AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Vi har en toåring som vi har utfordringer med å få lagt om kvelden. Tiden det tar før han sovner er alt fra 1 - 2,5 time, noe som hverken er bra for foreldre eller barn... Vi har forsøkt ferbers metode, vi har sittet ved sengekanten helt til han sovner, vi har holdt hånden i 2 timer, forsøkt byssing osv... I det lange løp fungerer ikke dette. I tillegg har han nå begynt å klatre ut sprinkelsenga, så vi har måttet kjøpe inn juniorseng. Leggingen har blitt enda værre. Vet ikke hvordan vi skal håndtere det. Vi sørger for rolig tempo nærme leggetid som er rundt kl 19. Dersom noen har gode tips, tas de imot med takk:) Anonymkode: 88ed6...469
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Sover han på dagtid? Anonymkode: f4cc4...890
Anonym6789 Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Lurer på samme som over. Vi måtte kutte ut dagsoving litt etter fylte 2 år, for å få til legging
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Jeg følger tråden, desperat etter mirakelkur! Men, har inntrykk av at dette er veldig vanlig dessverre. Våre to på 1 og 4 bruker også lang tid på sovne og de er ganske ulike på hvordan de er frem til de endelig sovner. Har prøvd alt av tips, råd, metoder, duppeditter og så videre, og har snakket med flere fagpersoner helsestasjon og med venninner og foreldre og det er visst egentlig bare helt normalt for mange å bruke lang tid på legging i småbarnsalderen. Det er noe dritt, vi er så lei av at leggetid er en prosess som tar timesvis og tapper oss for energi. Sovestøv ønskes. Hilsen en som sitter med en liten som nettopp sovna oppå meg i en rar stilling, og en stor som fremdeles nekter å sove. Anonymkode: 9fa21...3c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Det er slik med vår toåring også for tiden, så jeg kan vel ikke si jeg har noen tips. Men jeg tenker spørsmålet over om søvn på dagtid har betydning i hvert fall. Med fireåringen vår var det krøll med legging rundt samme tid. Og det gikk fra to timer til to minutter da hun sluttet å sove på dagen. Det er det samme med toåringen, nå i pinsehelga har hun sovet lite om dagen og leggingen har gått lett. Den eldste la vi mellom 20 og 21 en periode, fordi hun rett og slett ikke var trøtt nok og ikke sovnet innen det uansett. Men det fungerer ikke med hun som er to år nå, da sovner hun 23 i stedet... Hun trenger også helt tydelig søvn på dagtid i barnehagen. Så planen for neste uke er å prøve å legge henne 19.30. For hun er ikke trøtt nok kl. 19 nå, og det er forståelig at det tar tid, egentlig. Anonymkode: 19688...fb4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Vår 2 åring hadde en fase når hun nettopp hadde fylt 2 år, ble helt hysterisk og stupte på hodet ut av sprinkelsenga. Måtte fjerne ene sprinkel siden. I begynnelsen satt vi inne på rommet helt til hun sovnet, alt fra 1,5 - 3 timer. Etter noen uker så fant vi ut at dette ikke nyttet, hun ville ikke sove når vi var der, skulle bare tulle. Vi kjøpte da en god babycall med kamera, la hun i sengen, lot døra stå på gløtt og gikk ned i stuen, som er rett ned fra hennes rom. Hun gikk ut av senga noen ganger, vi gikk inn og la hun i senga med en gang, den første gangen sa vi at nå er det natta, andre og tredje gang gikk vi bare inn og la hun. Etter det ble hun liggende i sengen, og hun sovnet etter 30 min. Dette er en liten stund siden nå, nå legger vi hun på rommet, følger med, men lar hun få romstere litt, maks 30 min, før vi sier ifra at nå er det natta, da går hun i senga si igjen og sovner ganske raskt. Anonymkode: 33aa6...a49
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 Ts her. Tusen takk for svar, er litt betryggende å høre at det ikke er en helt ukjent problemstilling. Han sover som regel 1,5 - 2 timer fra 11.30-12.30. Burde vi forsøke å kutte ned på dagsovingen? Han er forsatt trøtt til kvelden og gnir seg i øynene i 19 - tiden. Anonymkode: 88ed6...469
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Satt på rommet og blokket døren mens jeg så på film på ipad😅 Ignorterte han og da ble det fryktelig kjedelig 😅
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her. Tusen takk for svar, er litt betryggende å høre at det ikke er en helt ukjent problemstilling. Han sover som regel 1,5 - 2 timer fra 11.30-12.30. Burde vi forsøke å kutte ned på dagsovingen? Han er forsatt trøtt til kvelden og gnir seg i øynene i 19 - tiden. Anonymkode: 88ed6...469 Slutte å sove i bhg. Brukte 1,5- 2 t på å legge min gutt , REN baluba og fjas. Selv om vi kutta til 1 times lur og våkna kl 13 gikk det ikke. Etter han slutta å sove i bhg tar legging maks 10 min. Han sovner ca kl 18 og sover til ca 6 neste morgen. Noen ganger til 7. Anonymkode: 6ed38...dde 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Tusen takk for svar, er litt betryggende å høre at det ikke er en helt ukjent problemstilling. Han sover som regel 1,5 - 2 timer fra 11.30-12.30. Burde vi forsøke å kutte ned på dagsovingen? Han er forsatt trøtt til kvelden og gnir seg i øynene i 19 - tiden. Anonymkode: 88ed6...469 Det skader ikke å prøve det i hvert fall Det endrer mye her. Barnehagen vår ønsker ikke å vekke barna, og ut i fra at vår også sover opp mot to timer der, trenger hun nok den søvnen. I helger kutter vi ned på dagsøvn, og innimellom har vi droppet den helt fordi hun har brukt lang tid på å sovne. Men da har vi mulighet til å ta det rolig om hun blir trøtt. Vesla her kan virke trøtt når klokka nærmer seg 19 på en hverdag med vanlig dagdupp. Helt til hun kommer til senga 😅 Jeg vil tro en kan se litt på antall timer søvn til sammen i døgnet. Vår ser ut til å trenge ca. 12 timer, men det varierer jo en del. Anonymkode: 19688...fb4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Høres ut som om han sover veldig lenge på dagtid til å være 2 år, i hvert fall til å ikke være en sånn som sover masse og godt om natta. Noen sover jo bare veldig mye generelt, men barn som sliter med legging bør kutte ned på dagsovingen om mulig. Ellers fikk vi råd av helsestasjonen om å fysisk holde ungen fast. Ungen gråter litt, men blir trøtt av denne gråten. Man hjelper på en måte med selvreguleringen. Det er viktig at man beroliger barnet samtidig, f.eks ved å synge/nynne rolig, ligge kinn mot kinn etc. Det var i hvert fall det eneste som funket for oss da barnet herjet rundt lenge etter leggetid (og stod opp like tidlig allikevel). Vår sov forøvrig bare tre kvarter til én time på dagtid på det tidspunktet. Anonymkode: 1ffcd...77f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi har en toåring som vi har utfordringer med å få lagt om kvelden. Tiden det tar før han sovner er alt fra 1 - 2,5 time, noe som hverken er bra for foreldre eller barn... Vi har forsøkt ferbers metode, vi har sittet ved sengekanten helt til han sovner, vi har holdt hånden i 2 timer, forsøkt byssing osv... I det lange løp fungerer ikke dette. I tillegg har han nå begynt å klatre ut sprinkelsenga, så vi har måttet kjøpe inn juniorseng. Leggingen har blitt enda værre. Vet ikke hvordan vi skal håndtere det. Vi sørger for rolig tempo nærme leggetid som er rundt kl 19. Dersom noen har gode tips, tas de imot med takk:) Anonymkode: 88ed6...469 Jeg sa til min at for hver gang han går ut av senga så bærer jeg han inn igjen. Når det er natta så skal du være i senga. Den fungerte greit når jeg gjennomførte det. Brukte samme på morgenen når det kom til å bli vekt før kl 6 på morgenen. Det er ikke sikkert den kommer til å fungere på andre, eller på siste som straks er 2 år og snart får stor seng. Anonymkode: ae92b...884
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Det hjalp ikke å kutte dagsoving for å lette legging her, men verdt et forsøk. Jeg må sitte inne med ham, det tar uansett 1 - 1,5 time. Av og til lenger. Anonymkode: fe2bf...207 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Finn en behagelig stol og plasser på utsiden av rommet. Ha noe tidsfordriv og la det stå ut? Anonymkode: ae92b...884
Sirinna Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 WhisperingWind skrev (23 minutter siden): Satt på rommet og blokket døren mens jeg så på film på ipad😅 Ignorterte han og da ble det fryktelig kjedelig 😅 Du tuller nå?? 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 Sirinna skrev (10 timer siden): Du tuller nå?? Nei.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Barn er veldig forskjellige og har så ulike behov. Vår sov ca det samme som din ved samme alder, og vi måtte begynne kveldsstell 17.30 for å få en god overgang til nattsoving. Hun sovnet som regel fra 18.15-18.30 tiden, etter kveldsmat,stell og lesing. Samme rutine hver kveld. Men det er veldig naturlig at et barn på to år tester ut sin egen selvstendighet. Barnet har jo oppdaget at det har en fri vilje uavhengig av dere. Det hjalp meg å stille spørsmål og reflektere litt rundt min egen reaksjon og følelser rundt det som er så naturlig for barnet, som grensetesting. Anonymkode: b8e3a...9c0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Vi måtte kutte dagsovingen helt rett etter fylte 2 år, ellers sovnet hun aldri før mellom 21-23. Barnehagen kan snakke seg grønn i hodet om at de ikke vil vekke barnet og alt det der, men det er ikke bærekraftig når barnet ikke sovner på kvelden. Det blir en uke eller to med justering for å få dagsøvnen over på natten, men etter det var det herlig. La seg kl 18 og sov til kl 06. Nå som 4 åring legger hun seg 19 og sover til 06. Tiden med legging etter vi droppet daglur har vært en drøm i forhold. Anonymkode: 23678...48d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 Vi hadde samme utfordring. Vi kuttet dagsoving gradvis for å se om det hjalp, noe det gjorde. Gikk først ned til 1 t. Det hjalp i 3 mnd. Så kuttet vi helt i samråd med bhg. Det gikk veldig fint og bhg sa at det virker ikke som hun trenger å sove på dagen lengre. Nå sovner hun innen 30 min, noen ganger så fort som 5 min. Vi sitter inne med henne. Er også viktig å ha gode kveldsrutiner. Og ikke skjerm før legging. Håper det løser seg❤️ Anonymkode: c652b...ba0
Anonym6789 Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 Vår barnehage vekket etter kun en halvtime soving på slutten. Det var heldigvis ingen problem. Han ville såklart ikke vekkes, men de skjønte jo at det blir en evig vondt sirkel om han sover mye på dagtid og for lite om natten. Sluttet med dagsoving rundt 2,5 år, fordi legging om kvelden tok evigheter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå