AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #61 Skrevet 7. juni 2022 Jeg jobber på Rikshospitalet, noen av mine pasienter er innlagt i ukesvis i forbindelse med påvente av nytt organ feks. For de er det ikke aktuelt med permisjon. Har de familie på Vestlandet feks, er jo løsningen at de kommer på besøk en helg eller flere. Da bor de på hotel/hos noen de kjenner og besøker pasienten på sykehuset. Kan det være et alternativ? Anonymkode: 4bb0b...196 1
Mathias07 Skrevet 7. juni 2022 #62 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gjør folk det? Dersom de bor en flytur unna? Anonymkode: 47c36...882 Ja, noen tar både fly og buss for å komme seg hjem.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #63 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor tar vi så lett på at denne moren skal klare dette uten hjelp? Det burde heller vært ordninger som hjalp alenemødre i denne situasjonen? Jeg forstår ikke hvorfor vi er så kjappe å godta svakheter i helsevesenet. Og nei da snakker jeg ikke om meg selv, men slike tilfeller som du nevner. og fokuset mitt er ikke feil. Jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer å dele på hvordan dette blir løst i praksis. Det er fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 47c36...882 Det offentlige kan ikke organisere og fikse hele livet til folk, det er merkelig at så mange i den oppvoksende generasjon mener det er en selvfølge. Er man alenemor og ikke får barnevakt er det barnevernet som må hjelpe til. Det er ikke en svakhet i helsevesenet at ting ikke er organisert slik du mener er bra. Det er mange som har svart deg på hvordan det blir løst i praksis, men du er ikke fornøyd med svaret. Du reiser, far og barn er hjemme. Du snakker/facetimer/skyper med dem mens du er innlagt (går jo fint an å trene på dette med barnet på forhånd), får du permisjon kan du reise hjem f.eks i helgen eller så kan far og barn besøke deg i Oslo. Og når de to ukene er over reiser du hjem. Problem løst. Anonymkode: 4752b...133 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #64 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Klart han klarer det. Men det er likevel lenge å være borte fra små barn. Men uansett er jeg fremdeles på jakt etter noen med praktisk erfaring fra dette. Anonymkode: 47c36...882 Det beste er vel å snakke med de på sykehuset hvis det blir aktuelt med opphold der. Anonymkode: 43a48...275
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #65 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du tror at folk flest som er innlagt på sengepost er så frisk at de drar hjem bare fordi de har behandlingsfri i 2 dager? Det er en grunn til at folk er innlagt på sengepost og ikke er på pasienthotellet under behandlingen og får kurene sine på dagenhet. Men du skal få lov til å ikke tro meg. Du skal få lov til å tro at vi gir like mye kurer på helg når vi har lav bemanning som på hverdager, og at alle får strålebehandling også lørdag og søndag. For all del, tro hva du vil Anonymkode: 2b91a...948 Det jeg mener er at om man kommer til sykehuset på en torsdag og skal ha en kur over fem dager, så reiser stoppes ikke kuren i to dager for at pasienten skal få reise hjem. Da får vel pasienten behandling lørdag og søndag også. Og ved alle cellegiften skal det jo gå et visst antall dager mellom. Man hopper vel ikke over ekstra dager bare fordi det er helg Du motsier deg selv litt her. I forrige innlegg skriver du at de aller fleste ikke får kur i helgen….. så vet ikke helt hva du mener er riktig 🙄🤔 Anonymkode: 43a48...275
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #66 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei jeg venter på svar på om jeg har blæremola med spredning. hvis positive vil føre til at jeg må på Radiumhospitalet for cellegift. Det er dog neppe veldig farlig og veldig lite trolig. men jeg leser at hvis aktuelt så er det er 2 ukers opphold første gangen. Og da begynte jeg å tenke litt på hvordan dette fungerer ved lenger opphold på sykehus langt borte fra der en bor. (Uavhengig av sykdom) Dere som har vært borti dette. Er det virkelig meningen at man skal være borte fra mann og barn i 2 hele uker hvis en ikke bor i nærheten av Radiumhospitalet? Dette er jo i såfall helt hårreisende? Små barn som ikke forstår helt hvorfor mamma ikke er hjemme? kjenner jeg blir irritert over dette sentraliserings behovet. Det virker å gå over menneskelige hensyn til tider. At feks ikke store sykehus som Haukeland kan behandle med cellegift for noen typer sykdommer? Men småbarnsmødre skal sendes på opphold i ukeavis i andre deler av landet? Anonymkode: 47c36...882 Snu det på hodet. Beste for din mann og dine barn er at du blir frisk. Var borte fra mine i 4 uker, og de var veldig glade for å få hjem en bedre mamma. Mannen min var til og fra rikshospitalet i 6mnd 6 uker på det meste. De var glade for at han også ble frisk. De klarer seg fint om du ikke er hjemme i to uker. Små barn er stort sett optatt med sitt, enkelt og greit Anonymkode: a6209...d31 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #67 Skrevet 7. juni 2022 Du tenker at alt du noen gang skulle få behov for skal eksistere i umiddelbar nærhet da eller? Medisinsk kompetanse vokser heller ikke på trær, og for meg gir det mye mer mening at du reiser til ekspertene, enn at ekspertene skal reise over hele landet for å hjelpe pasientene der de er. Behandlere og eksperter har tross alt også et familieliv i mange tilfeller. Anonymkode: 87a6d...fed
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #68 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882 Choriokarsinom (kreftformen som utspringer fra blæremola) er såpass sjelden og komplisert at kompetansen i Norge er samlet på svært få hender - nærmere bestemt et par fingre på én hånd. Kun et par mennesker i Norge driver med dette på daglig basis, og de befinner seg på Radiumhospitalet - som de fleste andre superspesialiserte kreftformer. Det har ingenting med «sentraliseringsbehov» å gjøre, det handler om å sikre at de få pasientene det gjelder får kompetent hjelp. Anonymkode: 689ee...34a 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #69 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg mener er at om man kommer til sykehuset på en torsdag og skal ha en kur over fem dager, så reiser stoppes ikke kuren i to dager for at pasienten skal få reise hjem. Da får vel pasienten behandling lørdag og søndag også. Og ved alle cellegiften skal det jo gå et visst antall dager mellom. Man hopper vel ikke over ekstra dager bare fordi det er helg Du motsier deg selv litt her. I forrige innlegg skriver du at de aller fleste ikke får kur i helgen….. så vet ikke helt hva du mener er riktig 🙄🤔 Anonymkode: 43a48...275 Jeg har ikke motsagt meg selv, men det er tydelig at du misforstår. De aller fleste som får kur som går over flere dager, får dette på en ukedag som gjør at de slipper å ha pågående kur på helg. Hvis man har en femdagers kur for eksempel, planlegger man det så langt det lar seg gjøre at pasienten starter med kuren på mandag slik at den er ferdig på fredag. Det hender selvfølgelig at dette ikke lar seg gjøre av ulike grunner, men jeg må bare si at i løpet av de 5 årene jeg har holdt på med dette, har jeg vel bare koblet ned én eneste kur på helg. Dette er ikke noe å krangle om. Anonymkode: 2b91a...948
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #70 Skrevet 7. juni 2022 Dersom det ikke blir mulighet for perm så går det nok fint likevel. Min eksmann (da var vi sammen) måtte legges inn på psykiatrisk i to uker, uten perm. Da var gutten vår 1,5 år. Nå gikk det nok ekstra fint ettersom det var jeg som gjorde alt med barnet fra før, men om pappaen er en tilstedeværende pappa så går det helt sikkert bra Anonymkode: 33f4a...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå