Gå til innhold

En gutt fikk diplom for å være "årets klovn" på skoleavslutning. En jente ble kåret til "årets sau".

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var torsdag denne uka at sjuende trinn ved Kjørbekkhøgda skole i Skien skulle ha skoleavslutning. Blant elevene var en 12 år gammel gutt, som ifølge faren hadde gledet seg stort til å få utdelt et ordentlig diplom.

Skuffelsen var derfor stor da gutten ble kalt opp på scenen for å motta et tullediplom med tittelen «Trinnets klovn».

Det var tre andre med utenlandsk opprinnelse fra samme trinn som også fikk diplom med «Trinnets klovn».

Ei jente med utenlandsk bakgrunn fikk diplom med «Trinnets sau».

Rektor beskriver hendelsen som «en glipp», og sier at det ikke representerer det skolen står for som multikulturell skole.

- Det var elever som gjorde dette, men det var voksne som kikket på det. Det har blitt for dårlig sjekket, det er ikke noe mer å si. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-jeg-glemme-denne-dagen-pappa/76268323

Og i Missisippi i USA ble en elev nettopp kåret til årets ape. Han var i tillegg mørkhudet og det ble naturlig nok rabalder.

Anonymkode: 51dfc...787

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snowflakes!! Er det mulig?! Klarer ingen unge i dag å ta noe med litt humor?? 🤧

Anonymkode: cafb7...adc

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Hårreisende at det slapp igjennom voksensensuren. Og hva faen feiler det ungene?! Får de ikke oppdragelse lengre?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var torsdag denne uka at sjuende trinn ved Kjørbekkhøgda skole i Skien skulle ha skoleavslutning. Blant elevene var en 12 år gammel gutt, som ifølge faren hadde gledet seg stort til å få utdelt et ordentlig diplom.

Skuffelsen var derfor stor da gutten ble kalt opp på scenen for å motta et tullediplom med tittelen «Trinnets klovn».

Det var tre andre med utenlandsk opprinnelse fra samme trinn som også fikk diplom med «Trinnets klovn».

Ei jente med utenlandsk bakgrunn fikk diplom med «Trinnets sau».

Rektor beskriver hendelsen som «en glipp», og sier at det ikke representerer det skolen står for som multikulturell skole.

- Det var elever som gjorde dette, men det var voksne som kikket på det. Det har blitt for dårlig sjekket, det er ikke noe mer å si. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-jeg-glemme-denne-dagen-pappa/76268323

Og i Missisippi i USA ble en elev nettopp kåret til årets ape. Han var i tillegg mørkhudet og det ble naturlig nok rabalder.

Anonymkode: 51dfc...787

Nå gikk de før de virkelige diplomene ble delt ut. Kanskje foreldrene burde lære barna og ikke bli hissig og fornærma men heller gi beskjed der og da eventuelt spørre hva bakgrunnen var. Min oppfatning her er at barnet ble veldig lei seg fordi de kom fra en kultur hvor man blir lett krenket. 

Anonymkode: f2c08...b5b

• Liker 8
  • Hjerte 2
Gjest Luna Llena
Skrevet (endret)

Mobbing er aldri greit. 

Endret av Luna Llena
Skrevet

På den ene siden blir alle skikkelig sinte når et mobbeoffer står frem flere år etter at mobbinga skjedde.

På andre siden skal man altså oppdra ungene sine til å tro at det er ok å kalle andre for klovn og sauer.

Lurer på hvor disse to møtes, jeg...

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snowflakes!! Er det mulig?! Klarer ingen unge i dag å ta noe med litt humor?? 🤧

Anonymkode: cafb7...adc

Dette var vel mest laget for å more de som kom på ideen, ikke at det skulle være noe man lo av sammen. 

Anonymkode: 6ba7f...99f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Er klovn og sau også rasistisk nå? Alt man skal passe seg for å si!

Anonymkode: ab62d...255

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvilken rolle spiller det at de hadde utenlandsk opprinnelse? :klo: 

Barn er barn, de kaller hverandre alt mulig.

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det er vel strengt tatt ikke nødvendig å dele ut diplomer for «årets klovn» og «årets sau» til unge folk heller. Har ingenting med rasisme å gjøre.

Anonymkode: a83a3...750

• Liker 16
  • Nyttig 1
Gjest hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det neste for skjer da er at det ikke er «lov» å kle seg ut som det på Halloween🙄

AnonymBruker
Skrevet

«Sau» syntes jeg ikke var greit, men «klassens klovn»? 🤷‍♀️ Det betyr jo den morsomste i klassen, og hvis jeg ikke husker feil så er der veldig mange vellykkede komikere som hadde den tittelen der på skolen (uoffisielt eller offisielt) 

Her syntes jeg de er i overkant lettkrenka, og antar det har med kultur å gjøre. Men i Norge er altså «klassens klovn» den morsomste klassekameraten, og ikkeno å ta på vei for. Og det er i Norge vi bor…

»Klassens sau» ser jeg dog ingenting positivt med, og det burde på ingen måte ha gått igjennom sensuren. Sauer er vel kjent for å følge flokken, og det er jo ikke akkurat noe å motta en diplom for. 

Anonymkode: b054c...7ea

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leste også om ei som hadde blitt kåret til insta-babe, som er det samme som å si at noen er hjernedød. Ikke greit.

Anonymkode: 5805f...573

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det heter sosiale antenner, og her må man trå varsomt da humor ikke treffer likt for alle. Like greit å lære ungene det først som sist. Jeg har selv vært med på sånn kåring på skoleavslutning på folkehøgskole, og fikk da tittelen "årets heks" fordi jeg likte å plukke urter i skogen. Jeg lo og var med på spøken, men hadde vi kalt gitt tittelen til den sure dama på kontoret med vorte på nesa den samme tittelen er det ikke sikkert det hadde blitt like godt mottatt (selv om det var det vi kalte henne i smug.)

Anonymkode: f1d04...4d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (21 minutter siden):

Hårreisende at det slapp igjennom voksensensuren. Og hva faen feiler det ungene?! Får de ikke oppdragelse lengre?

Det verste er vel at de fikk lov til dette. 

Anonymkode: f4ef8...8d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søstra mi ble kårets til årets gris på håndballaget. Hun tok det med er smil.

Selv ble jeg kalt sau og ropt bæ til gjennom hele oppveksten. Ikke fikk jeg være Lucia heller, fordi jeg hadde krøller. 

Men ingen skrev om det i avisa, fordi jeg er hvit nordmann og det var på 80- og 90-tallet. 

Anonymkode: d3732...ac7

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Rett og slett helt ufattelig at noen kan dra rasisme-kortet på noe som i verste fall er dårlig humor blant unger. Sauer kommer i alle farger og klovner bruker ha rød nese, hvit hud og kanskje grønt hår..

Anonymkode: 3b7af...196

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Trinnets klovn» betyr at du er den morsomste.

«Trinnets sau» betyr at du har det mest krøllete håret.

Krøllete hår skiller seg ut og vekker oppmerksomhet. Å være morsom er en hedersbetegnelse. 

Krenketikrenk. 

Hilsen sau

Anonymkode: d3732...ac7

• Liker 10
Skrevet

Når noen andre elever fikk priser som "Årets pianist" eller "Årets fotballspiller", så er vel titler som "klovn" og "sau" rimelig dårlig gjennomtenkt fra lærerene sin side..

Hvorfor ikke "trinnets komiker", hvis det var poenget?

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dette hadde kommet ut om det var hvite nordmenn som ble årets klovn og sau. 

Det tviler jeg på.

Anonymkode: f18be...398

• Liker 9
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...