Gå til innhold

Fortelle sannheten om fars identitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen uker tilbake var jeg på besøk hos ei venninne. Det var full fest, mange vennepar av henne tilstede. Lang historie kort, jeg kom i prat med samboeren til min venninne sin venninne og endte opp med å ha sex med ham samme kvelden. Nå sitter jeg her med  pos test. Jeg skal definitivt beholde, er i den alderen at jeg nesten hadde gitt opp håpet om barn

Han jeg hadde sex med har et barn fra før, hans samboer tre, ingen felles barn. Jeg kommer til å fortelle ham om graviditeten. Han bor et stykke unna meg, så det blir eventuelt kun helger som blir naturlig ift samvær. Hvis han i det hele tatt ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Dette betyr at jeg må bytte jobb fra turnus og til dagtid, og taper penger på dette. Jeg vil derfor kreve at han økonomisk bidrar til å forsørge barnet. 

Jeg blir ikke overrasket hvis barnefar ønsker å holde dette hemmelig, men jeg må tenke på mitt barns beste. Hva er lurest å gjøre? Holde det hemmelig for alle, eller fortelle sannheten? Hvordan er det for et barn å vite at det ikke er ønsket av sin egen far? Er det best å lyve og si at det er et resultat av donor, såfremt ikke barnefar faktisk ønsker å bli kjent med barnet sitt?

Anonymkode: b059c...187

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriv navnet på fødselsattesten, krev at han er med på å forsørge barnet og hold døra åpen om han skulle ta til fornuft og ta seg av barnet. Men du trenger ikke å være åpen om farskapet til andre før han ev vil være i barnets liv, det fører ikke noe godt med seg.

Anonymkode: 45471...92a

• Liker 27
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skriv navnet på fødselsattesten, krev at han er med på å forsørge barnet og hold døra åpen om han skulle ta til fornuft og ta seg av barnet. Men du trenger ikke å være åpen om farskapet til andre før han ev vil være i barnets liv, det fører ikke noe godt med seg.

Hvorfor tenker du at barnet kommer best ut av det å ikke vite hvem far er? Jeg tenker at skal barnet få vite sannheten, så vil jeg at sannheten skal være ute med en gang. Jeg tror det kan bli en større belastning for barnet om sannheten kommer frem når «barnet er gammelt nok», da vil det i verste fall få med seg kaoset sannheten skaper. Da vil jeg heller at kaoset skapes nå mens jeg går gravid og mens barnet er et spedbarn. 

Eller er det best for barnet å ikke vite i det hele tatt?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tenker du at barnet kommer best ut av det å ikke vite hvem far er? Jeg tenker at skal barnet få vite sannheten, så vil jeg at sannheten skal være ute med en gang. Jeg tror det kan bli en større belastning for barnet om sannheten kommer frem når «barnet er gammelt nok», da vil det i verste fall få med seg kaoset sannheten skaper. Da vil jeg heller at kaoset skapes nå mens jeg går gravid og mens barnet er et spedbarn. 

Eller er det best for barnet å ikke vite i det hele tatt? *

*men da blir det full forvirring hvis barnefar kommer etter noen år og ønsker kontakt, mens jeg har løyet og sagt at det ikke finnes en pappa der ute

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen uker tilbake var jeg på besøk hos ei venninne. Det var full fest, mange vennepar av henne tilstede. Lang historie kort, jeg kom i prat med samboeren til min venninne sin venninne og endte opp med å ha sex med ham samme kvelden. Nå sitter jeg her med  pos test. Jeg skal definitivt beholde, er i den alderen at jeg nesten hadde gitt opp håpet om barn

Han jeg hadde sex med har et barn fra før, hans samboer tre, ingen felles barn. Jeg kommer til å fortelle ham om graviditeten. Han bor et stykke unna meg, så det blir eventuelt kun helger som blir naturlig ift samvær. Hvis han i det hele tatt ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Dette betyr at jeg må bytte jobb fra turnus og til dagtid, og taper penger på dette. Jeg vil derfor kreve at han økonomisk bidrar til å forsørge barnet. 

Jeg blir ikke overrasket hvis barnefar ønsker å holde dette hemmelig, men jeg må tenke på mitt barns beste. Hva er lurest å gjøre? Holde det hemmelig for alle, eller fortelle sannheten? Hvordan er det for et barn å vite at det ikke er ønsket av sin egen far? Er det best å lyve og si at det er et resultat av donor, såfremt ikke barnefar faktisk ønsker å bli kjent med barnet sitt?

Barnet har rett til å vite hvem far er. Hvordan man formidler dette, må selvsagt tilpasses alder. For donorbarn bør de begynne å få info fra 6-årsalder. 

Anonymkode: b38d9...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løgn fører aldri noe bra med seg uansett.

Både barn og barnefar bør få vite sannheten. Alt annet er bare hyklersk oppførsel.

Anonymkode: 2f339...c8e

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barnet har rett til å vite hvem biologisk far er. Hva biologisk far ønsker om fremgangsmåte får dere bli enige om. 

Gratulerer så mye med forventet familie og lykke til😊

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eller er det best for barnet å ikke vite i det hele tatt?

Barnet finner det jo ut, om navnet er på fødselsattesten. Og når det er på tide må mor fortelle historien. Men alle andre trenger ikke vite.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet finner det jo ut, om navnet er på fødselsattesten. Og når det er på tide må mor fortelle historien. Men alle andre trenger ikke vite.

Skal barnet vite, så vil jeg at alle skal vite. Jeg tror det blir lettere for barnet at alle vet, at det ikke er en stor hemmelighet som plutselig skal avsløres. 

Var mer usikker på om jeg skal fortelle sannheten, eller dra donor kortet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal barnet vite, så vil jeg at alle skal vite. Jeg tror det blir lettere for barnet at alle vet, at det ikke er en stor hemmelighet som plutselig skal avsløres. 

Var mer usikker på om jeg skal fortelle sannheten, eller dra donor kortet

Du risikerer en livslang løgn for barnet fordi en fyr evt ikke klarer å stå for et engangstilfelle med sex som resulterte i graviditet. Dette har gitt konsekvenser som barnefaren ikke kommer utenom. Informer han og la han fortelle videre hvordan han selv vil. Du og barnet er åpne om realitetene siden. Bor du nærme barnefaren nå? Eller bor de i annen by? La han informere deg/dere ift hvor han er i livet deres. Og så tar du ting derfra. Ikke sikkert forholdet han er i nå var ment at skulle vare særlig lenge uansett. 

Anonymkode: 55c35...4f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri lurt å lyve om viktige ting. Og dette er vel noe av det viktigste av alt, nemlig hvem som er ens far. Selvfølgelig må du være åpen overfor både barnefar og barnet når den tid kommer. Om det så er for å fortelle barnet at faren har en annen familie og derfor ikke kan være med dere to.

Anonymkode: 522c9...263

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er rett å sette barn til verden mot fars vilje.

Anonymkode: b33c2...fa5

Denne faren har vel ikke så veldig mye han skulle sagt, når han bedrar sin egen kone og familie.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke det er rett å sette barn til verden mot fars vilje.

Anonymkode: b33c2...fa5

Det er liiiitt vanskelig å ha masse sympati med han som blir far mot sin vilje ettersom han var utro. Hadde han holdt pikken i buksa hadde det ikke blitt et problem.

Anonymkode: 2ef90...3f1

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (1 time siden):

Denne faren har vel ikke så veldig mye han skulle sagt, når han bedrar sin egen kone og familie.

Jeg synes dette er en utrolig dårlig holdning å ha. Men en slik tankegang kan man jo nesten likegodt bare kutte kuken og tungen av den utro, mens man selv sitter der som den største uvitende hykleren. 

"Hvis noen er dust/idiot/fjern/jævlig, så skal jeg være minst like dust/idiot/fjern/jævlig, det er bare rett og rimelig". Dette er farlig tankegang, og rimelig uintelligent. 

Anonymkode: ecf49...168

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er liiiitt vanskelig å ha masse sympati med han som blir far mot sin vilje ettersom han var utro. Hadde han holdt pikken i buksa hadde det ikke blitt et problem.

Ja, det viser seg å være veldig vanskelig for mange å forholde seg rasjonell og fornuftig til slike situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Etter mitt syn har du bare to valg, der det ene er det riktige, og det andre er det mindre riktige. Det riktige først: 

1. full åpenhet. Du fører faren på fødelsattesten, du krever bidrag og far får selv bestemme sin egen involvering. Barnet får vite hvem far er - og denne må ikke pålegges å holde farens navn hemmlig. 

Så det mindre riktige

2. Ukjent One Night Stand. Her fører du ikke far på fødselsattest, du krever ikke bidrag og du forteller ikke barnet hvem faren er. Her synes jeg heller ikke du skal fortelle faren at han er far til barnet. Til barnet forteller du at du ble gravid med noen du ikke vet hvem er(men her risikerer du en skikkelig hotell cæsar farse om ditt barn begynner å date hans barn). Du taper økonomisk på dette valget, men om du vil holde barnefar hemmelig får du nesten ta det på din kappe. 

Å holde far hemmlig i dagens gentest-verden vil være vanskelig. 

Jeg har også venner som har donorbarn, og da ville du også hatt endel papirer det ville vært naturlig å vise barnet etterhvert. Samt grupper på facebook hvor man kan finne søsken med samme donor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det viser seg å være veldig vanskelig for mange å forholde seg rasjonell og fornuftig til slike situasjoner. 

Jepp, det er det. Mange som later til å tro at "det er bare sex, det er ikke så farlig". Vel, det her er en mulig konsekvens. Man kan ikke regne med at affærepartneren tar abort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åssen havnet du til sengs med han? Hvem ga mest initiativ?

Anonymkode: 6b0e7...3b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...