Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på en ting...............hvor mye penger bruker dere på julegaver til barna deres?

Jeg synes det tar helt av med all gavekjøping.

Jeg rett og slett gruer meg til jul.

Dårlig råd har jeg fra før,og ennå vere blir det i desember mnd.

Mine barn ønsker seg snowboard til jul...........og med to barn er jo dette 4-5000 kr.

Synes det hadde vært moro å høre hvor mye dere bruker på barna

Klemz

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen barn, men det er ikke så lenge siden jeg var barn selv.

Mamma brukte aldri mer enn 1000-1500kr på julegave til meg. Syns det er helt greit jeg. Man skal jo ha råd til å leve etter jul også!

Kanskje du kan si til barna dine at hvis de vil ha snowboard må de vente en måned med å få julegavene. Da kan du jo spare opp litt..

Eller så kan du gi dem penger slik at de kan spare selv! :)

Regner med at barna dine er så pass gamle at de forstår det når de ønsker seg snowboard!:D

Skrevet

Hei..

Jeg synes og dette med gaver til barna har tatt helt av. Tror nok en 1500-2000,- er vanlig. Og jeg synes dette er vanvittig. Det er helt ok hvis en kjøper noe barnet trenger anyway, som sykkel, ny skrivpult etc, men vi har venner som ikke aner hva de skal kjøpe til sine håpefulle, og likevel må bruke denne summen. Og dette er ikke snakk om store barn. Det samme gjelder bursdager, de aner ikke hva de skal finne på, men må kjøpe noe DYRT.

Siden vår barn ble født, har vi gjort det slik at om det ikke er noe barna trenger, som kan være greit å kjøpe til jul bursdag, så har vi kjøpt en liten ting, og heller satt inn en sum på banken. Dette har ført til at vi nå har noen lapper på bok, som vi kan bruke til ting vi ikke føler vi har råd til, som foreksempel snowboard, ski etc.

Om du gjerne vi gi dine barn snowboard, og ikke har råd, så går det jo fint an å spleise. Snakk med besteforeldre, tanter eller andre som du vet gir barna presanger, og spør om de vil være med. Barna får kanskje færre pakker, med de får jo noe de gjerne ønsker seg.

Hvis dette ikke er aktuelt, så kan du forklare barna dine at dere ikke har økonomi til dette, men at de f.eks kan få halve summen av deg, og spare til resten selv....

Lykke til

Skrevet

heissann......

oi.....når jeg var "liten" fikk vi aldri gaver til 1500-2000 kr....og det kommer vi heller ikke til å gi våre barn....har en datter på 1,5 år så hun er heldigvis ikke så kravstor enda....men vi har hatt en ca grense på ca 500....selvfølgelig hvis det er noe spes kan vi vel trekke det opp til 700 men ikke mer...men det er jo opp til hver enkelt...vi skal jo leve resten av året...kanskje kommer grensen til å bli hevet etterhvert som hun blir større...men jeg syns at det er drøyt når det nermer seg 2000....

men det var min mening..... :D

klem fra Lena

Gjest Renate Alice
Skrevet

Hei!

Ville også legge inn min "erfaring" på dette...

Jeg har ingen barn selv, men er jo ikke lenge siden jeg var et... *ler*

Jeg fikk, og får fremdeles gave til en verdi av ca. 500,-(eller pengene) til både jul og bursdag....siden foreldrene mine skilte seg tili, har jeg også fått det samme til pappa da, og om jeg ønsket meg noe spesielt, som da var dyrere enn 500,- så brukte mamma og pappa og spleise....

Det skjedde faktisk til jul nå ifjor...jeg og sambo fikk service, som mamma og pappa hadde handlet sammen.... Det er jo litt arti også da....

Renate Alice

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes prisen på julegavene kommer an på hvor gammelt barnet er, om det er en gave man trenger likevel, f eks ny sykkel og selvfølgelig økonomien. Jeg tror det er vanlig at store/voksne barn får gaver for 1000-2000 kr, men jeg synes det ville vært helt vanvittig å gi så en så dyr gave til en fireåring. Dersom man har flere barn, kan de jo få en dyr gave sammen, f eks et tv-spill. Jeg synes det er viktig at små barn ikke bare får store og flotte gaver, men også lærer seg å sette pris på billigere og/eller mindre gaver. Det er jo ikke naturlig at en fjern tante gir like dyr gave som barnets foreldre og da synes jeg det er viktig at barnet tidlig lærer å sette pris på oppmerksomheten og tanken bak gaven.

Skrevet

Jeg er barn selv, og får julegaver til mellom femhundre og tusen kroner... jeg forstår ikke hvordan enkelte foreldre har råd til å bruke opptil tretusen kroner på hvert eneste barn til hver eneste julaften og bursdag. Men det er så....

Ha en fortreffelig dag, folkens!

Skrevet

Enig med Kid.

Da jeg var liten fikk jeg aldri en gave til mer enn 1000 kr. Synes det er vannvittig at foreldrene bruker flere tusen kroner på bursdags-/ julegaver!

Gjest Anonymous
Skrevet

Fikk somregel sokker, undertøy osv jeg.. pluss et par stoore sjokolader.. og ofte hjemmestrikkede votter el.

Foreldrene mine har aldri hatt god råd og jeg ville fått kjempedårlig samvittighet dersom de brukte mye penger på meg.. Mye mer kos ut av å prioritere orntlig julemat..

Nå er jeg "stor jente" (student) og klarer meg selv.. Gleder meg vanvittig til jul.. og vet at mamma alt er i gang med å lage noe til meg til jul (har ønsket meg ei spesiell lue.. som jeg håper hun lager) og det betyr så uendelig mye mer enn å få dyre gaver..!

Julen har vært like magisk for meg likevel.. særlig da jeg var liten og ikke viste hvordan "andre gjorde det"

Selvfølgelig hadde jeg en litt sår periode i 8-12 års alderen da jeg ønsket meg dyre gaver..

Men det gikk over.. og nå vil jeg ikke bytte bort familiejula mi mot noen gaver i verden!!

Skrevet

ååååååååååååå.....

kjenner meg veldig igjenn i det som gjest skriver!! Mine foreldre har heller ikke hatt så god råd, men jeg/vi har aldri manglet noe!! Jeg husker spesiellt en jul jeg hadde ænsket meg en dukke...trodde ikke jeg skulle få den...for den kosta litt....men jammen låg den under juletreet i pakken fra mamma og pappa!! Men jeg har som oftest fått klær som jeg trengte...og ble kjempeglad for det!!!

jeg og har ønska meg mye som jeg ikke har fått...men jeg vet at alt jeg har fått er av kjærlighet!!!det er godt å vite!!!

Jula har alltid vert spesiell for meg...hadde hjemmeværende mamma og jeg har ikke gått i barnehage!! Vi fant på mye gøy og kos før jul....og nå holder jeg på med å overføre de samme tradisjonene til min datter.... og jeg gleder meg fremdeles like mye til jul nå...som jeg gjorde da jeg var liten!!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

førjulsklem fra Lena!!! :hoho:

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg pleier alltid å kjøpe noe datteren min trenger, klær og lignende, til henne i julegave, men sjelden for mer enn 500 kroner. Noen ganger har jeg fått med andre familiemedlemmer (mormor f.eks) på å spleise hvis det har vært spesielle ting hun har ønsket seg. Hadde jeg hatt bedre råd kan det godt hende at hun hadde fått dyrere julegaver, men jeg tror aldri jeg kommer opp i flere tusen kroner for en julegave...

Gjest Brunhilde
Skrevet

Uff, det blir nok lett opp mot tusenlappen ja - MEN mitt barn får sjelden noe fra pappaen sin - og da blir det til at jeg prøver å "kompensere" litt med gave fra "husdyrene" - har vel egentlig ikke råd, men når det bare er oss to.... H*n er forresten ikke kravstor - og syns det er helt OK å få "spleisegaver" hvis ønsket er for stort til at jeg syns det er forsvarlig å kjøpe tingen alene...

Skrevet

Synes også at 2000 kr høres helt vanvittig ut :o , med mindre det er noe barnet virkelig trenger!

Foreldrene mine bruker vanligvis mellom 500 og 1000 kroner på meg og søstrene mine (til hver altså), og det synes jeg er mer enn nok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...