AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Litt som en annen tråd her angående grensesetting for et barn, så ønsker jeg ikke å kapre tråden hennes helt. Nå for tiden er det så vanvittig mye pedagogikk som skal igjennom i hverdagen. Samtidig så snakker alle om å være konsekvent og gi konsekvenser til dårlig oppførsel. Hva er egentlig lov til å gi av konsekvenser? Min bryr seg lite om hva han ikke får lov til eller hva han mister retten til om han har en skikkelig dårlig dag. Jeg roser alltid alle fine ting han gjør, hver gang han får ros så snur han seg og begynner med det han ikke skulle gjøre. Så han begynner bra med å rydde inn etter seg, så sier jeg "så bra, nå var du flink." Da snur han seg, smiler og dytter koppen ned på gulvet. Han får veldig mye tid og oppmerksomhet, men det virker som om han aldri får nok. Så at han skal søke ennå mer oppmerksomhet ved negativ oppførsel, det ser jeg ingen grunn til. Når koppen ligger på gulvet så har jeg i blant sagt "nei, veit du hva, sånt gjør vi ikke her." Han svarer "jeg gjør det. Jeg har ingen regler hos pappa så da bestemmer jeg her å!" Da har man en krangel på gang, det blir bare dumt. Så jeg har forsøkt å ignorere, bare sette opp koppen og tørke melka uten noe reaksjon. Da finner han på andre ting. Jeg avleder med å finne på noe annet gøy, men han klarer ikke å holde fokuset før han begynner med andre ting. Andre ting kan være at han finner en bamse å begynner å slå meg med den. Barnet opplever så mye bra, jeg er en aktiv mamma som er med på alt som skjer. Jeg tilrettelegger for aktiviteter og vi er på turer på vann, på land, i skogen, på fjellet. Vi ser og koser med dyr av alle slag, vi drar på moroparker, vi besøker familie. Tap av tv tid prøver jeg som konsekvens. Svaret fra han er "det bryr jeg meg ikke om, da ser jeg bare på tv hos pappa." Alltid er svaret at han får hos pappa eller så blir jeg kalt stygge ord. Hvor mye skal man avlede? Hvor ofte være positiv når det låser seg helt? Skal hele dagen bestå av konsekvenser når dagen først er dårlig? Anonymkode: c7ba5...996
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Naturlig konsekvens, ikke arbitrær straff. F.eks hvis barnet tuller og drar ut tiden veldig ved leggetid så vil en naturlig konsekvens være at man da bare får tid til å synge èn nattasang i stedet for to. Arbitrær straff vil være "du får ikke lørdagsgodt denne helga hvis du ikke legger deg nå". Anonymkode: 3d207...3e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Naturlig konsekvens, ikke arbitrær straff. F.eks hvis barnet tuller og drar ut tiden veldig ved leggetid så vil en naturlig konsekvens være at man da bare får tid til å synge èn nattasang i stedet for to. Arbitrær straff vil være "du får ikke lørdagsgodt denne helga hvis du ikke legger deg nå". Anonymkode: 3d207...3e0 Den kjører jeg aldri for lørdagsgodt er en vane akkurat som tacofredag og fiskesøndag. Ta barnet med til et annet rom for å roe ned, er det lov? Anonymkode: c7ba5...996
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Konsekvensen må være direkte relatert til det som er brutt. Det funker for han å si/true med at han ikke har regler hos pappa, så da fortsetter han med det. Ville kanskje takket han når han gjør noe bra istedet for å si så flink du er Anonymkode: 937bf...8c5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Ikke slå, ikke steng inne på rom alene og ikke true. Alt annet er lov. Anonymkode: 9e318...888
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den kjører jeg aldri for lørdagsgodt er en vane akkurat som tacofredag og fiskesøndag. Ta barnet med til et annet rom for å roe ned, er det lov? Anonymkode: c7ba5...996 Jeg ser ikke helt poenget med å spørre om det er "lov". Så lenge det ikke bryter en juridisk lov, så kan du jo gjøre det. Det er mer snakk om hva man i nyere tid har lært faktisk er konstruktivt i motsetning til hva som egentlig bare eskalerer konflikter og evt kan påføre barnet traumer. Anonymkode: 3d207...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Naturlig konsekvens, ikke arbitrær straff. F.eks hvis barnet tuller og drar ut tiden veldig ved leggetid så vil en naturlig konsekvens være at man da bare får tid til å synge èn nattasang i stedet for to. Arbitrær straff vil være "du får ikke lørdagsgodt denne helga hvis du ikke legger deg nå". Anonymkode: 3d207...3e0 Kan du ikke komme med ett eksempel på konsekvenser som kan være naturlige i disse situasjonene til ts? Hva slags konsekvenser skal hun gi på sine problemer? Anonymkode: 3f026...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Jeg er enig i at man ikke skal straffe ved å ta vekk forskjellige "goder" fra barnet. Det hjelper ikke på forståelsesplanet. Bruk heller konsekvenser som relaterer til den dårlige oppførselen. Om barnet kaster maten på gulvet - da må hen vente til lunsj for neste måltid. Nekter barnet å pusse tennene, blir det ikke tid til lesing eller lek på rommet før leggetid. Det er forsket på at barn som blir strengt og tøft behandlet, ofte også aldri lærer å lytte til sin egen kropp eller følelser. Du har rett i å ikke lage en stor greie ut av dårlig oppførsel. Et annet tips som har hjulpet meg er å ikke reagere øyeblikkelig. Om vi er på kjøkkenet og barnet heller all melka på gulvet, fortsetter jeg med det jeg gjør - feks å spise. Om barnet kikker lurt på meg (vil at jeg skal gi oppmerksomhet gjennom å rydde opp), fortsetter jeg kun med mitt, i total stillhet. Fortsetter barnet å helle mat på bakken og så videre - total stillhet. Null oppmerksomhet. Når jeg da er ferdig med mitt, gir jeg beskjed om at barnet må rydde opp rotet sitt. Ikke sint. Ikke høylytt. Ser ikke i øynene, holder på med mitt. Da kan det oppstå følelser hos barnet - skam, ydmykhet, sinne etc, men jeg står på mitt og tillater ingen andre aktiviteter før det er ryddet opp. Da skjer det som oftest ikke igjen. Anonymkode: 16041...dea
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan du ikke komme med ett eksempel på konsekvenser som kan være naturlige i disse situasjonene til ts? Hva slags konsekvenser skal hun gi på sine problemer? Anonymkode: 3f026...8fe Vel, det kan høres ut som om han gjør det for oppmerksomhet, så da ville jeg vurdert å ikke gi ham det. Rydde opp koppen, men uten å si noe eller se på gutten. Slår han TS med en bamse, så ville jeg sagt: "Det er ikke fint å slå, så jeg går et annet sted til du slutter å slå" og så gått inn på badet, f.eks. Deretter, når begge er rolige, ta en prat om hva som har skjedd og hvorfor han gjør det. Kanskje også tenkt gjennom det kan være noe som plager ham som gjør at han søker mer oppmerksomhet enn det han allerede får. Anonymkode: 3d207...3e0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Han svarer "jeg gjør det. Jeg har ingen regler hos pappa så da bestemmer jeg her å!" Da har man en krangel på gang, det blir bare dumt. Hva slags krangel? Når stesønnen min var liten og gjorde noe lignende, fordi moren ikke eide grenser, så satte faren hans seg på kne, veldig rolig og bestemt sa han "her i huset har vi regler, enten du liker det eller ikke" og kikket alvorlig på ham. Guttungen pella opp brødbitene han hadde kastet og sa ikke noe mer. Du må få frem ar du mener ramme jævla alvor. Anonymkode: 4c5fd...d04 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva slags krangel? Når stesønnen min var liten og gjorde noe lignende, fordi moren ikke eide grenser, så satte faren hans seg på kne, veldig rolig og bestemt sa han "her i huset har vi regler, enten du liker det eller ikke" og kikket alvorlig på ham. Guttungen pella opp brødbitene han hadde kastet og sa ikke noe mer. Du må få frem ar du mener ramme jævla alvor. Anonymkode: 4c5fd...d04 Opptil ti ganger om dagen og hver dag gjør jeg slik. Jeg sier også at jeg ikke gidder å krangle for sånn er det her. Det føles som om det aldri hjelper. Hver gang han er hjemme igjen så er vi tilbake til start. Anonymkode: c7ba5...996
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vel, det kan høres ut som om han gjør det for oppmerksomhet, så da ville jeg vurdert å ikke gi ham det. Rydde opp koppen, men uten å si noe eller se på gutten. Slår han TS med en bamse, så ville jeg sagt: "Det er ikke fint å slå, så jeg går et annet sted til du slutter å slå" og så gått inn på badet, f.eks. Deretter, når begge er rolige, ta en prat om hva som har skjedd og hvorfor han gjør det. Kanskje også tenkt gjennom det kan være noe som plager ham som gjør at han søker mer oppmerksomhet enn det han allerede får. Anonymkode: 3d207...3e0 Dettes gjøres hver gang det er noe, en rolig prat etter hendelsen. Når du slår så ønsker ikke jeg å leke for det er vondt å bli slått. Det er ikke lov til å slå og du liker heller ikke å bli slått av søsken/venner i barnehagen. Han forstår, men utfører igjen. Sist hadde vi 10 runder på en dag angående slag. Vi har hatt to runder daglig angående språk og hva han kaller andre. Anonymkode: c7ba5...996
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dettes gjøres hver gang det er noe, en rolig prat etter hendelsen. Når du slår så ønsker ikke jeg å leke for det er vondt å bli slått. Det er ikke lov til å slå og du liker heller ikke å bli slått av søsken/venner i barnehagen. Han forstår, men utfører igjen. Sist hadde vi 10 runder på en dag angående slag. Vi har hatt to runder daglig angående språk og hva han kaller andre. Anonymkode: c7ba5...996 Jeg hørte ett sted at det kan ta 5-7 år før barn med «atferdsproblemer» klarer å snu mønstrene rundt. Høres ut som du gjør alt riktig, men det tar nok en del tid for barnet å utviklet ett annet reaksjonsmønster Anonymkode: 7d36e...261 1
Gjest Albbas Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Du bør slutte å avlede, barnet lærer seg ikke å stå i følelsene sine og lærer at du heller ikke står i dem. Har barnet det vanskelig? Hvorfor slår barnet? Hvorfor har det behov for oppmerksomhet? Hvorfor synes barnet at negativ oppmerksomhet er bedre enn den oppmerksomheten barnet ellers ville fått?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 Høres vel egentlig ut som problemet ligger rhos pappaen, også utspiller det denne adferden hos deg. Anonymkode: eb454...3ce
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Høres vel egentlig ut som problemet ligger rhos pappaen, også utspiller det denne adferden hos deg. Anonymkode: eb454...3ce Og den biten får jeg gjort lite med.. så håpet det var en vidunderkur som jeg ikke har forsøkt ennå. Anonymkode: c7ba5...996
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Noen som har noen bøker angående slikt å anbefale? Anonymkode: c7ba5...996
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå