Gå til innhold

Etter å gått ned i vekt, raste jeg opp igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er inne i gode perioder, er jeg streng i matveien, både med hva, hvor mye og hvor ofte. Også kommer det gjerne en utskeielse, med en etterfulgt ferie/feiring eller noe, også er det gjort. Havner i en ond sirkel jeg ikke kommer ut av. 
Følte meg slank og fin forrige sommer og høst. Gikk inn i en dårlig vinter jeg ikke kom meg ut av. Føler meg verre enn på lenge og klærne er stramme. Kunne trengt noen gode råd.

Anonymkode: 0f26d...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ingen gode råd, den jevne kvinne har i voksen alder gått på et ganske stort antall dietter.

Og all forskning viser at det ikke funker.

Hva skjer om du velger middelveien 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis så mye ? 
okay tipset er ozempic . Google it . 

Anonymkode: f3e9f...529

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det samme. 

Forsøker å slutte å være streng, slutte å telle kcal , karbo og gudene vet. Og bare spise. Spise til jeg er mett og når jeg er sulten. Ikke fordi jeg er trist. Eller redd. 
Spise kun det jeg har lyst på av godt og ikke stappe innpå til jeg er kvalm. Fokusere på hva jeg skal spise mye av. 

Anonymkode: 5c86d...dc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skei ut..?

Anonymkode: 2c006...2da

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så veldig mange gode råd, men et lite tips til når du har hatt en utskeielse! Jeg lærte en gang å se på det som å kjøre bil. Hvis man får det ene hjulet utafor veien, så tenker man ikke "Jaja, ett hjul utpå, da kan jeg like gjerne vrenge hele bilen uti grøfta!" Man styrer opp på veien igjen, og kjører videre. 

Overført til mat og utskeielser blir det å prøve å ta den ene utskeielsen som det det var, og ikke tenke at da er alt kjørt for den dagen eller uka, og fortsette med det. Styr tilbake til gode vaner, og fortsett på veien videre. 🙂

Anonymkode: 6bc09...332

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke så veldig mange gode råd, men et lite tips til når du har hatt en utskeielse! Jeg lærte en gang å se på det som å kjøre bil. Hvis man får det ene hjulet utafor veien, så tenker man ikke "Jaja, ett hjul utpå, da kan jeg like gjerne vrenge hele bilen uti grøfta!" Man styrer opp på veien igjen, og kjører videre. 

Overført til mat og utskeielser blir det å prøve å ta den ene utskeielsen som det det var, og ikke tenke at da er alt kjørt for den dagen eller uka, og fortsette med det. Styr tilbake til gode vaner, og fortsett på veien videre. 🙂

Anonymkode: 6bc09...332

Ja og dette. Slutte med alt eller ingenting holdningen. Man skal finne et kosthold å leve med. Det innebærer ( for min del)  sjokolade, men kanskje trenger jeg ikke hive innpå 200 gram. Det innebærer for meg å spise kake i en bursdag, og smake på de forskjellige, men jeg kan spise bare litt av hver. 
Og det innebærer utskeielser der jeg går tilbake til dårlig måte å spise på, men det betyr Ikke at alt er ødelagt så jeg like gjerne kan fortsette dagen etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All forskning tyder på at å holde vekta etter kraftig vektreduksjon er ekstremt vanskelig. Kun 1 av 6 klarer å holde den etter 1 år, de aller fleste går opp igjen etter hvert. Så det kan føles litt håpløst, men du er i hvert fall ikke alene om å slite med det.

Appetitten og belønningssystemet husker maksvekten din og øker mer og mer jo lengre unna du er maksvekten. Så det beste tipset er å prøve å i hvert fall ikke gå over maksvekten du har hatt, for da får du en enda høyere baseline. Ofte anbefales det at man går ned maksimalt 5-10 % av maksvekten. Forskning har vist at det da er mange flere som klarer å vedlikeholde vekta over lengre tid. Om man prøver å slanke seg mye mer er det veldig stor sjanse for at man går opp igjen på et aller annet tidspunkt. 

https://www.nrk.no/viten/forskere-gir-nye-svar-pa-hvorfor-vi-gar-opp-i-vekt-etter-slankekuren-1.15145674

Anonymkode: bd029...254

• Liker 5
Skrevet

Kjenner meg igjen. Sliter med vektnedgangen selv. Umulig å gå ned i vekt🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du husker på at et kilo kroppsfett består av 7000 overskuddskcal. Den lille utskeielsen her og der består kanskje av maks 1000 kcal og betyr ingenting i verken det korte eller lange løp. Det er dumt å føle at man har fucket alt opp for 1/7 kilo. Og kanskje ikke dét engang. Nå er jo dessuten sparebluss-teorien revidert - lite tyder på at kroppen fortsetter å leve på sparebluss når slankekuren er over. Det synes jeg er motiverende.

Anonymkode: 81697...1c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ikke slanke deg, men endre livsstil. Altså, ikke gå på noen ekstremdiett. Finn et kosthold som passer deg som dekker ditt daglige behov for kalorier. Skal noe holde i lengden må det være noe du kan leve med. Det kan hjelpe å regne ut hvileforbrenningen din og sette deg godt inn i hvilken mat som er kaloririk dersom du ikke allerede har et forhold til dette :)  Jeg har dager hvor jeg spiser kaloririk mat, men må da hente det inn igjen med maten resten av dagen eller uken, alt ettersom. En dags utskeielse ødelegger ikke for resten av uken bare du er litt bevisst på hva du får i deg. 

Anonymkode: fdfa0...20f

AnonymBruker
Skrevet

Man raser ikke opp i vekt...

Man raser ned i vekt, og skyter opp i vekt...

Anonymkode: 06dac...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man raser ikke opp i vekt...

Man raser ned i vekt, og skyter opp i vekt...

Anonymkode: 06dac...7d1

Det har du helt rett i ;) ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Jeg trodde jeg hadde funnet en livsstil jeg kunne leve med.

Utfordringen er spesielt sukker. Holder jeg meg unna, går det fint. Men så fort jeg spiser et lite kakestykke, er det gjort. Blir helt avhengig og spiser da mengder. Tenker heller ikke der og da, men ender opp med dårlig samvittighet for hva jeg har gjort.

I de gode stundene er jeg også flinkere på mengder, sånn generelt. Altså feks frokost, et knekkebrød med 1 kokt egg, opp til 50 g røket laks + grønnsaker og vann. Er ca 350 kcal. Og passe for frokost. Men når jeg kommer inn i den onde sirkelen, tenker jeg ikke kalorier på samme måte, regner ikke. Og spiser derfor for mye og slik ender jeg opp der jeg startet.

Gruer meg for sommeren lettkledd, bikini osv.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når jeg er inne i gode perioder, er jeg streng i matveien, både med hva, hvor mye og hvor ofte. Også kommer det gjerne en utskeielse, med en etterfulgt ferie/feiring eller noe, også er det gjort. Havner i en ond sirkel jeg ikke kommer ut av. 
Følte meg slank og fin forrige sommer og høst. Gikk inn i en dårlig vinter jeg ikke kom meg ut av. Føler meg verre enn på lenge og klærne er stramme. Kunne trengt noen gode råd.

Hvor høy er du og hvor mye veier du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor høy er du og hvor mye veier du? 

172 cm. Veier ca 73 kg. Trives best når jeg er 65-66 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...