Gå til innhold

Fortelle om grunnen til keisersnitt (fødselsangst)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de kvinnene som alltid har hatt fødselsangst og utsatt barn i mange år. Jeg er nå snart 40 år og har de siste årene forsøkt å bearbeide angsten (snakket med jordmor, lege, og gått til psykolog med spesial kompetanse på fødselsangst hver 3 uke i over 1 år) uten å lykkes. Alle jeg har snakket med har konkludert med at keisersnitt er det beste for meg. Tilslutt fikk jeg innvilget keisersnitt (før jeg ble gravid), og jeg er nå gravid 😀

Keisersnittet nærmer seg og jeg begynner å grue meg til å fortelle de nærmeste familie og venner om hvorfor det blir keisersnitt. Jeg har snakket med psykologen min om dette og hun oppfordrer meg til å være ærlig med alle rundt meg. For meg knyter det seg i magen bare ved tanken på å dele noe så privat og sårt. Jeg er så redd for reaksjonene, og hvor mye jeg må forklare. Jeg har lest mange innlegg her inne på kvinneguiden om keisersnitt og fødselsangst, og det er tydeligvis mange med fordommer mot slike som meg. Jeg er kjempe usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo ikke klare å skjule at det ble keisersnitt, og de fleste vil jo spørre om grunnen. Har vurdert å oppgi en annen mer akseptert grunn for keisersnitt, men liker heller ikke tanken på å være uærlig. Noen som har vært i lignende situasjon som kan dele erfaring? Har noen gode råd til meg? 

Anonymkode: 82727...e59

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har noe med dette. Hvordan du velger å føde er en privatsak, og ikke noe noen andre skal legge seg i opp i. Det er jo ikke de som skal føde, det er du! Og din kropp. 

Når det er sagt er det ofte godt å slippe å lyge. Når en lyger, eller ikke forteller sannheten, kan en få en følelse av at en skammer seg. Skam er en lite produktiv følelse. Ved å være ærlig "eier du historien din" Klarer du å si "Jeg skal ha keisersnitt, fordi jeg sliter med fødselsangst" er du på en måte ferdig med hele greia. Du har sagt hvordan det er, og må bare lære deg å ikke bry deg om du får noen stygge kommentarer. (Noe jeg syns er hårreisende hvis du får) 

Du har faktisk ingenting å være flau av, eller å skamme deg over. Det er mange som får keisersnitt pga fødselsangst.

Anonymkode: 04c2b...cbf

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si at du må ta Keisersnitt fordi lege og jordmor mener det er best/anbefaler det? Det er jo sant! Mer trenger ikke folk vite. Det er en privatsak!

Anonymkode: 6c53e...016

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Må du si noe til noen andre enn mannen din da? Kan du ikke bare si det etter fødselen? At det ble keisersnitt. 

Det er vel ingen som spør på forhånd om man skal ta KS eller føde vaginalt? Har aldri jeg fått spm om hvertfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvordan du har det, har selv hatt keisersnitt pga. fødselsangst. Aldri født vaginalt. Anbefaler deg også å si det! Jeg har fortalt det til familie og venner (i etterkant av fødselen, bare noen helt få visste om det rett før). Har ikke fått noen negative reaksjoner på det, barnet er der jo allerede og ingen har hengt seg opp i hvordan hun kom til verden. Har fortalt de nærmeste om fødselsangsten og hvordan den påvirker meg, og at man ikke får innvilget planlagt keisersnitt helt ut av det blå. Folk godtar dette og forstår at det ikke har vært enkelt. Jeg opplevde ikke ks som en «lettvint løsning» i allefall, men det riktige for meg likevel. Så jeg er enig med psykologen din om å ikke lyve! Fødselsangst ER en god grunn til keisersnitt. Og det er leger som har vært med å ta avgjørelsen om ks, ikke du alene. 

Anonymkode: 01ee1...ac1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne/nabo (altså ikke veldig nær venninne, men vi omgås litt sånn i nærmiljøet her - kaffeslabberas i hverandres hager og sånt), hun har tatt keisersnitt av samme grunn. 

Dette kom opp litt tilfeldig da en annen nettopp hadde født, og da kommer man ofte inn på teamet "fødsler". Hun sa det bare rett ut. "jeg er livredd for å føde, og jeg hadde fått avtalt det før jeg ble gravid. noen annet var uaktuelt". 

Ingen som reagerte noe på det. Det er da helt fair. Når det er avgjort og godkjent og alt av fagfolk, er det jo åpenbart en grunn. 

Åpenhet er naturligvis ingen tvang, men siden de anbefaler det tenker jeg du bør vurdere det godt i alle fall. Det vil kanskje gnage deg veldig etter hvert, om du holder det for deg selv? Du trenger jo ikke akkurat skrive det på facebook og twitter liksom, men fortelle det i de settinger hvor fødselshistorier er aktuelt å dele?

Psykiske grunner er akkurat like gode grunner som fysiske, for det en eller andre valget. Ferdig snakka.

Og hvis noen begynner med det der tullet med "det ER mye bedre for både deg og barnet med vaginalt, og det ER ikke så farlig og blabla". Så bare parer med "jeg har fått det innvilget pga fødselsangst, sånn er det bare. Jeg er ikke interessert i å diskutere det".

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har spurt meg om grunnen til at det ble keisersnitt, aldri. 

Er klar over at folk kan være frekke og ha gjerne et svar på lur, men du trenger ikke å lage deg en forklaring som du gir ut. De fleste vil ikke tenke et sekund over at du har tatt KS.

Anonymkode: b92df...9b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en av de kvinnene som alltid har hatt fødselsangst og utsatt barn i mange år. Jeg er nå snart 40 år og har de siste årene forsøkt å bearbeide angsten (snakket med jordmor, lege, og gått til psykolog med spesial kompetanse på fødselsangst hver 3 uke i over 1 år) uten å lykkes. Alle jeg har snakket med har konkludert med at keisersnitt er det beste for meg. Tilslutt fikk jeg innvilget keisersnitt (før jeg ble gravid), og jeg er nå gravid 😀

Keisersnittet nærmer seg og jeg begynner å grue meg til å fortelle de nærmeste familie og venner om hvorfor det blir keisersnitt. Jeg har snakket med psykologen min om dette og hun oppfordrer meg til å være ærlig med alle rundt meg. For meg knyter det seg i magen bare ved tanken på å dele noe så privat og sårt. Jeg er så redd for reaksjonene, og hvor mye jeg må forklare. Jeg har lest mange innlegg her inne på kvinneguiden om keisersnitt og fødselsangst, og det er tydeligvis mange med fordommer mot slike som meg. Jeg er kjempe usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo ikke klare å skjule at det ble keisersnitt, og de fleste vil jo spørre om grunnen. Har vurdert å oppgi en annen mer akseptert grunn for keisersnitt, men liker heller ikke tanken på å være uærlig. Noen som har vært i lignende situasjon som kan dele erfaring? Har noen gode råd til meg? 

Anonymkode: 82727...e59

Skjønner ikke hvorfor du trenger å dele mer enn du ønsker. Du kan jo bare si at det er en medisinsk avgjørelse. Hvis noen spør og graver enda mer, så kan du spørre et personlig medisinsk spørsmål tilbake.

Anonymkode: b9f4e...03b

• Liker 2
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Bra for deg at du fikk det, men sykt urettferdig at andre ikke får det. Jeg har også stor fødselsangst og har til og med en dramatisk fødsel bak meg å referere til, men jeg får avslag.. De burde gjøre likt på alle. 

AnonymBruker
Skrevet
bienvilleparish skrev (1 time siden):

Bra for deg at du fikk det, men sykt urettferdig at andre ikke får det. Jeg har også stor fødselsangst og har til og med en dramatisk fødsel bak meg å referere til, men jeg får avslag.. De burde gjøre likt på alle. 

Du burde absolutt fått det hvis du har en vond opplevelse bak deg. Førstegangsfødende som har «fødselsangst» burde få blankt avslag. Da får du pinadø la være å få barn. 

Anonymkode: 02a9c...be0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du burde absolutt fått det hvis du har en vond opplevelse bak deg. Førstegangsfødende som har «fødselsangst» burde få blankt avslag. Da får du pinadø la være å få barn. 

Hvorfor skiver du fødselsangst i anførselstegn? Jammen godt du vet hva du snakker om (not). Du er flink til å uttale deg om noe du tydeligvis ikke kan noe om, og som ikke angår deg. 

Man bør ikke være redd for voldtekt før man har blitt voldtatt heller kanskje? Ikke redd for å dø, før man har dødd? Er det sånn logikken din fungerer? 

Slutt å undergrave psykiske diagnoser på nett. Det er jo sånne som deg som får ts, en voksen kvinne, til å vurdere å lyve om hvordan sitt barn kom til verden! 

Anonymkode: 01ee1...ac1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å spørre her inne om hvorfor har en del denne fødselsangsten da? Nå tenker jeg på førstegangsfødende som ikke har opplevd overgrep eller har typ vaginisme osv. Kan noen i denne kategorien opplyse meg? Lurer oppriktig hvilke mekanismer det er som slår inn som gjør at man steiler sånn ved tanken på fødsel..? 

Anonymkode: d14fd...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det lov å spørre her inne om hvorfor har en del denne fødselsangsten da? Nå tenker jeg på førstegangsfødende som ikke har opplevd overgrep eller har typ vaginisme osv. Kan noen i denne kategorien opplyse meg? Lurer oppriktig hvilke mekanismer det er som slår inn som gjør at man steiler sånn ved tanken på fødsel..? 

Persillebladgenerasjonen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Persillebladgenerasjonen. 

Er du helt tett eller?

Hilsen en som hadde en traumatisk første fødsel vaginalt, valgte å prøve og glede meg til å føde neste vaginalt også selv om jeg slet med angst, skalv og gråt mye siste trimester da jeg tenkte på fødsel - likevel klarer jeg å forstå førstegangsfødendes angst og unner dem keisersnitt om de føler de har behov for det, uten å mobbe og være ekkel. Kan ikke du også prøve å være grei?

Føding er ikk en jævla konkurranse. Babyen skal ut, det skal være magisk å se den for første gang, og andre trenger ikke stikke nesa si i hvordan det skal foregå.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget keisersnitt pga fødselsangst og var åpen om det til mine nærmeste. Ingen reagerte negativt på det. Jeg ble utsatt for flere overgrep som ung og dessverre trigget svangerskapet traumer. Jeg opplevde det å føde vaginalt som en kombinasjon av å bli utsatt for overgrep og det å begå overgrep mot mitt eget barn (som jo fødes ut av skjeden).

Ja, det er fucked up å føle det sånn. Nei, jeg visste ikke at jeg kom til å få det sånn da jeg ble gravid.

De fleste stiller ikke så mange spørsmål, Ts. De bare godtar det man sier. Så hvis du forteller at du fødte ved keisersnitt fordi legen mente det var nødvendig, så vil de færreste spørre noe utover det.

Anonymkode: 66cdc...19d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, fødsel er jo både smertefullt og kan gi varige skader. Uten tilgang til moderne medisin dør 1 av 7 kvinner av fødsel/barsel, så det er alvorlige greier. Nå har vi heldigvis god tilgang til helsehjelp i Norge, så det går som oftest bra, men selv her har vi et snitt på fire stykker som dør i året i forbindelse med svangerskap/fødsel. De fleste trøster seg med at det som regel går bra og smerten går over, men jeg skjønner godt at for noen tar tanken på ekstreme smerter og risikoen helt overhånd. 

Anonymkode: 0e54f...a1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 10.26):

Så slem du er. Det er faktisk vanlig at kvinner med fødselsangst velger å la være å få barn hvis de ikke får keisersnitt innvilget før de blir gravide. Du tenker det er lurt at folk blir ufrivillig barnløse på grunn av noe som lett kan løses? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel nettopp pga en del slike kommentarer her at HI gruer seg for å være åpen om det. 

Selv om jeg personlig mener at keisersnitt pga fødselsangst er fullstendig legitimt, så vil du kunne møte mennesker som har andre synspunkt, selv om de ikke har noe med det å gjøre. Så da tenker jeg at du må vurdere hva du evt orker å stå i. Dersom du fint takler en og annen skeiv og uvitende kommentar, er det bare å være ærlig :) Dersom det er et sårt tema, mener jeg du har lov til å si at du ikke ønsker å gå inn på årsaken til keisersnitt, eller si at legen har anbefalt det, av grunner som er private. (Da spør ikke vanlige folk noe mer, da de fleste nok vil anta at det handler om ymse underlivsproblemer😅)

Uansett; lykke til! Håper du får en fantastisk fødselsopplevelse!🥰

Anonymkode: e9c7e...a63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, fødsel er jo både smertefullt og kan gi varige skader. Uten tilgang til moderne medisin dør 1 av 7 kvinner av fødsel/barsel, så det er alvorlige greier. Nå har vi heldigvis god tilgang til helsehjelp i Norge, så det går som oftest bra, men selv her har vi et snitt på fire stykker som dør i året i forbindelse med svangerskap/fødsel. De fleste trøster seg med at det som regel går bra og smerten går over, men jeg skjønner godt at for noen tar tanken på ekstreme smerter og risikoen helt overhånd. 

Tror du at keisersnitt er uten smerter og risiko for varige skader?? Keisersnitt er minst like risikofylt som en vaginal fødsel. 

Anonymkode: fc448...0d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (45 minutter siden):

Er du helt tett eller?

Hilsen en som hadde en traumatisk første fødsel vaginalt, valgte å prøve og glede meg til å føde neste vaginalt også selv om jeg slet med angst, skalv og gråt mye siste trimester da jeg tenkte på fødsel - likevel klarer jeg å forstå førstegangsfødendes angst og unner dem keisersnitt om de føler de har behov for det, uten å mobbe og være ekkel. Kan ikke du også prøve å være grei?

Føding er ikk en jævla konkurranse. Babyen skal ut, det skal være magisk å se den for første gang, og andre trenger ikke stikke nesa si i hvordan det skal foregå.

Her snakker vi om førstegangsfødende som har « fødselsangst « ikke de med traumatiske opplevelser fra før. Det er faktisk ikke en menneskerett å få barn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...