Til en her som spurte om jeg ble spurt om å bli gruppeleder eller om jeg påtok meg rollen; det ble en naturlig utvikling... Som nevnt tidligere, det er ikke snakk om å planlegge, men faktisk om å gjøre research på forhånd. Noen av dem har selv fortalt at de ikke gidder å sette seg inn i ferien, fordi de forventer dette av oss andre. Greit nok, men dette ødelegger for resten. Jeg selv liker ikke å ha planer for hver enkelt dag, verken i helgene mine hjemme eller på reise, men det er alltid noe "must" man bør få med seg/gjøre at det nesten ikke er noen poeng i å reise hvis du bare skal oppholde deg ved bassenget eller shoppingsenteret hele ferien. Ts AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har reist med venninner kun en håndfull ganger, for jeg ble så lei av å komme i slike situasjoner. Jeg er musiker, og har vært verden over på turné. Siden jeg har vært ansvarlig for å booke og styre lange turneer, så har venninnene mine tenkt at det er naturlig at jeg har tatt rollen som reiseplanlegger siden jeg har mange kontakter som kan hjelpe oss få en billigere tur/aktiviteter, så det er helt greit. Men det slo aldri feil. Under planleggingsfasen fikk jeg bare "samma det", svært få gadd å komme med tilbakemelding på planen. Så kom vi frem til plassen, og plutselig ble alle kritiske kjerringer som enten ikke ville på ting, synes noe var for dyrt, ikke orket å reise så langt fra hotellet, helst ville ligge ved bassenget eller være på samme shoppingsenter hele turen. Så hvorfor si "samma det" når jeg spør om folk vil være med på en guidet tur av et eller annet, ikke svare når jeg ber om svar fra de som ikke ønsker å delta, for så å lage et helvete på ferie fordi du nekter å betale billetten din fordi du plutselig bare vil henge på hotellrommet?! Så nå reiser jeg kun på tur med min nærmeste venninne, ingen andre venninneturer. Jeg orker ikke invitere de på hytten engang, for til og med der klarer disse "samma det"-divaene å lage noe bråk. Anonymkode: d9051...7a0 Anonymkode: 0cc35...a81 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå