Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dette har jo ingenting med dette tema å gjøre, men jeg fant ikke emne jobb…. Håper dere har erfaring med dette. 

Jeg har ikke fast jobb og venter på å ta lappen. Går ingen buss her vi bor så umulig for meg å komme på jobb uten taxi, men 2000 kr veien for det er ikke verdt det. Jeg trenger midlertidig støtte til jeg består teorien. 

Burde jeg søke sosialstøtte, hvor mye får jeg? Eller melde meg som arbeidssøker og sende ut søknader hjemme fra?

Anonymkode: d979b...95a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke tatt lappen mens du har permisjon? Stusselig å måtte søke sosialstøtte fordi du ikke kan planlegge. 
Har du ikke lagt av penger i permisjonen til livet etter permisjonen? 

Du bør søke jobb så raskt som mulig. 

Anonymkode: 7d2a4...94e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du ikke tatt lappen mens du har permisjon? Stusselig å måtte søke sosialstøtte fordi du ikke kan planlegge. 
Har du ikke lagt av penger i permisjonen til livet etter permisjonen? 

Du bør søke jobb så raskt som mulig. 

Åj, har du ikke barn?

Handler ingenting om planlegging men utfordringer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er nok å begynne å søke jobber. Begynn i dag allerede. 

Anonymkode: 9fd61...af3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Åj, har du ikke barn?

Handler ingenting om planlegging men utfordringer :) 

Jeg har fire barn, og om du bare har ett så har du et stort ansvar i å kunne forsørge både det og deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det beste er nok å begynne å søke jobber. Begynn i dag allerede. 

Det forstår jeg, takk for unødvendig råd :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Burde jeg søke sosialstøtte, hvor mye får jeg? Eller melde meg som arbeidssøker og sende ut søknader hjemme fra?

Bare hyggelig 🥰 det var faktisk ment som et skikkelig svar på spørsmålet ditt, hvor du spør om du skal søke sosialstøtte eller bli arbeidssøkende. Kanskje ikke stille spørsmål du ikke vil ha svar på da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo det eneste riktige rådet. Ta hintet 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare hyggelig 🥰 det var faktisk ment som et skikkelig svar på spørsmålet ditt, hvor du spør om du skal søke sosialstøtte eller bli arbeidssøkende. Kanskje ikke stille spørsmål du ikke vil ha svar på da?

Hvordan er det et skikkelig svar når du selv skriver der at du ikke svarte meg på noen av de tingene jeg lurte på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva var planen din?

Du har fått er barn, og siden du skriver at du har hatt permisjon, har du vel en jobb du har hatt permisjon fra? Og jobb og bolig har vel ikke endret geografisk plassering siden du jobbet, så det er ikke noe lenger avstand til jobben nå enn før du fikk barnet? Hvis du ikke har jobben lengre, er det vel andre jobbmuligheter i nærheten av siste jobb?

Hvorfor har du ikke brukt permisjonstiden på å søke jobber? Hvordan planla du å forsørge barnet ditt?

Hvis du bor så øde som det høres ut som, flytt. Før barnet er stort nok til å merke det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det et skikkelig svar når du selv skriver der at du ikke svarte meg på noen av de tingene jeg lurte på? 

Jeg har ikke skrevet det du sier, det er dine ord. Jeg svarte deg på spørsmålet ditt: "Eller melde meg som arbeidssøker og sende ut søknader hjemme fra?" Og svaret mitt var: "Det beste er nok å begynne å søke jobber. Begynn i dag allerede." 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke går kollektiv og man blir fullstendig avhengig av bil..hvem er det som orker å bo sånn? Hva om bilen en dag streiker? Og har du sparepenger, må disse selvfølgelig brukes opp før du evt kan søke om noe støtte.

Anonymkode: 0e605...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke går kollektiv og man blir fullstendig avhengig av bil..hvem er det som orker å bo sånn? Hva om bilen en dag streiker? Og har du sparepenger, må disse selvfølgelig brukes opp før du evt kan søke om noe støtte.

Hun bor 20 min unna sentrum og det er helt helt helt fritt for bussforbindelser 😜

Anonymkode: 921ee...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun bor 20 min unna sentrum og det er helt helt helt fritt for bussforbindelser 😜

Høres litt merkelig ut

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det jo mange plasser i Norge. Her jeg bor f.eks. 

Barna går i barnehage og skole i bygda her, vi har butikk og noen arbeidsplasser. Jordbruksbygd. Men det er 20 min til kommunesenteret der vi har alle tilbud, og de fleste reiser hit på jobb. Og bussen den går to dager i uken.. 

Anonymkode: ae233...b76

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barna går i barnehage og skole i bygda her, vi har butikk og noen arbeidsplasser. Jordbruksbygd. Men det er 20 min til kommunesenteret der vi har alle tilbud, og de fleste reiser hit på jobb. Og bussen den går to dager i uken.. 

Da må jeg nesten påstå at det er uansvarlig å bo slik, hvis man har barn samtidig som man er arbeidsledig og ikke har sertifikat. 

Jeg er på ingen måte urban selv, og støtter ikke at alle skal bo så sentralt dom mulig. Men man må da ha ressursene til å velge å bo usentralt.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,latterliggjøring,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette er helt vanlig. Men for å kunne bo slik - og jobbe - må man ha lappen og bil. Og det må man planlegge litt før permisjonen er slutt og med det pengene… TS, alternativene dine er vel dagpenger eller sosialstønad. For å få dagpenger må du være reell arbeidssøker, dvs at du må ta alle jobber du måtte få tilbud om, og det kan du jo per nå ikke. Og for å få sosialstønad må du være helt blakk (ingen kontoer med penger noe sted), du kan bli nødt til å selge eiendeler av verdi etc. Foreslår at du tar kontakt med NAV. Du må jo også ha råd til å kjøpe og drifte en bil. Det er dyrt!! Har du barnehageplass?

Anonymkode: c53b0...e52

AnonymBruker
Skrevet

Åh NAV❤️ som skal redde alle som ikke evner å ta ansvar for eget liv og avgjørelser.

Anonymkode: 90ec1...462

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det helt åpenbart at du må flytte. 

Og hvordan skal det hjelpe deg å bestå teorien? Du kan fremdeles ikke kjøre bil. Hvordan skal du få råd til å ta resten av lappen, for ikke å snakke om å eie og drifte en bil uten jobb? Hvordan i himmelens navn er det mulig å planlegge så dårlig og tro at NAV skal løse alt? Blir helt matt. Flytt og forsørg deg selv! Blir helt oppgitt.. 

Anonymkode: b0ef6...5bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...