Gå til innhold

IQ test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som hvet hva gjennomsnittet på IQ ligger på.. Jeg fikk 98 når jeg tok testen.

Skrevet (endret)
Noen som hvet hva gjennomsnittet på IQ ligger på.. Jeg fikk 98 når jeg tok testen.

100 skal være gjennomsnittet.

Endret av Peony
Skrevet

jeg tror det ligger mellom 99 og 120 en plass...

Skrevet (endret)

Det finnes ikke noe eksakt gjennomsnitt i IQ. 100 er middeltallet og de aller fleste ligger mellom 85 og 115 som er normalområdet.

Endret av Arkana
Gjest Clueless
Skrevet

Nei jeg har ikke tatt noen iq-test, og er prinsippielt motstander av den type tester så jeg står over.

Skrevet

Men mensa-testene gir ikke så høye poengsummer... de har jo en egen skala, så jeg tror ikke det går an å få så høyt som 100 der en gang...

Uansett gøy å prøve seg på! :)

Skrevet

Jeg fikk 108, og har tatt test før med samme resultat.

Skrevet

Har tatt en del av slike ja, men i forbinnelse med studier. Ser på intelligenstester som et verktøy.. De sier lite om normalfungerende personer.

Jeg hadde en matematikk-lærer som var fascinert av de logiske oppgavene som finnes i intelligenstester, så vi løste en del slike. At det ikke er en øvingseffekt på intelligenstester er nok bare tull, alternativt er jeg et geni ;)

Skrevet

Jeg var medlem av Mensa et år. Tok testen når jeg var student og besto med glans. Jeg fant imidlertid fort ut at Mensa sine medlemmer stort sett var nerder jeg ikke ville bli forbundet med.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Mito; du hadde Mensen i ett år - dét er noe annet. Selv fikk jeg 124, og så smart er jeg nok egentlig ikke.

Skrevet
Mensa i Danmark har lagt ut en liten test man kan ta. Den er her:

http://www.mensa.dk/testiq.html

Spørs hvor riktig den er... jeg fikk 119 uten å ha tid til å prøve meg på de seks-sju siste oppgavene, og selv om jeg pleier å score bra på sånne visuelle tester har jeg nok ikke såå høy iq.

Skrevet

Det viktigste når man etterlyser intelligens kvoitent er standard aviket benyttet. De fleste tester i dag benytter seg av standard aviket 15 som igjen medfører for opptak ved mensa som søker 2 % av oss at man har en IQ à 130 (gj.snitt = 100 | avik à 15 + 15 >> 2 % = 130).

Det har altså svært liten nytte å vise til IQ 130, 115 eller 150 for den saks skyld, uten å samtidig fortelle standard aviket brukt.

Dersom tensten man benytter har et standard avik à 24 (24 + 24 = 2% >> 2 standard avik fra normalen, 100) medfører dette at man kan si man har en IQ à 148. Like smart, bare forskjellig normering altså.

Skrevet

2 ting jeg lurer på. Hvordan kan det ha seg at alle lander på rundt 120. Og hvorfor tror en gjest at jeg bryr meg det minste om det????

:grine2:

Har dere det ikke helt på greip?

Gjest Miss.Chanel
Skrevet (endret)

bare lurer...

de som laget disse testene for første gang, hva vet vi om deres iq?

hva er iq?

hvordan vet vi at man er smart og ikke dum når man får så så mye på en slik test?

en må jo ha funnet på dette?

Endret av LOLITA LEMPICKA
Skrevet
bare lurer...

de som laget disse testene for første gang, hva vet vi om deres iq?

hva er iq?

hvordan vet vi at man er smart og ikke dum når man får så så mye på en slik test?

en må jo ha funnet på dette?

Du vet hvor du ligger på skalaen ut ifra normalen 100. Scorer du 98 eller 110 så ligger du likt med 98 % av de rundt deg. Direkte dum er du ikke før du scorer langt nedenfor dette. Si 70 f.eks. Alikevel er ikke dum er bra ord å bruke.

Du lurer på hva vi vet om deres IQ og du lurer på hva IQ er. Alt du som menneske gjør i din hverdag har noe med IQ å gjøre. Hele samfunnet vårt er bygget opp på at du er et menneske og som mennesker er vi intelligente.

Syns du det er lett å forstå at 1 + 1 = 2 ? Mener du at man for å forstå at 1 + 1 = 2 må inneha en viss mengde av IQ ? Dersom du svarer ja til det så vet du hva IQ er. Det finnes mennesker som forstår ting du aldri vil kunne begripe. Sånn er det bare. Akkurat som alle andre forskjeller oss mennesker imellom. Noen er store andre er små. Noen løper 60 metern på 9 blank mens andre kommer pustene inn 2 minutter etterpå.

Ingen har problemer med å forstå at vi mennekser er forskjellige hva angår fysikk og ingen av oss har store problemet med at det er slik. Men mange av oss syns det er veldig skummelt at det finnes andre som er veldig smartere enn oss og med rett kunne kalle oss dumme.

For å forstå at det faktisk er noe som heter intelligens og at det ikke bare er et ord noen har funnet på så kan du tenke på tilbakestående mennesker. Det er ikke slemt av oss å si at de i mange situasjoner kansje ikke er så smarte og det har vi ingen problemer med å godta. Slik er det bare. De har kansje en IQ på 64 og du har en IQ på 110. Det er en kjempeforskjell mellom dere. Tenk på en tilbakestående person i forhold til deg selv.

For en svært intelligent person så oppfattes en normal nesten på samme måten. Har du en IQ på 110 og en annen en IQ på 150 så sier det seg selv at du virker veldig treg for den personen.

Er det enklere å prøve å glemme at det faktisk er slik så prøv å glem det. Ofte er det lettest å lukke øynene og gjemme seg litt bort. Det betyr ikke at det er slik og at skumle ting ikke finnes men det er kansje lettest. Det eneste du kan være sikker på er at IQ ikke er noe noen har funnet på men en veldig virkelig ting. Noen har lite av den, noe har like mye som mesteparten og noen har veldig mye av den.

Skrevet
Spørs hvor riktig den er... jeg fikk 119 uten å ha tid til å prøve meg på de seks-sju siste oppgavene, og selv om jeg pleier å score bra på sånne visuelle tester har jeg nok ikke såå høy iq.

Jeg mistenker at mensas hjemmetester er litt enklere for å lure folk til å betale for deres utvidete tester.

Skrevet

For en svært intelligent person så oppfattes en normal nesten på samme måten. Har du en IQ på 110 og en annen en IQ på 150 så sier det seg selv at du virker veldig treg for den personen.

Det kommer selvfølgelig an på settingen, da de begge er smarte nok til å orientere seg i det daglige liv. Hun med iq på 150 synes sikkert den andre er litt treg når det kommer til å løse iq-nøtter og andre logiske oppgaver, hvis hun da i det hele tatt gidder å bry seg om slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...