AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Hei jeg venter på svar på om jeg har blæremola med spredning. hvis positive vil føre til at jeg må på Radiumhospitalet for cellegift. Det er dog neppe veldig farlig og veldig lite trolig. men jeg leser at hvis aktuelt så er det er 2 ukers opphold første gangen. Og da begynte jeg å tenke litt på hvordan dette fungerer ved lenger opphold på sykehus langt borte fra der en bor. (Uavhengig av sykdom) Dere som har vært borti dette. Er det virkelig meningen at man skal være borte fra mann og barn i 2 hele uker hvis en ikke bor i nærheten av Radiumhospitalet? Dette er jo i såfall helt hårreisende? Små barn som ikke forstår helt hvorfor mamma ikke er hjemme? kjenner jeg blir irritert over dette sentraliserings behovet. Det virker å gå over menneskelige hensyn til tider. At feks ikke store sykehus som Haukeland kan behandle med cellegift for noen typer sykdommer? Men småbarnsmødre skal sendes på opphold i ukeavis i andre deler av landet? Anonymkode: 47c36...882 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Jeg vet ikke hvordan det er mtp akkurat det du beskriver, men det er ikke nødvendigvis et «sentraliseringsbehov» av samfunnsøkonomiske årsaker som gjør at visse tilstander kun behandles på enkelte sykehus. I en del tilstander gjøres det for å samle ekspertise på et smalt felt på noen få sykehus for å sikre at de relativt få pasientene får en god og riktig behandling, slik det for eksempel er ved leppe-kjeve-ganespalte eller organtransplantasjoner. Anonymkode: cb0ae...58c 18 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Kanskje du får permisjon i helgene? Anonymkode: cab13...b90
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du får permisjon i helgene? Anonymkode: cab13...b90 Jeg vet ikke? Nå håper jeg ikke jeg trenger behandling. Men er veldig intressert i å høre om folk med erfaring med dette. Det høres så rart ut. Anonymkode: 47c36...882
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Du er heldig som bor i Norge og kan få gratis kreftbehandling. Og som ikke er alenemor uten familie! Anonymkode: 3bfe4...a32 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg vet ikke? Nå håper jeg ikke jeg trenger behandling. Men er veldig intressert i å høre om folk med erfaring med dette. Det høres så rart ut. Anonymkode: 47c36...882 Ja? Jeg søkte et opphold for noe helt annet. Kun en plass det finnes, og det er lengst nord. Før var oppholdet 3 uker, nå 2 uker i 2 omganger. Skulle reist uten barn ja. Rart er det ikke, men selvsagt ekstra vanskelig om man har spedbarn/baby. Ei venninne av meg måtte til Tyskland i flere uker for stråling. Anonymkode: 7a73c...b39 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 Det er slett ikke rart. Jeg har nettopp gjennomført en operasjon som kun gjøres på Rikshospitalet, fordi der har de kompetanse og erfaring på akkurat dette. Jeg bor på andre siden av landet så måtte reise bort og være der i to uker. Jeg var bare glad til at jeg fikk ordentlig hjelp. Anonymkode: f865c...143 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er heldig som bor i Norge og kan få gratis kreftbehandling. Og som ikke er alenemor uten familie! Anonymkode: 3bfe4...a32 Jada jada. Men nå lurer jeg på hva en i praksis gjør om en må være to uker borte fra små barn. Om det er permisjoner eller besøk eller what not. Anonymkode: 47c36...882
Luckiness Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Jeg tenker to uker er lenge, samtidig så er det gjerne det som må til for å bli frisk. Og en har jo da ikke annet valg. Det er jo mulig at en kan få dekket sykehushotell (om det er der?) dersom en ikke behøver å være på en døgnpost for behandling. Da kan en jo evt ha med mann og barn. Men om det er gunstig med både bivirkninger og risikoen for infeksjoner (barn drar jo med seg alt mulig) er jo noe annet. Eventuelt kan det hende en kan få perm i helger/enkelte dager eller at mann og barn kan ta turen midtveis i behandlingen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er slett ikke rart. Jeg har nettopp gjennomført en operasjon som kun gjøres på Rikshospitalet, fordi der har de kompetanse og erfaring på akkurat dette. Jeg bor på andre siden av landet så måtte reise bort og være der i to uker. Jeg var bare glad til at jeg fikk ordentlig hjelp. Anonymkode: f865c...143 Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882
Luckiness Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jada jada. Men nå lurer jeg på hva en i praksis gjør om en må være to uker borte fra små barn. Om det er permisjoner eller besøk eller what not. Anonymkode: 47c36...882 Permisjon må nok vurderes i hvert enkelt tilfelle. De kan gjerne forutsi noe ut fra hva som er vanlig, men aldri 100% sikkert.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882 Det varierer fra case til case og fra avdeling til avdeling. På min avdeling var det ikke tillatt med besøk. Nettopp fordi det var eneste avdeling i Norge som gjennomførte den type operasjoner og de var dermed svært strenge med å ikke få sykdommer (covid) inn. Hvorvidt du får reise hjem på perm avhenger vel også av behandlingen, hvilken form du er i, og om det at du reiser hjem et par dager fungerer sammen med behandlingen du får. Så du må spørre legene på avdelingen om det. Anonymkode: f865c...143
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Luckiness skrev (1 minutt siden): Permisjon må nok vurderes i hvert enkelt tilfelle. De kan gjerne forutsi noe ut fra hva som er vanlig, men aldri 100% sikkert. Syns det høres rart ut om en kan få fly langt avgårde på permisjon midt i en behandling.. men mulig det. Anonymkode: 47c36...882
Mamajune11 Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg venter på svar på om jeg har blæremola med spredning. hvis positive vil føre til at jeg må på Radiumhospitalet for cellegift. Det er dog neppe veldig farlig og veldig lite trolig. men jeg leser at hvis aktuelt så er det er 2 ukers opphold første gangen. Og da begynte jeg å tenke litt på hvordan dette fungerer ved lenger opphold på sykehus langt borte fra der en bor. (Uavhengig av sykdom) Dere som har vært borti dette. Er det virkelig meningen at man skal være borte fra mann og barn i 2 hele uker hvis en ikke bor i nærheten av Radiumhospitalet? Dette er jo i såfall helt hårreisende? Små barn som ikke forstår helt hvorfor mamma ikke er hjemme? kjenner jeg blir irritert over dette sentraliserings behovet. Det virker å gå over menneskelige hensyn til tider. At feks ikke store sykehus som Haukeland kan behandle med cellegift for noen typer sykdommer? Men småbarnsmødre skal sendes på opphold i ukeavis i andre deler av landet? Anonymkode: 47c36...882 Det er snakk om 2 uker, ro deg ned. Barna, mannen og huset klarer seg fint 2 uker uten deg. 17
Luckiness Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns det høres rart ut om en kan få fly langt avgårde på permisjon midt i en behandling.. men mulig det. Anonymkode: 47c36...882 Permisjon vil jo selvfølgelig ikke nødvendigvis bety at en må reise hjem med fly. Hvis en absolutt har et behov for å møte mann og barn kan man ta inn på hotell feks. Eller dagspermisjon for å møte dem i nærheten. Sånn sett virker slikt mer styr og lite gunstig synes jeg. Men hvis TS har et stort behov for å møte familien underveis finnes det kanskje muligheter. Alt gitt at TS ender i den situasjonen at hun må ha cellegift på Radiumhospitalet da.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Det er snakk om 2 uker, ro deg ned. Barna, mannen og huset klarer seg fint 2 uker uten deg. Herlighet for et svar da. Jeg er nysgjerrig på hva en gjør? To uker er lenge uten små barn som ikke forstår hvor mamma er. Men dette er av ren nysgjerrighet. Om man bor i Oslo er vel dette neppe et problem. Det er vel mest for de i distriktene. Anonymkode: 47c36...882 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jada jada. Men nå lurer jeg på hva en i praksis gjør om en må være to uker borte fra små barn. Om det er permisjoner eller besøk eller what not. Anonymkode: 47c36...882 De gjør ingenting. Alt ettersom hvilken avdeling du er på kan det hende du får lov å få besøk. Tenker to uker borte i den store sammenheng er ingenting. Hva er aøternativer liksom, borte for alltid. Makan til ilands problem, 2 uker borte fra mann og barn. Du kan ringe dem. Vær glad du ikke bor i Ukraina. Anonymkode: b08b7...243 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo i akkurat dette tilfeller er det litt rart fordi det er en lavrisiko cellegift mot en sykdom som har nærmest 100 prosent overlevelse. Men spørsmålet mitt er egentlig hva en gjør med mann og barn. Får en se dem? Får En reise hjem? Får en dem på besøk? Anonymkode: 47c36...882 Du kan lese rettighetene barn har som pårørnde, bl.a. har de krav på å få dekt reise hvis de skal ha informasjon. Barn som pårørende har mange rettigheter/krav, dette vet nok avdelingen du skal til. Overnatting må en som regel ordne med selv. Anonymkode: cab13...b90 1
Mamajune11 Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herlighet for et svar da. Jeg er nysgjerrig på hva en gjør? To uker er lenge uten små barn som ikke forstår hvor mamma er. Men dette er av ren nysgjerrighet. Om man bor i Oslo er vel dette neppe et problem. Det er vel mest for de i distriktene. Anonymkode: 47c36...882 Facetime dem. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De gjør ingenting. Alt ettersom hvilken avdeling du er på kan det hende du får lov å få besøk. Tenker to uker borte i den store sammenheng er ingenting. Hva er aøternativer liksom, borte for alltid. Makan til ilands problem, 2 uker borte fra mann og barn. Du kan ringe dem. Vær glad du ikke bor i Ukraina. Anonymkode: b08b7...243 Nå var jeg ute etter folk med praktiske erfaringer på hvordan dette blir løst da. Av nysgjerrighet. Det er nok folk som må være mye lenger borte enn 2 uker fra mann og barn. Hva gjør de? Anonymkode: 47c36...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå