Gå til innhold

Sår under foten - ikke grodd igjen på det andre året - gode tips til å få grodd igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg gått til sårskift annen hver uke på legekontoret pga et sår som jeg har under foten. Dette er andre året jeg gjør. Nå begynner jeg å bli møkkalei dette. Jeg skal være i ro for at det kanskje skal gro igjen fortere, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg har en jobb som jeg må gå mye, og er selvsteding næringsdrivende...og da er det å være i ro umulig å få til....nesten...

Så hva ville dere gjort for å få fortgang i dette? Jeg begynner å gå bli lei såret, sårskriftet og ikke minst alt som har med helsevesnet å gjøre.... jeg har lyst til å leve normalt igjen og uten å gå til legekontoret bare for å få sårskift...

PS! Jeg er så heldig at jeg den fordømte diabetes også.......men den mener jeg har bra kontroll over..

Tips og gode råd mottas med STOR TAKK!!!!

(Til dere som vil skrive noe drittkommentarer så kan dere spare dere for det...for dette er ikke noe gøy å ha. Jeg finner på dette ikke for å være morsom.....så spar meg for den dritten her ....TAKKK!!!!!!!!)

Anonymkode: ffdc7...0f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært på hudpoliklinikk for skikkelig utredning på såret? Du har diabetes; er den godt regulert? Og hvordan er sirkulasjonen i foten?

Anonymkode: 17b3f...77d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært på hudpoliklinikk for skikkelig utredning på såret? Du har diabetes; er den godt regulert? Og hvordan er sirkulasjonen i foten?

Ja, diabetesen er jo veldig vesentlig her.

Anonymkode: b1cd7...4df

AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel også være sykemeldt slik at du kan ligge med foten i ro til det faktisk er grodd.

Anonymkode: 46a6e...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en I familien som har hatt sår under foten i snart 5år. Hadde først ett i nesten 4 år og fikk et nytt i løpet av et par måneder takket være en spiker under oppussing. Denne personen er også diabetiker, også godt regulert. Det som har fått såret til å bli mindre /lukke seg mer (I tillegg til sårskift og oppfølgning av helsevesen) er spesialsko som gjør at trykket der såret er blir mindre når vedkommende går. Såret er nesten grodd nå etter hen fikk nye sko. 

Anonymkode: 71237...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et dypt sår i utgangspunktet?
Hva med innsiden av såret? Er det grodd innvendig?

Har du vært hos spesialist?

Anonymkode: 0e0e7...00d

Skrevet

Har du vært hos spesialist/hudlege?

Kan du benytte krykker på jobb. Eller har du skinne/såle som gjør at du beveger fotsålen minimalt?

Hvilke salver brukes og får såret luft til å gro

Skrevet

Diabetiske fotsår er en vitenskap i seg selv, så kvinneguiden er neppe riktig arena å spørre. Jeg anbefaler deg at du får legen din til å henvise deg til sårpoliklinikk på sykehus. Å ha et sår i to år uten at det gror skikkelig er lang tid! Jeg vil stille spm. ved om den/de på legekontoret som har gjort en god nok vurdering av såret ditt og hvilken behandling det krever. 

Sårpoliklinikken har mye kunnskap og kan lage en god sårprosedyre for deg. Den kan følges opp av legekontoret, men jeg ser heller ingen grunn til at du ikke skal kunne utføre sårskiftet selv (dersom det ikke sitter veldig kinkig til, da) - hvis du bare får øve deg litt noen ganger sammen med et helsepersonell først.

Du sier at du har diabetes, men at du "har kontroll over den". Regner jo med at legen din følger opp diabetesen godt, men hva er din HbA1c? God blodglukosekontroll er helt avgjørende for å få fotsår til å gro. Det samme er tilpasset skotøy. Har du fått tilbud om spesialtilpassede sko eller såler?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har sett er de som går på en slags "pute"/såle med hull der sårene er.

Da blir ikke sårene utsatt for trykk, og de får luft nok til å gro. 

Har du prøvd noe slikt?

Anonymkode: 7c6ae...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en I familien som har hatt sår under foten i snart 5år. Hadde først ett i nesten 4 år og fikk et nytt i løpet av et par måneder takket være en spiker under oppussing. Denne personen er også diabetiker, også godt regulert. Det som har fått såret til å bli mindre /lukke seg mer (I tillegg til sårskift og oppfølgning av helsevesen) er spesialsko som gjør at trykket der såret er blir mindre når vedkommende går. Såret er nesten grodd nå etter hen fikk nye sko. 

Høres ut som noe en ortoped kan ordne? Er det ikke de som lager proteser og spesialsko?

AnonymBruker
Skrevet

Diabetessår krever kompetanse for at det skal heles, og det tar tid. Har ikke personalet på legesenteret kompetanse på akkurat den typen sår så skal de ikke behandle det! Sårbehandling er komplekst og krever helhetlig tilnærming: behandling, kosthold, blodsukkerregulering osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noe en ortoped kan ordne? Er det ikke de som lager proteser og spesialsko?

Stemmer er ortoped som har stått for skoene. 

Skrevet

Det er forsket en del på diabetiske fotsår. Studiene under er gjennomført av forskergrupper som består av leger. Artiklene/rapportene er fagfellevurdert og er publisert i anerkjente vitenskapelige tidsskrift.

Studie 1) Konklusjon: "Dette den første metaanalysen som viser sammenhengen mellom serumvitamin D-nivåer og diabetisk fotsår (DFU). Alvorlig vitamin D-mangel er signifikant assosiert med økt risiko for diabetisk fotsår."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6411880/

Studie 2) "Sammenheng mellom serum 25-OH-vitamin D og diabetisk fotsår hos pasienter med type 2 diabetes.
Konklusjon: Lavt serum vitamin D nivå var assosiert med diabetiske fotsår."
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2020.00109/full

Studie 3) "Effektene av vitamin D-tilskudd på sårheling og metabolsk status hos pasienter med diabetisk fotsår: En randomisert, dobbeltblind, placebokontrollert studie.
Konklusjoner: Totalt sett hadde vitamin D-tilskudd (50.000 IE hver 2. uke (tilsvarer 3.500 IE/90 mikrogram pr. dag) i 12 uker blant pasienter med DFU gunstige effekter på glukosehomeostase, total-/LDL-, total-/HDL-kolesterol, ESR, hs-CRP og MDA-nivåer. I tillegg kan vitamin D ha spilt en indirekte rolle i sårheling på grunn av dets effekt på forbedret glykemisk kontroll."
https://www.researchgate.net/publication/304459815_The_effects_of_vitamin_D_supplementation_on_wound_healing_and_metabolic_status_in_patients_with_diabetic_foot_ulcer_A_randomized_double-blind_placebo-controlled_trial

Studie 4) "Forbedret tilheling av diabetiske fotsår etter høydose vitamin D: en randomisert dobbeltblindet klinisk studie (med 170 mikrogram (6.800 IE) mot 20 mikrogram (800 IE) vitamin D daglig over 48 uker).
Behandlingsanalysen viste en signifikant høyere grad av sårheling i høydosegruppen med 21 av 30 (70 %) helbredede sår sammenlignet med 12 av 34 (35 %) i lavdosegruppen. Median sårreduksjon ved siste oppfølging var 100 % i høydosegruppen og 57 % i lavdosegruppen. Vi fant at høydose vitamin D3 var effektivt, sammenlignet med lavdose vitamin D3, for å fremme helbredelse av kroniske diabetiske fotsår."
https://www.cochranelibrary.com/central/doi/10.1002/central/CN-02294538/full

Her er et googlesøk som gir flere treff med vitenskapelige studier som viser sammenheng mellom lavt D-vitaminnivå og diabetiske fotsår. Studiene forklarer de biokjemiske sammenhengene mellom diabetiske fotsår og hormonet som cellene i kroppen produserer av D-vitamin, for den som er teknisk interessert.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå har jeg gått til sårskift annen hver uke på legekontoret pga et sår som jeg har under foten. Dette er andre året jeg gjør. Nå begynner jeg å bli møkkalei dette. Jeg skal være i ro for at det kanskje skal gro igjen fortere, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg har en jobb som jeg må gå mye, og er selvsteding næringsdrivende...og da er det å være i ro umulig å få til....nesten...

Så hva ville dere gjort for å få fortgang i dette? Jeg begynner å gå bli lei såret, sårskriftet og ikke minst alt som har med helsevesnet å gjøre.... jeg har lyst til å leve normalt igjen og uten å gå til legekontoret bare for å få sårskift...

PS! Jeg er så heldig at jeg den fordømte diabetes også.......men den mener jeg har bra kontroll over..

Tips og gode råd mottas med STOR TAKK!!!!

(Til dere som vil skrive noe drittkommentarer så kan dere spare dere for det...for dette er ikke noe gøy å ha. Jeg finner på dette ikke for å være morsom.....så spar meg for den dritten her ....TAKKK!!!!!!!!)

Anonymkode: ffdc7...0f9

Naboen hadde et stygt sår på armen som ikke ville gro. Han gikk med det i flere år, før en venn kom med en flaske aronia-jus, som han penslet rett på såret 2 ganger om dagen. 

Jeg vet ikke om det er noe forskning på dette, men det var ihverfall det som som funket for han. Tok noen dager, så merket han at såret "snurpet seg", for så å gro fint igjen. 

Anonymkode: d21c5...b26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naboen hadde et stygt sår på armen som ikke ville gro. Han gikk med det i flere år, før en venn kom med en flaske aronia-jus, som han penslet rett på såret 2 ganger om dagen. 

Jeg vet ikke om det er noe forskning på dette, men det var ihverfall det som som funket for han. Tok noen dager, så merket han at såret "snurpet seg", for så å gro fint igjen. 

Meg over. Ville bare si at til 150 kroner flaska er det verdt å prøve. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Frem til du får tilpasset såle kan du kjøpe såler på skobutikken og klippe hull. Jeg la to såler oppå hverandre hvor den øverste hadde stort hull og den underste ett litt mindre hull. Det hjalp veldig for meg. Dog har jeg ikke diabetes.

Anonymkode: 99a8e...b80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...