AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Jeg bor i et hus på en gård, nå er kalvene ute og jeg lurte på hva jeg kan gi de som snacks? Kan de spise gulrøtter og epler i ny og ned, som hester? Hvor gamle må de i så fall være? De går ute og spiser gress nå, men vil skjemme de litt ekstra bort innimellom. Må jeg kutte de litt mindre, sånn som med menneskebarn? Går inn og børster de med en tangleteezer, det elsker de 😂🥰 (Det er helt greit for bonden av jeg er med de altså, kan sikkert spørre han, men tenkte det gikk kjappere her, han er alltid opptatt) Anonymkode: 30a68...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Du skal ikke gi noe til de uten å ha avklart det med bonden først. Det kan være grunner til at de ikke skal ha enkelte matvarer. Anonymkode: e5603...f69 2
Hensatt Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 De spiser det samme som hester, altså det meste av frukt og grønt. Men ville avtalt det med bonden først. Er han som bestemmer hva slags mat dyrene hans skal få. 1
Million Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Går kalvene for seg selv, uten mødrene? Det er ingen spøk å gå inn i en innhegning med kuer. Kuer dreper faktisk i gjennomsnitt 22 mennesker pr år i USA, og av de er okser ansvarlig for litt under halvparten. Resten er kyr. I Norge dreper kyr ett menneske pr år. "Målt i antall drepte mennesker er kua sannsynligvis det farligste dyret i Norge, ifølge zoolog Petter Bøckman."
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Kalver skjønner ikke konseptet lørdagsgodt eller å bli skjemt bort så friskt grønt gress holder i massevis. Anonymkode: 82394...50a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Million skrev (4 minutter siden): Går kalvene for seg selv, uten mødrene? Det er ingen spøk å gå inn i en innhegning med kuer. Kuer dreper faktisk i gjennomsnitt 22 mennesker pr år i USA, og av de er okser ansvarlig for litt under halvparten. Resten er kyr. I Norge dreper kyr ett menneske pr år. "Målt i antall drepte mennesker er kua sannsynligvis det farligste dyret i Norge, ifølge zoolog Petter Bøckman." De går uten moren ja, er melkekyr (de er fortsatt inne i fjøset ) Jeg er vant til kyr og kan å håndtere de, som du sier. De dreper i snitt 1 person, så ikke veldig farlige 😛 De dreper ved uhell fordi de blir skremt osv, men det er off topic. Kan så klart spørre bonden, men tenkte å gi de litt godt innimellom, for eksempel hver lørdag 🤷🏻♀️ Anonymkode: 30a68...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kalver skjønner ikke konseptet lørdagsgodt eller å bli skjemt bort så friskt grønt gress holder i massevis. Anonymkode: 82394...50a Tull. Alle dyr setter pris på annen mat enn det vanlige Vil du spise brødskive med gulost hver dag? Spørsmålet mitt er vel heller, er det farlig/usunt for de? Eller er det greit med litt frukt og grønt i ny og ne? Anonymkode: 30a68...a7e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Alle dyr setter pris på annen mat enn det vanlige Vil du spise brødskive med gulost hver dag? Spørsmålet mitt er vel heller, er det farlig/usunt for de? Eller er det greit med litt frukt og grønt i ny og ne? Anonymkode: 30a68...a7e Snakk med bonden. 😊 (Det er også greit for bonden å vite, sånn i tilfelle en blir rar i magen el.) Anonymkode: f9a2f...994
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakk med bonden. 😊 (Det er også greit for bonden å vite, sånn i tilfelle en blir rar i magen el.) Anonymkode: f9a2f...994 Det er sant. Skal gjøre det 🙂 Men sånn ellers spiser de det meste hester spiser? Anonymkode: 30a68...a7e
Blåjojo Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 De kan spise det meste. Har fôret storfe med alt fra gulrot og potet til middagsrester. De spiser det de liker, og det som ikke er skadelig for dem. Greit med dyr sånn sett. De styrer unna det som er skadelig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Det spiser det meste, våre var fryktelig glade i pommes-frites rester 😂 Grønnsaker er trygge valg, prøv å se om de liker det. Trur egentlig kos å oppmerksomhet er det beste. Anonymkode: e5dd0...0f1 1
Bøtteballetten Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Alle dyr setter pris på annen mat enn det vanlige Vil du spise brødskive med gulost hver dag? Spørsmålet mitt er vel heller, er det farlig/usunt for de? Eller er det greit med litt frukt og grønt i ny og ne? Anonymkode: 30a68...a7e Hvis de vil ha det så. Er de ikke vant til å få det, så er det ikke sikkert at de vil ha det. Men hvis du ender med å prøve det, så kutt gjerne eplene opp i to eller fire. Det blir enklere for dem å spise det. Dog, ut fra eget synspunkt... Som forhenværende bonde, så ville jeg hatt litt oversikt over hva uvedkommende forer dyrene mine med. Det er faktisk litt greit å vite. 😉 Får de mat de ikke er vant med, så kan det by på fordøyelsesproblemer. Da blir det veterinær i neste omgang. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Tilleggsspørsmål: hvor mye sover kalver? Anonymkode: 30a68...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Om du vil gjøre livet bedre for dem kan du starte å kutte ut melkeprodukter. Stakkars små Anonymkode: b3f99...d78 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Ville ikke ha gitt dem noe som helst før jeg hadde hørt med bonden. Anonymkode: e42e6...572 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Om du vil gjøre livet bedre for dem kan du starte å kutte ut melkeprodukter. Stakkars små Anonymkode: b3f99...d78 Jeg er allerede veganer 🙂 Anonymkode: 30a68...a7e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spiser det meste, våre var fryktelig glade i pommes-frites rester 😂 Grønnsaker er trygge valg, prøv å se om de liker det. Trur egentlig kos å oppmerksomhet er det beste. Anonymkode: e5dd0...0f1 Haha! Tror ikke jeg skal gi de junk food altså 😂 men litt grønt kos innimellom Anonymkode: 30a68...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er allerede veganer 🙂 Anonymkode: 30a68...a7e Så bra! Jeg vokste litt opp på melkegård. Vi gav kyrne poteter husker jeg. Vet ikke om kalvene fikk, men det kan vel være en mulighet? Anonymkode: b3f99...d78 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 Hvis jeg var bonden på den gården, ville jeg ønsket oversikt over hva dyrene mine spiste. De kan bli syke (ikke nødvendigvis av at du gir dem epler eller poteter) og hvis bonden får spørsmål fra veterinær, så vil han ikke vite hva du har gitt til dem. Skjønner ikke at du spør her hvis du har bonden på gården rett ved. Han/hun kan ha dyr som går på medisiner o.l., og du må konferere med dem før du gir "lørdagsgodtet" ditt. I starten kan du vel bare gi kos og tilstedeværelse, det liker dyrene sikkert. Anonymkode: e7953...edc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 Endte opp med å gi de en ball, haha! Så nå løper de rundt og leker med den (skal fjerne den når jeg går altså) Og masse kos selvfølgelig. Skal høre med bonden om de kan få no grønnsaker før jeg gir de 🙂 Takk for alle svar Anonymkode: 30a68...a7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå