AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Har en 19 åring som bor hjemme. Studerer deltid. Får studielån men ikke i Juni og Juli. Han har sagt at han skal søke sommerjobb. Men det har han ikke. Han jobber ikke ellers eller selv om han studerer deltid. Nå har han lite penger. Min x mener at vi bør hjelpe han med penger i sommer. Jeg mener nei. Han bør lære at penger kommer ikke av seg selv. Jeg klarer med knapt selv. Han bor og spiser gratis her hele året. Min x tjener bedre, men blir feil uansett at han skal sponse gutten når han ikke orker å søke på jobber. Enig? Hadde dere latt han gått hele sommer uten penger? Anonymkode: af478...06e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Jeg hadde ikke klart å l han gå uten penger. Jeg ser ikke at det er oppbyggende og motiverende. Men han kan jobbe hjemme for dem. Du vil sikkert få mange svar om at han «er voksen», men det er han ikke! Anonymkode: 33aeb...52d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Han har mat og klær og tak over hodet, får sikkert masse service ved å bo hos mamma også. Han overlever fint. Hvis han vil ha mere moro enn det, må han klare å skaffe seg en jobb. Anonymkode: edf0f...35b 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke klart å l han gå uten penger. Jeg ser ikke at det er oppbyggende og motiverende. Men han kan jobbe hjemme for dem. Du vil sikkert få mange svar om at han «er voksen», men det er han ikke! Anonymkode: 33aeb...52d Dette Anonymkode: f36e5...f5f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke klart å l han gå uten penger. Jeg ser ikke at det er oppbyggende og motiverende. Men han kan jobbe hjemme for dem. Du vil sikkert få mange svar om at han «er voksen», men det er han ikke! Anonymkode: 33aeb...52d Vi bor i en liten leilighet. Er ikke mye å jobbe med her. Anonymkode: af478...06e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vil sikkert få mange svar om at han «er voksen», men det er han ikke! Anonymkode: 33aeb...52d Dette er en glimrende anledning å bli voksen. Du er faktisk en dårlig foreldre ved å hindre "barnet" å lære det. Anonymkode: c658a...5b1 5
Daraya Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har en 19 åring som bor hjemme. Studerer deltid. Får studielån men ikke i Juni og Juli. Han har sagt at han skal søke sommerjobb. Men det har han ikke. Han jobber ikke ellers eller selv om han studerer deltid. Nå har han lite penger. Min x mener at vi bør hjelpe han med penger i sommer. Jeg mener nei. Han bør lære at penger kommer ikke av seg selv. Jeg klarer med knapt selv. Han bor og spiser gratis her hele året. Min x tjener bedre, men blir feil uansett at han skal sponse gutten når han ikke orker å søke på jobber. Enig? Hadde dere latt han gått hele sommer uten penger? Anonymkode: af478...06e En 19-åring som studerer skal være takknemlig at han få bo gratis hjemme, forsørgeransvar slutter ved fullførte vgs. Hva gjør han egentlig med studielånet han får? Betaler han noe for å bo hos deg? Han har jo ikke tatt hensyn til at han ikke får studielån i juni og juli, noe han visste på forhånd. Hvis eksen mener sønnen trenger penger står han fri til å gi men jeg hadde ikke gjort det samme. Jeg mener at det er helt hårreisende at han kun studerer deltid når han ikke har jobb. Det vanlige for en frisk, ung student er å studere heltid OG har jobb ved siden. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Jeg tenker at din eks står fritt til å kunne gi sønnen sin så mye penger han bare orker, men at du står like fritt til å ikke gi noe overhodet. Du er allerede snill som lar han bo og spise gratis hjemme. Hvis han er voksen nok til å studere burde han være voksen nok til å prioritere pengene sine. Anonymkode: a9ecb...332 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Han trenger å bli voksen og ta ansvar for seg selv, det lærer han ikke om han bare får penger uten noen type innsats selv. Jeg ville heller ikke sponset et år til med deltidsstudier og ingen jobb på denne måten, så fremt dette er en frisk ungdom. La barna bo hjemme slik at de kan spare penger mens de studerer? Ja. La de bo hjemme for å drive dank halve tiden? Nei. Anonymkode: fc865...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i en liten leilighet. Er ikke mye å jobbe med her. Anonymkode: af478...06e Klesvask, husvask, oppvask, handle mat, lage middag? Vaske tak! Og kanskje vegger også? Vaske på toppen av alle skap. Bake brød. Han skal vel snart flytte for seg selv, så trenger både praktisk øvelse i å stelle et hjem - og han kan i bonus få betalt for det. Anonymkode: 94782...779 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Jeg hadde ikke en gang tilbudt gratis bolig og mat til en 19-åring som studerer på deltid uten å jobbe… 🙈 Hele grunnen til at å studere deltid er greit er dersom man jobber i tillegg for å finansiere studiene, og man har en så stor stillingsprosent at det ikke er mulig å jobbe fulltid. Anonymkode: 7ec97...058 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en 19 åring som bor hjemme. Studerer deltid. Får studielån men ikke i Juni og Juli. Han har sagt at han skal søke sommerjobb. Men det har han ikke. Han jobber ikke ellers eller selv om han studerer deltid. Nå har han lite penger. Min x mener at vi bør hjelpe han med penger i sommer. Jeg mener nei. Han bør lære at penger kommer ikke av seg selv. Jeg klarer med knapt selv. Han bor og spiser gratis her hele året. Min x tjener bedre, men blir feil uansett at han skal sponse gutten når han ikke orker å søke på jobber. Enig? Hadde dere latt han gått hele sommer uten penger? Anonymkode: af478...06e her fikk de ikke mer penger av oss etter de fylte 16, men de hat heldigvis hatt sommerjobber og fått penger. er enig med deg, ikke exen din, dere gjør han bare en stor tjeneste hvis dere gir han penger Anonymkode: 65370...ed4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en 19 åring som bor hjemme. Studerer deltid. Får studielån men ikke i Juni og Juli. Han har sagt at han skal søke sommerjobb. Men det har han ikke. Han jobber ikke ellers eller selv om han studerer deltid. Nå har han lite penger. Min x mener at vi bør hjelpe han med penger i sommer. Jeg mener nei. Han bør lære at penger kommer ikke av seg selv. Jeg klarer med knapt selv. Han bor og spiser gratis her hele året. Min x tjener bedre, men blir feil uansett at han skal sponse gutten når han ikke orker å søke på jobber. Enig? Hadde dere latt han gått hele sommer uten penger? Anonymkode: af478...06e Her har vi sagt at datteren vår, som ikke har sommerjobb, kan få male huset (to vegger) Så kan hun få betalt for det. Så vi gir henne lønn i sommer. Det er en ide. Kanskje dere har en jobb til han? Så kan han få litt lommepenger i sommer. Anonymkode: 21b0c...b58
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 han får vel dekket både elektrisitet og Internett. Mat og klær- Telefon, også kanskje? så hvorfor trenger han egentlig "lommepenger" i tillegg? Anonymkode: 2f304...6b9
Mooza Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Jeg hadde sagt at far kan bidra med litt lommepenger, men ikke så mye at ham trives for godt. Du betaler nok som det er med mat, strøm og hus ' hvis han stort sett bør hjemme hos deg. Ikke kjekt å ha en sur 19 åring hengende rundt ørene hele sommeren heller. Som han jo vil gjøre uten penger. .. Byen there- done that. Så gir du beskjed om at dette må ikke gjenta seg.
Hactar Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klesvask, husvask, oppvask, handle mat, lage middag? Dette er vel forhåpentligvis oppgaver han bidrar med allerede uten å få lønn for det? TS skriver at hun ikke har råd til å sponse ham med mer enn kost og losji som hun allerede gjør. Tenker kanskje uansett det virker mot sin hensikt å fabrikkere oppgaver så en nittenåring skal slippe å kjenne på konsekvensene av egne prioriteringer. Kanskje kan en litt kjedelig sommer hjelpe på innsatsviljen og økonomistyringen fremover.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 Hva har han brukt studielånet sitt til? Har han betslt hjemme? Hvis ikke burde hsn ha dpsrt noe av det til dommeren. Hvis du gir ham penger ser han jo at han ikke trenger jobb. Det ordner seg likevel. En 19-åring bør ha sommerjobb og slutte å leve på foreldrene. Må slutte å sy puter under armene på disse ungdommene. Ikke rart mange av dem er en utfordring som ansatte. Har jo aldri blitt stilt noe som helst krav til dem. Anonymkode: 2146a...b28
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde ikke klart å l han gå uten penger. Jeg ser ikke at det er oppbyggende og motiverende. Men han kan jobbe hjemme for dem. Du vil sikkert få mange svar om at han «er voksen», men det er han ikke! Anonymkode: 33aeb...52d En 19-åring er ikke et barn. I mine øyne er det ingen forskjell på en 19-åring som bor hjemme og en 35-åring som bor hjemme. Hvis de er i en vanskelig situasjon og det er mulig for dem å bo hjemme, så er det snilt av foreldrene å hjelpe dem med tak over hodet, men der stopper det. Hadde noen her gitt lommepenger til sin arbeidsledige 35-åring som flyttet hjem en periode? Anonymkode: e339b...094
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en 19 åring som bor hjemme. Studerer deltid. Får studielån men ikke i Juni og Juli. Han har sagt at han skal søke sommerjobb. Men det har han ikke. Han jobber ikke ellers eller selv om han studerer deltid. Nå har han lite penger. Min x mener at vi bør hjelpe han med penger i sommer. Jeg mener nei. Han bør lære at penger kommer ikke av seg selv. Jeg klarer med knapt selv. Han bor og spiser gratis her hele året. Min x tjener bedre, men blir feil uansett at han skal sponse gutten når han ikke orker å søke på jobber. Enig? Hadde dere latt han gått hele sommer uten penger? Anonymkode: af478...06e Hele grunnen til at det ikke er studielån om sommeren er jo at staten mener man da kan jobbe for å forsørge seg. Velger man å ikke jobbe, så har man heller ingen inntekt i disse månedene. Gir dere penger nå, så risikerer dere jo at han kommer og ber om penger hver gang han ikke gidder å jobbe. Anonymkode: e339b...094
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han har mat og klær og tak over hodet, får sikkert masse service ved å bo hos mamma også. Han overlever fint. Hvis han vil ha mere moro enn det, må han klare å skaffe seg en jobb. Anonymkode: edf0f...35b AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er en glimrende anledning å bli voksen. Du er faktisk en dårlig foreldre ved å hindre "barnet" å lære det. Anonymkode: c658a...5b1 Daraya skrev (7 timer siden): En 19-åring som studerer skal være takknemlig at han få bo gratis hjemme, forsørgeransvar slutter ved fullførte vgs. Hva gjør han egentlig med studielånet han får? Betaler han noe for å bo hos deg? Han har jo ikke tatt hensyn til at han ikke får studielån i juni og juli, noe han visste på forhånd. Hvis eksen mener sønnen trenger penger står han fri til å gi men jeg hadde ikke gjort det samme. Jeg mener at det er helt hårreisende at han kun studerer deltid når han ikke har jobb. Det vanlige for en frisk, ung student er å studere heltid OG har jobb ved siden. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke en gang tilbudt gratis bolig og mat til en 19-åring som studerer på deltid uten å jobbe… 🙈 Hele grunnen til at å studere deltid er greit er dersom man jobber i tillegg for å finansiere studiene, og man har en så stor stillingsprosent at det ikke er mulig å jobbe fulltid. Anonymkode: 7ec97...058 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): han får vel dekket både elektrisitet og Internett. Mat og klær- Telefon, også kanskje? så hvorfor trenger han egentlig "lommepenger" i tillegg? Anonymkode: 2f304...6b9 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hele grunnen til at det ikke er studielån om sommeren er jo at staten mener man da kan jobbe for å forsørge seg. Velger man å ikke jobbe, så har man heller ingen inntekt i disse månedene. Gir dere penger nå, så risikerer dere jo at han kommer og ber om penger hver gang han ikke gidder å jobbe. Anonymkode: e339b...094 Det er disse kommentarene du burde ta til deg Ts Anonymkode: c4786...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå