AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #41 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er mer bekymret for å være borte i to uker for å få evt livsviktig behandling enn å være med mann og barn?? Hvor du får behandling handler om hvor de har kompetansen. For eks. for det som heter sarkomer, det har de ikke kompetanse på på lokalsykehus. Det er fire store sykehus som behandler denne typen. Et av de Radiumhospitalet. Bare vær glad du bor i Norge du hvor du får gratis kreftbehandling. Du kan jo alltids takke nei til behandlingen om du er så redd for å være borte fra barna dine. Det er vil verre å forklare for dem at mamma er død og aldri kommer tilbake enn å forklare de at mamma får viktig medisin og det er derfor hun er borte en lengre periode🤧 Anonymkode: 43a48...275 Nei jeg lurer på hvordan dette gjøres i praksis. Både for de med farlige og mindre farlige sykdommer som likevel må reise bort å være lenge vekke fra familiene sine. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #42 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen "Pasienter får som regel kur på hverdager". Med andre ord: ingen regel uten unntak. Vi prøver så langt det lar seg gjøre å legge opp til at de som har kur over flere dager starter denne slik at den er ferdig til fredag. Mange har til og med bare kur som varer noen timer. For de som får enten bare strålebehandling eller det i tillegg til cellegift, så legges det også som regel opp til at de ikke skal ha stråling lørdag og søndag. Jeg har jobbet med dette i 5 år Anonymkode: 2b91a...948 Jeg var innlagt i tre dager av gangen. Og det kom pasienter for innleggelse hver dag. Så nei, det er ikke bare mandag til fredag. Rommene står ikke tomme i tre dager. Kanskje der du jobber og kanskje det gjelder poliklinisk, men ikke ved innleggelse. Anonymkode: 43a48...275
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #43 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er på en måte forståelig og på en annen måte ikke. Vi betaler alle skatt og bidrar til samfunnet og da burde en kunne forvente samme rettigheter. Det kan ikke være sånn at det er bedre å bo i en by enn i utkanten. Hva gjør pasientene da? Reiser de hjem? Anonymkode: 47c36...882 Selv om man betaler skatt, skal likevel pengene fordeles. Så skal man bruke masse penger på hjemreise til alle som er på sykehus hver helg, må man ta pengene fra et annet sted. En del har plager i forbindelse med behandlingen og er ofte ikke så friske at de farter rundt de dagene de ikke får behandling. De som er innlagt på sengeposten er jo syke og dagene de ikke får behandling er dermed ganske like som resten av uka. Noen kjenner noen i området som de drar til, noen drar også hjem på permisjon, noen er på hotellet osv. Anonymkode: 2b91a...948
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #44 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var innlagt i tre dager av gangen. Og det kom pasienter for innleggelse hver dag. Så nei, det er ikke bare mandag til fredag. Rommene står ikke tomme i tre dager. Kanskje der du jobber og kanskje det gjelder poliklinisk, men ikke ved innleggelse. Anonymkode: 43a48...275 Du tror at folk flest som er innlagt på sengepost er så frisk at de drar hjem bare fordi de har behandlingsfri i 2 dager? Det er en grunn til at folk er innlagt på sengepost og ikke er på pasienthotellet under behandlingen og får kurene sine på dagenhet. Men du skal få lov til å ikke tro meg. Du skal få lov til å tro at vi gir like mye kurer på helg når vi har lav bemanning som på hverdager, og at alle får strålebehandling også lørdag og søndag. For all del, tro hva du vil Anonymkode: 2b91a...948 1
-venter- Skrevet 6. juni 2022 #45 Skrevet 6. juni 2022 Jeg har vokst opp med en mor som reiste på behandlingsreise i utlandet fire uker, to ganger i året. Med trygg voksen hjemme går det hørt fint. Selv valgte jeg behandling i Norge i stede for det var bare tre uker. FaceTime og telefon er gull da🤩
Mathias07 Skrevet 6. juni 2022 #46 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882 Hei. Der jeg jobber får man permisjon i helgene hvis man føler seg bra. Så med din type behandling får du nok dra hjem på fredag og returnere på søndag.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #47 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selv om man betaler skatt, skal likevel pengene fordeles. Så skal man bruke masse penger på hjemreise til alle som er på sykehus hver helg, må man ta pengene fra et annet sted. En del har plager i forbindelse med behandlingen og er ofte ikke så friske at de farter rundt de dagene de ikke får behandling. De som er innlagt på sengeposten er jo syke og dagene de ikke får behandling er dermed ganske like som resten av uka. Noen kjenner noen i området som de drar til, noen drar også hjem på permisjon, noen er på hotellet osv. Anonymkode: 2b91a...948 Selv om dette er sant så syns jeg ikke vi skal være så kjappe å godta dette med at Norge ikke har råd. Dette handler om prioriteringer. Det gjelder mange ting i helsevesenet. Vi har råd til å bruke milliarder på et nytt regjeringskvartal eller Munch museum. Men ikke råd til at bestefar på 99 skal få en sykehjemsplass. Eller at syke mennesker som tvinges til å reise over halve lander fordi de nektes behandling på hjemstedet skal få besøk av familie (og da tenker jeg ikke primært på meg selv og disse to ukene) Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #48 Skrevet 6. juni 2022 Mathias07 skrev (1 minutt siden): Hei. Der jeg jobber får man permisjon i helgene hvis man føler seg bra. Så med din type behandling får du nok dra hjem på fredag og returnere på søndag. Gjør folk det? Dersom de bor en flytur unna? Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #49 Skrevet 6. juni 2022 Jeg skjønner ikke problemet. De fleste sykehus/sengeposter har jo visitt-tid. (I allefall før korona). Far og barn kan komme på besøk i visitt-tiden. Hvis det er for langt å reise, så dropper man besøk. To uker er ikke så lenge, både du og far og barna klarer å være borte fra hverandre i to uker uten problemer. Anonymkode: 1642b...758
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #50 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om dette er sant så syns jeg ikke vi skal være så kjappe å godta dette med at Norge ikke har råd. Dette handler om prioriteringer. Det gjelder mange ting i helsevesenet. Vi har råd til å bruke milliarder på et nytt regjeringskvartal eller Munch museum. Men ikke råd til at bestefar på 99 skal få en sykehjemsplass. Eller at syke mennesker som tvinges til å reise over halve lander fordi de nektes behandling på hjemstedet skal få besøk av familie (og da tenker jeg ikke primært på meg selv og disse to ukene) Anonymkode: 47c36...882 Tror kanskje ikke du skjønner for noen enorme summer det vil være snakk om. Feks i Finnmark kan det være flere timer til nærmeste lokalsykehus. Og enda lenger hvis den syke må til Tromsø. Tenker du virkelig at avdelingen skal betale for alle familier med syk mor eller far? Anonymkode: cab13...b90 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #51 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror kanskje ikke du skjønner for noen enorme summer det vil være snakk om. Feks i Finnmark kan det være flere timer til nærmeste lokalsykehus. Og enda lenger hvis den syke må til Tromsø. Tenker du virkelig at avdelingen skal betale for alle familier med syk mor eller far? Anonymkode: cab13...b90 Det kan selvsagt diskutere og jeg sier ikke det skal være sånn. Men en må slutte å være så naive å tenke at sykehus-Norge har lite penger. De har eventuelt lite penger fordi det er satt av lite penger. Norge har mye penger. Og avdelingen? Hva har den med saken å gjøre? Det er i såfall snakk om staten som må betale. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #52 Skrevet 6. juni 2022 Jeg syns du har et merkelig fokus, og ganske liten forståelse for oppbyggingen av helsevesenet. Man kan ikke ha spesialister på alt på alle sykehus, det hadde hverken vært mulig eller bærekraftig. Grunnen til at overlevelse og behandling av flere sykdommer er så bra i Norge er nettopp det at man har samlet små miljøer et sted så de kan bli dyktig på det de driver med og gi pasientene god behandling. Det er også helt feil å si at alle skal få sitt ønske om ting tilknyttet helse oppfylt først, sånn kan ingen samfunn være bygd opp, og det er heller ikke bærekraftig. Tanken om å øse ut penger til kassen er tom er grunnen til at Luksusfellen durer på år etter år og kredittgjelden bare øker, ingen kan drive et bærekraftig samfunn på den måten. Men for å svare mer konkret om det du spør om. - permisjonsmuligheter avhenger av hyppigheten på den behandlingen du skal ha, mottakelighet for infeksjoner og hvilken for du forventes å være i. Det er det med andre ord kun avdelingen som kan svare på. Det er dog helt vanlig at man betaler hjemreise under permisjon selv, evt kan mann og barn komme til deg i Oslo, f.eks på helgebesøk. - det er faktisk helt vanlig at folk er vekke fra familien betydelig mer enn skarve 2 uker ifm behandling. Jeg kjenner flere som har syke barn som trenger behandling f.eks på riksen, og da reiser en av foreldrene med barnet, mens den andre forelderen er igjen hjemme med de andre barna. Du får heller være glad du har en far som tar ansvar, en av de jeg kjenner med sykt barn er alenemor, da må det ordnes barnevakt til to hver gang hun må på sykehus med minsten. For ikke å nevne at svært mange foreldre i dette landet jobber nordsjøturnus og er vekke flere uker av gangen, det går faktisk fint an. Det er nok verre for deg enn barnet. Anonymkode: 4752b...133 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #53 Skrevet 6. juni 2022 Som barn var vi alene hjemme med pappa mens mamma og lillebror var på sykehus. Den ene gangen var de borte i to uker, jeg husker de to ukene som fine uker Selv om vi ikke kunne dra på besøk. Selv har jeg vert på rehab en uke borte fra barna, jeg var alene med de da så de måtte være hos besteforeldre. For tre år siden var jeg to uker på sykehus, fikk helgeperm men pga lang reisevei kunne jeg ikke rekke hjem og tilbake. Ungene var da med stefar. Sist var mannen på sykehus i 5 uker under covid og jeg fikk ikke komme på besøk. Sånn er det, man overlever og barn tar ikke skade av det. Anonymkode: b68f4...45b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #54 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg syns du har et merkelig fokus, og ganske liten forståelse for oppbyggingen av helsevesenet. Man kan ikke ha spesialister på alt på alle sykehus, det hadde hverken vært mulig eller bærekraftig. Grunnen til at overlevelse og behandling av flere sykdommer er så bra i Norge er nettopp det at man har samlet små miljøer et sted så de kan bli dyktig på det de driver med og gi pasientene god behandling. Det er også helt feil å si at alle skal få sitt ønske om ting tilknyttet helse oppfylt først, sånn kan ingen samfunn være bygd opp, og det er heller ikke bærekraftig. Tanken om å øse ut penger til kassen er tom er grunnen til at Luksusfellen durer på år etter år og kredittgjelden bare øker, ingen kan drive et bærekraftig samfunn på den måten. Men for å svare mer konkret om det du spør om. - permisjonsmuligheter avhenger av hyppigheten på den behandlingen du skal ha, mottakelighet for infeksjoner og hvilken for du forventes å være i. Det er det med andre ord kun avdelingen som kan svare på. Det er dog helt vanlig at man betaler hjemreise under permisjon selv, evt kan mann og barn komme til deg i Oslo, f.eks på helgebesøk. - det er faktisk helt vanlig at folk er vekke fra familien betydelig mer enn skarve 2 uker ifm behandling. Jeg kjenner flere som har syke barn som trenger behandling f.eks på riksen, og da reiser en av foreldrene med barnet, mens den andre forelderen er igjen hjemme med de andre barna. Du får heller være glad du har en far som tar ansvar, en av de jeg kjenner med sykt barn er alenemor, da må det ordnes barnevakt til to hver gang hun må på sykehus med minsten. For ikke å nevne at svært mange foreldre i dette landet jobber nordsjøturnus og er vekke flere uker av gangen, det går faktisk fint an. Det er nok verre for deg enn barnet. Anonymkode: 4752b...133 Men hvorfor tar vi så lett på at denne moren skal klare dette uten hjelp? Det burde heller vært ordninger som hjalp alenemødre i denne situasjonen? Jeg forstår ikke hvorfor vi er så kjappe å godta svakheter i helsevesenet. Og nei da snakker jeg ikke om meg selv, men slike tilfeller som du nevner. og fokuset mitt er ikke feil. Jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer å dele på hvordan dette blir løst i praksis. Det er fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #55 Skrevet 6. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882 Jeg tenker man klarer 14. dager uten at de trenger å besøke deg og omvendt. Med mindre du er alvorlig syk selvfølgelig. Vær flink med videosamtaler så går det nok bra. Mann og barn klarer seg nok helt fint hjemme alene. Anonymkode: 35065...880
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #56 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker man klarer 14. dager uten at de trenger å besøke deg og omvendt. Med mindre du er alvorlig syk selvfølgelig. Vær flink med videosamtaler så går det nok bra. Mann og barn klarer seg nok helt fint hjemme alene. Anonymkode: 35065...880 Klart man klarer det. Det meste går jo fint. Jeg ville gjerne høre fra noen som har vært borti det om hvordan det ble løst. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #57 Skrevet 6. juni 2022 Du får jo ingen svar fordi det er ingen ting å løse. Far er hjemme med barna. Jeg kjenner kvinner, ja MØDRE, som jobber nordsjøturnus, som har forretningsreiser i to uker i slengen, som studerer i utlandet og som kommer fra utlandet og må reise hjem to uker for begravelser, sykdom ol, uten barna. Rent praktisk som du spør om, så Facetimer de. Hvilket praktisk problem ønsker du løsninger på? Anonymkode: f3508...785 5
Mt3 Skrevet 6. juni 2022 #58 Skrevet 6. juni 2022 Det er jo langt bedre å få forespeilet at en må bli borte i 2 uker, for så å få slippe hjem på permisjon tidligere fordi en ikke får sterke reaksjoner på cellegiftbehandling enn å måtte bli lenger enn forespeilet. Så klart det er litt surt å måtte reise langt for å få behandling, men det har jo mer med kompetanse på akkurat din sykdom å gjøre. Nå kan en jo se og snakke med familie gjennom skype/facetime.... Det blir så klart ikke det samme som å få gi de en klem, men det er til å leve med for noen få uker. Har selv opplevd å få innkallelse til operasjon og reiste dit i tro om å komme hjem samme dag eller senest dagen etter. Første dag gikk kun til forberedelser, så operasjon dagen etter, for så å måtte være innlagt i 2 døgn i etterkant og det normale ville vært å bli der ett døgn til 🤯 DET er noe jeg hadde likt å vite på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #59 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du får jo ingen svar fordi det er ingen ting å løse. Far er hjemme med barna. Jeg kjenner kvinner, ja MØDRE, som jobber nordsjøturnus, som har forretningsreiser i to uker i slengen, som studerer i utlandet og som kommer fra utlandet og må reise hjem to uker for begravelser, sykdom ol, uten barna. Rent praktisk som du spør om, så Facetimer de. Hvilket praktisk problem ønsker du løsninger på? Anonymkode: f3508...785 Da hadde jeg håpet på svar fra noen som hadde gjort dette da. Som kun hadde facetimet ettåringen i ukesvis. Og hvordan det hadde gått. Ikke bare folk som synser over at det går bra. Klart det går bra i den forstand at det ikke går galt. Men det er da vitterlig ikke kjekt likevel? Jeg er Takknemmelig for at politikere har sørget for at i allefall noen kompetansesenter ikke ligger på Østlandet. Så får østlendinger og i noen tilfeller føle på dette, og andre mennesker ha behandlingstilbudet nært. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #60 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da hadde jeg håpet på svar fra noen som hadde gjort dette da. Som kun hadde facetimet ettåringen i ukesvis. Og hvordan det hadde gått. Ikke bare folk som synser over at det går bra. Klart det går bra i den forstand at det ikke går galt. Men det er da vitterlig ikke kjekt likevel? Jeg er Takknemmelig for at politikere har sørget for at i allefall noen kompetansesenter ikke ligger på Østlandet. Så får østlendinger og i noen tilfeller føle på dette, og andre mennesker ha behandlingstilbudet nært. Anonymkode: 47c36...882 En ting som hjelper er å snu tankene. Anonymkode: b68f4...45b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå