AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Jobbet noen uker som vikar i en lokal barnehage og reagerte på en ting som jeg syntes var et godt tegn på at det er damer som ofte styrer og bestemmer i barnehager ( ja jeg er mann selv). Jeg la merke til at det ikke var lekebiler eller andre typisk ting gutter (og jenter) liker å leke med og spurte da pedleder hvorfor det og svaret fikk meg til å bli litt redd for hvor dette ender til slutt, for grunnen er at "vi skall ikke ha typiske gutte eller jenteleker i barnehagen så barna ikke skall føle seg presset inn i en rolle bare pga kjønn. pluss at guttene blir så voldsomme når de leker med typiske gutteleker". Men på forklaring på hvorfor de hadde masse dukker og utstyr til dukkene, kjøkkenkrok og mange kjoler i utkledningskassa var at det er fritt frem for guttene og bruke det også. Så guttene kan ikke ha typiske gutteleker fordi det hindrer de i å leke med hva de vil men jentene kan ha jenteleker? Er vi i ferd med å nekte gutter å være gutter lengre? Jeg blir hvertfall skremt. Anonymkode: 4e792...416 2 2
Karamellpudding Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 I barnehagen hvor jeg jobber elsker vi lekebiler alle sammen 🤷🏼♂️ Kan til en viss grad se poenget med kjønnsnøytrale leker. Men ville nok heller satset på å skaffe typiske «gutte- og jenteleker» i ulike farger, for å unngå en overflod av rosa og blått. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Det der høres unormalt ut. Absolutt ikke min erfaring at barnehager flest er slik. Høres ut som om hun har fått en fiks idé. Ellers: så gøy at du er mann som jobber i barnehage, det trengs flere menn der Anonymkode: a5d88...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Må bare påpeke at kjøkkenlek er ikke jentelek da. Gutta liker også å kokkelere. Anonymkode: a5d88...cf1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må bare påpeke at kjøkkenlek er ikke jentelek da. Gutta liker også å kokkelere. Anonymkode: a5d88...cf1 Nå tenkte jeg mer på at slik som biler og sabetann/ironman kostymer mm var fjernet mens dukker, prinsessekjoler og kjøkkenutstyr, altså hovedsakelig det jenter leker med er der, men ja gutter og leker med dukker, kler seg ut med kjoler og lager mat akuratt som jenter og leker med biler selv om det kalles gutteleker 🙂 Anonymkode: 4e792...416
ops2 Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Det er et håpløst kjønnsrollemønster. Det er å presse jentene inn i en rolle som mammaer, prinsesser og å stå på kjøkkenet. Og de tror at jentene ikke vil leke med biler. 1910-tallet syn på jenter har kommet tilbake? Jeg savner slik det var mindre enn 10 år siden, da dette var idealet. https://www.klikk.no/foreldre/her-leker-jenter-med-biler-og-sverd-4482943 Og at gutter kan ikke leke med biler fordi de blir urolige? For et negativt syn på gutter. Og på aktive barn generelt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå