Gå til innhold

Hjelp, jeg må vaske en bunadskjorte!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bonus-tenåringen i hus har fått bunad, og nå er det opp til meg å få vasket denne skjorta. Men jeg blir SÅ forvirra av hvordan! Kan jeg kjøre den på finvask/håndvask med Milo? 40 grader? Og så henge den opp på en plasthenger og strekke litt i den meks den tørker?

Den har fargede broderier på knappestolpe og rundt håndledd.

Hjeeelp, jeg må prøve å imponere svigermor! 🙈😂

Anonymkode: 326c5...d45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Handvask og sitronsåpe

Anonymkode: 52471...20e

AnonymBruker
Skrevet

Stapp den i vaskemaskina på 40 grader, med såpe. Ingen skyllemiddel. Heng opp til tørk på henger. Problem løst

Anonymkode: 25b44...b05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er redd for avfarging av det fargede broderiet, så ha en dæsj med eddik i vaskevannet. 

Anonymkode: 0f893...917

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stapp den i vaskemaskina på 40 grader, med såpe. Ingen skyllemiddel. Heng opp til tørk på henger. Problem løst

Anonymkode: 25b44...b05

Slik gjør jeg det også. Vasker gjerne på 60 grader også, lin tåler det. Sleng inni et par «color catcher»-ark (selges bl.a på Normal) hvis du er redd for at broderiene farger av. Bruk gjerne Milo e.l.

Anonymkode: 02bc5...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Bunadsskjorter kan vanligvis vaskes på 40grader med milo, men uten sentrifugering. Å droppe sentrifugeringen er viktig, lin er lagd av strå, og kan knekke hvis den blir bøyd mye. Har skjorten fått stygge flekker kan 60grader også gå, det er viktigere å få bort flekkene enn en perfekt skånsom vask. Mulig det gjelder andre regler hvis den har fargerike silkebroderier på seg, det har ikke min.

Anonymkode: 7c94c...108

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Da skal jeg gi dette et forsøk i morgen 🙈

Anonymkode: 326c5...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...