Gå til innhold

Hvis kravet på hjemmeeksamen er 5000 ord og man har levert cirka 4750, er det stryk eller no big deal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaring? 

Anonymkode: a6c7f...5ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte var "regelen" +/- 10%, men jeg har levert med 20% under og fått A så hvem vet.

Anonymkode: 6e04b...9d9

• Liker 3
Skrevet

Les hva som står. Står det 5000 ord, 5000 pluss minus en viss % eller står det ca 5000. Hvis du må ha 5000, men har 4999 kan du strengt talt tape på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om det står minst 5000 ord, eller 5000 ord +/- 10% eventuelt ca 5000 ord. Står det bare at oppgaven skal være 5000 ord uten noe mer ville jeg hørt med emneansvarlig/foreleser hvor strengt det var. 

Anonymkode: c479a...0c0

Gjest Hippokrates
Skrevet

Ingen big deal. +/- 10%-regelen bør fungere selv om den ikke står oppført. 

Det er vel ikke antall ord i seg selv du bedømmes på, men innholdet i ordene. Innholdet i ordene bør dog forventes å havne på 5000 ord ca for å få en god besvarelse, men komprimerer du det uten å nedgradere budskapet i det du skriver, så betyr det ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

For å få riktig svar på dette må du kontakte studiestedet. 

Min erfaring var at vi hadde slingringsmonn på 10% begge veier. Grensen for antall ord var bevisst satt lavt, slik at vi studenter måtte formulere oss presist og unngå unødvendige gjentakelser. Foreleserne sa rett ut at de ikke ville ha kjempelange tekster der de måtte lete etter hva som var relevant blant masse fyllstoff. 

Slik sett ville det nok vært et mindre problem å levere en tekst som var for kort. Så lenge du mente du ga et godt svar på oppgaven. 

Anonymkode: fe6fd...ffe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva som står i oppgaveteksten og hvilke regler studiestedet ditt har. +-10% er oftest greit.  Ingen har AKKURAT 5000 ord. I

Men, jeg har sittet og sensurert eksamener på slike solfylte dager som i dag, og med hånden på hjertet... Sensor har kanskje hundrevis av eksamener å lese. Jeg hadde gitt blanke faen i om en av dem var litt kort så lenge den svarer tilstrekkelig på oppgaven. Ikke teller jeg ord, heller.

Anonymkode: ff7a3...284

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg har en tendens til å være ganske kortfattet så jeg har noen ganger levert med mer enn - 10%, men ikke ekstremt mye under det. Har allikevel fått gode eller greie karakterer på oppgaven så jeg vil tro at mange sensorer heller ser om student svarer på oppgaven og hvor god den er.

Noen sensorer og studiesteder er kanskje strengere så man kan ikke vite helt 100% sikkert, men jeg har ikke opplevd noe problem med det.

Skrevet

Hos oss stod det max 3000 ord så tok ikke hensyn til 10 prosent regelen.. 

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Les hva som står. Står det 5000 ord, 5000 pluss minus en viss % eller står det ca 5000. Hvis du må ha 5000, men har 4999 kan du strengt talt tape på det.

Det er jo dumt da. Er ikke det bedre å levere en god tekst på 4500 ord enn masse fylleord på 5000 ord? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg studerte var "regelen" +/- 10%, men jeg har levert med 20% under og fått A så hvem vet.

Jepp! Hvis teksten er så god så gjør det ikke noe om den er litt kort. Skulle du ha putta inn masse blablabla bare for å fylle ut antallet ord? Nei, oppgaven hadde blitt dårligere.

Anonymkode: 2c21b...a73

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her.

Innhold vil alltid trumfe mengde. Dersom du vipper mellom to karakterer så vil jeg tro du kan vippe nedover, men du stryker ikke bare fordi du har en tekst som er litt kortere enn kravet.

Endret av 17.11
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo dumt da. Er ikke det bedre å levere en god tekst på 4500 ord enn masse fylleord på 5000 ord? 

Spør de som lager kravene :)

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er det. Det vil også "de som lager kravene" si.

Anonymkode: 68476...4fc

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Drizzt said:

Selvsagt ikke. Det er ikke slik at du må ha akkurat 5000, og ett ord fra eller til har noe å si. 

Anonymkode: c87b8...8fa

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er deres erfaring? 

Hvis kravet er 5000 blir det litt gambling å levere under tenker jeg🤷‍♀️

Anonymkode: 8bbfa...2fe

Skrevet

Da jeg studerte psykologi var de veldig stenge på antall ord. Stod det max 5000, så var det max 5000. 5001 ble ikke vurdert, fikk vi beskjed om. Men kan ikke huske at det var noe krav nedover, så lenge oppgaven ble besvart.

AnonymBruker
Skrevet

Noen sensorer som kan svare? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen sensorer som kan svare? 

Hva står i oppgaven da? Flere har spurt. Det er ganske formelt og svaret ligger i oppgaveteksten, logg inn på inspera og si hva som står i formelle krav. 

Ordgrense på 5000 ord = 5000 ord max, du er innafor. 

Ordgrense 5000 ord, +/- = 4500 - 5500 - du er innafor. 

Oppgaven skal være på 5000 ord = vanvittig spesifikt og det har jeg aldri sett før. 

Omfang på 5000 ord = dårlig formulert av fagsansvarlig, men jeg ville tolket som enten alternativ 1 eller 2 - begge er innafor. 

Har du forresten - siden mandag - spurt fagansvarlig om dette? 

Anonymkode: eef63...257

Skrevet

Bare skriv KGLFLDØGBGBELDL og marker teksten hvit. BOOM 5000 ord, problemet løst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...