Gjest Gjest_Lindus_* Skrevet 11. november 2005 #1 Skrevet 11. november 2005 Sitter å undrer meg litt over folk idag. Satt å så video opptak av en hedelse der en person hadde fått et illebefinnende. Bekrefta som hjerneblødning i ettertid. På opptaket så vi mannen senga om i midtagangen på et kjøpesenter. Det var mye mennesker der, men folk bare gikk pent utenom den stakkars mannen som lå på gølvet. Gikk faktisk over to minutter før noen kom til og prøvde å hjelpe. Ambulanse og lege blei tilkaldt og vaktene på sentret fikk beskjed. Det blei gitt hjerte-lunge-redning på stedet til mannen av det unge paret som først kom til stedet, vaktene tok etterpå over. Det som undrer meg er at ingen stoppa og hjalp den stakkars mannen som lå der, og når det unge paret hadde stoppa, samt vaktene kommet stelte folk seg opp rundt for å kikke på kun av ren nyskjerrighet. Her er det vel no feil? De kan stoppe å se at andre hjelper, men ikke hjelpe sjøl? De to minuttene ingen stoppa kan jo faktisk utgjøre om en person overlever eller ikke, finnes da vel ingen god nok grunn til å gå pent uten om noen på den måten...? Åssen samfunn er det vi egentlig har rundt oss idag?
Gjest Rognebær Skrevet 11. november 2005 #2 Skrevet 11. november 2005 Enig med deg, det er hårreisende. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke førstehjelp er obligatorisk FAG i grunnskolen. Tror frykt, uvitenhet og redsel for ikke å strekke til er de viktigste grunnene til at folk ikke stopper og hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #3 Skrevet 11. november 2005 Det samme skjedde med min onkel da han sklei på isen og brakk hofta. Han ble liggende en halv time før min tante begynte å lure på hvor han blei av og gikk ut for å se.
Gjest vimse Skrevet 11. november 2005 #4 Skrevet 11. november 2005 Ja, tror det ligger en iboende frykt i oss om at vi skal gjøre noe galt, at det vi gjør skal få en konsekvens for oss eller den som har forulykket. Det er egentlig synd, for jeg tror de fleste av oss, som har hatt noe førstehjelp, enten på skole eller i jobbsammenheng, vil huske noe av dette hvis vi kom opp i en situasjon. Det er jo ikke sånn at man skal gjøre de mest avanserte inngrep heller, men sørge for frie luftveier, trygge, og ringe alarmsentralen. Og hvorfor folk skal stå og se på, det skjønner jeg lite vits i. Jeg har hørt mennesker som senere etter å ha opplevd slike ting, sitte og si hvordan de ville gjort, men hvorfor gjorde de ingenting da? Heldigvis så finnes de som tar ansvar for gud og hvermansen, og hjelper til så godt de kan!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Helt tragisk spør du meg, vi bør ha litt omsyt for våre medmennesker. Tenk om vi sjøl segner om en dag, og alle går forbi. Ligger der til securitas eller noe tilfeldig kommer forbi.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke førstehjelp er obligatorisk FAG i grunnskolen. Tror frykt, uvitenhet og redsel for ikke å strekke til er de viktigste grunnene til at folk ikke stopper og hjelper. ← Helt enig! Har diskutert det med andre også, at skikkelig opplæring i førstehjelp burde fått mye mer plass i skolen. Vi hadde jo noe i gymmen husker jeg, emn det skulle absolutt blitt mer terpet på og repetert.
Gjest gjest 0 Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Jeg var den eneste som turte gå bort til en blodig mann som lå utenfor trafikanten i oslo en kveld (husker ikke når, men noen få år siden) Han kunne vært en alkoholiker men spiller det noen rolle?? Det stod mange mennesker rundt og titta, men ingen gjorde noe. Jeg gikk bort til han og prøvde å få kontakt. Politiet kom før jeg fikk tak i dem så noen hadde iallefall ringt! Ellers opplevde ei venninne av meg at en gammel dame segnet om på en sånn rullebane (sånn uten trapper) Folk tråkket faktisk over henne for å komme forbi da hun lå ved kanten av rulletrappen og dunket hodet i enden Venninna mi løftet henne opp og hjalp henne videre. Selv opplevde jeg å besvime på en bussholdeplass. De guttene som stod ved siden av meg gjorde ingenting. Jeg våknet av at bussen hadde kommet og at de ropte "hei, du, skal du være med på bussen el??" Til slutt kom en voksen dame ut og løftet meg opp og fikk meg inn på bussen! Takk snille dame! Jeg var jo helt omtåket og borte... Jeg møtte også en ung jente som så helt normal ut som tydeligvis hadde sterke smerter i magen. alle så rart og skeptisk på henne og gikk forbi. jeg stoppet henne og spurte om det gikk bra med henne og først da så jeg at hun var narkoman. Hun var sulten, det var derfor hun hadde vondt i magen... Jeg synes det er skremmende at folk unngår å hjelpe til!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Blir mer og mer opprørt nåe jeg leser denne tråden og tenker over slike situasjoner. En ting er at det kan være skummelt å blande seg inn når man ikke vet hva som er rett å gjøre. Men i mange tilfelle, sånn som feks Vampyra beskriver, KAN man jo gjøre noe. Et mer uskyldig eksempel har jeg fra da jeg skulle på bussen hjem en dag. det var ganske mange på holdeplassen, selv hadde jeg stått der lenge, det samme hadde ei eldre dame med rullator. Etter hvert kom det mange andre også, blant annet mange skoleelever. Da bussen kom og folk skulle på, prøvde den eldre damen å komme seg på bakpå bussen, uten hell fordi rullatoren var for tung å løfte. Folk hadde da (selvsagt uten noe hensyn til de som hadde stått lengst) begynt å trøkke seg inn på bussen. det var m.a.o folk BÅDE på holdeplassen og ombord i bussen, også i nærheten av bakdøra. INGEN hjalp damen. Selv sto jeg ganske godt plassert foran i køen, men gikk bort og hjalp damen på da det ble klart for meg at hun ikke ville få hjelp av noen av de som allerede var på, eller de som skulle ta en annen buss. Resultatet var jo at jeg knapt fikk sitteplass selv. Men ÅÅÅH, det er så unødvendig å ikke "se" at folk trenger litt hjelp. Førstehjelp er EN ting, men folk virker som de har glemt å se at det finnes andre enn dem. Episoden jeg var ute for var forresten i en mindre norsk by enn Oslo.
Hu i Svingen Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Heldigvis har jeg ikke sett at folk oppfører seg slik, selv om jeg vet at det skjer. Da en mann som gikk bortover Storgata i Oslo segnet om ca. 15 meter foran meg, så fikk han hjelp med en gang, av de to som var nærmest. En annen gang oppdaget jeg en person med epilepsianfall. Jeg ble redd, og visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg gikk rundt hjørnet og ropte om hjelp, og da kom det tre stykker og hjalp til med klær under hodet osv. Heldigvis kom abulansen raskt, selv om personen nok dessverre hadde ligget i kramper en stund før jeg kom. H*n fikk hodeskader av hendelsen fant jeg senere ut.
Gjest seroxata Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 uansett om det er en alkoholiker, narkoman, et menneske er et menneske, og trenger det hjelp, så trenger det hjelp.. og det bør iallefall ikke være skummelt å se om personer trenger hjelp når det er flere rundt! håpløst hvor dan folk kan oppføre seg
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Sitter å undrer meg litt over folk idag. Satt å så video opptak av en hedelse der en person hadde fått et illebefinnende. Bekrefta som hjerneblødning i ettertid. På opptaket så vi mannen senga om i midtagangen på et kjøpesenter. Det var mye mennesker der, men folk bare gikk pent utenom den stakkars mannen som lå på gølvet. Gikk faktisk over to minutter før noen kom til og prøvde å hjelpe. Ambulanse og lege blei tilkaldt og vaktene på sentret fikk beskjed. Det blei gitt hjerte-lunge-redning på stedet til mannen av det unge paret som først kom til stedet, vaktene tok etterpå over. Det som undrer meg er at ingen stoppa og hjalp den stakkars mannen som lå der, og når det unge paret hadde stoppa, samt vaktene kommet stelte folk seg opp rundt for å kikke på kun av ren nyskjerrighet. Her er det vel no feil? De kan stoppe å se at andre hjelper, men ikke hjelpe sjøl? De to minuttene ingen stoppa kan jo faktisk utgjøre om en person overlever eller ikke, finnes da vel ingen god nok grunn til å gå pent uten om noen på den måten...? Åssen samfunn er det vi egentlig har rundt oss idag? ← Når noen ankommer for å hjelpe, så tar en styringen og fjerner folk.
Gjest Isabellas Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Blir mer og mer opprørt nåe jeg leser denne tråden og tenker over slike situasjoner. En ting er at det kan være skummelt å blande seg inn når man ikke vet hva som er rett å gjøre. Men i mange tilfelle, sånn som feks Vampyra beskriver, KAN man jo gjøre noe. Et mer uskyldig eksempel har jeg fra da jeg skulle på bussen hjem en dag. det var ganske mange på holdeplassen, selv hadde jeg stått der lenge, det samme hadde ei eldre dame med rullator. Etter hvert kom det mange andre også, blant annet mange skoleelever. Da bussen kom og folk skulle på, prøvde den eldre damen å komme seg på bakpå bussen, uten hell fordi rullatoren var for tung å løfte. Folk hadde da (selvsagt uten noe hensyn til de som hadde stått lengst) begynt å trøkke seg inn på bussen. det var m.a.o folk BÅDE på holdeplassen og ombord i bussen, også i nærheten av bakdøra. INGEN hjalp damen. Selv sto jeg ganske godt plassert foran i køen, men gikk bort og hjalp damen på da det ble klart for meg at hun ikke ville få hjelp av noen av de som allerede var på, eller de som skulle ta en annen buss. Resultatet var jo at jeg knapt fikk sitteplass selv. Men ÅÅÅH, det er så unødvendig å ikke "se" at folk trenger litt hjelp. Førstehjelp er EN ting, men folk virker som de har glemt å se at det finnes andre enn dem. Episoden jeg var ute for var forresten i en mindre norsk by enn Oslo. ← Var det i trondheim? Jeg syns det er mye sånt her... kaldt samfunn vi lever i...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå