Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått turnus og skal jobbe 10 dager i strekk. 3 aftenvakter, 5 dagvakter, 2 pålagte kursdager og 1 nattvakt. Er det lov? Jobbe på sykehus. 

Anonymkode: b2d4d...8c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet nei, men det kommer an på turnusen din og hvordan leder har regnet gjennomsnittstimer. Hvis du har fri i lengre periode før eller etter dette, så har jeg hørt at mange utnyttet dette. 

Jobber selv kommunalt i helsevesenet og der er det ikke lov.. men det er kanskje ikke riktig sted å ta det opp her. Ta det med tillitsvalgt.

Anonymkode: 296ab...50b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fått turnus og skal jobbe 10 dager i strekk. 3 aftenvakter, 5 dagvakter, 2 pålagte kursdager og 1 nattvakt. Er det lov? Jobbe på sykehus. 

Jeg jobber på sykehus. Flere av spl ( spesialspl ) har over en million i lønn. Så da sier det seg selv at de innimellom jobber både 10 og 15 dager i strekk. 

Anonymkode: 4c001...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I utgangspunktet nei, men det kommer an på turnusen din og hvordan leder har regnet gjennomsnittstimer. Hvis du har fri i lengre periode før eller etter dette, så har jeg hørt at mange utnyttet dette. 

Jobber selv kommunalt i helsevesenet og der er det ikke lov.. men det er kanskje ikke riktig sted å ta det opp her. Ta det med tillitsvalgt.

Anonymkode: 296ab...50b

Poenget er at jeg ikke har fått fremtid turnus enda, selv om jeg skulle hatt den.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke som planlagt turnus - skal en jobbe så mange vakter på rad så skal det signeres avtale. Får du lønn for kursdager?

Anonymkode: cc0b0...163

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en grunn til at jeg sluttet som sykepleier i det offentlige. Helt håpløse arbeidstider og elendige sjefer, spesielt kvinnelige.

Anonymkode: bcf9f...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke som planlagt turnus - skal en jobbe så mange vakter på rad så skal det signeres avtale. Får du lønn for kursdager?

Anonymkode: cc0b0...163

Ja, kursdager er med lønn. Så da er de obligatoriske.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være lovlig, avhengig av hva du jobber som og hvilke avtaler du jobber under.

Typisk er at du skal ha sammenhengende fri et visst antall timer per uke, og uken telles fra mandag til mandag. Så lenge du har sammenhengende fri i starten av den ene uken og slutten av den andre kan det bli lovlig.

Anonymkode: ca1e9...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det lov.. I min bransje er det helt normalt å jobbe 90 dager (og mer) i strekk. Spørsmålet er hva som står i din kontrakt, og det kan jo ikke vi vite uten å ha sett den.

Anonymkode: 1e51c...8aa

• Liker 4
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er lov såfremt turnusen strekker seg over to uker. Noe den opplagt gjør siden det er snakk om 10 dager. 

I dette tilfellet jobber du vel kanskje fra onsdag ene uken til fredag neste uke? Isåfall er det fullt lov. Du får dine lovpålagte hviledager mandag og tirsdag i uke en og lørdag og søndag i uke to. 

For øvrig er slike turnuser fullstendig unødvendig og svært belastende, så rart at det gjøres.

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

11 dager er det du har ramset opp, faktisk. 

jeg aner ikke, snakk med tillitsvalgt eller Arbeidstilsynet, 

Anonymkode: 90a8f...15c

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det lov. Nordsjøarbeidere gjør jo dette hele tiden så det står ingen verdens ting om at det ifølge norsk lov er forbudt nei. Selv har jeg jobbet både 2 og tre uker i strekk men det kommer jo selvfølgelig an på kontrakten din.

Anonymkode: 8b8fa...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nordsjøarbeidere gjør jo dette hele tiden

Det har lang fri mellom jobbøktene også da

Anonymkode: edbcc...a53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I min bransje er det helt normalt å jobbe 90 dager (og mer) i strekk.

Hvilken bransje er det??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du nyutdannet og uvant med å jobbe siden du ser på det der som voldsomt?

Jeg har to jobber og helt vanlig at jeg jobber to helger på rad i ekstrajobben pluss mandag til fredag hver uke i hovedjobben. Så 19 dager i strekk er helt vanlig for meg. Og da jobber jeg i tillegg en del dobbelt i uka siden jeg da tar kveldsvakter på ekstrajobben i ukedagene. Noen uker jobber jeg over 200 %.

Anonymkode: 90a21...bd1

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du nyutdannet og uvant med å jobbe siden du ser på det der som voldsomt?

Jeg har to jobber og helt vanlig at jeg jobber to helger på rad i ekstrajobben pluss mandag til fredag hver uke i hovedjobben. Så 19 dager i strekk er helt vanlig for meg. Og da jobber jeg i tillegg en del dobbelt i uka siden jeg da tar kveldsvakter på ekstrajobben i ukedagene. Noen uker jobber jeg over 200 %.

Anonymkode: 90a21...bd1

Nå er det vel ikke 2 jobber og ekstravakter hen har satt seg opp på TS lurer på?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det har lang fri mellom jobbøktene også da

Ja vist har de det men det var overhode ikke det som var poenget her. Ts spør om det er lov å jobbe 10 dager i strekk og selvsagt er det det. Og vi aner lite om hvor mye fri ts har, antageligvis er det ikke snakk om 10 dager av og 10 dager på som nordsjø turnus, men dog igjen: ulovlig per norsk lov; nei selvsagt ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja vist har de det men det var overhode ikke det som var poenget her. Ts spør om det er lov å jobbe 10 dager i strekk og selvsagt er det det. Og vi aner lite om hvor mye fri ts har, antageligvis er det ikke snakk om 10 dager av og 10 dager på som nordsjø turnus, men dog igjen: ulovlig per norsk lov; nei selvsagt ikke.

Det spørs, er lover om hvor mye man kan jobbe og hvor lang fri man må ha https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

I noen yrker er loven tilsidesatt som feks for helse, brann, politi og nordsjøen (TS skriver ikke om hvilken bransje hen arbeider i

AnonymBruker
Skrevet

Hmm jeg skal ikke svare på om det er lov eller ikke. Jeg jobber titt og ofte opptil 14 dager i strekk selv.

Men så tenker jeg at helsefagarbeidere, som jobber med mennesker, og der det kanskje er spørsmål om liv og død, burde unngå å jobbe så alt for mange dager på rad, eller alt for mange timer. De må jo ha overskudd til å gjøre en så viktig jobb på en god måte.

Anonymkode: 5f5cd...ffa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du skal ha en F1 dag per uke. Har du det? Og så mener jeg at det er 54 timer per uke som er lovlig, mandag til søndag. 

Anonymkode: 10678...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...