AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Jeg har aldri hatt mastercard før, og kan lite om det. Tenkte å skaffe meg ett fra Coop, for å få ekstra bonus, siden jeg handler en del på coop. Og for å ha ett kort i tilfelle mitt vanlige bankkort plutselig ikke virker (som har skjedd et par ganger, selv om det har vært penger på konto.) Jeg skal selvfølgelig ha god kontroll, og alltid betale tilbake innen fristen. Det står at det er ingen etablerings- eller årsgebyr. Da betaler man vel ikke noe annet enn det man har brukt med kortet, så lenge man betaler innen fristen? Men det står: Effektiv rente 26,17% 15000 kr o/12 mnd. Kostnad 1501 kr. Totalt 16501 kr. Hva betyr dette? Anonymkode: b7d97...152
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Det betyr bare at om du har kjøpt varer for 15.000 kr og ikke betaler før om et år så koster det deg kr 15.601⁷ Anonymkode: 072d1...07e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Hvis du alltid betaler til fristen, så trenger du ikke tenke så mye over hva det betyr - men kort forklart: Det står hvor høy den faktisk renten er. VIdere står det et eksempel på hva det vil koste å ha 15,000 utestående i 12 mnd (1501). Dette er de pålagt å gjøre, og noe man ser i de fleste reklamer hvor det er kreditt involvert (kjøp nå, betal senere, nedbetaling, kredittkort osv.) De fleste kredittkort har ingen rente eller gebyrer så fremt du betaler til forfall, eller et antall dager (30/40 dager). Bare vær OBS på at dette kun gjelder ved handel, og ikke betaling av regninger eller kontantuttak. Da løper renten fra dag en. Anonymkode: 899b5...c8b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det betyr bare at om du har kjøpt varer for 15.000 kr og ikke betaler før om et år så koster det deg kr 15.601⁷ Anonymkode: 072d1...07e Koster vel litt mer enn 600 kroner i renter på et kredittkort med 26% rente? Anonymkode: c18c9...996 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Renter påløper om du ikke betaler innen tiden. Men du kan også betale inn ukentlig om du ønsker det. Ja, om du betaler innen fristen så er der ikke renter. Husk at om du tar ut kontanter, løper det renter fra dag 1 som oftest. Les avtalen. Anonymkode: ce50e...d56
Gjest Adobyen Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Har vanlig medlemskort for å samle bonus hos coop og mastercard pluss fra dnb. Det gir rett til 3% avslag på alt man kjøper på bensinstasjoner av alle slag. Det omfatter da også alt av andre ting enn drivstoff, altså både is, burger og bilvask. Avslaget blir gitt på regningen. Koster ingenting om man betaler i tide. Det har også kredittgrense på 10.000 i tilfelle behov for å bruke det til annet. https://www.dnb.no/kort/kredittkort/mastercard
Gjest Adobyen Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Renter påløper om du ikke betaler innen tiden. Men du kan også betale inn ukentlig om du ønsker det. Ja, om du betaler innen fristen så er der ikke renter. Husk at om du tar ut kontanter, løper det renter fra dag 1 som oftest. Les avtalen. Anonymkode: ce50e...d56 Hvilke kort kan betales ukentlig? Det jeg har er det betalingsfrist 15. i måneden på. Jeg kunne heller ønsket 20.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Jeg har Coop Mastercard og bruker det til alt. Betaler det ned en gang i måneden og har aldri fått renter/gebyrer på det. Anonymkode: 1e073...c79
Million Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Adobyen skrev (17 minutter siden): Hvilke kort kan betales ukentlig? Det jeg har er det betalingsfrist 15. i måneden på. Jeg kunne heller ønsket 20. Du kan gjøre ekstra innbetalinger på din kredittkortkonto når som helst i måneden, for eksempel for å dekke opp visse kjøp du har gjort. Når det så faktureres til vanlig tid, vil regningen være lavere eller gå i null, pga innbetalingene du har gjort. Si du bruker kortet ditt kun til dette ene eksempel-kjøpet en måned: Handler du for 1500 kr den 27. mai og innbetaler 1500 kr på kortkontoen dagen etter for eksempel, vil fakturaen du får med forfall 15. måneden etter være i null.
Jdz Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Koster vel litt mer enn 600 kroner i renter på et kredittkort med 26% rente? Anonymkode: c18c9...996 Skulle nok være 1501,-.
Gjest Adobyen Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Million skrev (2 timer siden): Du kan gjøre ekstra innbetalinger på din kredittkortkonto når som helst i måneden, for eksempel for å dekke opp visse kjøp du har gjort. Når det så faktureres til vanlig tid, vil regningen være lavere eller gå i null, pga innbetalingene du har gjort. Si du bruker kortet ditt kun til dette ene eksempel-kjøpet en måned: Handler du for 1500 kr den 27. mai og innbetaler 1500 kr på kortkontoen dagen etter for eksempel, vil fakturaen du får med forfall 15. måneden etter være i null. Ok, takk. Jeg vet dette, men hadde foretrukket om jeg kunne velge den 20. som forfallsdato fordi det er praktisk. Null problem og spiller liten rolle altså, men likevel. Jeg styrer alle andre regninger og sparing til denne datoen og irriterer meg litt over f.eks strømmetjenester som trekkes på flere forskjellige datoer. Endret 6. juni 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Adobyen skrev (8 minutter siden): Ok, takk. Jeg vet dette, men hadde foretrukket om jeg kunne velge den 20. som betalingsdato. Null problem og spiller liten rolle altså, men likevel. Jeg har Mastercard i Sparebank 1 SMN og har mulighet til å endre forfallsdato. Hvilket Mastercard har du? Anonymkode: 5c374...bf4
Gjest Adobyen Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har Mastercard i Sparebank 1 SMN og har mulighet til å endre forfallsdato. Hvilket Mastercard har du? Anonymkode: 5c374...bf4 Dnb Pluss mastercard pga at det gir meg 3% på alt jeg betaler på en eller annen bensinstasjon. Gjelder da alt fra drivstoff til lading, mat, vask, aviser osv. https://www.dnb.no/kort/kredittkort/mastercard Endret 6. juni 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Ville heller skaffet IKANO VISA kredittkort. Da får du 2% rabatt på alle dagligvarer. Bruker du Trumf eller Coop medlemskort i tillegg, blir det 3% rabatt. Ellers er Komplett Mastercard et bra allround kort med 1% rabatt på alle kjøp i butikk og 2% på alle kjøp på nett. Anonymkode: 346f3...b0b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Adobyen skrev (3 timer siden): Ok, takk. Jeg vet dette, men hadde foretrukket om jeg kunne velge den 20. som forfallsdato fordi det er praktisk. Null problem og spiller liten rolle altså, men likevel. Jeg styrer alle andre regninger og sparing til denne datoen og irriterer meg litt over f.eks strømmetjenester som trekkes på flere forskjellige datoer. Da endrer du datoen til 15. Enten manuelt hver måned eller ber banken endre den fast om det er mulig. I Sp1 kan man velge forfallsdato for alle typer lån og kreditter. Anonymkode: 5fc2f...291
Gjest Adobyen Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 Jeg har fått endret forfallsdato på mitt pluss mastercard fra dnb. Jeg trodde ikke at det var mulig, men spurte på chat. Det kunne jeg visst selvfølgelig, og fikk flyttet fast forfallsdato fra 15. til 20. supert. Det tok bare få sekunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå