Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke norsk ungdom å jobbe om sommeren mer? Overalt så er det jo utenlands arbeidskraft på serveringssteder og andre som tar inn sommervikarer. Og mange steder strever skikkelig med   å få inn folk. Så hva er grunnen? Bortskjemt ungdom som får penger stappa i lomma av foreldre eller latskap? 

I min ungdom sloss vi om jobbene for å tjene oss penger om sommeren. 

Anonymkode: e90ff...84d

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer veldig selv hva som skjer. Før pandemien var ønsket ungdom jobb og sommerjobb. Der jeg jobber har vi ansatt videregående og studenter i deltid som vi trodde skulle jobbe i sommer, men så har de bestilt seg 5-6 ukers ferier. Hører jo at det er slik rundt ellers, og vet det er rekordhøye antall ledige stillinger for ufaglærte/ sommerjobber.

Anonymkode: 918e0...549

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å få jobb. Studenter kan gjerne bare fulltid fra slutten av juni til midten av august da begynner studiene igjen, mange har obligatorisk oppmøte (og uansett har vel de fleste et ønske om å lære noe og stå på eksamen). Dermed foretrekker arbeidsgivere utenlandsk arbeidskraft som kan jobbe mer.

Anonymkode: 20c80...e80

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil. Ungdom vil jobbe men det er vanskelig å få jobb når man er under 18 år. Sønnen min er 16 og har søkt mange sommerjobber men har ikke fått noe. Det er stor konkurranse om disse jobbene  Kjenner heller ikke noen som kan skaffe han jobb. Han har på en måte gitt opp, for som han sier, han har ikke sjans. Han er ikke av den utadvendte typen og da blir det på en måte enda vanskeligere. Trist at han mister selvtilliten pga dette og det gjør det ikke noe bedre med folk med din innstilling. 

Anonymkode: 1e0c7...1fc

• Liker 30
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så lett å få jobb. Studenter kan gjerne bare fulltid fra slutten av juni til midten av august da begynner studiene igjen, mange har obligatorisk oppmøte (og uansett har vel de fleste et ønske om å lære noe og stå på eksamen). Dermed foretrekker arbeidsgivere utenlandsk arbeidskraft som kan jobbe mer.

Anonymkode: 20c80...e80

Nei. Hva har dette med at studenter ikke ville jobbe på sommeren ( og lørdager) lenger? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gidder ikke norsk ungdom å jobbe om sommeren mer? Overalt så er det jo utenlands arbeidskraft på serveringssteder og andre som tar inn sommervikarer. Og mange steder strever skikkelig med   å få inn folk. Så hva er grunnen? Bortskjemt ungdom som får penger stappa i lomma av foreldre eller latskap? 

alle mine 3 skal, de er 20 og tvillingene 18, yngste 15 prøvde,,men fikk ikke, sikkert pga alder. han selger vg da hver søndag

Anonymkode: 6165f...33e

AnonymBruker
Skrevet

Må ha nettverk for å få jobb..hjelper ikke bare å søke

Anonymkode: 3f8b6...7d5

• Liker 8
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Foreldrene forer de med penger og skjemmer bort englebarna sine. De har jo tross alt gått på skole siden i fjor høst.   Vi tar inn ungdommer der jeg jobber, men de har nesten ikke tid til og jobbe, og om de jobber må de ta seg fri for og dra på ferie.  Nei ungdommen gidder ikke jobbe. Det finnes heldigvis unntak.

AnonymBruker
Skrevet

Det er feil. Ungdom vil jobbe men det er vanskelig å få jobb når man er under 18 år. Sønnen min er 16 og har søkt mange sommerjobber men har ikke fått noe. Det er stor konkurranse om disse jobbene  Kjenner heller ikke noen som kan skaffe han jobb. Han har på en måte gitt opp, for som han sier, han har ikke sjans. Han er ikke av den utadvendte typen og da blir det på en måte enda vanskeligere. Trist at han mister selvtilliten pga dette og det gjør det ikke noe bedre med folk med din innstilling. 

Enig i dette.

Det er vanskelig å få sommerjobb når man er under 18, spesielt om man bor i by. Man må som regel kjenne noen, være av den veldig utadvendte typen, hatt tidligere erfaring (sommerjobben man får i firmaet naboen jobber i 3 uker en sommer hjelper på, men da er man igjen avhengig av kontakter), eller være veldig tidlig ute og ha flaks. Anbefaler egentlig alle som ikke har kontaktnett som kan hjelpe ungdommen med sin første sommerjobb å få dem til å søke tidlig (februar) og gjerne hos kommunen som utlyser sommerjobber. 

Anonymkode: 317b5...e39

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med rekruttering før og ungdommen ville jobbe mest mulig. Nå forteller de som ansetter at ferievikarer vil ha ferie i ferien - og det verste er at det blir akseptert. Mange er sønner og døtre av fast ansatte. Jeg ville dødd av skam hvis det var mitt avkom.

Anonymkode: 6c20e...200

• Liker 9
Skrevet

16-åringen min har fått sommerjobb, men har ikke fått napp på deltidsjobb ettermiddag/helg ellers enda. Men det er ikke fordi hun ikke VIL jobbe, men fordi det er enorm rift om stillingene særlig når man er under 18.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette.

Det er vanskelig å få sommerjobb når man er under 18, spesielt om man bor i by. Man må som regel kjenne noen, være av den veldig utadvendte typen, hatt tidligere erfaring (sommerjobben man får i firmaet naboen jobber i 3 uker en sommer hjelper på, men da er man igjen avhengig av kontakter), eller være veldig tidlig ute og ha flaks. Anbefaler egentlig alle som ikke har kontaktnett som kan hjelpe ungdommen med sin første sommerjobb å få dem til å søke tidlig (februar) og gjerne hos kommunen som utlyser sommerjobber. 

Spesielt ikke i by. I hovedstaden er det ikke en under 18 som har søkt jobb hos oss , uten og kreve 5 av 8 uker fri. Ikke en!! 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesielt ikke i by. I hovedstaden er det ikke en under 18 som har søkt jobb hos oss , uten og kreve 5 av 8 uker fri. Ikke en!! 

Hvorfor har dere ikke spesifisert i søknaden om at arbeidsforholdet varer i 8 uker fra den til den datoen? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobbet med rekruttering før og ungdommen ville jobbe mest mulig. Nå forteller de som ansetter at ferievikarer vil ha ferie i ferien - og det verste er at det blir akseptert. Mange er sønner og døtre av fast ansatte. Jeg ville dødd av skam hvis det var mitt avkom.

Anonymkode: 6c20e...200

Hvorfor er det mer skammelig at en 16-åring ønsker litt ferie, enn en voksen? Kan ikke alle voksne også bare jobbe gjennom hele sommeren da? 

Anonymkode: a925e...dca

• Liker 25
  • Nyttig 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Hvorfor er det mer skammelig at en 16-åring ønsker litt ferie, enn en voksen? Kan ikke alle voksne også bare jobbe gjennom hele sommeren da? 

Anonymkode: a925e...dca

Om man skal ha sommerjobb,må man jobbe på sommeren. Det sier seg vel selv.  

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må søkere være over 18, og ha førerkort. Allerede der mister vi mange potensielt gode kandidater, da det er mange som ikke har førerkort/ønske om å ta førerkort. Deretter så er det faktisk et svare strev å lære dem at arbeidstid 8-16 betyr 8-16, og ikke 8:30-15, og at det ikke er greit å bare ta et ærend i arbeidstiden og dermed bli borte en time midt i.  I ansettelsesprosessen så er det og spørsmål om når de kan ta ferien sin på tre uker, for vi må jo skjønne at de ikke kan jobbe HELE sommeren uten ferie??!  Da er det mer jobb å ansette en ungdom/ung voksen enn det er verd…

Anonymkode: 31e02...39d

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Helt feil, de vil jobbe men det er vanskelig å få jobb

Anonymkode: 1caac...2e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (30 minutter siden):

Nei. Foreldrene forer de med penger og skjemmer bort englebarna sine. De har jo tross alt gått på skole siden i fjor høst.   Vi tar inn ungdommer der jeg jobber, men de har nesten ikke tid til og jobbe, og om de jobber må de ta seg fri for og dra på ferie.  Nei ungdommen gidder ikke jobbe. Det finnes heldigvis unntak.

For noe tull. Men med holdningene di e så vil nok ikke så mange jobbe for deg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Riktig, min fyller ikke 16 før etter sommeren og får ike jobb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjempelyst på sommerjobb, men sliter med utmattelse, og legen sier at han ikke kan gjøre noe mer.

J18

Anonymkode: 3af8a...f41

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...