Gå til innhold

IQ test

Anbefalte innlegg

Det er jo så mye matematikk i sånne oppgaver. jeg gjør det bra på skolen og er jeg vil si jeg kan en god del, men jeg faller tvers igjennom på sånne tester jeg (jajaja, bare mobb meg).

Jeg har alltid hatt vanskeligheter i matematikk, klarer ikke å se at "i den tiende firkanten skal rundingen være plassert der og der" og sånn. Jeg klarer meg et stykke på vei, men så butter det helt når de letteste oppgavene er over.

Hvorfor måler man da intelligens slik? Jeg har fått diagnosen dyskalkuli (lærevansker i matematikk, jeg ligger på et barneskolenivå pga mye sykdom og hull i undervisningen). Jeg vil jo dai kke han noen mulighet til å hevde meg i en slik undersøkelse, men andre undersøkelser jeg har tatt viser (da jeg var yngre da, det har vel flatet ut tenker jeg ;)) at jeg er over gjennomsnittet.

Det ville jo være litt som å måle dysletikere etter gloseprøver og lesehurtighet? :klø:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2543033
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo så mye matematikk i sånne oppgaver. jeg gjør det bra på skolen og er jeg vil si jeg kan en god del, men jeg faller tvers igjennom på sånne tester jeg (jajaja, bare mobb meg).

Jeg har alltid hatt vanskeligheter i matematikk, klarer ikke å se at "i den tiende firkanten skal rundingen være plassert der og der" og sånn. Jeg klarer meg et stykke på vei, men så butter det helt når de letteste oppgavene er over.

Hvorfor måler man da intelligens slik? Jeg har fått diagnosen dyskalkuli (lærevansker i matematikk, jeg ligger på et barneskolenivå pga mye sykdom og hull i undervisningen). Jeg vil jo dai kke han noen mulighet til å hevde meg i en slik undersøkelse, men andre undersøkelser jeg har tatt viser (da jeg var yngre da, det har vel flatet ut tenker jeg ;)) at jeg er over gjennomsnittet.

Det ville jo være litt som å måle dysletikere etter gloseprøver og lesehurtighet? :klø:

Testene skal være bygget opp med tanke på evne til logisk tenking, ikke tillærte kunnskaper.

Det er ikke noe matematikk i Mensa sin hjemmetest såvidt jeg husker - men det er som du sier blant annet disse figurene hvor du skal gjette hvilken figur som skal inn i den tomme ruten også videre. Eller - ikke gjette, men tenke deg til. Jeg har alltid vært elendig i matte, men disse er som regel ikke noe problem for meg.. regnes ikke som matte det vel?

Jeg eeeeelsker slike tester jeg.. det er så godt å få vridd hjernen litt.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2543366
Del på andre sider

Testene skal være bygget opp med tanke på evne til logisk tenking, ikke tillærte kunnskaper.

Det er ikke noe matematikk i Mensa sin hjemmetest såvidt jeg husker - men det er som du sier blant annet disse figurene hvor du skal gjette hvilken figur som skal inn i den tomme ruten også videre. Eller - ikke gjette, men tenke deg til. Jeg har alltid vært elendig i matte, men disse er som regel ikke noe problem for meg.. regnes ikke som matte det vel?

Jo, den til mensa var bare figurer, i andre jeg har tatt har det også vært regning, men også ord, betydning og sammenheng osv. Liker også å ta sånne tester, ikke fordi jeg føler meg så himla smart, men som du sier, det er godt å bruke hue litt!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2543455
Del på andre sider

Ække så god på logiske tenkning heller jeg... ;)

Jeg gjør det godt i språkfagene og samfunnsfagene, men faller helt igjennom i både matte og naturfag. Dette sa hun jeg tok dyskalkulitesten hos at var naturlig - at begge var et problem.

F. eks. i naturfag, mens andre i klassen skjønte at "hvis den greia (husker jo ikke det engang) har så så mange elektroner (?) så sier det seg selv at den neste har så så mange fler". Jeg ser ikke logikken i det. Jeg ser heller ikke at "hvis den likningen løses slik og slik" så må nødvendigvis grunnprinsippet være det samme på alle likninger selv om de blir vanskeligere etterhvert." Jeg derimot tenker da at "n¨må vi finne en heeeelt ny måte å gjøre dette på"... :ler:

Så jeg tar opp både naturfag (hvor jeg klaget meg til ståkarakter) og matte (har ikke stått siden 1. gym) dette året ;)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2543507
Del på andre sider

Annonse

Mensa-testen det ble linket til her dreide seg jo bare om logiske problemer av den visuelle typen. IQ-tester som brukes "praktisk" inneholder vel ofte flere elementer, som språkforståelse, praktisk matemtikk osv. Selv scorer jeg gjerne ganske høyt på de logisk/visuelle testene, og mer "normalt" på de andre. Mensatesten her synes jeg var rar; vanskelighetsgraden var den samme på alle oppgavene fram til de aller siste...

Og det med å score høyt eller lavt satt i kontekst med hvor kjapp/treg/dum man virker tror jeg ikke man har særlig gode empiriske bevis for... jeg har en bekjent som etter sigende skal ha scoret 180 e.l på en IQ-test; fakta er at fyren fortsatt, i en alder av snart 30, ikke har bestått artium- han stryker fortsatt på nynorsk-eksamen og har brukt flere år på å kome seg gjennom 2FY-pensum.. Han har store kunnskaper på noen få felt, men etter mitt skjønn ligger det mer på et huske og gjengi-nivå, enn at han virker i stand til å forstå og analysere ting... Egenskaper som svært mange andre normalt fungerende besitter...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2544160
Del på andre sider

Annonse

Fikk 102 på den danske testen. Men mista fort interessen så de siste bare trykket jeg på uten å konsentrere meg skikkelig. Syns uanssett svarene varierer mye fra test til test.

Enig. Fikk 130 på den danske testen. Har aldri fått lavere skår enn 120 på noen test jeg har tatt. Men smartere enn de fleste andre er jeg nok ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2552298
Del på andre sider

Dere har nok ikke tatt så mange IQ tester alikevel. Tester som kalles IQ tester finnes det mer enn nok av men de trenger ikke være det bare fordi de kalles det. Nette florerer med sånne. Flesteparten her har nok ikke tatt en IQ test en eneste gang men mange liksom tester. Det er derfor det varierer så mye.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/158770-iq-test/page/2/#findComment-2552465
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...