Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir jeg utsatt for mentale overgrep? Min kjæreste igjennom flere år har en side som plager meg mer og mer. Hun kan være svært kritisk til meg og sier klart i fra hva hun mener. Spesielt å gjøre ting for henne er svært krevende da hun hele tiden kommenterer alt man gjør og vil bestemme alt som skal skje. Hun kan f.eks si, jeg stoler ikke helt på hva du holder på med, hvorfor gjør du dette og jeg må jo rette på deg når jeg ser at du ikke vet hva du holder på meg. Sier jeg noe imot blir det krangel og dårlig stemning. Etter sosiale lag som vi har vært med på blir jeg svært ofte kritisert for hva jeg evt skal ha sagt, at jeg ikke har vært nok oppmerksom, eller gjort noe for å sette henne i dårlig lys. Ved minst en anledning har hun også gått fysisk til angrep på meg fordi hun mente jeg sjekket opp damer på en fest. Hun har også gått langt i å beskylde meg for å skade henne. Ingenting av dette stemmer overhode.

Jeg prøver alltid etter beste evne å være en god partner, men når hun rakker ned på meg enten alene eller med andre til stede kan jeg blir både frustrert, sinna og trekker meg bort. I tillegg virker hun svært lite interessert i meg generelt. Om jeg er sjuk, opplever personlige vanskelige situasjoner (f.eks dødsfall i nær familie), eller positive ting bryr hun seg svært lite og stiller ikke mye opp. 

Som følge av det overnevnte har forholdet på mange måter gått inn i et blindspor. Vi kommer ikke videre og det blir stadig fler og fler opprivende krangler. Det som går igjen i disse krangelen er at hun beskylder meg for alt som går galt. Jeg får nesten aldri lov til å fullføre en setning. Hun drukner meg i ord og beskyldinger og kranglingen kan pågå over flere timer. Ofte sier hun at hun egentlig burde finne seg en ny mann som vet å sette pris på henne. 

Alt dette igjennom lengre tid har gjort meg svært mentalt sliten. Grubler på dette nærmest hele min våkne tilstand og har et svært lite positivt syn på fremtiden. Føler meg rett og slett fanget i en situasjon jeg ikke greier å komme ut av. Mulig at jeg er blitt handlingslammet etter lang tid i et forhold som har blitt veldig destruktiv og alle de kritiske bemerkningene hennes har påvirket min psyke.

Anonymkode: dcac0...115

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som det som kalles psykisk vold. Er det då ille som du gir uttrykk for her, så er det best å komme seg ut, rett og slett.

https://dinutvei.no/psykisk-vold/

Anonymkode: 3d1fb...ff5

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg bort. Dette er ikke sunt for hverken deg eller henne. Hun burde få profesjonell hjelp for å lære seg å kommunisere og ikke lage styr ut av små saker. Hun har sikkert null selvtillit og føler seg bedre av å rakke ned på deg. Du kommer til å bli ødelagt av denne oppførselen hennes til slutt. Det skal ikke være slik. Partnere skal løfte hverandre opp ikke trekke hverandre ned. Hun blir bare værre og værre når du ikke setter ned foten. Avslutter igjen med kom deg bort. 

Anonymkode: 52d64...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett noe på rettsaken Depp/Heard? 

Anonymkode: ceb9f...682

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Takk for svar. Jeg har så vidt fulgt med på den rettsaken og ut av det lille jeg har fått med meg, så virker det som at Depp er blitt utsatt for svært dårlig behandling av sin eks. Nå lever jeg ikke et så spennende liv som Depp, men at det finnes noen likhetstrekk i forholdet mellom ham og Heard og meg og min partner er ikke umulig. Jeg føler meg ihvertfall helt maktesløs overfor henne. Alt som går galt er min skyld, jeg er en udugelig på nesten alle punkter og de få ganger vi greier å gjøre noe samme, som f.eks litt snekkerarbeid, eller andre praktiske oppgaver rakker hun ned på det etterpå. At vi er bruker alt for lang tid, at dette bare var noe småtteri, eller at vi fremstår idioter. 

Hun skryter aldri av noe jeg gjør. Trenger hun råd om noe går hun til andre. Når jeg sier noe tror hun ikke på det og selv når andre sier det samme så kan hun ikke gi meg positive tilbakemeldinger. 

Hun er generelt veldig opptatt av hva andre tenker om henne, har få eller ingen nære venner og ekstremt opptatt at ingen skal få galt inntrykk av henne. Derfor blir ofte jeg skjelt ut hvis jeg skal ha sagt,eller gjort noe galt i sosiale sammenhenger. Det gjør jeg ikke, jeg er en helt vanlig og høflig mann som drikker lite og kommer greit overens med de fleste. Har også blitt god venn med flere bekjente av henne. Da blir jeg beskyldt for å "stjele" hennes bekjente.

Skrevet

Du høres ut som en flott fyr som bør finne deg ei som setter pris på det du har å by på i et parforhold. Bare ikke gidd det forholdet du er i mer, det bryter deg ned. Hun trenger seriøst å gå i seg selv og endre oppførsel og holdninger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS her:

Takk for svar. Jeg har så vidt fulgt med på den rettsaken og ut av det lille jeg har fått med meg, så virker det som at Depp er blitt utsatt for svært dårlig behandling av sin eks. Nå lever jeg ikke et så spennende liv som Depp, men at det finnes noen likhetstrekk i forholdet mellom ham og Heard og meg og min partner er ikke umulig. Jeg føler meg ihvertfall helt maktesløs overfor henne. Alt som går galt er min skyld, jeg er en udugelig på nesten alle punkter og de få ganger vi greier å gjøre noe samme, som f.eks litt snekkerarbeid, eller andre praktiske oppgaver rakker hun ned på det etterpå. At vi er bruker alt for lang tid, at dette bare var noe småtteri, eller at vi fremstår idioter. 

Hun skryter aldri av noe jeg gjør. Trenger hun råd om noe går hun til andre. Når jeg sier noe tror hun ikke på det og selv når andre sier det samme så kan hun ikke gi meg positive tilbakemeldinger. 

Hun er generelt veldig opptatt av hva andre tenker om henne, har få eller ingen nære venner og ekstremt opptatt at ingen skal få galt inntrykk av henne. Derfor blir ofte jeg skjelt ut hvis jeg skal ha sagt,eller gjort noe galt i sosiale sammenhenger. Det gjør jeg ikke, jeg er en helt vanlig og høflig mann som drikker lite og kommer greit overens med de fleste. Har også blitt god venn med flere bekjente av henne. Da blir jeg beskyldt for å "stjele" hennes bekjente.

Der er enorme mengder materiale i den saken, men tror du med fordel kunne leitet etter Depp sine beskrivelser av forholdet til Heard da din beskrivelse av ditt forhold har mange likhetstrekk med det han sa. Han beskrev hvordan Heard aldri var fornøyd med noe han sa eller gjorde og alltid visste bedre, selv når det kom til skuespill. Som deres forhold, virker ditt forhold toksisk og usunt, samme om oppførselen til kjæresten din bare er dårlig eller om den kan defineres som psykisk overgrep. Man kan ikke leve i noe sånt.

Anonymkode: ceb9f...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (1 time siden):

Du høres ut som en flott fyr som bør finne deg ei som setter pris på det du har å by på i et parforhold. Bare ikke gidd det forholdet du er i mer, det bryter deg ned. Hun trenger seriøst å gå i seg selv og endre oppførsel og holdninger. 

Takk 🙂 Jeg er bare en helt vanlig fyr med både feil og mangler som alle. Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en snill person med en stor samvittighet. Kanskje derfor dette har gått så langt som de har gjort siden jeg hele tiden forsøker å forstå min partner i beste mening. 

Nå føler jeg at jeg er nærmer meg veis ende. Det har skjedd så mye og det har blitt sagt så mye fælt at jeg orker ikke lengre å snu det andre kinnet til. Om hun bare hadde sagt unnskyld av og til, eller sagt at hun også vil ta grep for å bedre forholdet, men hun gjør ikke det, da er det neppe noe særlig håp. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 🙂 Jeg er bare en helt vanlig fyr med både feil og mangler som alle. Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er en snill person med en stor samvittighet. Kanskje derfor dette har gått så langt som de har gjort siden jeg hele tiden forsøker å forstå min partner i beste mening. 

Nå føler jeg at jeg er nærmer meg veis ende. Det har skjedd så mye og det har blitt sagt så mye fælt at jeg orker ikke lengre å snu det andre kinnet til. Om hun bare hadde sagt unnskyld av og til, eller sagt at hun også vil ta grep for å bedre forholdet, men hun gjør ikke det, da er det neppe noe særlig håp. 

Dette forholdet høres jo ikke bærekraftig ut, jeg har vært der du er og holdt ut i flere år, med lignende oppførsel, og det ble aldri bedre. Når hun bare skylder på deg så høres dette vanskelig ut, har du det ikke bra og du ikke ser bedring er det bedre å komme seg videre.

Anonymkode: 4256a...b9c

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres absolutt ikke sunt ut, og du høres ut som en snill og fornuftig fyr. Du fortjener bedre enn den behandlingen hun utsetter deg for. Slik oppfører man seg ikke med den man er (burde være) glad i.

Kom deg unna før hun gjør enda mer skade. Blir du brutt helt ned, er det svært vanskelig å bli "hel" igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette høres absolutt ikke sunt ut, og du høres ut som en snill og fornuftig fyr. Du fortjener bedre enn den behandlingen hun utsetter deg for. Slik oppfører man seg ikke med den man er (burde være) glad i.

Kom deg unna før hun gjør enda mer skade. Blir du brutt helt ned, er det svært vanskelig å bli "hel" igjen.

Takk for hyggelig melding. Jeg står midt oppi prosessen nå med å bryte ut. Har innsett at ting vil aldri bli bedre og den siste tiden har vært svært tøff. For ikke mange uker siden hjalp jeg henne med å arrangere selskap. Hun feiret rundt år og hadde invitert en del folk. Jeg stod på flere kvelder etter jobb for å hjelpe henne. Dog var det hakking og rakke ned på nærmest alt jeg gjorde. Ikke et eneste positivt ord eller takknemlighet for at jeg stod på slik. Ikke at jeg trenger noe tilbake, men hun kan i det minste beklage for all kritikken som hun sender ut. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...