Gå til innhold

Noen som har gode tips å tenke på når man skal kjøpe bo-bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er helt grønne - og har lyst å skaffe oss vår første bobil.

Er det noen der ute som har noen tips eller råd å komme med til oss? Noe dere selv har erfart var lurt, eller skulle vært lurt å sjekke, tenke på eller smarte «must haves»? 

all innspill settes stor pris på🥰

Vi må ha bobil som kan kjøres på vanlig førerkort, er 3 stykker som skal være i den hovedsaklig 😃🚍

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvilken prisklasse dere er ute etter. For bobiler generelt kjører med maks last hele tiden, ser du på egenvekt opp mot totalvekt er det lite å gå på. Derfor går det litt hardt utover understell på de aller fleste i den katergorien. Ellers må det være gjort en tetthet sjekk, slik at det ikke kommer noen overraskelse der. Gassanlegget er også viktig, det må også være sjekket.

Anonymkode: 663c4...2ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer litt an på hvilken prisklasse dere er ute etter. For bobiler generelt kjører med maks last hele tiden, ser du på egenvekt opp mot totalvekt er det lite å gå på. Derfor går det litt hardt utover understell på de aller fleste i den katergorien. Ellers må det være gjort en tetthet sjekk, slik at det ikke kommer noen overraskelse der. Gassanlegget er også viktig, det må også være sjekket.

Anonymkode: 663c4...2ee

Tusen takk for flott og konstruktivt svar👍  Vi tenkte prisklasse rundt 250 tusen. Det med sjekk og tanke på understell- det var virkelig et veldig nyttig innspill, det skal absolutt med oss! Vi hadde ikke tenkt sånn som du nevner det nemlig🙏

Tetthet - det skal vi ha på papir ja! 
Og gassanlegget, helt klart. 
Igjen, tusen takk😃

Vi hadde håpet på solcelle-paneler, men det er sikkert et eget fag det også😅

AnonymBruker
Skrevet

Bobil er jo rullende festivaldoer...sjekk at alt er tett, og, som sagt over, pass på at det ikke er slitasjeskader overalt der tyngden betyr noe. Det gjelder også motor. Se til å kjøpe en bobil som er egna for norske forhold, slik at du slipper å lage kilometerlange køer overalt du skal. Mange eldre bobiler har utslitte stempler med mer og bruker masse olje.

Eller innse at 250000 spenn kjøper deg kolossalt med turutstyr og hotellovernattinger og gjør et rasjonelt valg basert på den innsikten.

Anonymkode: 078e4...1a4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bobil er jo rullende festivaldoer...sjekk at alt er tett, og, som sagt over, pass på at det ikke er slitasjeskader overalt der tyngden betyr noe. Det gjelder også motor. Se til å kjøpe en bobil som er egna for norske forhold, slik at du slipper å lage kilometerlange køer overalt du skal. Mange eldre bobiler har utslitte stempler med mer og bruker masse olje.

Eller innse at 250000 spenn kjøper deg kolossalt med turutstyr og hotellovernattinger og gjør et rasjonelt valg basert på den innsikten.

Tusen takk for godt innspill😊 Jeg skjlnner i mellom linjene at du personlig er lei av sånne jævla bobiler som lager køer, og enda så ga du meg mange skikkelige gode tips🙏

Stempler skal sjekkes, og slitasjeskader der du nevner skal også under lupen👍 
Det må bli forhjulsdrift, så kan man i det minste fått dratt seg oppover veiene👍 Håper jeg gjennom det kan bidra til litt mindre irritasjon til deg og mange med deg😊😊

Takk for fin respons 🙏

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MammaMums said:

Det må bli forhjulsdrift, så kan man i det minste fått dratt seg oppover veiene👍 Håper jeg gjennom det kan bidra til litt mindre irritasjon til deg og mange med deg

Må bare kommentere denne: forhjulsdrift eller bakhjulsdrift har ingenting å si for farten opp veien.

Anonymkode: 5bddf...2d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sjekk litt hvordan disse bilene klarer seg i kollisjonstest. Tenk etter på om du egentlig vil ha noe sånt på ferieveier. 

Om du har for- eller bakhjulsdrift har ingenting å si på fartsegenskapene. Tvert imot vil en bakhjulsdrevet bil spare noe mer på forhjulene og hjullager. 

Endret av TheHairyToothfairy
Var litt kjapp på postingen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste i en bobil er skikkelig toalett. Det at du kan sitte å bæsje hvorsomhelst er gull verdt. 
Og siden det er obligatorisk mannejobb å tømme doen skal du ikke være redd for å bruke den for ofte. 😀

Anonymkode: 74439...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må bare kommentere denne: forhjulsdrift eller bakhjulsdrift har ingenting å si for farten opp veien.

Anonymkode: 5bddf...2d7

Ok, takk for innspill😊 Trodde det jeg da 🥴

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (5 timer siden):

Sjekk litt hvordan disse bilene klarer seg i kollisjonstest. Tenk etter på om du egentlig vil ha noe sånt på ferieveier. 

Om du har for- eller bakhjulsdrift har ingenting å si på fartsegenskapene. Tvert imot vil en bakhjulsdrevet bil spare noe mer på forhjulene og hjullager. 

Det skal jeg sjekke ut ja👍 Takk for tips. Mye å tenke på, så jeg er veldig glad for innspill. 

Jeg skjønner jo at folk ikke er sånn overvettes begeistret for bobil på veiene, men vi er i allefall veldig opptatt av å slippe folk forbi ofte. Når man kjører bobil- så tar det den tida det tar, man trenger ikke stresse. Derfor trenger man heller ikke å IKKE slippe dolk forbi. Kjøre hensynsfullt er koseligere enn å kjappe seg og være «først i køen».....

AnonymBruker
Skrevet

Har dere testet ut bobil eller campingvogn? Før vi kjøpte campingvogn, så lånte og leide vi vogn, og da fant vi fort ut hva vi ville ha og hva vi ikke ville ha. Dette gjorde valget av vogn mye lettere. 

Anonymkode: 3d72d...aa6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har dere testet ut bobil eller campingvogn? Før vi kjøpte campingvogn, så lånte og leide vi vogn, og da fant vi fort ut hva vi ville ha og hva vi ikke ville ha. Dette gjorde valget av vogn mye lettere. 

Dette er også veldig viktig! Kan ikke telle hvor mange kollegaer jeg har som senket en halv million til en hel i campingdritt og solgte igjen etter én sesong - fordi det ikke var kjekt, trenger kjempemasse oppfølging og koster altfor mye.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, vi har testet ut begge deler😊 Vi ser fordeler med begge, men vil kunne ha den type friheten som bobil gir😊

Skrevet
Sofakona skrev (4 timer siden):

Har dere med barn?

Ja, vi har ei på 9, og tidvis ei på 19 som sikkert vil være med oss😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er også veldig viktig! Kan ikke telle hvor mange kollegaer jeg har som senket en halv million til en hel i campingdritt og solgte igjen etter én sesong - fordi det ikke var kjekt, trenger kjempemasse oppfølging og koster altfor mye.

Huff- for et mareritt... Nei, vi har testet ut begge deler- og liker forsåvidt begge. Men, drømmen er å ha bobil- bare sette fart når som helst- hvor som helst🥰

• 4 uker senere...
Skrevet

Klarer dere å bikke 300 000? Tror det er minimum for å kunne stille noen små krav. Søsken har kjøpt en til 500 000, og tror dette var ganske billig. Kjøpte på høst.

AnonymBruker
Skrevet

Har bare erfaring basert på pappas erfaringer:

Ikke parker på et jorde sent på kvelden om du har vindu plastikk lister som sitter litt løst. Man kan våkne til at det står en stor ku utenfor å drar i lista

Anonymkode: cf2ce...e60

AnonymBruker
Skrevet
MammaMums skrev (På 7.6.2022 den 12.41):

Det skal jeg sjekke ut ja👍 Takk for tips. Mye å tenke på, så jeg er veldig glad for innspill. 

Jeg skjønner jo at folk ikke er sånn overvettes begeistret for bobil på veiene, men vi er i allefall veldig opptatt av å slippe folk forbi ofte. Når man kjører bobil- så tar det den tida det tar, man trenger ikke stresse. Derfor trenger man heller ikke å IKKE slippe dolk forbi. Kjøre hensynsfullt er koseligere enn å kjappe seg og være «først i køen».....

En ting er hva andre synes om bobil - det kan man jo velge å se bort fra.

Men når jeg aldri ville latt mine barn sitte på i bobil så handler det om at de er helt katastrofalt usikre sammenlignet med moderne personbiler. Se for eksempel videoen fra Sverige i denne saken:

https://www.motor.no/bobil-kollisjonstest-trafikksikkerhet/slar-alarm-om-bobiler-i-kollisjonstest/173157

Anonymkode: 50832...af9

AnonymBruker
Skrevet

Vekt, vekt, vekt! 

Sjekk nyttelast! Leser stadig om folk som må tømme tanker og sette igjen kjerring og unger for å komme seg videre. 

Er egentlig tullete å selge biler med lav nyttelast. 

Anonymkode: 9a800...f9e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...