Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper jeg får en del svar på dette!

Er nå 22 år gammel og er nettopp ferdig med førsteåret mitt i en bachelorgrad i psykologi. På skolens nettside står det at man blant annet kan kvalifiseres som miljøterapeut, jobbe i psykisk helsevern/rus og kriminalomsorgen. Etter å ha lest litt rundt, så har jeg skjønt det sånn at det ikke er så ‘lett’. At en bachelorgrad i psykologi ikke gir deg noen ting, og at det er vanskelig å få jobb. Jeg er veldig glad i studiet jeg går og temaene vi har, men dette er privat og koster 43 000,- i halvåret. Mtp stipend og lån hver mnd så vil jeg ende opp med studielån på 500 000 da jeg tidligere har tatt opp fag. Er der verdt det for denne bacheloren?

En annen drøm jeg har, er å bli kosmetisk sykepleier. Jeg går som sagt privat fordi jeg ikke har høyt nok snitt til å komme inn på sykepleie. Innen jeg er 24 har jeg ‘opptjent’ meg 8 alderspoeng, og vil da ha ca 4,3 i snitt. Har sjekket kravene for å komme inn på den skolen jeg vil, og snittet på ordinær lå vel på ca 4,5. jeg må ta opp matte for å få enten karakter 3 eller 4, noe jeg vet jeg kan klare! Så spørsmålet er:

Hadde du droppet ut av psykologi bacheloren, tatt deg en jobb i 2 år og spart opp penger samt tatt opp matte selv (ikke gjennom sonans og lignende), og deretter startet på sykepleie i 2024? Vil bare tenke hva som er best mtp jobbmuligheter. Og hvis jeg stopper studiet nå, så har jeg en studiegjeld på 350 000. Veldig kjipt at dette blir litt forgjeves, men blir det egentlig det når jeg starter opp med sykepleie og kan regne med en bedre lønn, samt at studiet er offentlig og gratis? 
håper på noen svar og synspunkt. Er veldig kokt i hodet mitt ang studier og utdanning. Og hvis du skal være spydig, så la vær å kommenter❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fullført studiet, men jobbet skikkelig hardt for å få gode karakterer, slik at du kan søke deg inn på en psykologifaglig mastergrad, innenfor fx helse og samfunn. Du får flere muligheter med en mastergrad. 

Anonymkode: f685e...cc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å få jobb med en bachelor i psykologi alene, men ikke umulig. 
Jeg ville enten:

1) Fortsatt bacheloren på et offentlig universitet slik at du slipper å bruke 300k på skolepenger, helt unødig! 
2) Tatt opp flere fag enn bare matte, med et såpass lavt snitt har du nok flere fag du kan gå opp mye i hvis du legger ned innsats. Men - hva hvis du ikke klarer å bli kosmetisk sykepleier, synes du fremdeles at det er ok å bli sykepleier? Studiet vil også i svært liten grad være rettet inn mot kosmetikk. Klarer du de lange praksisperiodene på sykehus, sykehjem etc? 

Anonymkode: 11ccd...a82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg mente ikke kosmetikk bokstavelig, men retningen kosmetisk sykepleie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig å få jobb med en bachelor i psykologi alene, men ikke umulig. 
Jeg ville enten:

1) Fortsatt bacheloren på et offentlig universitet slik at du slipper å bruke 300k på skolepenger, helt unødig! 
2) Tatt opp flere fag enn bare matte, med et såpass lavt snitt har du nok flere fag du kan gå opp mye i hvis du legger ned innsats. Men - hva hvis du ikke klarer å bli kosmetisk sykepleier, synes du fremdeles at det er ok å bli sykepleier? Studiet vil også i svært liten grad være rettet inn mot kosmetikk. Klarer du de lange praksisperiodene på sykehus, sykehjem etc? 

Jeg har vært inne på kun sykepleier tidligere, men snittet har ikke nådd opp. Er for 2 år siden jeg var innom kosmetisk sykepleie, fordi jeg så at man kunne videreutdanne seg som dette. Og det kan godt hende jeg skifter mening, og «kun» går sykepleie og er fornøyd med det! Så kanskje kosmetisk sykepleie som et pluss senere dersom jeg ville føle at jeg ville gå dette i tillegg. 
Har du gått sykepleie? Isåfall vet du mer ang praksis på sykehjem og sykehus? Hvor lenge det er

Skrevet

Trådstarter her! Jeg kunne ha fortsatt studiet på offentlig høyskole, men snittene er enorme! Ellers hadde jeg valgt offentlig fra start for å slippe alle disse utgiftene som skolen koster😩 jeg tror jeg er mer redd for studielånet. Velger jeg å ta en master så vil jeg ende opp nærmere 1 million i studiegjeld. Mindre såklart, men ikke langt ifra… vet jeg ikke burde tenke så mye på dette, men er da jeg tenker «er det verdt det»

AnonymBruker
Skrevet
Rød potet skrev (4 minutter siden):

Trådstarter her! Jeg kunne ha fortsatt studiet på offentlig høyskole, men snittene er enorme! Ellers hadde jeg valgt offentlig fra start for å slippe alle disse utgiftene som skolen koster😩 jeg tror jeg er mer redd for studielånet. Velger jeg å ta en master så vil jeg ende opp nærmere 1 million i studiegjeld. Mindre såklart, men ikke langt ifra… vet jeg ikke burde tenke så mye på dette, men er da jeg tenker «er det verdt det»

Det er noe å tenke på ja! Men hvorfor er det ikle lett å få jobb innenfor rus-omsorg osv? Mange av mine venninner jobber der uten noe utdanning til og med

Anonymkode: 8a7e2...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe å tenke på ja! Men hvorfor er det ikle lett å få jobb innenfor rus-omsorg osv? Mange av mine venninner jobber der uten noe utdanning til og med

Jeg er veldig usikker! Har lest diverse tråder her inne og hører generelt på hva andre sier. At sykepleiere og sosionomer blir prioritert over en som har en bachelor i psykologi. At man kan ha veldig flaks, men dårlig lønn for en som ikke har en av de utdanningene over. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes håp! Du bør kanskje gå ut å søke litt rundt, og ikke ta sorgen på forskudd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro en bachelor er verdt noe. Kjenner en som tar det og en som tar profesjonsstudiet i psykologi. Det er ikke totalt ulikt selv om profesjonsstudiet selvsagt er mye tyngre og dobbelt så langt. Kan ikke skjønne at en bachelor er helt unyttig på noe vis …

Anonymkode: 94a57...7fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes håp! Du bør kanskje gå ut å søke litt rundt, og ikke ta sorgen på forskudd

Enig! Men, jeg tenker på dette nå i og med at jeg er ferdig med 1 året og at det evt er tid for å snu nå

AnonymBruker
Skrevet

Hva interesserer deg med psykologi? Hva vil du jobbe med? Hvis jeg var deg hadde jeg droppet ut og tatt opp fag for å lese sykepleien. Ikke kun matematikk, du vet ikke hva snittet er om 2 år. Du kan kanskje ta permisjon fra studiet i et år og ta opp fag i et år å prøve å komme inn neste år? Jeg droppet ut av studie når jeg hadde gått 3 år (lektor). Jeg angret som faen i noen år og tenkte akkurat som deg at det var forgjeves øog måtte jobbe hardt med det psykiske kring å ha studiegjeld for noe som ikke ga noe og å «nesten» vært i mål med utdanningen. Til slutt så innså jeg at hvis jeg ikke hadde gått de tre årene så hadde jeg ikke tatt de andre valgene jeg tok og det endte ganske så bra. Samtidig lærte jeg meg masser som jeg har tatt med meg videre og som var med å skapte det mennesket jeg er nå.  Idag er jeg gla for at jeg sluttet. 

Anonymkode: 52d4a...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Bachelor i psykologi hadde jeg ikke satset på. Ta heller sykepleie. 

Anonymkode: 56725...835

Skrevet (endret)

Jeg hadde droppet den bachelorgraden i psykologi og heller tatt en jobb for å spare penger, mens jeg tok opp matte :) Så hadde jeg begynt på sykepleie i 2023, eller 2024 hvis jeg ikke hadde rukket det i 2023 :)

Endret av Mariell1995
AnonymBruker
Skrevet
Rød potet skrev (8 timer siden):

Jeg har vært inne på kun sykepleier tidligere, men snittet har ikke nådd opp. Er for 2 år siden jeg var innom kosmetisk sykepleie, fordi jeg så at man kunne videreutdanne seg som dette. Og det kan godt hende jeg skifter mening, og «kun» går sykepleie og er fornøyd med det! Så kanskje kosmetisk sykepleie som et pluss senere dersom jeg ville føle at jeg ville gå dette i tillegg. 
Har du gått sykepleie? Isåfall vet du mer ang praksis på sykehjem og sykehus? Hvor lenge det er

Ok, da er det greiere. Jeg tenkte bare at hvis du KUN kunne tenke deg å bli kosmetisk sykepleier, kunne veien dit bli tøff, siden du må innom veldig mye annet først. Jeg er ikke sykepleier nei, men halve studiet er vel praksis? Praksisperiodene kan være ganske lange, minst et par måneder i strekk. Det er sikkert andre her som vet. 

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har tatt den bachelorgraden som hun har toppet med master innenfor sosialfag/barnevern. Hun fikk fast jobb før hun ble ferdig med masteren med tittel spes utdannet miljøterapaut. Veldig bra betalt og og hun elsker jobben. 

Anonymkode: d5f8c...85c

AnonymBruker
Skrevet
Rød potet skrev (9 timer siden):

Vi hadde 8 uker med praksis på sykehjem, medisinsk avd, kirurgisk avd, psykiatrisk avd, hjemmesykepleie og til slutt en mer ledende praksis og her var det forskjell på hvor man kom, men hos oss var dette i kommunehelsetjenesten. 

Det er mye praksis hvor du skal lære deg å knytte teorien du allerede har lært med praksis og få litt erfaring med faget.

Anonymkode: a7aef...297

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi hadde 8 uker med praksis på sykehjem, medisinsk avd, kirurgisk avd, psykiatrisk avd, hjemmesykepleie og til slutt en mer ledende praksis og her var det forskjell på hvor man kom, men hos oss var dette i kommunehelsetjenesten. 

Det er mye praksis hvor du skal lære deg å knytte teorien du allerede har lært med praksis og få litt erfaring med faget.

Anonymkode: a7aef...297

Okei, jeg skjønner! Takk for svar😊 Vil du si fagene er veldig krevende? Er det mulig med en jobb ved siden av studiene, eller er det et veldig hardt og tungt studie? Varierer sikkert

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min datter har tatt den bachelorgraden som hun har toppet med master innenfor sosialfag/barnevern. Hun fikk fast jobb før hun ble ferdig med masteren med tittel spes utdannet miljøterapaut. Veldig bra betalt og og hun elsker jobben. 

Anonymkode: d5f8c...85c

Bachelor i psykologi?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk mer penger på å ta den graden privat, det koster deg en hel del og gir deg sannsynligvis ikke noe relevant jobb. Hvis du vil fortsette så søk i alle fall offentlig. Bachelor i psykologi er ingen klinisk grad, og kvalifiserer deg derfor ikke til noen jobb innen helse i større grad enn andre teoretiske grader. Da er det bedre å bruke ett år på å ta opp fag og søke sykepleie, da kan du jo også videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier om det er i psykiatrien du ønsker å jobbe. 

Anonymkode: 33608...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...