AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Jeg ønsker å gå ned i stillingsprosent i nåværende jobb. Kanskje 87.5/90% stilling. Noen erfaringer? Usikker hva leder sier, men alternativet er å finne en jobb som er litt mindre belastende og det kommer jeg nok til å opplyse om også. Anonymkode: 268a8...d16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Det avhenger litt av jobben din. Dersom du har en jobb som sykepleier, butikkmedarbeider eller lignende hvor du blir avløst ved vaktens slutt så er der jo bare å redusere stillingen din. Dersom du har en typisk kontorjobb eller lignende så må du gå i dialog med leder og sørge for at oppgaver tilsvarende den stillingsprosenten du reduserer med blir fjernet fra stillingen din. Ellers ender du bare opp med å gjøre like mye arbeid på kortere tid. Anonymkode: fe5ca...b80 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 87,5% stilling. Lykke til med det. Anonymkode: e51e1...06e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det avhenger litt av jobben din. Ellers ender du bare opp med å gjøre like mye arbeid på kortere tid. Anonymkode: fe5ca...b80 Litt redd for dette, ja. Hører med til historien at jeg har jobbet 200 timer overtid siste 3 månedene og er vel litt lei nå. Tipper jeg kan ha en rolle og verdi fortsatt, men må nok nødvendigvis få redusert ansvar/omfang av det jeg gjør. Anonymkode: 268a8...d16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 87,5% stilling. Lykke til med det. Anonymkode: e51e1...06e Noe spesielt med det? Tenkte jobbe 7 timers dag. Ikke 8. 35/40 = 87.5%. Anonymkode: 268a8...d16 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Litt redd for dette, ja. Hører med til historien at jeg har jobbet 200 timer overtid siste 3 månedene og er vel litt lei nå. Tipper jeg kan ha en rolle og verdi fortsatt, men må nok nødvendigvis få redusert ansvar/omfang av det jeg gjør. Anonymkode: 268a8...d16 Men da er det jo lurt å heller snakke avspasering og ansvarredusering framover. 200 timer overtid kan jo avspasperes med 1 dag i uken i et lang stund. Men ansvarsfordeling, kapasitet for det - det må uansett være tema. Forutset at overtid kommer ikke fra at du er ikke egnet til denne ansvar stilling og bruker ufornuftig lang tid på alt og skulle forandre stilling og oppgaver uansett. N Anonymkode: 845f6...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Hos oss ville du bare endt opp med å gjøre samme mengde arbeid på kortere tid. Så det kommer an på hva slags ledelse du har. Anonymkode: 5f276...a52
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Kommer helt an på hvilken type arbeid det er snakk om. Imidlertid er det sånn at man i deltidsstilling jobber timene sine når leder mener det trengs, så du kan ikke forvente å få redusert en time pr dag. Hvis arbeidsplassen mener det er bedre du har fri annenhver onsdag er det sånn det blir f.eks. Anonymkode: 9fb7e...281
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 Min forrige leder ble sur når jeg gikk ned i stilling, husker jeg. Han var veldig på at han "skulle se hva han kunne gjøre, men kunne ikke love noe", og når jeg endelig fikk redusert stilling så spurte han flere ganger om jeg var helt sikker, om jeg hadde tenkt igjennom det økonomiske (som om jeg var et barn), og om jeg var sikker på at jeg aldri ønsket høyere stilling igjen, for det ville jeg nok ikke få (en dårlig skjult trussel der, altså). Alternativet mitt var egentlig å si opp, og det gjorde jeg også et halvt år etterpå, til tross for at jeg fikk stillingsprosenten jeg ønsket meg. Det beste er jo å finne en jobb du tåler å stå 100 prosent i, og hvis belastningen er for stor i nåværende jobb er det egentlig bedre å finne andre løsninger, f.eks. gradert sykemelding til du ikke føler deg like utslitt, samtaler med tillitsvalgt for å få gjennomslag for endringer som gjør at jobben ikke er like belastende. Den eneste som taper på at du går ned i stillingsprosent er egentlig deg. Anonymkode: 7979a...5fa
Grønt blad Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Litt redd for dette, ja. Hører med til historien at jeg har jobbet 200 timer overtid siste 3 månedene og er vel litt lei nå. Tipper jeg kan ha en rolle og verdi fortsatt, men må nok nødvendigvis få redusert ansvar/omfang av det jeg gjør. Anonymkode: 268a8...d16 Kanskje dere skal snakke om reduksjon av ansvar/arbeidsoppgaver i stedet for reduksjon av stillingsprosent i første omgang. Om du i snitt har jobbet ca 15 timer overtid hver uke, vil du merke stor forskjell på å "bare" jobbe 37,5 timer i uka, som faktisk er det du skal jobbe. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 Det høres ut som et utrolig dårlig alternativ i din situasjon, all den tid utfordringen ikke er at det er for mye med full jobb, men at du jobber langt over det som faktisk er full jobb. Anonymkode: c9652...e23
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 Takk for alle svar :) Kjernen i saken er nok at jeg er møkk lei etter å ha jobbet 300 + timer overtid totalt siden november i fjor. Er nok ikke at jeg jobber sakte slik noen antydet, men at vi rett og slett er litt underbemannet (ikke lett å finne nye folk) og det har vært prosjekt etter prosjekt som har vært altfor stramme tidsmessige og et evig mas om leveranser og ting som skal leveres til kunder. Mest lyst har jeg egentlig å si opp, men liker egentlig arbeidsoppgavene og arbeidsstedet noenlunde. Blir bare for mye når man jobber og jobber og ting aldri tar slutt. Vi har noen i firmaet som jobber mer på timesbasis og ikke har fast stilling. Jobber bare det de har mulighet til og sjeldent mer enn 80 %. Tror det kan være mulig at jeg kan ha en tilsvarende rolle, men at jeg da ikke har større ansvar alene slik jeg har nå. Har hatt mer normal arbeidstid i firmaet før og hvor overtid har vært kun i korte perioder, men nå virker det å ha blitt en fast ordning. Er flere andre i firmaet som holder på på samme måte... Anonymkode: 268a8...d16 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 On 6/6/2022 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Litt redd for dette, ja. Hører med til historien at jeg har jobbet 200 timer overtid siste 3 månedene og er vel litt lei nå. Tipper jeg kan ha en rolle og verdi fortsatt, men må nok nødvendigvis få redusert ansvar/omfang av det jeg gjør. Anonymkode: 268a8...d16 Da ville jeg starta med å gi beskjed om at du syns belastningen blir for stor og bedt om fritak fra overtid en periode. Anonymkode: 7a319...3bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå