Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som har lipødem? Hvordan fungerer du i hverdagen? Har du mye smerter? Hva gjør du for å holde det i "sjakk#? Går du med shorts/kort kjole likevel?

Jeg er singel, og antar at dette er et no-no for en del menn 😟 ser for meg resten av livet som evig singel

Anonymkode: c16db...070

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter at jeg har det. Er ømt å ta på fettvevet 😕

Har lest at en del har god smertelindring av å spise lavkarbo og det blir faktisk forsket på også. Men det passer vel ikke for alle. 

Anonymkode: 795d0...341

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det nesten ingen som gir diagnosen lipødem, så hvis du har vært hos noen som faktisk gjør det og fått fastslått at det er det du har så har du vel blitt informert om det som finnes va behandling?

Anonymkode: 6f1fb...377

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri ha akseptert diagnosen Lipødem hvis jeg var ung. Men satset på sunt kosthold og trening!

Anonymkode: 8c48e...eb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville aldri ha akseptert diagnosen Lipødem hvis jeg var ung. Men satset på sunt kosthold og trening!

Ja, kjempelurt å drite i nødvendig behandling og la lipødemet utvikle seg videre til man får alvorlige problemer med å klare selv helt alminnelige hverdagslige gjøremål - som for eksempel å gå. 

Anonymkode: 6688f...156

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan akseptere eller fornekte - lipødem er likevel en "ekte tilstand", enten man er gammel eller ung. 

Aksepterer du eksem? Aksepterer du nærsynthet? Aksepterer du allergi? 

Når det er sagt: kosthold og trening er viktige forebyggende og bremsende tiltak.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, kjempelurt å drite i nødvendig behandling og la lipødemet utvikle seg videre til man får alvorlige problemer med å klare selv helt alminnelige hverdagslige gjøremål - som for eksempel å gå. 

Anonymkode: 6688f...156

Får man behandling da?  Mye annet man ikke får behandling for . Må minimum være sengeliggende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Får man behandling da?  Mye annet man ikke får behandling for . Må minimum være sengeliggende.

Man bør i hvert fall bruke kompresjonsstrømper for å holde det i sjakk

Anonymkode: 39517...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Noen her inne som har lipødem? Hvordan fungerer du i hverdagen? Har du mye smerter? Hva gjør du for å holde det i "sjakk#? Går du med shorts/kort kjole likevel?

Jeg er singel, og antar at dette er et no-no for en del menn 😟 ser for meg resten av livet som evig singel

Anonymkode: c16db...070

Det finnes nok også flere menn som definitivt ikke ville hatt noe imot det. Jeg er en av dem. 

Anonymkode: ec0a0...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen min fikk ny kjæreste ifjor, og hun har lipødem. Hun er rundt 50 år og har hatt diagnosen i mange år. Holder utviklingen noe i sjakk med kostholdet forstår jeg. Hun har div plager som gjør at hun er 50% ufør, men der er jeg ikke helt sikker på om lipødem er eneste årsak til uføregrad. 

Så jo, det fins menn som ikke lar seg skremme av den diagnosen. 

(Og ei i byen min som har så "kraftig" lipødem at hun sliter med å få plass i noen stoler med armlene har både ektemann og elsker)

Anonymkode: f18d8...369

AnonymBruker
Skrevet

Behandlingen er å gå på lavkalori resten av livet. Kort fortalt

Anonymkode: 6ad5a...d8f

Skrevet

Jeg har lipolymfødem, type 2b grad 3, men har etter jeg fikk stilt diagnosen forstått at jeg nå også har det i armene.
Jeg sliter med mye smerter i føttene (plantas fasciitt). Jeg har gått til innkjøp av et fotmassasjeapparat som også hjelper til med blodsirkulasjonen. Den fungerer bra og holder smertene i føttene sjakk (jeg er er usikker på hvorofr jeg har plantar fasciitt). 

Jeg sliter med tunge bein. Når jeg er ute på lengre turer bruker jeg gåstaver og syntes dette hjelper veldig. Ellers er alt vondt. Å sitte i en stol som presser inntil kroppen gjør vondt. Om noen dulter borti meg gjør det vondt. Jeg har blåmerker overalt - hele tiden. Keto funker på å holde smerter i sjakk, men jeg går ikke lenger ned i vekt av keto (jeg gjorde det før). Nå får jeg Saxenda for å gå ned i vekt, og det hjelper på vektnedgangen :) 

Kan nevne at jeg er en sånn person som legger på meg av å spise tradisonell norsk husmannskost. På Grethe Roede gikk jeg opp i vekt. Med Saxenda har jeg enormt lite matlyst og spiser omtrent 1200 kcal om dagen. Jeg har en BMI på 33 nå, men endelig går det nedover. 

Om jeg står mye på beina og/eller det er varmt ute, går jeg opp 1.5 - 2 kilo i vannvekt på en dag. Da blir det mye tissing dagen etterpå. Det er tydelig at lymfesystemet ikke virker som det skal.

Ble kanskje et litt rotete svar, men jeg håper det ga noe mening. Bare spør om du lurer på noe.

AnonymBruker
Skrevet

Denne dama her skriver en del om dette, og har satt seg godt inn i sykdommen. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt og spurt om hun (eller evt andre med egenerfaring) har noen råd osv. Du kan sannsynligvis dra nytte av andre i samme situasjon 🙂 Lykke til! 

https://heidirosander.blogg.no/

Anonymkode: 40188...d12

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Behandlingen er å gå på lavkalori resten av livet. Kort fortalt

Anonymkode: 6ad5a...d8f

Det er enda ikke bevist et nøyaktig kosthold som hjelper, på tross av at det er gjort mye forskning på området. Som nevnt over bruker jeg Saxenda. Dette påvirker måten insulin taes opp i kroppen gjennom tarmen (ikke tilknytning og må ikke forveksles med diabetes) 

Christen Christensen skrev i sitt studie:
"Resultat: Flere sammenhenger mellom kosthold og symptomer ved lipødem trekkes frem. I hovedsak kobles mange av symptomene til patofysiologiske elementer med bakgrunn i insulinresistens/sensitivitet og kronisk lavgradig inflammasjon. Flere kostholdstiltak omtales å kunne påvirke dette. Selv om kalorirestriksjon/slanking omtales å ikke påvirke lipødemfettvev, fremheves et sunt kosthold/livsstil og vektkontroll som viktig for å hindre progresjon av tilstanden. Konklusjonen understreker at dette er et felt med store kunnskapsmangler, og behov for videre forskning."

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2737449 

Om jeg husker rett foreslår Christensen også Low Carb Healthy Fat til sine pasienter :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...