AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Vi alle har vel på en eller annen måte forsnakket oss ovenfor kolleger, venner, familie og andre, og da tråkket noe voldsomt i salaten pga det. Jeg lurer på din historie rundt det, og hvordan vedkommende reagerte. Å forsnakke er når du sier mer enn du burde, noe annet enn du hadde hensikt til å si eller når du uttaler deg om noe og du ikke vet at det du sier angår personen du snakker til. Sistnevnte har jeg tre eksempler på. - Jeg stod ovenfor en venn av meg når jeg sa at jeg skjønner ikke at folk med gråe hus velger rødt tak når dem legger nytt tak. Rødt tak og grått hus er fargedøvt, stygt og passer jo overhodet ikke, mens svart tak og grått hus passer som hånd i hanske i forhold. Det jeg ikke visste at min venn nettopp hadde lagt et nytt rødt tak til 400 000,- på sitt gråe hus. Han ble dødelig fornærmet, ble spydig, begynte å ghoste meg og vennskapet vårt rant ut i sanden. - Jeg var hos mine foreldre da min mor, som var ansvarlig for et loddsalg med gevinster, viste meg gevinstlisten. Der stod "hekladuk" oppført. Da brøt jeg ut "Hekladuk?! Ingen bruker hekladuker i dag, det er skrap som ikke kan loddes bort og at det måtte være en 80-åring som hadde donert det". Så gikk mamma inn på hobbyrommet og kom ut å sa: "her er duken jeg har laget, er den ikke fin?". Jeg bare: "åh... jo.. den var jo fin da"... Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Men merket at min mor ble litt lei seg faktisk. Jeg var snar med å prøve å få samtalen over på noe annet. - Jeg jobbet i et serviceyrke som håndterer mye eldre. Derav hadde jeg nettopp kommet fra en eldre dame, som alltid var storforlangende, sur og krass, og sa til mine kolleger: "Jeg blir gal av den krevende dama, og hater å besøke henne. Håper hun flytter inn på et sykehjem snart!". Da svarte en kollega: "Du, det er moren til XX". XX var en kollega, som satt i rommet.... Det ble pinlig stille noen sekunder, før noen tok samtalen videre på noe annet. Det ble med det, heldigvis, og jeg og kollegaen pratet aldri om det. Tror dog at kollegaen visste godt at moren var slik. Anonymkode: ef779...48a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Eneste som hjelper er å bli mindre dømmende og se mindre ned på andre 🤣 Anonymkode: cb4a8...d4c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eneste som hjelper er å bli mindre dømmende og se mindre ned på andre 🤣 Anonymkode: cb4a8...d4c Vet da det. Men det nytter ikke. Jeg er altfor løs i kjeften og prater ofte uten å tenke meg om... Gjerne overdriver jeg også for å få fram poenger. Så når forsnakkelsene først kommer, så kommer dem så duvelig også... 😜 Anonymkode: ef779...48a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 For øvrig har jeg en kollega som tråkket noe voldsomt i salaten. Kollegaen møtte en annen kollega for første gang på 2 måneder siden dem begge hadde avviklet ferie. Så sa kollegaen til den andre: "Næmmen. Se de der. Gratulerer med baby i magen", og så strøk kollegaen den andre kollegaen på magen. Da svarte den andre kollegaen: "Nei ? Jeg har bare lagt på meg i sommer... " Da ble det pinlig dårlig stemning og stille etterpå. Hahah, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. 😂 Anonymkode: ef779...48a 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Var på en hyttefest som ung (og dum). Alle var fulle og jeg forvillet meg inn på en låve og så en gutt som var i forhold, stå å kline med ei anna jente. Jeg gikk tilbake til hytta og ropte ut til de andre at Bård klinte med Heidi ute på låven. Det jeg glemte var at Bårds kjæreste satt inne i hytten og hørte hva jeg sa. 🤫 Anonymkode: 2749b...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var på en hyttefest som ung (og dum). Alle var fulle og jeg forvillet meg inn på en låve og så en gutt som var i forhold, stå å kline med ei anna jente. Jeg gikk tilbake til hytta og ropte ut til de andre at Bård klinte med Heidi ute på låven. Det jeg glemte var at Bårds kjæreste satt inne i hytten og hørte hva jeg sa. 🤫 Anonymkode: 2749b...dcb Jeg synes den forsnakkelsen var på sin plass, jeg... 😄 Bård burde ikke slippe unna! Anonymkode: ef779...48a 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes den forsnakkelsen var på sin plass, jeg... 😄 Bård burde ikke slippe unna! Anonymkode: ef779...48a Helt enig. De er faktisk sammen i dag 30 år etterarpå og har 3 unger. Anonymkode: 2749b...dcb
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Er det ingen andre som har noen pinlige forsnakkelser? Anonymkode: ef779...48a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 10.40): Vet da det. Men det nytter ikke. Jeg er altfor løs i kjeften og prater ofte uten å tenke meg om... Gjerne overdriver jeg også for å få fram poenger. Så når forsnakkelsene først kommer, så kommer dem så duvelig også... 😜 Anonymkode: ef779...48a Du høres ut som ei jeg hadde likt å vært venninne med 😍 Anonymkode: 572c7...d4d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du høres ut som ei jeg hadde likt å vært venninne med 😍 Anonymkode: 572c7...d4d Oppriktig, eller fordi jeg ser ut til å over normen drite meg ut verbalt? Anonymkode: ef779...48a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Jeg sa "gratulerer" en gang til ei jeg trodde var gravid, men som ikke var det. Det skjedde på butikken, husker jeg. Men når jeg tenker på det nå så husker jeg faktisk overhodet ikke hvordan hun reagerte. Må ha blokket det fullstendig ut, så det kan ikke ha vært bra. Husker bare at jeg var flau. Anonymkode: 0c44a...e62
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Oppriktig, eller fordi jeg ser ut til å over normen drite meg ut verbalt? Anonymkode: ef779...48a Oppriktig 😊❤️ Anonymkode: 572c7...d4d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Jeg var litt full og sto med en gruppe jenter jeg nettopp hadde møtt. Alle var så koselige og stemningen var topp. Flere av damene skrøyt av hverandre for at de var flinke i hverdagen, fint kledd, hår, sminke, etc. Så i min fulle og litt for glade tilstand klarte jeg å si "og du har så fine linjer, her, her og her." Hun bare "ja, jeg har fått så mange rynker de siste årene, det er flaut." Dæven å flau jeg ble, prøvde å ro i land, men det gikk ikke. Anonymkode: 880a8...614 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 10.35): - Jeg jobbet i et serviceyrke som håndterer mye eldre. Derav hadde jeg nettopp kommet fra en eldre dame, som alltid var storforlangende, sur og krass, og sa til mine kolleger: "Jeg blir gal av den krevende dama, og hater å besøke henne. Håper hun flytter inn på et sykehjem snart!". Da svarte en kollega: "Du, det er moren til XX". XX var en kollega, som satt i rommet.... Det ble pinlig stille noen sekunder, før noen tok samtalen videre på noe annet. Det ble med det, heldigvis, og jeg og kollegaen pratet aldri om det. Tror dog at kollegaen visste godt at moren var slik. Anonymkode: ef779...48a Lignende har jeg nesten vært ute for flere ganger. Har jobbet innen helse-og omsorg i flere år, også i mindre kommuner hvor det er vanlig at noen kjenner brukerne/beboerne (naboer, familiemedlemmer osv). Har lært meg å prøve å dekke litt over frustrasjon. Noen ganger trenger man er liten utblåsning. Men jeg prøver å ordlegge meg greit. F.eks "Det krever så mye tålmodighet å gå til Else, hun blir nesten aldri fornøyd uansett hva". Det er noe jeg kan stå for. Det må være lov å uttrykke noe frustrasjon, men å bruke ord som "hater" ol. det er ikke på sin plass. Anonymkode: 1a8c8...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå