Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Singel kvinne på 28 som akkurat har kjøpt leilighet alene. Har inntekt på 600k, gjelden i borettslaget er på 550k (felleskostnader 5,5k) og  studielån på 550k. Etter bruk av egenkapital kommer lånet mitt i banken til å være på 1,5 millioner. Har snakket med banken om muligheten til å binde renten på en del av lånet, f.eks. på 1 millioner, og ha 500k på flytende rente. Med dagens rentenivå vil forskjellen mellom flytende og fast rente utgjøre en månedlig kostnad på 900 kroner. Dette er med binding i 10 år, forskjellen er ørlite lavere med binding i 5 år.

Vet at det stort sett lønner seg å ha flytende rente. Har ikke verdens beste økonomi, men den er helt grei, litt mye gjeld til å være én person. Lurer derfor på å binde renten på 1 million av lånet, slik at det er bundet hva jeg skal betale på den delen en god stund frem i tid. (Kostnaden på delen med flytende rente vil selvsagt variere). 

Er det en utrolig dårlig idé, eller kan det være greit? Synes 900 kr i måneden virker så lite. Dersom rentene går opp, noe det nå ligger an til, vil den forskjellen bare bli mindre og mindre, antar jeg. Har dere noen tips?

Om jeg hadde hatt boliglån da fastrentene var virkelig lave, så hadde jeg bundet, men da hadde jeg rett og slett ikke fått kjøpt enda. 

Anonymkode: 5f619...b92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har råd?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2,7 mill i lån alene, inntekt 400 000.Skjønner meg ikke helt på de med god inntekt og lavere lån som bekymrer seg mer enn meg🥴Moralen her er nok at JEG bør bekymre meg litt nå😅

Anonymkode: b13f0...bc4

• Liker 1
Skrevet
On 6/6/2022 at 8:26 PM, AnonymBruker said:

Singel kvinne på 28 som akkurat har kjøpt leilighet alene. Har inntekt på 600k, gjelden i borettslaget er på 550k (felleskostnader 5,5k) og  studielån på 550k. Etter bruk av egenkapital kommer lånet mitt i banken til å være på 1,5 millioner. Har snakket med banken om muligheten til å binde renten på en del av lånet, f.eks. på 1 millioner, og ha 500k på flytende rente. Med dagens rentenivå vil forskjellen mellom flytende og fast rente utgjøre en månedlig kostnad på 900 kroner. Dette er med binding i 10 år, forskjellen er ørlite lavere med binding i 5 år.

Vet at det stort sett lønner seg å ha flytende rente. Har ikke verdens beste økonomi, men den er helt grei, litt mye gjeld til å være én person. Lurer derfor på å binde renten på 1 million av lånet, slik at det er bundet hva jeg skal betale på den delen en god stund frem i tid. (Kostnaden på delen med flytende rente vil selvsagt variere). 

Er det en utrolig dårlig idé, eller kan det være greit? Synes 900 kr i måneden virker så lite. Dersom rentene går opp, noe det nå ligger an til, vil den forskjellen bare bli mindre og mindre, antar jeg. Har dere noen tips?

Om jeg hadde hatt boliglån da fastrentene var virkelig lave, så hadde jeg bundet, men da hadde jeg rett og slett ikke fått kjøpt enda. 

"Bare" 900 i måneden er 11'000 i året. Om ingenting annet forandrer seg vil du betale over 100'000 ekstra på lånet i bindingsperioden. Men hva er rentesatsen? Det er det som er interessant. Er den på 3,5%, eller er den på 4,5%? 

AnonymBruker
Skrevet

Å binde renten har historisk sett ikke lønt seg, men hvis du sover bedre om nettene og føler at du er komfortabel med å betale litt mer for å få mer forutsigbarhet så er det et godt valg. Det er som å betale penger for forsikring.

Svaret ligger rett og slett i hva som er viktig for deg: å vite at du har forutsigbarhet eller å statistisk sett betale mindre totalt sett over tid. Her er det selvfølgelig en risiko for å betale mindre over tid mtp generell renteoppgang, men det kan ingen vite.

Du skal også vite at du ikke kan gjøre endringer i lånesituasjonen din under bindingstiden uten å risikere å måtte betale deg ut i henhold til avtalen. Du er ung og har mange endringer foran det i livet. Sett deg godt inn i dette før du tar en avgjørelse. 

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 2ec13...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...